Romania, tara UE cu cea mai mare crestere a numarului victimelor din accidente rutiere si cu cea mai slaba prezenta a masinilor noi de 5 stele

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 22 iunie 2009, 13:15 Economie | Auto

Romania si Bulgaria au fost singurele tari UE in care numarul victimelor din accidente rutiere a crescut in ultimii sapte ani, in opozitie cu tari precum Franta sau Spania, unde numarul victimelor s-a redus cu peste 40% in aceeasi perioada. In plus, in Romania, doar un sfert din masinile noi vandute anul trecut au obtinut cinci stele la testele de siguranta EuroNCAP, in timp ce in UE media e de 53%, arata un raport al European Transport Safety Council.

Astfel, in Romania au murit anul trecut peste 3.000 de persoane in accidente rutiere, cu 25% mai multe fata de 2001, tara noastra fiind, impreuna cu Bulgaria, singura din UE in care numarul victimelor a crescut. La polul opus, tari precum Luxemburg, Franta, Portugalia, Spania si Letonia, au redus numarul victimelor din accidente ruitere cu peste 40% in cei sapte ani.

In plus, Romania a fost una dintre cele trei tari UE in care numarul victimelor din accidente rutiere a crescut in 2008, fata de 2007, celelalte doua fiind Malta si Bulgaria. Cel mai bun avans a fost constatat in Estonia si Lituania, scadere de 33%.

In cele 27 tari care acum fac parte din UE, aproape 55.000 de persoane si-au pierdut viata in accidente de masina in 2001. Atunci, tinta era injumatatirea numarului victimelor pana in 2010, dar anul trecut 39.000 de oameni si-au pierdut viata, iar autorii studiului cred ca in ritmul acesta, tinta de 27.000 poate fi atinsa abia peste opt ani.

Stam extrem de ra la raportul dintre populatia totala si numarul de victime din accidente rutiere. Astfel, daca media UE este 79 de victime/un milion de locuitori, in Romania raportul este 142 la un milion si doar Polonia si Lituania stau mai rau.

Este interesanta si proportia de masini noi vandute in UE, dupa numarul de stele primit la testele de impact EuroNCAP. Astfel, in UE, anul trecut 53% din masinile noi vandute primisera maximul de cinci stele la testele pentru protectia ocupantilor, 31% primisera patru stele si 7% trei stele. Romania sta cel mai rau la proportia masinilor cu cinci stele, doar un sfert din cele vandute au calificativul acesta, dar stam cel mai bine la masinile de trei stele (34% din total), in timp ce la majoritatea tarilor UE proportia lor e de sub 10%.

In tari precum Suedia, Irlanda sau Norvegia, peste 60% din masinile noi vandute au obtinut cinci stele la protectia ocupantilor. La capitolul protectia pietonilor, 21% din masinile noi vandute in UE au primit trei stele si 42% doua stele. In Romania, doar 13% din masini au fost de trei stele si 31% de doua stele, in timp ce aproape 44% au doar o stea.

Romanii nu stau bine nici la categoria masini cu sisteme de avertizare pentru punerea centurii de siguranta. Anul trecut, peste jumatate din masinile vandute in Romania nu aveau acest sistem, in timp ce in UE doar 22% erau fara el. Pe de alta parte, in Uniune, 40% din masinile noi vandute aveau sistem de avertizare pentru punerea centurii de siguranta la ambele locuri in fata, iar in Romania doar 21% beneficiau de sistem.

Nici la protectia copiilor nu stam extraordinar, deoarece 30% din masinile vandute anul trecut primisera patru stele, fata de 44% in UE.


Citeste mai multe despre   




















Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

1263 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    Fetisizarea masinilor... (Luni, 22 iunie 2009, 13:35)

    Ritzi Pitzi [anonim]

    Accidentele se vor imputina atunci cand si romanii vor intelege ca un autoturism este un obiect, un mijloc de transport, nu un etalon pentru succesul in viata si nici amplificator de inteligenta.

    Imaginea personala se creeaza in societate (familie, loc de munca, cerc de prieteni etc.) nu la volan, ascuns dupa geamuri fumurii si gonind cu mult peste viteza care nu ucide.

