Falimentul GM: impartirea prazii sau strangerea resturilor?

de Bara     Menaru
Miercuri, 3 iunie 2009, 10:43 Economie | Auto

Am fost tentat sa scriu un titlu de genul - GM, impartit intre rusi si chinezi - dupa stirile privind noul actionariat de la firma germana detinuta de General Motors si vanzarea brandului Hummer catre o firma asiatica. Dar mi-am adus aminte de alte industrii care de-a lungul timpului s-au aflat in aceeasi situatie. Numiti repede doua branduri americane care fac cuptoare cu microunde. Masini de spalat? Aer conditionat? Televizoare? Frigidere? (Firma care a lansat comercial produsul se cheama... Frigidaire si e americana). Ei bine, in industria bunurilor de larg consum lucrurile stau in general asa. Apare un produs care suceste mintile consumatorilor. Pentru ca preturile sunt bune si piata suficient de mare, apare competitia, apoi razboiul preturilor, outsourcing-ul in Asia pentru reducerea costurilor. Apoi preluarea companiei americane sau aparitia unor rivali care trimit in corzi primii jucatori.

Si ce legatura are asta cu industria auto veti intreba. Cele mai mari branduri se gasesc in tarile avansate, iar productia este putin externalizata, fata de alte industrii. Producatorii auto s-au tinut bine un timp. Comertul nu a fost liberalizat ca in cazul televizoarelor sau textilelor. Dimpotriva, japonezii si mai nou coreenii au fost nevoiti sa deschida fabrici in SUA sau Europa ca sa aiba acces la cele mai mari piete auto. De ce acest protectionism? Simplu - sub amenintarea pierderii locurilor de munca (in toate industriile conexe), guvernele au preferat sa faca granitele cat mai sigure. Importurile din Asia au fost tinute departe, dar pe barba consumatorului occidental, care a platit pretul pastrarii industriei auto in Vest (puneti fara grija aici si Japonia si Coreea).

In timp, in SUA lucrurile s-au schimbat. Pe cea mai competitiva piata din lume, imaginea brandurilor locale s-a erodat. Un super exemplu mi se pare fabrica comuna a GM si Toyota care faceau practic acelasi model de camioneta, dar cel japonez se vindea la un pret mai bun! Pe masura ce apareau alte piete promitatoare - de exemplu software - interesul investitorilor a scazut pentru piata auto. Valoarea la bursa s-a diminuat, iar falimentul a inceput sa bantuie prin Detroit. Cei Trei Mari ar fi putut sa dispara fara mari probleme, dar protectionismul de care beneficiat le garanteaza inca imunitatea- milioane de americani ar ajunge pe strazi daca s-ar inchide fabricile celor trei mari- GM, Ford si Chrysler. Dar gigantii pot fi vanduti pe bucati sau in intregime, ca in cazul Chrysler, cu conditia pastrarii locurilor de munca.

In SUA, industria auto nu mai are stralucirea de alta data, nu este considerata de importanta nationala. Are mai degraba importanta sociala. In Germania si Japonia, masina este no.1 in topul induastrial si este putin probabil sa vedem prea curand inchizitorii de genul celor din suportate de bossii celor Trei Mari in Senatul american.

Deci de ce se cumpara bucati din GM, iar companiile sunt din China si Rusia? Pe scurt, pentru ca alte industrii sunt acum importante si e cazul sa mergem mai departe.

Citeste si comenteaza pe blogul Menaru.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

1079 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    despre industria auto (Miercuri, 3 iunie 2009, 14:26)

    maxim [anonim]

    in mod normal diferentele de salarii dintre angajat si director sau chiar patronat nu pot fi foarte mari. cheltuielile pe care si le permiteau erau din bani pe productie deci masinile puteau fi cu 15-20% mie ieftine daca conducerea nu ar fi aruncat banii pe fereastra prin cheltuieli extravagante ,ulterior sa faca presiuni spunand ca trebuie sa aiba in vedere senatul american de ce probleme pot fi in momentul cind ei vor inchide. adica santajam putin pt. ca ne-am batut joc de bani cind erau mai multi .si in romania au fost in 2008 pe piata multi bani incat preturile se corelau dupa putere de cumparere si nu dupa valoarea produsului , iar acum sunt prea putini bani .de ce nu avem capacitatea de a merge pe linia din mijloc ?
    • 0 (0 voturi)    
      diferente salariale mari? (Miercuri, 3 iunie 2009, 14:51)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui maxim

      ce intelegi prin diferente salariale mari?
      In Romania la o companie multinationala cu un manager roman la varf (!) diferenta salariala dintre muncitor si directori poate fi de 20 sau chiar 30 de ori salariul muncitorului (nu vorbesc din auzite!).


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică