Intamplarea de la sfarsitul saptamanii trecute poate fi considerata atat o lectie cat si, din punctul nostru de vedere, un avertisment. Modalitatea in care nemtii au transat vanzarea Opel a fost brutala si, la prima vedere, lipsita de logica. Numai ca in spatele aparentelor se ascund realitati care arata mult mai urat decat inchipuirile noastre.

Cand s-a decis alegerea Magna International in defavoarea Fiat nu s-a petrecut altceva decat o aparenta incalcare a logicii. Daca insa vom patrunde putin mai mult in itele afacerii, vom putea intelege perfect "functionarea mecanismului".

Magna International, compania scoasa in fata va detine numai 20% din Opel, in timp ce banca ruseasca Sberbank va avea 35%. Restul de actiuni vor fi detinute de catre GM (35%) si salariatii Opel. Parca am fi asistat la una dintre privatizarile prin metoda MEBO. Evident, in aceasta ecuatie, toata lumea se intreaba ce are in comun un producator de piese cu o banca ruseasca si, mai ales, ce legatura are Sberbank cu Opel.

In aparenta, cele trei entitati par distincte, numai ca in intreaga increngatura a aparut "partenerul industrial" al Magna: OAO GAZ, constructorul de masini apartinand falimentarului Oleg Deripaska. Ei bine, aici se inchide cercul, intrucat Deripaska nu este nimeni alcineva decat cel care, in mai 2007, investea peste 1.54 mld. dolari in Magna International. O tranzactie pe care nu a mai putut-o sustine din cauza crizei.

Citeste restul materialului si comenteaza pe Trenduri economice.