Scaderea reala a pietei masinilor noi in Romania a fost de 58% in primele sase luni ale anului, mai mare decat cele 51 de procente anuntate initial de APIA, din cauza faptului ca o parte din masinile incluse in datele asociatiei au mers la export, a declarat joi Brent Valmar, vicepresedinte al Asociatiei producatorilor si importatorilor de automobile din Romania (APIA). Din cauza acestor diferente, APIA vrea pe viitor sa foloseasca datele politiei, cele de inmatriculari, insa numai dupa ce structura acestora va fi schimbata.

Valmar a adaugat - la evenimentul de lansare a noii generatii Volkswagen Polo - ca multi jucatori din piata sunt la limita supravietuirii si s-ar putea sa fie nevoiti sa-si inchida afacerile.

Vicepresedintele Asociatiei a confirmat astfel informatiile care circulau in piata, conform carora o parte din importatorii auto trimit masinile la export, insa ele figureaza si in datele asociatiei ca fiind vandute in tara, desi acest lucru nu se intampla.

El spune ca, din cauza acestei practici, cifrele APIA nu reflecta realitatea din piata, scaderea fiind de 58%, si nu de 51%. Reprezentantul APIA estimeaza ca circa 10.000 de masini straine ajunse in curtea unor dealeri romani au fost apoi trimise la export catre tari unde exista cerere pentru ele, cum ar fi Germania. El a tinut sa sublinieze ca nu este o practica ilegala, Europa este un spatiu economic liber, iar aici a functionat "principiul vaselor comunicante", masinile ducandu-se unde era nevoie de ele, iar dealerii scapand de stocuri.

Din cauza acestor practici, Asociatia ar vrea sa utilizeze pe viitor datele politiei care se refera la inmatriculari si sa renunte la datele proprii ce reies din raportarile facute de dealeri. Totusi, aceasta schimbare nu se va petrece prea curand, ci doar cand toate datele politiei vor avea o structura schimbata, si anume vor fi mai detaliate pe categorii in stilul in care sunt in prezent datele APIA. Valmar a explicat ca pericolul acestor exporturi tine de faptul ca unei masini trimise, spre exemplu, in Germania i se poate pierde practic urma, existand riscul sa nu fie inclusa nici in statisticile de acolo. "Acest lucru afecteaza raportarile la nivel european", a conchis el.

Valmar nu a dat nume de marci care fac exporturi, insa o comparatie intre datele APIA si cele ale politiei arata ca lista ar putea contine nume precum Hyundai, Ford, Mercedes, Kia si cu siguranta multi altii.

Oficialul APIA afirma ca prognozele sunt extrem de pesimiste pentru piata auto, multi jucatori avand mari probleme financiare si putand fi fortati sa-si inchida afacerile daca piata nu va reveni la un nivel normal de circa 12 - 14.000 masini noi vandute lunar, si nu valoarea din prezent, sub 10.000.

El estimeaza ca piata masinilor noi se va injumatati in 2009, la un nivel de 130 - 140.000 de unitati, valoare apropiata de cea de acum sase ani.

Problema este agravata si de faptul ca Programul Rabla nu merge bine, iar dificultati vor aparea chiar si pentru producatorul intern Dacia, care acum merge foarte bine, datorita comenzilor din Germania, insa ar putea avea probleme mari dupa jumatatea lui septembrie, cand Programul Rabla de acolo se va termina.

UPDATE: Piata poate supravietui si fara programul Rabla.

Programul de innoire a parcului auto desi are 60.000 de locuri nu merge deloc bine, iar Valmar crede ca la fel cum si piata masinilor noi s-a injumatatit si programul Rabla isi va umple cam jumatate din locuri anul acesta. Cauzele esecului tin de faptul ca programul Rabla nu mai are un element de noutate, deja se aplica de ani buni la noi si a mers bine cand si piata era pe val. Acum in criza nu prea exista clienti, iar bancile dau credite extrem de greu.

E posibil ca achizitiile sa fie ajutate si de faptul ca masinile din Rabla pot fi luate si prin leasing, insa includerea firmelor in program nu va avea un impact sesizabil fiindca nu sunt atat de multe persoane juridice care au rable. Valmar a tinut sa sublinieze si diferenta dintre programul Rabla de la noi si cel din Germania. La noi s-a facut pentru a se mai intineri parcul auto si nu pentru a sprijini industria. Germania a pornit in perioada de criza programul si vrea sa sprijine industria, iar parcul auto nu este nici pe departe atat de invechit la ei.

Vicepresdintele APIA spune ca nici daca statul ar da o prima de casare de circa 2.000 de euro, fata de cele 900 euro in prezent, vanzarile nu ar fi impulsionate. Clientii cu rable nu prea au bani si in orice caz, importatorii au mai oferit si ei reduceri pe langa prima de la stat si tot nu s-au petrecut lucruri spectaculoase.

Concluzia lui Valmar a fost ca piata auto s-ar putea descurca in 2010 si fara programul Rabla, cu conditia ca economia sa fie stabila.