UPDATE Brent Valmar, vicepresedinte APIA: Piata masinilor noi a scazut mai mult decat arata cifrele, fiindca o parte dintre jucatori au facut export

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 30 iulie 2009, 13:18 Economie | Auto

Valmar: Circa 10.000 de masini straine incluse in datele APIA au mers la export
Foto: HotNews.ro
Scaderea reala a pietei masinilor noi in Romania a fost de 58% in primele sase luni ale anului, mai mare decat cele 51 de procente anuntate initial de APIA, din cauza faptului ca o parte din masinile incluse in datele asociatiei au mers la export, a declarat joi Brent Valmar, vicepresedinte al Asociatiei producatorilor si importatorilor de automobile din Romania (APIA). Din cauza acestor diferente, APIA vrea pe viitor sa foloseasca datele politiei, cele de inmatriculari, insa numai dupa ce structura acestora va fi schimbata.

Valmar a adaugat - la evenimentul de lansare a noii generatii Volkswagen Polo - ca multi jucatori din piata sunt la limita supravietuirii si s-ar putea sa fie nevoiti sa-si inchida afacerile.

Vicepresedintele Asociatiei a confirmat astfel informatiile care circulau in piata, conform carora o parte din importatorii auto trimit masinile la export, insa ele figureaza si in datele asociatiei ca fiind vandute in tara, desi acest lucru nu se intampla.

El spune ca, din cauza acestei practici, cifrele APIA nu reflecta realitatea din piata, scaderea fiind de 58%, si nu de 51%. Reprezentantul APIA estimeaza ca circa 10.000 de masini straine ajunse in curtea unor dealeri romani au fost apoi trimise la export catre tari unde exista cerere pentru ele, cum ar fi Germania. El a tinut sa sublinieze ca nu este o practica ilegala, Europa este un spatiu economic liber, iar aici a functionat "principiul vaselor comunicante", masinile ducandu-se unde era nevoie de ele, iar dealerii scapand de stocuri.

Din cauza acestor practici, Asociatia ar vrea sa utilizeze pe viitor datele politiei care se refera la inmatriculari si sa renunte la datele proprii ce reies din raportarile facute de dealeri. Totusi, aceasta schimbare nu se va petrece prea curand, ci doar cand toate datele politiei vor avea o structura schimbata, si anume vor fi mai detaliate pe categorii in stilul in care sunt in prezent datele APIA. Valmar a explicat ca pericolul acestor exporturi tine de faptul ca unei masini trimise, spre exemplu, in Germania i se poate pierde practic urma, existand riscul sa nu fie inclusa nici in statisticile de acolo. "Acest lucru afecteaza raportarile la nivel european", a conchis el.

Valmar nu a dat nume de marci care fac exporturi, insa o comparatie intre datele APIA si cele ale politiei arata ca lista ar putea contine nume precum Hyundai, Ford, Mercedes, Kia si cu siguranta multi altii.

Oficialul APIA afirma ca prognozele sunt extrem de pesimiste pentru piata auto, multi jucatori avand mari probleme financiare si putand fi fortati sa-si inchida afacerile daca piata nu va reveni la un nivel normal de circa 12 - 14.000 masini noi vandute lunar, si nu valoarea din prezent, sub 10.000.

El estimeaza ca piata masinilor noi se va injumatati in 2009, la un nivel de 130 - 140.000 de unitati, valoare apropiata de cea de acum sase ani.

Problema este agravata si de faptul ca Programul Rabla nu merge bine, iar dificultati vor aparea chiar si pentru producatorul intern Dacia, care acum merge foarte bine, datorita comenzilor din Germania, insa ar putea avea probleme mari dupa jumatatea lui septembrie, cand Programul Rabla de acolo se va termina.

UPDATE: Piata poate supravietui si fara programul Rabla.

Programul de innoire a parcului auto desi are 60.000 de locuri nu merge deloc bine, iar Valmar crede ca la fel cum si piata masinilor noi s-a injumatatit si programul Rabla isi va umple cam jumatate din locuri anul acesta. Cauzele esecului tin de faptul ca programul Rabla nu mai are un element de noutate, deja se aplica de ani buni la noi si a mers bine cand si piata era pe val. Acum in criza nu prea exista clienti, iar bancile dau credite extrem de greu.

E posibil ca achizitiile sa fie ajutate si de faptul ca masinile din Rabla pot fi luate si prin leasing, insa includerea firmelor in program nu va avea un impact sesizabil fiindca nu sunt atat de multe persoane juridice care au rable. Valmar a tinut sa sublinieze si diferenta dintre programul Rabla de la noi si cel din Germania. La noi s-a facut pentru a se mai intineri parcul auto si nu pentru a sprijini industria. Germania a pornit in perioada de criza programul si vrea sa sprijine industria, iar parcul auto nu este nici pe departe atat de invechit la ei.

Vicepresdintele APIA spune ca nici daca statul ar da o prima de casare de circa 2.000 de euro, fata de cele 900 euro in prezent, vanzarile nu ar fi impulsionate. Clientii cu rable nu prea au bani si in orice caz, importatorii au mai oferit si ei reduceri pe langa prima de la stat si tot nu s-au petrecut lucruri spectaculoase.

