Corespondenta din Germania

Rabla „cu cantec” si ticaitul de ceas. In Germania creste teama de proteste in strada

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Duminică, 26 aprilie 2009, 21:17 Economie | Auto

Protestatari la Berlin
Foto: HotNews.ro
1.538.554.924.48 8 de euro si cativa centi. Un trilion, peste cinci sute de miliarde si restul de cifre a afisat ceasul datoriilor Germaniei, la 15 ianuarie 2009. In fiecare secunda, datoria creste cu 4439 de euro. In primul trimestru al anului trecut, erau doar 474 de euro. Sunt datorii de stat, le plateste contribuabilul, din impozite si taxe. Un ceas care o ia razna provoaca teama. Iar populatia din Germania a inceput sa se teama: de somaj, de insolventa privata, de recesiune. Peste jumatate dintre subiectii unui sondaj de opinie, pe tema „nelinisti sociale ca urmare a crizei economice”, le vad ca posibile. Iar unul din trei ar iesi in strada, la proteste. O scurta consolare pentru unii e masinuta cea noua, din garaj. 

Furia oamenilor

Sondajul a fost facut pe 501 de subiecti, si publicat de Bild am Sonntag, care indica drept sursa Institutul Emnid. Acestui sondaj i se alatura alte mii de luari de pozitii, in dezbaterile din Internet. Focus.de scrie despre „temerile sefului DGB (Federatia Sindicatelor Germane), Michael Sommer, cu privire la nelinistile sociale ca urmare a crizei economice“, dar si despre faptul ca ministrul german de interne, Wolfgang Schäuble (CDU) socoteste aceste nelinisti ca „neintemeiate“.

Candidata SPD la presedentia Germaniei, Gesine Schwan, a spus, citata joi de publicatia Münchner Merkur, ca „in doua sau trei luni, furia oamenilor ar putea creste semnificativ“. „Cand nu se mai intrevede o raza de speranta, ca situatia se imbunatateste, atunci starea de spirit poate deveni exploziva“ a adaugat Schwan. Presedintele in functie, Horst Köhler, a contrazis-o. Cei doi sunt contracandidati, la alegerile prezidentiale din 23 mai.

Ministrul economiei germane, Karl-Theodor zu Guttenberg (CSU) a criticat apelul sefului sindicatelor din industria chimica, Hubertus Schmoldt, care intentioneaza sa faca din 1 mai, „Ziua socotelii cu bancherii de investitii“. Stanga lui Oskar Lafontaine cheama la greve generale, cancelarul Angela Merkel (CDU) atentioneaza asupra „crearii de panica“. Seful sindicatului IG Metall prevede proteste in masa, cand „masurile de amortizare“, cum este subventia de stat pentru programul redus de lucru, vor inceta.

Conjuncturale

Bani de la stat pentru banci partial „putrede“ si pentru firme in prag de insolventa, care nu-si mai pot plati integral angajatii, caci nu mai au suficient de lucru. Bani de imprumut, in „pachete conjuncturale“ menite sa invioreze investitiile si creditarea, de zeci de miliarde de euro. Bani pentru someri si cei 7.000.000 de insolventi privati din Germania, adica persoane fizice ajunse in incapacitate de plata. Bani pentru „rable“.

2500 de euro face cadou din bani publici, statul german, incepand cu 27 ianuarie, fiecarui cumparator al unui automobil nou, in schimbul casarii unuia mai vechi de 9 ani. Si asa a inceput furia. Psihologul si expertul in marketing Hans-Georg Häusel vorbeste despre „navala la prada“ si activarea instinctului de vanator, in creierul consumatorului. Expertul din München mentioneaza si aspectul emotional al problemei: cumparatorul se simte recompensat, cu bani seriosi, de la stat.

„Premiul de mediu“, popular spus de „rabla“, a facut ca mii de oameni sa-si arunce la gunoi masini mult mai valoroase decat acest premiu. 1.500.000.000 de euro erau prevazuti de la statul german pentru 600.000 de cereri de casare auto. Intre timp, cifra solicitantilor a crescut la 8 milioane, iar guvernul a prelungit programul si subventionarea lui, pana la sfarsitul anului. In toamna au loc alegeri parlamentare, un posesor auto multumit e si un votant indulcit.

Capcanele rablei

Criticii programului de casare vorbesc despre un moment al lansarii acestuia, in care pretul la metal e in cadere libera. Il compara cu un foc de artificii, intr-o noapte, dupa care se lasa din nou intunericul, si mai adanc. Ei atentioneaza ca banii cumparatorilor nu exista decat o data, iar ce au dat acestia pe masini noi, nu mai pot da pe alte marfuri, deci consumul, in general, n-are profit in plus.

Se mai vorbeste si de capcana „rablei“: nu toti cumparatorii au bani gheata, se asteapta ca multi dintre ei sa nu-si poata plati integral ratele la noua masina. Studentii si cei cu bani putini, in zadar mai cauta „masina de 1000 de euro“. In plus, cu toata profunda dedicatie germana pentru globalizare, la vremuri de criza apar primele semne de protectionism economic.

Se reproseaza ca, de banii de rabla, au profitat, in proportie de 63,3 %, importurile, adica producatorii straini. Hyundai, Skoda, Toyota, Fiat, Renault, Peugeot, Seat, Suzuki, Citroen, Nissan, Mazda si Kia s-au infruptat puternic din banii contribuabilului german, dedicati Rablei. Dacia a realizat 2,1% din vanzarile totale pe program. Dintre firmele germane, Volkswagen a atins, pana acum, 14,2%, urmat de Opel,cu 10,2%. Ford, Daimler, BMW si Audi au avut, impreuna, 12,3% din vanzari.

Si cu asta, basta. Porsche n-a vandut nici un automobil, in programul „Abwrackprämie“, mentiona in martie Der Spiegel, caci cumparatorii s-au repezit la masini mici si economice. Casarea auto a devenit sport national in Germania, dar si un important pion electoral.

In tot acest timp, „Ceasul Datoriilor“ din Berlin, citit si reglat periodic de Asociatia Platitorilor de Impozite, se roteste din ce in ce mai repede. Iar lumea se pregateste de 1 Mai. O zi a „socotelilor“, cum ameninta sindicalistul Schmoldt. Sau pur si simplu o zi libera, cu Wurst, bere si oarecare placere.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

10761 vizualizari

  • +9 (9 voturi)    
    chiar (Duminică, 26 aprilie 2009, 22:21)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    ma gindeam ca biata companie porsche nu va vinde nici o masina prin ,,rabla".
    • +4 (4 voturi)    
      lol (Luni, 27 aprilie 2009, 1:23)

      DanOprea [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

      dar ziaristi inca spera ca Porche va vinde in programul rabla...
  • +5 (5 voturi)    
    .... (Duminică, 26 aprilie 2009, 23:00)

    sile [anonim]

    Ca sa vezi ce rau o duc nemtii !!
  • 0 (10 voturi)    
    faliti??? (Duminică, 26 aprilie 2009, 23:34)

    io [anonim]

    in sfarsit si un articol adevarat despre economia germaniei si care pune degetul pe rana.
    Ar trebui sa vuie toata media despre acest articol sau fapte asa cum vuia acum 6 saptamani despre acordul RO cu FeMei ca tara noastra e in pragul falimentului.......dar a lor?????????????????
    • +3 (5 voturi)    
      si capra vecinului (Luni, 27 aprilie 2009, 9:53)

      moshu [anonim] i-a raspuns lui io

      norocul nostru ca nu toata lumea gandeste la fel. Desigur, nu cade bine sa-ti dai seama ca esti cetatean al unei tari falite... Romania nu este din nici-un punct de vedere la nivelul Germaniei, asa ca orice comparatie este gratuita. O similitudine totusi demna de mentionat ar fi ca in ambele tari iti dai seama cu cine discuti in functie de ziarele pe cere le citeste lumea. Si ar mai fi ceva: in Germania mai este pana se va ajunge la vorba lui Mircea Badea....
      • 0 (0 voturi)    
        trebuie sa fii dus cu capu' ... (Marţi, 28 aprilie 2009, 17:02)

