Acum un deceniu peste 90% din masinile noi cumparate in tara erau de productie interna, acum nici o treime nu sunt fabricate aici. In 1999 trei companii produceau masini la noi, acum avem doar Dacia care trimite insa 85% din productie la export. Si acum zece ani piata auto era in criza si scadea, insa cel mai vandut model de import nu era unul de buget, ci Volkswagen Passat. Piata auto romaneasca s-a schimbat enorm in zece ani, arata datele APIA.

In 1999, anul in care Dacia a intrat in grupul Renault, in tara s-au vandut 97.000 de autoturisme, dintre care doar 6.700 din strainatate. Piata scazuse comparativ cu 1998 dupa opt ani consecutivi de crestere si avea sa scada si in 2000. Dupa acel an au urmat alti sapte ani de crestere, iar 2008 a fost iar un an de scadere. Anul curent va fi si el de regres, dupa ce piata s-a injumatatit la sase luni.

Insa in 1999 piata avea probleme, scaderea puterii de cumparare i-a facut pe multi sa renunte la achizitia unei masini, iar cei mai afectati au fost oamenii care aveau bani de o Dacia sau de un Daewoo produs la Craiova. Pe atunci, vechea berlina Dacia era de departe cel mai bine vandut model din tara, cu peste 44.000 de unitati in 1999, iar pe locul secund era Dacia break. Daewoo avea trei modele care s-au vandut in peste 3.000 de unitati fiecare - Tico, Cielo si Matiz, iar Aro vanduse peste 1.200 de masini, modelele "24" si "10".

Piata a evoluat mult, in cel mai bun an din istoria ei, 2007 - vanzarile de autoturisme au depasit 315.000 unitati, de peste trei ori valoarea din 1999. Dacia a pierdut insa mult din cota de piata, ajungand sa detina putin peste 30%, fata de 70% acum un deceniu. In plus, Aro nu mai produce de ani buni, iar Daewoo a incetat productia recent datorita venirii Ford care va construi vehicule comerciale incepand cu 8 septembrie.

Dar revenind la anul 1999 trebuie remarcat ca s-au vandut doar 7.000 de masini din import, in timp ce in 2007 importul a trecut de 200.000 de unitati, iar anul trecut a mai scazut spre 190.000. Acum zece ani o singura marca straina trecea de 1.000 de unitati vandute - Volkswagen cu 1.200, in timp ce anul trecut peste 20 de marci depaseau acest nivel. Skoda era atunci pe locul doi cu 800 de masini vandute, anul trecut a trecut de 23.000, iar Volkswagen a ajuns la peste 20.000. E adevarat ca aceste marci au cunoscut o injumatatire a vanzarilor in prima parte din 2009, insa comparativ cu acum zece ani tot avem cifre extrem de mari.

Este interesant ca in 1999 cel mai vandut model de import nu era unul de buget, ci Volkswagen Passat care si-a gasit 463 de clienti, de 100 de ori mai putin decat cel mai vandut model autohton de atunci, vechea berlina Dacia. Anul trecut raportul s-a schimbat, devenind 1:5 intre cel mai vandut model de export, Renault Clio, cu circa 11.000 de unitati si cel mai vandur model produs la noi, berlina Logan (cam 51.000). Passat-ul era urmat de modelele Felicia si Octavia ale Skoda si de Renault Megane.

In ultimul deceniu un progres important s-a facut la partea de exporturi auto. Atunci, trei producatori interni abia au trimis peste hotare 2.000 de masini in timp ce in prima jumatate a acestui an Dacia a trimis peste hotare 113.000 de masini, pe fondul cererii venite din Germania si Franta unde programele Rabla incurajeaza achizitia de masini de clasa mica.

Multe s-au schimbat in ultimul deceniu, au aparut retele extinse de dealeri, toate marcile si-au diversificat gama de modele, exista si masini hibride iar per total a crescut mult si numarul modelelor ce pot fi gasite la sub 10.000 de euro.