    Din pacate se pune in continuare mai mult pret pe imagine decat pe viata (a soferului si a celor din jur). Sa nu mai vorbim despre soferii care au un dispret total fata de regulile de circulatie, explicabil daca ne uitam ce sanctiuni blande avem in codul rutier...
    • -4 (8 voturi)    
      lamurire (Luni, 22 iunie 2009, 14:17)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

      Stai jos si mai documenteaza-te despre calitatea infecta a drumurilor din Romania!
      Nu e nicio legatura intre masini cu geamuri fumurii si numarul alarmant de accidente!

      Adevarata cauza pare sa fie calitatea dezastruoasa a drumurilor din tara!!!
      Cum este posibil sa ai drum european care sa treaca prin toate satele??? cum este sa mergi pe drum european cu restrictie de viteza de 50 m/h??? (vezi E85)

      Si inca E85 este ce mai bun drum european din tara!
      Cei care au calatorit prin Romania stiu ce inseamna sa prinzi un "drum european" cu 1 banda pe sens... daca ai un camion care merge cu 50-60 m/h, si avand in vedere traficul din sensul opus, orice tentativa de a-l depasi se poate solda cu un accident mortal!
      Cati ati vazut drumuri neprojate de parapeti? sau mai bine spus, ati vazut parapeti de protectie a marginii de drum???
      Cati copaci stau linistiti si rabdatori pe marginea "dumurilor europene" pentru a face impact frontal cu o masina scapata de sub control, daca soferul acesteia are nesansa sa ocoleasca o hartoapa aparuta din senin pe carosabil???

      Este regretabil ca avem asa de multe accidente, insa acestea sunt cauzate de calitatea proasta a drumurilor, si mai putin de caii putere de care aminteste Ritzi Pitzi.

      Se bate moneda pe faptul ca romanii nu isi cumpara masini noi si vezi bine de aia sunt atatea accidente, ca exista multe rable pe drumuri, asa cum bolborosea si ex-prim-ministrul Tariceanu! FALS mister tariceanu! Accidentele sunt pentru ca masinile ruleaza pe drumuri absolut periculoase, ca de la Bucuresti la Satu Mare faci acesti 800 km 12-14 ore (cu o medie de 60 km/ h), in loc sa parcurgi distanta in 6 ore pe o autostrada decenta.

      Pe cand un articol despre obstacolele deosebit de periculoase din orase, precum refugii de tramvai nesemnalizate, borduri care iti apar de nicaieri, gropi in curbe si tuneluri, lipsa iluminarii decente a tunelurilor (vezi pasajul Unirii din Bucuresti, de exemplu)?
      • +1 (1 vot)    
        .... (Luni, 22 iunie 2009, 15:17)

        johndoe [anonim] i-a raspuns lui alex

        „Adevarata cauza pare sa fie calitatea dezastruoasa a drumurilor din tara!!!
        Cum este posibil sa ai drum european care sa treaca prin toate satele??? cum este sa mergi pe drum european cu restrictie de viteza de 50 m/h??? (vezi E85).”
        Aceasta restrictie de 50km/h este pentru protectia soferilor si a pietonilor (mai exact sateni). Asta este limita maxima admisa pe acel sector de drum. Vrei sa zburzi cu 120 km/h in localitate?...Go ahead, dar daca te vad la stiri sa nu ceri compasiune ca infrastructura din tara asta e de rahat. Unii au autostrazi noi avem aceste drumuri europene cu o singura banda, ne descurcam si noi cum putem.

        „Este regretabil ca avem asa de multe accidente, insa acestea sunt cauzate de calitatea proasta a drumurilor, si mai putin de caii putere de care aminteste Ritzi Pitzi.”
        Nu cred ca slaba calitate a drumurilor este principala cauza, mai degraba IQ scazut al unor soferi precum si lipsa de educatie rutiera. Daca stii ca nu avem infrastructura de ce mai alergi cu 90-100km/h. Te grabesti?..ce vina avem noi ceilalti care nu ne grabim, de ce trebuie sa imi vad toata viata in fata ochilor pentru ca un viteaz nu aprecieaza corect distanta, viteaza de deplasare si starea deplorabila a carosabilului??? Conducerea preventiva...sa inteleg ca este o notiune neinteleasa de foarte multi soferi.
        Sunt de parare ca, cu cat drumul e mai prost cu atat trebuie sa fim mai atenti.