        gheorghe [anonim] i-a raspuns lui moshu

        sa compari economia, infrastructura si organizarea nemtzilor cu cea a Romaniei !!!
        Indiferent ce probleme economice ar avea Germania, Franta sau cele nordice sa le compari cu cele ale Romaniei poate asa ca o gluma buna ar merge, altfel nu exista comparatie ... Cine compara inseamna ca nu cunoaste, nu a vazut sau are probleme la cap ...
        Poti sa compari categorii de populatie afectate cu venituri mici dar si aici sunt diferentze mari ...
        Cind om avea in Ro 10% din infrastructura si organizarea Germaniei atunci mai vorbim dar nu noi ci urmasii urmasilor nostri !
  • +4 (4 voturi)    
    aha (Luni, 27 aprilie 2009, 0:01)

    alt io [anonim]

    deci si rabla lor e electorala =)))

    dl "io" ! daca ei sunt faliti, noi cum suntem? ca sa nu mai spun ca ne fac si niste cadouri in vremuri din acestea ...ciocolatii
  • +7 (7 voturi)    
    treaba e... (Luni, 27 aprilie 2009, 0:38)

    done [anonim]

    ... ca noi suntem obisnuiti cu raul si zicem ca e bine. la ei... obisnuiti cu binele abia incep sa vad cam cum e sa fie rau :) nashpa!!
  • +3 (3 voturi)    
    deci cum ? (Luni, 27 aprilie 2009, 1:23)

    DanOprea [utilizator]

    Sondajul a fost facut pe 501 de subiecti ?!?!??!
    • -1 (1 vot)    
      nu pricepi? (Luni, 27 aprilie 2009, 4:30)

      cineva [anonim] i-a raspuns lui DanOprea

      cobai :) germani de laborator :))
      • -1 (1 vot)    
        prea putini (Luni, 27 aprilie 2009, 6:11)

        emilper [utilizator] i-a raspuns lui cineva

        adica 501 sunt prea putini ... sondajul nu e prea reprezentativ ... si pentru Romania trebuie peste 1000, iar Germania e de vre-o 4 ori mai mare ...
    • +2 (2 voturi)    
      Bild am Sonntag (Luni, 27 aprilie 2009, 14:15)

      Marius [anonim] i-a raspuns lui DanOprea

      Bild am Sonntag eu un tabloid gen Libertatea citit de lume in tren si de taximetristi in asteptarea unei noi curse. Nu trebuie luati tocmai in serios. E normal ca sindicatele sa mormaie ca doar asta e menirea lor. Dupa parerea mea e un semnal clar catre producatorii auto cam care e trendul de dezvoltare pe viitor. Intrebati-va cam de ce nu a prins conceptul SUV in Europa (ma rog....in afara de Romania). Cui ii foloseste sa mearga cu tancul la serviciu can o poate face cu kia picanto!
      • 0 (0 voturi)    
        si de ce nu, chiar cu bicicleta ! (Marţi, 28 aprilie 2009, 17:06)

        gheorghe [anonim] i-a raspuns lui Marius

        Eu o fac, Genuß pur !
  • -4 (6 voturi)    
    datorii..criza... (Luni, 27 aprilie 2009, 5:34)

    cristi [anonim]

    tocmai am terminat de vazut Zeitgeist : Addendum
    puneti mana mai repede si vizionati-l !

    Vazusem doar primul din serie...asta e si mai bun !
    • -1 (5 voturi)    
      mai ai de vazut... (Luni, 27 aprilie 2009, 8:19)

      octavian dudescu [anonim] i-a raspuns lui cristi

      vezi ca exista si "o a treia parte" sau un fel de continuare. "esoteric agenda 2012" se numeste. sa stii ca sunt foarte multe documentare care trateaza aceste probleme. numai eu am vreo 20. cauta, vezi si intelege tu ceea ce trebuie...
  • 0 (0 voturi)    
    milionu' si miliardu', bata-i vina! (Luni, 27 aprilie 2009, 6:43)

    Steinbruch [anonim]

    Daca statul a prevazut doar 1 500 000 € pentru 600 000 de fericiti, atunci pot sa-l ajutorez spre a le spori numarul cu macar 1 000. Care distinctie ma paste? Fericirea la 2,50 euroni o tineam doar in Africa sau India drept realizabila.
  • +1 (1 vot)    
    Proteste stradale in Germania (Luni, 27 aprilie 2009, 7:59)

    radub [anonim]

    Singurele proteste stradale in Germania, de-a lungul anilor erau duse de ada zisii "demonstranti de profesie" niste neispraviti miscati din umbra de fosta Stasi. Cum Stasi nu mai este, avem liniste de vreo 20 de ani. Acest fitil cu potentiale miscari stradale a fost scornit tocmai de Gesine Schwan, candidata fara nici o sansa la presedentia Germaniei, profesoara universitara usor debila mintal, mereu hlizindu-se si debitand aiureli. Neamtul e om disciplinat care nu iese in strada nici la un deficit economic de 50% si o sa iasa la prevazutul de 5% ?? Sunt si in Germania politicieni care din lipsa de idei mananca rahat !
  • +3 (3 voturi)    
    mda (Luni, 27 aprilie 2009, 8:13)

    aha [anonim]

    diferenta dintre ei si noi, este ca la ei cand se simte cutitul la os, incep sa se mobilizeze clasa politica, si fac eforturi pentru a aduce inapoi pe linie normala, economia si patura sociala.

    la noi, isi cumpara a6-uri, si se dau in vacante de mii de euro (pe banii bugetului evident)

    asta e diferenta, si de aia indiferent ce se va scrie despre germania, o vor duce bine chiar si in plina criza.
  • -3 (5 voturi)    
    marea vrajeala (Luni, 27 aprilie 2009, 8:19)

    cornelius [anonim]

    Asta e inceputul . Bancherii retrag banii din circulatie (scenariul crizei din 1929) , oamenii si firmele nu-si vor mai putea plati datoriile.
    Urmarea : aceeasi ca si atunci , case, bunuri, terenuri si firme intregi luate pe nimic.
    De cine ? De cei care topesc acum zi si noapte aur si-l trasforma in lingouri(exista firme care deja nu mai fac fata , in Elvetia desigur).
    FMI obliga statele sa se imprumute , pentru a fi siguri ca dezastrul va fi total , oamenii vor fi somati de catre organul terorist de stat (FISC) sa plateasca oalele sparte + dobanzi.
    In rest marea vrajeala : iluzia democratiei
  • -1 (1 vot)    
    nu va bucurati !! (Luni, 27 aprilie 2009, 9:30)

    hazard [anonim]

    ..la noi s-ar putea sa fie si mai grav...
    Fruntea sus!
  • +2 (2 voturi)    
    Articol de Bild?????? (Luni, 27 aprilie 2009, 10:05)

    Bogdan [anonim]

    Articolul care analizeaza sondajul este publicat in Bild? Pai Bild este un tabloid, un fel de Libertatea sau CanCan la noi. Voi cam ce valoarea ati acorda unui articol de analiza politica sau sociala aparut in Click, de exemplu?
  • -1 (1 vot)    
    Ca sa vezi , politica din Germania se face ca la n (Luni, 27 aprilie 2009, 10:23)

    Costica [anonim]

