Vanzarile de automobile noi s-au dus in jos cu 55% pe primul semestru, la sub 80.000 de unitati, toate marcile de volum inregistrand scaderi masive, cu exceptia Hyundai, care a fost pe plus. Vanzarile de SUV-uri au scazut cu 40%, cele de masini de clasa mini s-au diminuat cu 34%, iar printre putinele capitiole care au mers mai bine se numara exportul, datorita cererii de masini Dacia in Occident, arata datele APIA.

Informatia pe scurt

- Vanzarile de autobuze au scazut cu 76%, cele de vehicule comerciale s-au dus in jos cu 72%.

- Dacia a exportat peste 80% din productie, vanzarile sale in tara s-au injumatatit.

- Hyundai i10 a fost cea mai vanduta masina de clasa mini, Tucson a fost cel mai vandut SUV, desi numarul clientilor s-a injumatatit.

- Marcile germane premium au fost afectate puternic, BMW a scazut cu 61%, Audi cu 53%, Mercedes -43%.

- Hyundai, singura marca de volum care a crescut, dupa ce vanzarile Accent au urcat cu 20%, iar cele ale i30 cu 12%.

- 67% din masinile noi vandute au fost pe benzina.

- Peste jumatate din masinile trimise la export de Dacia sunt modelul Sandero, o treime sunt MCV iar 10% Logan sedan.

- Suzuki a fost una din marcile care a cunoscut cresteri sustinute, vanzari de cinci ori mai mari.

In perioada ianuarie-iunie s-au vandut circa 79.000 de automobile, fata de peste 176.000 in prima parte a lui 2008. Criza a lovit dur vanzarile de vehicule comerciale, care au ajuns la sub 8.000 de unitati, fata de peste 29.000 in prima parte din 2008. Vanzarile de autobuze au fost afectate puternic, scadere de 76%, la circa 500 de unitati, comparativ cu peste 2.000 in prima jumatate a anului trecut.

Vanzarile de autoturisme noi s-au diminuat cu 51%, ajungand la circa 70.000, iar importurile s-au injumatatit si ele, scazand la mai putin de 50.000 de masini. Productia interna a reusit insa sa termine semestrul pe plus, 5%, la peste 140.000 de unitati, dupa ce solicitarile din Occident au dus exporturile Dacia la mai mult de 120.000 de automobile, crestere de 56%. Peste jumatate din masinile trimise peste hotare au fost modelul Sandero, iar mai bine de o treime Logan MCV.

Dupa sase luni, Dacia are 29,3% din piata totala, incluzand si vechiculele comerciale, urmata de Hyundai cu 8,1% din piata, Volkswagen cu 7,7% din piata, Renault cu 7,3% din piata si Ford cu 6%. Trei marci au mai depasit 4% din piata: Skoda, Fiat si Opel.

Daca luam in calcul doar autoturismele, Hyundai e singura marca de volum ale carei vanzari au crescut, 6%, la peste 6.400 de masini. Restul marcilor au inregistrat scaderi dure: Renault (53%), Volkswagen (49%), Skoda (65%), Opel (63%), Peugeot (64%) si Kia (28%). Nici marca autohtona Dacia nu a mers prea bine, vanzarile scazand cu 47%, spre 21.500 de masini, Logan berlina ramanand cel mai bine vandut model din tara, cu aproape 14.000 de unitati.

Cel mai vandut model de import a fost Renault Clio, urmat de Kia cee'd, Ford Focus, Hyundai Accent si Skoda Octavia.

Pe categorii, masinile de clasa mini au inregistrat scaderi de 34% ale vanzarilor, cele mai vandute trei modele fiind Hyundai i10, Fiat Panda si Chevrolet Spark. Si la clasa D vanzarile s-au injumatatit, cele mai vandute modele fiind Volkswagen Passat, Ford Mondeo si Toyota Avensis. Nu a fost un semestru bun nici pentru SUV-uri, vanzarile scazand cu 40%, in top fiind Hyundai Tucosn, Volkswagen Tiguan si Renault Koleos.

Din cele 70.000 de masini vandute, 67% au fost pe benzina, ia restul pe motorina. Interesant este ca exista si marci la care vanzarile au crescut fara precedent, iar exemplul cel mai bun este Suzuki care a comercializat de aproape cinci ori mai multe masini, aproape 1.400, fata de mai putin de 300.

Marcile premiun germane au inregistrat scaderi substantiale ale vanzarilor. Mercedes a vandut peste 850 de masini, cu 43% mai putine, iar cel mai vandut model nu mai este ML, ci E Klasse. Audi a vandut in primele sase luni circa 720 de masini, scadere de 53%, iar cel mai vandut model a ramas A4, insa cu scadere de 70%. BMW si-a vazut vanzarile scazand cu mai mult, 61%, la sub 500 de masini, iar cel mai vandut model nu a mai fost seria 3, ci SUV-ul X6.

La categoria vehicule utilitare de sub 3,5 tone si minibuse import cel mai vandut model a fost Mercedes - Benz Sprinter, urmat de Ford Transit si Volkswagen Caddy.