        „Se bate moneda pe faptul ca romanii nu isi cumpara masini noi si vezi bine de aia sunt atatea accidente, ca exista multe rable pe drumuri, asa cum bolborosea si ex-prim-ministrul Tariceanu! FALS mister tariceanu! Accidentele sunt pentru ca masinile ruleaza pe drumuri absolut periculoase, ca de la Bucuresti la Satu Mare faci acesti 800 km 12-14 ore (cu o medie de 60 km/ h), in loc sa parcurgi distanta in 6 ore pe o autostrada decenta.”

        Aici sunt de acord cu tine. Nu avem autostrazi si ne trebuie autostrazi dar nu e vina lui Nea Ion din Cucuieti din Deal ca traverseaza la 00.0
      • 0 (0 voturi)    
        continuare... (Luni, 22 iunie 2009, 15:24)

        johndoe [anonim] i-a raspuns lui alex

        Aici sunt de acord cu tine. Nu avem autostrazi si ne trebuie autostrazi dar nu e vina lui Nea Ion din Cucuieti din Deal ca traverseaza la 00.00 trecerea de pietoni de pe DE XX cand tu goneai cu 90 in localitate si nu ai avut timp sa il eviti....
      • 0 (0 voturi)    
        documentare (Luni, 22 iunie 2009, 16:47)

        if0014 [utilizator] i-a raspuns lui alex

        Viteza excesivă rămîne pe primul loc în topul cauzelor accidentelor rutiere grave, doar în primele luni ale anului 2009 provocînd 577 de accidente, soldate cu 212 morţi şi 550 de răniţi.

        Termenul de viteza excesiva nu-mi sugereaza 10-15 km/h in plus fata de limita legala, si nu cred ca drumul e de vina pentru asta.
  • +5 (5 voturi)    
    cocalarii (Luni, 22 iunie 2009, 13:40)

    mihai [anonim]

    la noi sunt analfabeti , oligofreni ,oameni fara discernamant ,posesori de permis . ce vreti mai mult . restul povesti pt tampiti.
  • -3 (5 voturi)    
    Stele??? Sa fim seriosi.... (Luni, 22 iunie 2009, 13:54)

    ovidiu [anonim]

    De cand cu stelele astea NCAP toti producatorii isi fac masinile sa se comporte perfect in cadrul testului, doar ca in realitate accidentele difera iar masina cu 5 stele reactioneaza mult mai rau decat alta cu 1 stea sau una veche fara catalogare.
    • +2 (2 voturi)    
      serios? (Luni, 22 iunie 2009, 14:07)

      cipax [utilizator] i-a raspuns lui ovidiu

      spune Sorin dintr-un VAG SH de 3*
    • +1 (1 vot)    
      Ei , si tu Ovidiu.... (Luni, 22 iunie 2009, 14:12)

      doruletz [anonim] i-a raspuns lui ovidiu

      Cum poti sa zici asta ??

      Cum sa reactioneze mai rau ?? Gindeste-te ca la una de 0 stea sau fara catalogare nu exista airbag, coloana deformabila, aripi deformabile, structura controlat deformabila, etc.Gindeste-te ce duios ti se infige in piept un volan de Golf 1 sau de Dacie...o placere
      Sau cum vine motorul peste picioarele tale si ti le fringe ca pe bete de chibrit...
      E o aberatie ce sustii, no offence.....
  • +2 (2 voturi)    
    masuri (Luni, 22 iunie 2009, 14:17)

    doraminodora [anonim]

    Masurile de prevenire a accidentelor incep de la modalitatea de testare pentru obtinerea permisului (pe langa cea tehnica, o evaluare psihologica insuficienta, sau neeficienta - care este reactia conducatorului la stresul din trafic, gradul de violenta comportamentala, impulsivitate, evaluarea corecta a distantelor/vitezei, respectul pentru viata celorlalti participanti la trafic/a celor din masina pe care o conduce, etc.) si pana la semnalizarea corecta pe drumuri (linie alba de demarcare a marginilor drumurilor, a curbelor). Iar penalizarile pentru cei care incalca regulile ar trebui sa fie usturatoare, iar ridicarea carnetului sa se faca fara mustrari de constiinta, pentru cei care pun in pericol viata altora (ca si-o pun pe a lor, e alegerea lor).
  • -1 (1 vot)    
    e si din cauza mentalitati dar si din cauza drumur (Luni, 22 iunie 2009, 14:19)

    cezar [anonim]

