Piata auto romaneasca a scazut cu 55% in primul semestru, multe marci de volum inregistreaza scaderi record, insa trei branduri au reusit sa se mentina pe plus. Fie ca potentialul pietei nu fusese bine exploatat, fie ca un model nou a schimbat lucrurile sau ofertele au fost atractive, cert e ca Suzuki, Hyundai si Lancia au reusit sa se mentina pe plus.

Suzuki: Investitii in reprezentarea pe plan local

Suzuki nu e o marca de volum in Romania. Putinii clienti ai constructorului japonez sint insa fideli brandului. Pana in 2008 marca avea vanzari anuale de ordinul a sute de unitati, iar cota de piata era sub 0,5%, cu mult sub cea europeana, de 1,5 - 1,7%.

De anul trecut insa, marca are propriul birou de reprezentare in Romania, reteaua de dealeri se extinde, iar vanzarile au ajuns in primele sase luni ale acestui an sa fie de aproape cinci ori mai mari decat in prima parte a anului trecut. Japonezii au vandut 1.350 de masini, dintre care doua modele au depasit 500 de unitati fiecare: SX4 si Swift.

In plus, anul trecut s-a lansat si noul Suzuki Splash, "fratiorul" lui Opel Agila.

Preturile lui Swift pornesc de la sub 9.000 euro, TVA inclus (la oferta), iar cele ale lui Splash, de la circa 9.500 euro.

Hyundai: Mister dublat de multe modele noi

Hyundai e singura marca de volum care e pe plus la sase luni, inregistrind o crestere de 6% cand marci precum Renault, Volkswagen, Skoda sau Ford isi vad vanzarile injumatatite. Motive de crestere ar fi: mai multe modele noi lansate in 2008 si 2009 fata de alte marci, prezenta unor masini care costa sub 10.000 de euro sau garantia de sapte ani.

Rauvoitorii vor spune poate ca avansul Hyundai e un mister al crizei si poate in datele APIA sunt incluse si masini care ajung apoi sa fie inmatriculate in alte tari. Totusi, cert e ca de la inceputul lui 2008, coreenii au adus in tara multe modele: i10, i20, i30, Veracruz, iar vanzarile Accent au urcat cu 20% in primul semestru.

S-au vandut circa 6.400 de masini Hyundai in primele sase luni, din care cate 1.700 au fost i30 si Accent si peste 1.200 au fost modelul de clasa mini i10. Preturile pleaca de la circa 8.300 euro pentru micul i10, de la circa 9.800 euro pentru i20 si cam 10.300 euro la Accent, TVA inclus.

Este interesant de remarcat ca vanzarile SUV-urilor Tucson si Santa Fe au scazut cu mai mult de 40%, ponderea masinilor de teren scazand mult la Hyundai.

Lancia: Delta salta vanzarile chiar daca cifrele raman extrem de mici

Lancia nu a avut niciodata vanzari mari in Romania, dar in primele sase luni a avut o crestere importanta, de aproape 200%. E drept ca volumele sunt extrem de mici - 50 de masini, fata de 19 anul trecut - dar interesant este ca a crescut in vanzari si modelul Ypsilon, care se vinde de cativa ani fara modificari.

20 din cele 50 de masini Lancia vandute anul acesta au fost modelul Delta, masina pe care marca italiana se baza pentru a-si relansa vanzarile pe plan mondial. Dar si vanzarile Ypsilon au urcat de la 19 la 30 de unitati, preturile masinii pornind de la circa 11.000 euro, TVA inclus. La Delta, preturile pleaca de la circa 19.000 euro, TVA inclus.

In Romania, raportul dintre vanzarile Lancia si Fiat este cam de 1:50, diferit fata de cel din Europa - 1:8.