Cand Ceausescu a cumparat de la Renault licenta pentru Dacia si-a instruit subordonatii sa faca spionaj industrial si sa "fure" cat mai multe secrete, spune fostul general de securitate Ion Mihai Pacepa, intr-un articol in The Wall Street Journal. El sfatuieste guvernul american, Congresul si alegatorii sa nu repete cu General Motors greselile facute de Ceausescu cu Dacia si Oltcit, proiecte "catastrofale", care au inghitit miliarde, spune Pacepa care se autointituleaza un "ţar" al industriei auto romanesti.

Pacepa povesteste ca la mijlocul anilor 60' Ceausescu l-a insarcinat sa se ocupe de crearea industriei auto, chiar daca Pacepa nu avea nicio experienta in domeniu. Ceausescu nu se pricepea deloc, spune fostul general, dar i-a dat sarcina sa cumpere o licenta ieftina de productie si apoi sa faca spionaj industrial pentru a strange informatii suplimentare.

Pacepa spune ca Ceausescu a ales Renault, fiindca era o companie de stat, iar licenta pentru masina Renault 12, care era un automobil gata sa fie scos din productie la vremea aceea, era cea mai ieftina. In curand, a luat nastere Dacia.

"Prea buna pentru idioti!", sustine Pacepa ca ar fi spus Ceausescu cand a vazut prima masina Dacia. "Radioul, oglinzile laterale si incalzirea pentru locurile din spate au disparut, la fel ca si alte "luxuri inutile", care au fost eliminate de "birocratii" de la uzina", mai sustine Pacepa in articolul din The Wall Street Journal. Dupa modificari, Ceausescu ar fi spus ca masina "este perfecta pentru idioti", desi in Occident era considerata "un cosmar".

Apoi Ceausescu a mai vrut o alta licenta auto si s-a semnat acordul cu Citroen pentru producerea masinilor Oltcit. Fostul sef al securitatii spune ca s-au aruncat miliarde bune pe fereastra din cauza ca proiectul a fost manageriat extrem de prost. Ceausescu a vrut ca piesele sa fie produse in Romania, la 166 de fabrici furnizoare. Din cauza birocratiei si a proastei coordonari fabrica a putut produce doar 1-1,5% din masinile pentru care a fost construita, din cauza ca furnizorii nu livrau piesele la timp.

"Ceausescu a fost un caz extrem", spune Pacepa, insa da si alte exemple care dovedesc ca nu e bine cand statul se amesteca prea mult in industria auto. Trabant era la inceput o masina de top, dar RDG-ul a tot micsorat-o si a taiat costurile atat de mult incat masina a ajuns de rasul Europei. Fostul general mai da si exemplul Jaguar, masina care in anii 80' ajunsese sa aiba probleme grave de calitate, din cauza ca fabrica fusese nationalizata.

Concluzia lui Pacepa se poate rezuma simplu: Nu repetati greselile trecutului si in cazul GM care va fi nationalizata.

"Sper ca Administratia Obama, Congresul si alegatorii vor analiza istoria si vor avea grija ca industria auto americana sa nu o ia pe calea apucata in trecut de Dacia, Oltcit si Jaguar.