    Toate se intampla din cauza mentalitatii dar si din cauza drumurilor f proaste.de ex in SUA nu exista depasire asa cum e la noi,majorit drumurilor sunt cu cel putin 2 benzi pe sens iar unde e numai cu o banda e linie continua.Eu zic ca daca am avea drumuri cat de cat bune rata mortalitatii in accidente rutiere ar scadea f mult si mentalitatea s-ar schimba.
    • -1 (1 vot)    
      corect! (Luni, 22 iunie 2009, 14:30)

      alex [anonim] i-a raspuns lui cezar

      bravo! corecta concluzie!
      avand in vedere cresterea vitezei de deplasare a autovehiculelor in secolul nostru, a traficului din ce in ce mai aglomerat pe aceeasi retea de drumuri rutiere, pericolul cel mai mare apare atunci cand se executa depasiri cu trecerea pe sensul opus!

      daca nu ai mai fi nevoit sa intri pe sensul opus pentru a depasi camionu din fata ta care se deplaseaza cu 50 km/h, rata accidentelor s-ar diminua considerabil.

      drumurile ar trebui sa fie protejate in exterior de parapeti de tabla, nu sa intri in santuri sau in copacii de pe marginea drumurilor.
    • -1 (1 vot)    
      ... (Luni, 22 iunie 2009, 14:39)

      rrr [anonim] i-a raspuns lui cezar

      frate, eu am fost in caanul trecut
      acolo, alta belea: astia abia recent au fost obligati sa semnalizeze la schimbarea benzii pe autostrazi (I-5, I-405 etc.), dar poate abia 10% o fac
      eu m-am mirat ca nu sunt mai multe accidente, zau asa
      cit despre vorbitul la mobil in timpul sofatului, si acolo se vorbeste la greu - aka se incalca legea
      asa ca mai usurel cu exemplele de la marele licurici
  • -1 (1 vot)    
    propunere (Luni, 22 iunie 2009, 14:33)

    Stefannel [anonim]

    propun sa ne luam toti Q7
  • 0 (0 voturi)    
    centuri (Luni, 22 iunie 2009, 14:46)

    cip [anonim]

    Numaurl victimelor ar fi mult mai mic daca toti pasagerii din fata si spate ar purta centuri. Multe masini au centuri dar nu sunt folosite dintr-o gandire prosteaca a la "da' la ce imi trebuie". Din pacate nu mai pot sa observe la ce ii trebuie dupa ce zboara din masina cu totii intr-un accident neprevazut pentru nu si-au pus centurile.
    Daca te uiti la televizor vezi de multe ori ca pasagerii au fost aruncati din masina (pentru ca nu purtau centuri.)
  • 0 (0 voturi)    
    nu pot fi asa multe (Luni, 22 iunie 2009, 15:06)

    releu [utilizator]

    masini de cinci stele, pt ca Loganul nu are cinci stele...
    O sa scada ponderea la masinile de 5 stele si in Germanai, dupa cate Dacii se vand prin Rabnla lor...
  • 0 (0 voturi)    
    Perfecta (Luni, 22 iunie 2009, 15:10)

    releu [utilizator]

    observatia cu centurile.
    As mai defini un criteriu de evaluare: victime la inversul nr. km autostrazi, si nu va fi o mare surpriza sa constatam ca stam bine, daca se poate spune asa ceva...
    Pana nu se vor construi autostrazi, nu va scadea considerabil nr de victime in RO
  • +1 (1 vot)    
    .... (Luni, 22 iunie 2009, 15:23)

    johndoe [anonim]

    sincer sa fiu daca ai facut accident la peste 150 km/h doar norocul te mai salveaza si nu cele 5 stele ale masinii...
  • 0 (0 voturi)    
    HAOS CU SPRIJINUL ORGANELOR (Luni, 22 iunie 2009, 15:40)

    SOFER DSCIPLINAT [anonim]

