Comisia Europeana cere Romaniei sa modifice legislatia privind aplicarea taxei de poluare (fosta taxa de prima inmatriculare), informeaza un comunicat al CE. Comisia considera legislatia - care suspenda taxa pentru anumite vehicole, insa ii creste valoarea pentru anumite autovehicule provenite din state membre - discriminatorie si menita sa protejeze industria nationala a autovehiculelor noi. CE a trimis autoritatilor romane scrisoarea de somare, fiind primul pas al procedurii de infringement.

Conform legislatiei romanesti in vigoare din februarie 2009, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrica de cel mult 2 000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare in Romania daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din Uniunea Europeana in perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009. Aceeasi legislatie prevede totodata dublarea nivelului taxelor aplicabile altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe.

Comisia Europeana crede ca "modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi", se arata in comunicatul CE.

In conformitate cu jurisprudența constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale. In opinia Comisiei, criteriul „primei inmatriculari” nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de calitatea intrinseca a masinilor. In anumite cazuri, acestea ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre.

In urma aplicarii cerintei de „ prima inmatriculare”, toate masinile noi inmatriculate in perioada stabilita de legislatia romaneasca, care intra direct pe piata masinilor de ocazie din aceasta tara, circula fara sa fie supuse acestei taxe. Pe de alta parte, masinile de o calitate asemanatoare, care urmeaza sa fie inregistrate in Romania in aceeasi perioada, dar nu pentru prima data, si care intra in concurenta directa cu produsele nationale, vor fi supuse unei taxe substantiale.

Daca nu primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, Comisia poate trece la a doua etapa a procedurii (emiterea unui aviz motivat) si, in final, poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie, subliniaza Comisia.

O taxa cu un istoric zbuciumat

Taxa de prima inmatriculare, introdusa in Codul Fiscal de la inceputul anului trecut, a devenit, din martie 2007, obiectul unei proceduri de incalcare a Tratatului de aderare la Uniunea Europeana. Formula de calcul a taxei propusa de Guvern a facut obiectul mai multor runde de negocieri cu reprezentantii Comisiei Europene, iar autoritatile de la Bucuresti au fost nevoite sa modifice formula de calcul, astfel incat aceasta sa fie conforma cu normele europene.

O alta revizuire a taxei, cea de-a treia, a fost facuta dupa ce Camera Deputatilor a adoptat, la mijlocul lunii februarie 2008, o motiune simpla a PD-L prin care se cerea anularea taxei. Guvernul a luat in calcul prevederile motiunii si a adoptat, in primavara acestui an, o noua forma de calcul. Cu aceasta ocazie, taxa de prima inmatricularea a fost redenumita "taxa de poluare" si s-a aplicat incepand cu 1 iulie 2008. Noua formula de calcul, care prevedea o taxa mai mica pentru masinile vechi, a dus la cresterea importurilor de masini second-hand, concomitent cu scaderea vanzarilor de masini noi.

In replica, Guvernul a decis in luna noiembrie 2008 suspendarea aplicarii taxei auto pentru masinile noi Euro 4 care nu depasesc capacitatea cilindrica de 2000 cm cubi, in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009. Actuala taxa de poluare auto, redusa fata de valoarea triplata la sfarsitul anului trecut si dubla comparativ cu suma stabilita la momentul introducerii, in luna iulie 2008, a intrat in vigoare pe 19 februarie, odata cu publicarea in Monitorul Oficial a ordonantei de urgenta a Guvernului.

Totusi, reprezentantii Ministerului Mediului declarau in primavara ca taxa de poluare auto ar putea disparea cel tarziu in toamna acestui an, urmand sa fie inlocuita de un impozit anual, calculat in functie de capacitatea cilindrica si emisiile de CO2.

In plus, pe piata s-a instaurant un fenomen de asteptare, care a blocat un timp piata masinilor second-hand, dar apoi si pe cea a masinilor noi, mai ales ca multi clienti au amanat achizitiile de masini in speranta ca vor plati mai putin.