    Bine-nteles ca atractia scaunului politic trece dincolo de problemele pe care poate sa le genereze miscarile ce le fac domnii politicieni de doi bani...Sindicatele se pare ca si acolo se folosesc exact ca aici : presiuni la alegeri. "Drepturile' nemtilor sunt mult mai mari ca ale celorlalti muncitori negermani si tot ei vor proteste ? Dar exporturile lor ? Dar masinile germane vindute in celelalte tari ? sa oprim si noi importul de marci germane si marfuri germane ?
    Numai din asta se vede ca totul e doar o chestiune lectorala, tot mediul privat va trebui sa se descurce caci poiticienii...
  • +2 (2 voturi)    
    BILD (Luni, 27 aprilie 2009, 10:47)

    bb [anonim]

    Ar trebui precizat ca "Bild" e o publicatie echivalenta a
    "Libertatii" de pe la noi, iar articolele lor sunt mai mult de scandal decat analitice.
  • +1 (1 vot)    
    Nu e chiar asa (Luni, 27 aprilie 2009, 19:56)

    biker [anonim]

    Acum, eu nu stiu ce a scris exact Bild am Sonntag, dar sincer, desi traiesc in Germania, nu prea am senzatia asta apocaliptica pe care o descrie articolul de fata. Si problema este ca o mica parte din"rabla" se desfasoara in folosul firmelor nemtesti si mai ales a fabricilor din Germania a acestor firme. Asta deoarece se cumpara in general masini mici, unde japonezii si francezii sunt cap de afis, iar putinele masini nemtesti din aceasta categorie se fabrica in parte in strainatate ( Polonia, Spania etc ). Si totusi, lumea cumpara ca si pana acum, iese in oras ca si pana acum si nu pare sa se streseze chiar asa de tare - cu exceptia agitatorilor de profesie, evident. Acum, senzatia mea este ca se va plati o polita de mai demult, care a facut ca omul pe aici sa nu se zbata prea mult cu cartea, pentru ca pana acum putea orice muncitor de la banda sa traiasca bine si frumos, sa-si ia un credit si chiar o casa intr-un sat mai mic - si asta s-ar putea sa cam dispara, pentru ca de necalificati e lumea plina, si cei din management nu se uita decat la cifre brute si nu iau in calcul problemele de calitate care apar dupa ce ai inceput productia in China sau te miri pe unde. Om trai si-om vede
  • 0 (0 voturi)    
    reviste si realitati. (Luni, 27 aprilie 2009, 20:25)

    eu [anonim]

    "Bild am Sonntag". adica in traducere libera varianta mai ieftina de la playboy. si apare si mai des. revista serioasa, monser.
    da fratilor, germania se duce rau de rapa....e in pragul falimentului.... parca as fi la "cadran mondial" (mai stie cineva ce era aia?:)) acum 25 ani.
    stiu ca europa de west nu mai e ce era in anii '70; nu intru in amnunte privind cauzele acestei stari de fapt. dar ma crucesc cand aud ca germania, italia de nord, franta, belgia au de fapt niste economii bolnave, iar ale noastre, de-aici din est, ar fi asa de grozave.
    ia plimbati-va un pic printre Koeln Si Duesseldorf, (adica intr-una din zonele cu probleme socio-economice ale "jermaniei"), apoi comparati cu viata dintr-un judet de la noi, altul de cat TM, CJ, IS, AR, BH, B, CT. si daca mai insistati ca economia germaniei e o bula de sapun, cautati un psihiatru. de ce natie o fi el, ca sigur aveti nevoie de unul.
  • +1 (1 vot)    
    cadavrul din becí (Luni, 27 aprilie 2009, 21:38)

    jerman [anonim]

    Si Lehman Brothers, si Freddie Mac, GM, HRE, Dresdner Bank, Opel, Schaeffler, etc. etc. au sedii
    pana la nori si nimic nu anunta vreo putreziciune in pivnita lor. Pana de curand. Nu e nimeni panicard, insa nici sa fii "strut cu capul in nisipul caldut" nu-i solutie. Nu poti compara, estetic si economic, Germania cu Romania. Dar nici Romania, la o adica, nu o compari cu Congo.
    Decat in gluma.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version