Concluzia lui Valmar a fost ca piata auto s-ar putea descurca in 2010 si fara programul Rabla, cu conditia ca economia sa fie stabila.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

1319 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    Se face dreptate (Joi, 30 iulie 2009, 14:25)

    Radu [anonim]

    Va ajung vorbele bune a celor care si-au dat economiile de pe 2-3 ani ca sa plateasca taxa imorala clocita in capul tulbure a sefilor de la APIA.
  • +1 (3 voturi)    
    Cit v-ati mai ghiftuit... (Joi, 30 iulie 2009, 14:52)

    Amoredivino [utilizator]

    Nu va plige nimeni de mila, sa pieriti paduchi nesimtiti!
    Ce preturi super umflate aveati... mai mari ca in Germania si Austria... nu va mai ajungea, ati tras toate sforile posibile sa va umpleti burdihanele si viloaiele.
    Ei sa vedeti voi cum vor invata rominii sa foloseasca si 20 de ani un Peugeot 206 sau cu un Fiat asa ca italienii sau francezii.
    Sa faceti voi stocuri pina la cer sa le manince rugina si ploile, faceti voi discounturi uriase, dar si asa aveti cistiguri. Care este de fapt pretul unui autovehicol?
    De 3-4 ori mai mic fata de cit l-ati vindut voi. Ati vindut la toata gasca de prosti niste fiare indoite si niste table vopsite la 20000-30000-40000 de euro!
    AJUNGE! La lada de gunoi cu voi capuse nesatule!!!
    • 0 (2 voturi)    
      Cat de trista trebuie sa fie viata ta. (Joi, 30 iulie 2009, 15:33)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Amoredivino

      Sa-ti versi fierea pe un site si sa ne arati cat de putin cunosti realitatea:)))))))
      Te bucuri ca le moare capra?:)))))
      Daca la fel s-ar intampla si cu firma unde lucrezi sau unde lucreaza ai tai te-ai mai bucura atat de mult?
      Vanzari mai mici inseamna salarii mai mici, taxe mai mici la buget etc.
      Doar un nebun sau un roman se pot bucura ca altora le merge rau sau isi doresc raul altuia.
      Nu sunt sigur ca esti roman....
      • 0 (0 voturi)    
        Capra vecinului (Vineri, 31 iulie 2009, 6:55)

        chitiniu@yahoo.com [anonim] i-a raspuns lui anonim

        Ar trebui 75%din romani sa se bucure ca se ingrasa capra vecinului?
        Esti un prost cat Apia de mare.
        Vanzari mai mici, salarii etc. inseamna o normalitate, asezare pe o economie reala, si asa cum o cere piata. De preturi mai mici ai auzit? Poate chiar trebuie sa dea faliment firma la care lucrezi....
      • +1 (1 vot)    
        ai dreptate! (Vineri, 31 iulie 2009, 9:58)

        Amoredivino [utilizator] i-a raspuns lui anonim

        Da, sa stii...trista-trista dupa ce am avut si am condus vreo 10 autovehicole pe care am dat cite un sac de bani si care sunt niste rable si niste tepe de noi fie ca se numesc mercades sau fiat!
        Nu s-au justificat si nu se justifica adaosurile si preturile in veci la masini. Mai citeste cit costa un clasa c la poarta fabricii... 17 000 de euro. Daca eu l-am luat cu 40 000 iti spune ceva asta? Si daca pina la 5000 de km am fost cu el de 3 ori in service, ce mai spui? Dar la un citroen nou sa arunce tot uleiul pe la garnitura de la culbutori si la service sa nu aiba garnitura decit peste 3 luni...ce mai spui?
        Nu pot decit sa le doresc disparitie rapida si sa vina altii mai buni si mai performanti!!!
        • 0 (0 voturi)    
          n-ai dreptate! (Marţi, 4 august 2009, 10:09)

          pt amoredivino [anonim] i-a raspuns lui Amoredivino

          Eu ma bucur ca pe lumea asta exista oameni ca tine care sunt in stare sa dea 40000 pe un Mercedes sau 12000 pe un Citroen...Eu lucrez in domeniul automotive si suntem unul din cei mai mari furnizori de componente pt aceasta industrie. Daca chiar vrei sa stii cam aceleasi echipe de oameni lucreaza si pentru Fiat, si pentru BMW, VW, Daimler, GM, Ford, Renalut/Dacia,Volvo...-si astia sunt doar cativa clienti-. Stiai toate "functionalitatile" computerului de bord al masinii ce o conduceai? Sunt convins ca nu le vei stii niciodata...oricum cu cat e mai scumpa masina cu atat adausul comercial este mai mare, facand ca pretul sa creasca incredibil de mult!Chiar crezi ca un Mercedes de 40000 de euroi e de 4 ori mai bun ca un logan de 7000? Intreaba-i pe nemti...ca ei au facut Mercedesul!
  • +1 (1 vot)    
    Piata auto mai are de cazut (Vineri, 31 iulie 2009, 8:44)

    Vlad [anonim]

    Inca nu s-au trezit, inca nu a venit raul rau peste ei de tot, inca mai vand cate o masina. Cand o sa ajunga sa nu mai vanda NIMIC, atunci vor fi pregatiti sa se reformeze si sa ajungem unde trebuie, adica la o piata a consumatorului, nu a vanzatorului cu adaosuri nerusinate.
    II recomand d-lui Valmar sa dea o raita prin USA, sa vada la ce preturi si cum sint vandute acolo masinile, inclusiv VW-urile.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version