Atat presedintele Barack Obama cat si seful General Motors au afisat surprinzator de multa incredere in ziua in care cel mai mare producator auto american a cerut intrarea sub protectia legii falimentului. Mesajul a fost: GM va lasa problemele in urma, se va restructura dur, va face masini mai fiabile si mai economice si va renaste. Seful GM a recunoscut totusi ca se teme de efectul pe care falimentul il va avea asupra cotei de piata din SUA.

Obama spune ca falimentul era singura solutie acceptabila, deoarece daca cele doua companii ar fi fost lichidate, am fi fost martorii unor efecte devastatoare pentru contribuabili. Presedintele SUA crede ca GM va iesi repede din procesul de restructurare, iar noul General Motors va fi o companie ca va produce masini mai economice si mai fiabile.

Fritz Henderson, CEO al GM, spune ca acel General Motors care a dezamagit atat de multa lume e istorie. "De acum vom construi masini de prima clasa, ecologice, fiabile si cu design deosebit. Trebuie sa treaca zilele in care din 15 modele lansate, doar cinci - sase erau reusite iar restul erau numai OK".

Guvernul american va mai pompa 30 de miliarde dolari in General Motors. Obama a admis ca este o suma mare, iar unii platitori de taxe vor fi ingroziti. Totusi, presedintele spune ca banii vor fi practic o investitie, deoarece "platitorii de taxe" vor detine 60% din companie, iar guvernul Canadei si cel al provinciei Quebec au 12%.

Presedintele mai spune ca statul nu se va amesteca in conducerea GM, iar deciziile importante, precum productia unei masini noi sau deschiderea unei fabrici, vor fi luate de sefi independenti, nu de guvernul american.

Fritz Henderson spune ca nu se asteapta la conflicte legate de luarea deciziilor si crede ca autoritatile vor face asa cum au promis: nu se vor implica in luarea deciziilor ci vor lasa o conducere "de inalta clasa" sa o faca.

Intrebat cand crede ca GM va ajunge din nou in mainile unor investitori privati, seful companiei a spus ca vor trece cativa ani, insa guvernele din SUA si Canada sunt dispuse sa vanda actiunile cand va fi cazul.

Se estimeaza ca restructurarea va dura doua - trei luni, iar noul General Motors va fi o companie adaptata unei piete auto din SUA in care nu se mai vand anual 16 milioane de masini noi, ca in anii buni, ci sub 10 milioane.

Seful GM a spus ca negocierile cu Magna continua pentru preluarea Opel, dar a mentionat ca GM va mentine o participatie importanta la Opel (probabil 35%).