Masinile electrice vor avea o cota insemnata de piata peste mai bine de un deceniu, chiar daca tehnologia necesara functionarii va fi pusa la punct in cinci ani, a spus intr-un interviu acordat Hotnews.ro, Jean-Philippe Collin, director general Peugeot. Problema este punerea la punct a infrastructurii necesara functionarii acestor masini, iar hibridele raman o solutie foarte flexibila, a mai adaugat el.

"Cred ca masinile electrice vor deveni raspandite in Europa in peste 10 ani. Pentru a avea productie mare si vanzari pe masura e nevoie de multe lucruri. Tehnologia vine si cred ca ea va fi gata in cinci ani, dar e nevoie de infrastructura, locuri unde sa incarci bateria sau unde sa o poti schimba", e de parere Collin.

Problema este, spune Collin, ca pentru aceasta infrastructura trebuie investiti zeci de miliarde de euro in fiecare tara, iar asta va lua timp.

"Dupa mai bine de zece ani masinile electrice vor lua o buna parte din piata, nu vor fi majoritare, insa vor avea o cota importanta", spune seful Peugeot.

Raspandirea lor va depinde mult de costul electricitatii, pentru ca va trebui generata din ce in ce mai multa si apoi trebuie distribuita fara risipa si intr-un mod cat mai ecologic.

De ceva timp presa a scris mai mult despre masinile electrice, unii le prezinta ca o mare promisiune pentru viitor, insa realitatea este ca sunt extrem de putine pe sosele, chiar si in tari unde oamenilor le pasa de mediu. Totusi, prea putine companii produc masini electrice, volumele sunt infime, vehiculele sunt mici, scumpe, prind viteze uneori jenante si mai ales: au autonomie redusa.

Ca alternativa mai putin poluanta exista hibridele, stil Toyota Prius sau Honda Insight, dar acestea sunt extrem de scumpe, merg extrem de putin exclusiv pe motorul electric si tot cel pe benzina e baza.

"Trebuie sa privim hibridele ca o solutie foarte flexibila, pentru o masina electrica trebuie sa ai infrastructura, iar in zona rurala s-ar putea ca ea sa nu exista nici in viitor. In oras, masinile electrice vor castiga o cota importanta, dar oamenii vor sa conduca si in extra-urban, iar hibridele ofera flexibilitatea ceruta", spune seful Peugeot.

Va fi o asociere de tehnologii - conchide Collin, iar Peugeot va avea ceva de spus in dezvoltarea masinilor electrice in Europa, din moment ce spre sfarsitul lui 2010 va iesi pe piata un model 100% electric, dezvoltat cu ajutorul Mitsubishi. Japonezii fac de aproape doi ani teste cu vehiculul MIEV, masina cu baterii litiu-ion si autonomie de 130-160 km. In Japonia se va lansa in iulie, iar Mitsubishi spera ca in 2013 va scoate profit din acest vehicul.

Si Renault a inceput sa faca pasi importanti in domeniul masinilor electrice si impreuna cu o firma israeliana vrea sa puna la punct un vehicul pentru incarcarea caruia soferul sa nu fie nevoit sa astepte ore bune langa o priza. Ideea este sa existe puncte unde bateria masinii sa fie inlocuita automat in cateva minute cu ajutorul unui aparat care schimba bateria consumata, cu alta plina. Soferii ar trebui sa plateasca in functie de numarul de kilometri condusi.

In prezent sunt cateva companii producatoare de masini electrice, Tesla Motors are volume mici si face masini sport de 100.000 euro. Indienii de la Reva vand chiar si in Marea Britanie, dar la preturi ce trec uneori si de 15.000 euro.

Un nume relativ nou vine din China: BYD Auto a prezentat o masina 100% electrica ce foloseste baterii litiu-fier fosfat, despre care chinezii spun ca sunt mult mai ieftine si mai durabile decat litiu-ion. Problema este ca la masina E6 bateriile sunt foarte grele, cantarind 600 kg. Chinezii promit sa aduca masina in Europa in cativa ani, ramane de vazut daca ceva se va concretiza.