Peste 60% din romanii care si-au luat masini noi anul acesta au platit cu banii jos, iar procentul se va mentine in continuare la acelasi nivel. In primul trimestru in Romania s-au vandut 40.000 de masini noi, iar pe intreg anul 2009 piata nu va trece de 115.000, deoarece ultimul trimestru va fi extrem de slab, arata un studiu realizat in 12 orase mari din tara de Q-Team Romania. In orasele incluse in studiu 50% din piata este formata din masini clasa mica si putin peste un sfert (27%) din clasa compacta. Sub 3% dintre autoturismele detinute sunt din clasa off-road.

Studiul a relevat ca 43% dintre subiectii de referinta detin cel putin un autoturism proprietate personala, ceea ce inseamna peste 1,5 milioane de autoturisme, proprietate personala, in cele 12 orase. Un sfert dintre acestea corespund criteriilor de participare in programul rabla 2009, ceea ce inseamna ca peste 375.000 de autoturisme au vechima de productie mai mare de 10 ani.

Peste 50% dintre proprietari si-au achizitionat autoturismul in ultimii trei ani, dinamica pietei fiind intr-o continua cresterere din anul 2002.

Din totalul tranzactiilor cu autoturisme, jumatate au fost tranzactii cu autoturisme noi si jumatate cu autoturisme rulate; majoritatea actualilor proprietari si-au achizitionat autoturismul platind in numerar

(cash) – 63%.

50% din piata actuala este formata din masini clasa mica si putin peste un sfert (27%) din clasa compacta. Sub 3% dintre autoturismele detinute sunt din clasa off-road.

Previziuni:

Aproape 30% dintre cei intervievati si-au manifestat intentia de a achizitiona un nou autoturism, insa doar putin peste 1% (1,35%) au declarat ca il vor achizitiona in urmatoarele 3 luni, ceea ce insemna ca in trimestrul al doilea vom avea aproximatix 45.000 de tranzactii cu atutoturisme (noi si secondhand). Din totalul tranzactiilor, 43% vor fi cu autoturisme noi si 57% cu autoturisme rulate, de unde rezulta ca, la nivelul celor 12 orase analizate, vor fi aproape 20000 de autoturisme noi vandute in trimestrul II al lui 2009. Ponderand, la nivelul intregii tari se estimeaza maxim 30.000 de autoturisme noi vandute.

Aproape 95% din autoturismele ce se vor vinde in trimestrul 2 al lui 2009 vor fi din clasa mica si compacta, cu o vadita crestere a clasei compacte fata de profilul existent al pietei, modalitatea de achizitie mentinandu-se si in acest semestru – 62% dintre clienti isi vor achizitiona masina platind cash.

Potentialii clienti sunt mult mai atenti la detalii decat cei care au achizitionat un autoturism pana la aceasta data. Luand in calcul mai multe criterii de selectie a autoturismului (marca, pret standard, dotari standard, design, siguranta in trafic, motorizare, consum de carburant, transferul de imagine asupra proprietarului, garantia acordata, oferte promotionale, pachete de dotari suplimentare, discount oferit, servicii post-vanzare) si comparand gradul de importanta pe care l-au acordat la achizitionare cei care detin un autoturism cu gradul de importanta pe care il acorda potentialii clienti se constata o crestere semnificativa a importantei acordate tuturor acestori factori de selectie.

Sunt elemente ce indica o maturizare a clientilor, o crestere a asteptarilor in raport cu suma cheltuita. Daca trendul pietei se mentine, in trimestrul 3 al lui 2009 numarul de autoturisme noi vandute va fi de 20-25.000 unitati iar in trimestrul 4 de maxim 15-20.000 unitati. La un calcul sumar, compania Q - Team estimeaza piata de autoturisme noi vandute pana la sfarsitul lui 2009 la 100-115.000 de unitati.

Studiul a fost realizat in cele mai mari 12 orase din tara (toate orasele cu peste 180.000 locuitori), in perioada 2-16 Aprilie 2009, pe un esantion reprezentativ de 1.110 subiecti cu varsta peste 18 ani (+-3% marja de eroare). Cele 12 orase insumeza peste 70% din forta de cumparare la nivel national.