    Un articol util ( din putinele existente ) dar incomplet...trebuia precizat clar si factorii care au dus la situatia de fapt:
    - Faptul ca uzina autohtona de la Mioveni a scos in anul 2004 un autoturism conserva de max 3 stele in comparatie cu faptul ca alti producatori auto au proiectat inca din anii 90 automobile de 4 stele !!!
    - Faptul ca producatorii auto sunt "inca" putin interesati de aspectul securitatii clientilor !!!
    - Cea mai mare parte a responsabilitatii revine organelor competente sa mentina ordinea si legea pe drumurile publice si care in ultimii ani nu isi exercita atributiile in acest sens !!!
    - Ar mai fi si legislatia foarte permisiva si indulgenta cu cei care incalca regulile plus organele de cercetare si justitia care nu actioneaza prompt si exigent...fapt care genereaza cit mai multi cretini pe drumurile publice.
    Asta e....romanica si nu se va schimba nimic in bine decit cu o noua dictatura unde omul sa stie de frica caci altfel e HAOS !!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    sindrom sinucigas (Luni, 22 iunie 2009, 17:47)

    victor coman [anonim]

    daca are de parcurs numai 1.5 - 2 km soferul roman - pe orice drum ar fi, in localiatate sau in afara ei, daca starea carosabilului este acceptabila - accelereaza pina la 100 - 120 km/h, pe jumatate din distanta, dupa care frineaza pe cealalta jumatate.
    daca are in fata sa o coloana de 5 masini va incerca sa le depaseasca pe toate.
    profilul psihologic al soferului roman este cel al unui potential sinucigas.
    din nefericire de multe ori mai trage si pe altii dupa el...dincolo.
  • +1 (1 vot)    
    adevarata cauza (Luni, 22 iunie 2009, 18:32)

    goe [anonim]

    Este prostia. Ar trebui puse pancarte pe marginea soselelor pe care sa scrie: "ACESTA NU ESTE UN JOC PE CALCULATOR!". Pentru prea multi soferi romani un drum cu masina nu este un drum, este o cursa, o lupta pe viata si pe moarte, este batalia suprema! Si am mai observat ceva: cu cat e mai desteapta masina cu atat e mai prost soferul. Asa ca nu cred ca mai multe stele vor schimba ceva, iar antidotul la prostie inca nu s-a descoperit.
    Am totusi o idee: cursurile de soferie ar putea sa fie mai putin legislative si mai mult practice. Cei mai multi soferi habar nu au unde e unghiul mort (la masina lor dar si la un camion - e important sa stii unde nu vezi dar si unde nu esti vazut), cum functioneaza ABS-ul pe diferite suprafete si altele.
  • 0 (0 voturi)    
    fratilor (Luni, 22 iunie 2009, 20:40)

    a [anonim]

    constat ca multi dintre voi nu sunteti in stare sa argumentati nmk:
    1.testele ncap se fac la 60 km pe ora impact frontal cu un obiect deformabil.....la o coliziune intre 2 vehicule avand fiecare 100 km/h stelele ncap nu mai conteaza
    2. drumurile chiar sunt proste rau si sa va dau un exemplu dn2(e85) portiunea bucuresti urziceni del putin are o 2 benzi pe sens dar pe prima banda nu incape nici un matiz asa ca dc depasesti un camion intri automat pe contrasens si dc ai ghinionul ca cel de pe banda 2 din contrasens sa treaca la randui pe langa o masina mai mare adio!!
  • 0 (0 voturi)    
    Accidente (Miercuri, 24 iunie 2009, 12:25)

    Anonim [anonim]

    Intradevar nu avem drumuri, dar suntem inconstienti, vad tineri prin localitati cu peste 120 km/h nu e posibil asa ceva, iar un ministru de interne "care este" suspenda radarele fixe din romania, probabil e fan top la victimizare pe solele. Is curios fiul carui ministru trebuie sa moara intr`un accident sa se reporneasca aceste radare, in localitatile unde is montate radare ( in majoritatea ) nu a mai fost un accident de ani, iar acuma sa citesti presa si sa vezi 8 morti in 24 de ore ? Domnul ministru ar trebuii sa se duca si cu masina in strainatate sa vada cate radare fixe is si acolo... si mai apoi sa zica ca suntem singura tara din europa... care aveam o groaza de radare.
    Domnule ministru nu va doresc sa intre un dement cu viteza in coloana dvs. oficiala, poate asa o sa va dati seama ce insemna prevenire.
    Cu stima,
    Un nimeni !


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri