Analiza HotNews.ro

Criza in industria auto din Europa Centrala si de Est: de la Detroit-ul Europei la Volga si Lada

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 6 august 2009, 9:07 Economie | Auto

Romania a devenit cunoscuta pentru masinile low-cost ale programului Logan, Serbia vrea sa-i urmeze exemplul, Slovacia produce SUV-uri germane, Cehia e tara Skoda, dar si a masinilor de clasa mini. Turcia s-a specializat pe vehicule comerciale si autobuze, Rusia are cam toti marii producatori auto cu nume, Ucraina e un rai al producatorilor chinezi. Toate tarile importante din regiune au o industrie auto puternica si s-au deschis uzine chiar si in ultimii ani. Intra in articol pentru a vedea cine, unde si cat produce in industria auto din Europa Centrala si de Est.

Vezi harta industriei auto
Vezi harta industriei auto
Foto: HotNews.ro

Informatia pe scurt:
  • Rusia: Lada e de departe cel mai mare producator, insa are mari probleme. Ford produce Mondeo si Focus, General Motors face SUV-uri, iar un producator putin cuoscut face masini de lux intr-o enclava rusa marginita de tari UE
  • Polonia: Gazduieste ce mai mare uzina din regiune: Fiat la Tychy, GM produce un best-seller: Astra.
  • Turcia: Renault produce mai multe masini ca la Pitesti, Ford face in volume mari Transit-ul Connect care va fi produs in Oltenia, aproape toti constructorii asiatici importanti au uzine.
  • Cehia: Skoda produce la trei uzine mari si 90% din masini merg la export, la Kolin se afla o uzina care produce peste 300.000 de masini de clasa mini
  • Slovacia: Uzina Volkswagen exporta SUV-uri germane de lux in valoare de peste sase miliarde euro anual.
  • Ucraina: Industrie auto deosebit de puternica si diversa, insa extrem de putin cunoscuta. Ukravto si Bogdan, cei mai importanti producatori.
  • Slovenia: Singurul loc unde Renault produce Twingo.
  • Ungaria: Suzuki produce atat pentru Fiat cat si pentru Opel, sportiva Audi TT e produsa langa granita cu Austria
  • Serbia: Productia modelului Zastava a incetat, e de asteptat ca Fiat sa produca cel mai mic model al marcii dupa 2010.
  • Bosnia: Volkswagen a produs 30 de ani masini la Sarajevo, dar schimbarea regimului vamal face nerentabila productia auto
  • Bulgaria: Nu are industrie auto, insa chinezii de la Great Wall au inceput constructia unei fabrici acum cateva luni.
  • Romania: Produce de patru ori mai putine masini decat Cehia si Turcia, dar cand Ford va ajunge la capacitate maxima va reduce diferenta.

Rusia - Diversitate extrema, de la masini prafuite la modele noi

Marcile autohtone au ramas in urma, masinile Lada sau Volga s-au schimbat relativ putin in ultimul deceniu, dar consumatorului rus i-a crescut puterea de cumparare. Producatorii straini au sesizat dorinta rusilor si au deschis uzine pe banda rulanta, ajungand sa produca masiv in cea mai mare tara europeana.

Cel mai mare producator auto din Rusia este AvtoVAZ, care face masinile Lada. Anii trecuti producea peste un milion de automobile, in 2008 a facut cam 800.000, iar anul acesta va produce mult mai putin dupa ce a intrerupt mai mult timp productia si exista pericolul unor concedieri masive. Desi Renault a cumparat un sfert din companie, e prea repede sa se vada schimbari, iar modele precum Priora sau Kalina au ramas mult in urma in lupta cu alte masini ieftine. Pana una alta, AvtoVAZ isi pune problema supravietuirii si fara ajutorul de un miliard de dolari venit de la guvern lucrurile ar fi fost mai grave.

Al doilea producator din Rusia este GAZ, care produce masinile Volga si o suita de vehicule comerciale. Productia a juns anul trecut la aproape 200.000 de vehicule. Compania controlata de miliardarul Oleg Deripaska a primit garantii de stat de peste 600 milioane dolari, iar marea speranta este ca Magna si Sberbank (apropiata de Deripaska) sa bata palma pentru preluarea Opel, lucru care ar insemna ca tehnologia germana va ajunge pe liniile de asamblare GAZ. Care ar putea produce si masini Opel.

Un alt producator autohton important este UAZ, cu sediul in orasul Ulianovsk (denumit astfel in onoarea lui Lenin). UAZ produce SUV-uri, camioane si autobuze (in total 71.000 de unitati anul trecut). UAZ face parte din grupul Sollers JSC, fost Severstal Auto, care mai asambleaza din colectii de piese modele Fiat (Albea, Palio, Doblo). Sollers a anuntat saptamana trecuta ca in prima parte din 2010 va deschide o noua uzina la Vladivostok, unde va produce SUV-uri Ssangyong, camioane Isuzu si utilitara Fiat Ducato.

In afara de cei trei producatori autohtoni, Rusia are un numar mare de producatori externi

Cat despre producatorii straini, multe companii de marca au venit in Rusia pentru a servi cumparatorii nemultumiti de masinile autohtone invechite. Producatorii straini au ales doua solutii: fie au cautat parteneri locali si le-au acordat licente de productie, fie au investit in green-field-uri.   

Ford produce de sapte ani langa St Petersburg modelul Focus in aproape 100.000 de unitati pe an, iar din martie s-a adaugat si Mondeo, dar criza a facut ca uzina sa fie inchisa o vreme, saptamana de lucru scurtata, iar planurile de extindere schimbate.

Renault a facut peste 70.000 de masini Logan la uzina Avtoframos langa Moscova, iar inainte de criza francezii anuntasera ca vor duce productia la 125.000 de masini/an, insa caderea vanzarilor i-a facut sa taie un schimb incepand cu 1 mai. Renault a demarat productia berlinei Logan in Rusia in aprilie 2005, la uzina Avtoframos, dupa o investitie de 230 milioane euro facuta in colaborare cu municipalitatea Moscovei.

Vanzarile Logan, vandut in Rusia sub sigla Renault, nu Dacia, au mers bine anii trecuti, masina fiind mult timp pe locul doi in topul celor mai vandute modele de import.  

General Motors are o prezenta puternica alaturi de parteneri locali (cum ar fi Avtotor) si pe langa productii mai mici de Hummer si Cadillac (modelul CTS) face anual peste 100.000 de masini Chevrolet, printre care si SUV-ul Captiva, sau modele precum Aveo si Lacetti, plus mai bine de 30.000 de masini Opel Antara.

Avtotor asambleaza in enclava Kaliningrad si versiuni americane de Chevrolet, cum ar fi Tahoe si TrailBlazer, plus modele precum cee'd, Magentis si Opirus de la Kia. Mai mult, Avtotor produce si BMW (seria 3 si 5, X6, X5). Uzinele Avtotor au o pozitie cu totul speciala, fiind situate in enclava Kaliningrad, teritoriu care face parte din Federatia Rusa, fiind insa separata geografic de aceasta. Enclava are ca vecini doua tari UE (Lituania si Polonia), dar si Marea Baltica.

Tot modele Kia (Rio, Sorento Spectra) asambleaza si un alt producator intern, Izhmash din orasul Izhevsk. Daca suntem la capitolul coreeni trebuie spus ca un alt producator local, TagAz (Taganrog Auto) asambleaza masini ale marcii Hyundai, dar si unele ale Ssangyong.

Langa St Petersburg produce si Volkswagen, care anul trecut a scos peste 70.000 de masini VW Passat, Jetta, Tiguan, precum si modelele Octavia si Fabia de la Skoda. Tot langa St Petersburg a deschis luna trecuta si Nissan o uzina unde se produce SUV-ul X-Trail si sedan-ul Teana.

In aceeasi zona are o uzina si Toyota, unde este produs sedanul Camry, dar lucrurile nu stau bine, deoarece vanzarile marcii asiatice au scazut cu 54% in primul semestru.

Piata auto rusa a crescut enorm de la an la an si de aceea marii producatori au fost incurajati sa vina aici.  Criza a lovit insa dur piata si e de asteptat ca productia de masini sa se injumatateasca in 2009, la fel cum se intampla si cu vanzarile de masini.

Polonia - Sub semnul uriasei uzine Fiat

Polonia e o forta in industria auto, avind doua mari companii auto cu activitati extinse si una care produce aproape 100.000 de vehicule comerciale pe an. Nu e prezenta diversitatea din Rusia, insa se fac multe modele cu pret de sub 15.000 euro, mare parte dintre ele de clasa mini.

Fara indoiala, cel mai mare producator auto din Polonia este Fiat, care detine o uzina mamut la Tychy, unde a produs anul trecut aproape 500.000 de vehicule. Jumatate dintre ele au fost modelul Panda, o buna parte Fiat 500, dar si mai vechiul model Seicento.

Din septembrie a inceput productia noii generatii Ford Ka, masina de clasa mini. Uzina la care lucreaza 5.000 de oameni se intinde pe 43 de hectare. Directorul uzinei declara in presa ca e fericit ca exista criza fiindca masinile mini produse aici se vand bine, iar inginerii Chrysler (noul aliat Fiat) au venit sa-si ia notite despre cum sa produci mult, dar sa si vinzi.

Si General Motors are activitati serioase in Polonia, cu productie de 150.000 de masini pentru Chevrolet si 171.000 pentru Opel. La uzina FSO din Varsovia e produs Chevrolet Aveo, iar la uzina din Gliwice Opel produce Astra Classic si Zafira. Tot la Gliwice va fi produsa din ultimul trimestru si noua generatie Astra, astfel ca uzina are un viitor mult mai linistit decat alte fabrici Opel situate in Occident. Tot la finele acestui an, productia Astra Classic va fi oprita.

Germanii de la Volkswagen produc vehicule comerciale Caddy si Transporter TS in uzina de la Poznan.

Turcia - Companiile locale s-au infratit cu marii producatori mondiali

Tara euro-asiatica este o destinatie preferata pentru vehiculele comerciale produse uneori in companii mixte de amploare. La autoturisme predomina modelele mai ieftine, iar o buna parte dintre marcile de autobuze au uzine in Turcia.

Renault este cel mai mare producator de autoturisme din Turcia, cu peste 260.000 de unitati Clio, Symbol (vandut si sub numele Thalia in multe tari europene), Megane 2 hatchback si sedan. Uzina se afla in localitatea Bursa si e detinuta impreuna cu partenerul local Oyak. De 260.000 de unitati a trecut in 2008 si Ford, care face modelele Transit si Transit Connect (model care va fi fabricat si la Craiova din septembrie). Uzina Otosan e detinuta in proprtie de cate 41% de Ford si Koc Holding, restul fiind participatia statului.

Linii de productie au si italienii de la Fiat - in colaborare cu acelasi Koc Holding: uzina Tofas produce masinile Albea si Linea ale Fiat, utilitara Doblo plus tripleta de vehicule comerciale mici Fiat Fiorino - Citroen Nemo si Peugeot Bipper. Fiat si Koc Holding au impreuna circa 75% din actiuni, iar statul detine restul. Productia s-a apropiat de 200.000 de unitati.

Japonezii de la Toyota detin si ei facilitati de productie in tara euro-asiatica, uzina de la Adapazari reusind sa produca anul trecut 126.000 de unitati Auris si Corolla Verso. Concurentul Honda are si el o uzina, cu o productie mai mica ce-i drept, 50.000 de unitati, in orasul Gebze. Aici e produs Civic-ul in patru usi.

In randul companiilor asiatice prezente in Turcia intra si Hyundai, care detine in Izmit un parteneriat cu compania locala Kibar Holding pentru constructia unor modele precum Accent si Matrix (productie 81.000 de unitati anul trecut).

Orasul Bursa este un adevarat centru al productie auto. Aici, pe langa uzinele Renault si Fiat mai exista si o fabrica a companiei locale Karsan care asambleaza Peugeot Partner.

In rest, in Turcia au uzine numerosi producatori de vehicule comerciale, autobuze si camioane, cum ar fi Isuzu, MAN sau BMC.

Cehia - Tara Skodei si a masinilor de capacitate mica

Republica Ceha are o productie auto de patru ori mai mare ca Romania si reprezinta o forta in regiune, atat datorita producatorului local Skoda, cat si datorita existentei unei uzine mari care produce exclusiv automobile de clasa mini intr-o cadenta de circa 1.000/zi.

In Cehia se cumpara anual 140.000 de masinin noi, dar se produc de sapte ori mai multe, astfel ca tara e un furnizor important pentru restul Europei.

Skoda este fara indoiala cel mai important producator, cu aproape 600.000 de masini fabricate anul trecut, din care 90% au mers la export. Exista trei uzine importante: Mlada Boleslav (productie gama Fabia si Octavia sedan si SW), Kvasiny (productie Superb, Roomster si Praktik) si Vrchlabi, care fabrica modele Octavia).

Acum cativa ani, in orasul Kolin o investitie cumulata a Toyota si Peugeot - Citroen a pus bazele uneia din cele mai mari uzine europene de masini de clasa mini. Trei modele sunt produse la aceasta fabrica - Toyota Aygo, Citroen C1 si Peugeot 107, poreclite "fratii cehi" pentru ca sunt identice din punct de vedere mecanic si nu foarte diferite ca design. Fiecare model e produs in aproape 110.000 de unitati anual.

Cea mai noua uzina din Cehia a fost deschisa anul trecut de Hyundai, dupa o investitie de un miliard de euro. Anul trecut au fost produse putine masini, insa anul acesta se va trece de 100.000, modelul Hyundai i30.

Slovacia - Detroit-ul Europei

De ani buni, Slovacia a fost supranumita "Detroit-ul Europei". Desi produce si modele mai ieftine, e cunoscuta pentru SUV-urile germane premium, fabricate la Bratislava. Slovacia produce anual peste jumatate de milion de masini si aproape totul se duce la exporl, mai ales ca pe piata interna se vand anual cam 70.000 de unitati.

Slovacia are trei uzine importante, iar cea mai noua dintre ele este Kia, din orasul Zilina, unde anul trecut au fost produse 200.000 de masini cee'd si Sportage. Uzina a inceput productia versiunii restilizate a cee'd, iar de la anul se va adauga si modelul SUV Hyundai i55.  

Cea mai cunoscuta uzina auto este insa Volkswagen Bratislava care a construit anul trecut peste 100.000 de masini Volkswagen Touareg, Audi Q7 si Porsche Cayenne. Tot la uzina a fost produs un lot de 18.000 unitati Skoda Octavia sedan. Volkswagen e cea mai mare companie din Slovacia, cu exporturi care anul trecut au depasit sase miliarde euro, insa anul acesta productia scazut puternic dupa ce solicitarile pentru SUV-uri scumpe s-au diminuat.

A treia uzina auto slovaca este in orasul Trnava, unde Peugeot - Citroen construieste modelele Peugeot 207 si Citroen C3 Picasso - circa 200.000 de unitati/an.

Ungaria - Japonezii produc pentru italieni, nemtii pentru toata Europa

Ungaria e atractiva pentru producatorii auto premium. Audi e de mult timp prezent, Mercedes va incepe productia in doi ani. Ungaria a produs in 2008 cu 100.000 mai multe automobile decat Romania, si e vorba de modele mult mai scumpe decat Daciile.

La Gyor, langa granita cu Austria, Audi produce modelele A3 cabrio si TT (versiunile roadster si coupe). Productia a ajuns anul trecut la 60.000 de masini. Cea mai mare uzina din tara este Magyar Suzuki din localitatea Esztergom. Japonezii nu s-au multumit sa fabrice doar modelele proprii, si au intuit ca parteneriatele aduc bani si notorietate. Astfel, in afara de modelele japoneze Swift, Splash si SX4, mai este produsa Fiat Sedici (asemanatoare cu SX4) si Opel Agila (putin diferita de Splash). Uzina a produs peste 300.000 de masini, din care putin peste 22.000 au fost Fiat Sedici.

Criza nu a ocolit nici Suzuki Ungaria, producatorul anuntand inca din iarna ca face concedieri, iar productia va scadea anul acesta cu circa 30%.

Ucraina - Raiul producatorilor chinezi

Tara mare, productie auto semnificativa (400.000 unitati) si multe marci si companii putin cunoscute. Se produc si masini cu design din anii '70 si modelele chinezesti putin cunoscute. De asemenea, masini coreene si masini germane. Fiind o tara despre a carei industrie auto se vorbeste putin, vom insista mai mult pe ea.   

Cel mai mare grup producator de automobile este UkrAvto, care detine si extinse retele de dealeri. In urma cu cativa ani, grupul a preluat ZAZ, cel mai mare producator din Ucraina care scoate inca modele derivate din masinile Fiat ale anilor 70'. Modele precum ZAZ Slavuta sau ZAZ Tavria sunt necunoscute in afara Ucrainei, iar pe vremea URSS-ului nu erau la fel de cautate precum masinile Lada.

UkrAvto e actionar majoritar la uzina FSO de la Varsovia, unde e produs Chevrolet Aveo, insa in Ucraina sunt asamblate din colectii de piese modele Lada, precum Classik si Samara. In plus, la uzina din Illicevsk sunt asamblate tot din kituri de piese modele straine precum Opel Astra Classic, Astra, Corsa Zafira, plus masini chinezesti Chery.

Un grup auto de mari dimensiuni este si Bogdan Corporation, care detine in orasele Cherkassy si Lutk uzine care asambleaza din colectii CKD modele Lada, dar si cateva modele Kia, precum Sorento, Picanto, Magentis, Sportage si Cerato, dar si cateva de la Hyundai, precum Santa Fe, Sonata si Accent. Totusi, daca anul trecut uzina din Lutk a produs cam 80.000 de masini, in prima parte din 2009 productia s-a diminuat cu 75%.

Un producator auto mai mic, specializat pe vehicule chinezesti, este Kremenciug Auto, din orasul cu acelasi nume. Productia e de sub 30.000/an si masinile asamblate tin de marcile Geely, Great Wall, Changhan si Landwind.

La cativa kilometri de granita cu Romania, in oraselul Solomonovo, criza isi arata coltii. Ceea ce parea un vis a devenit un cosmar, iar o uzina auto asteptata sa scoata o regiune din saracie este acum aproape de inchidere. E vorba de uzina Eurocar, care inainte de criza asambla din kituri modele precum Skoda Fabia, Octavia I si II, Superb, Seat Altea si Toledo, plus Volkswagen Golf Plus, Jetta si Passat.

Asta era valabil anul trecut, cand in primele sase luni uzina a produs 20.000 de masini. Anul acesta s-au produs doar 830 de unitati si pana in septembrie nu va creste productia.

Slovenia - Tara Renault-urilor de clasa mica

Cea mai dezvoltata tara dintre fostele republici Iugoslave are si cea mai mare uzina auto din regiune in oraselul Novo Mesto, la 60 km de capitala Ljubljana. Productia a fost de 200.000 de unitati anul trecut, iar uzina este singura la care francezii produc cel mai mic model al marcii, Twingo, care la noi nu se vinde. In afara de Twingo, la Novo Mesto e produs si Clio, iar uzina are avantajul amplasamentului, aproape de tari precum Franta si Italia, dar si de statele din Europa Centrala. Autoritatile din Slovenia au aprobat la jumatatea lui iulie un ajutor de stat in valoare de 14 milioane euro pentru uzina care din 2010 va produce un alt model Renault de clasa mini.

Serbia - Renasterea se numeste Fiat

Serbia a avut in ultimii ani o productie auto mica si invechita. Modelele produse de Zastava la Kragujevac erau in mare majoritate invechite, avand la baza design Fiat din anii 70'. Singurul model ceva mai nou era Fiat Punto, era exportat in alte tari din Balcani. Dupa ce in 2007 si 2008 productia Zastava nu a trecut de 10.000 de masini/an, productia vechilor modele sarbesti a fost oprita in noiembrie 2008.

Fiat a batut palma cu autoritatile de la Belgrad si s-a angajat sa duca fabrica la o productie anuala de 200.000 de masini in 2011.

In martie a reinceput productia de Fiat Punto, iar calendarul prevede inceperea productiei unui model nou Fiat la finalul anului viitor. Ar putea fi vorba de un model mai mic decat Fiat 500, unul low-cost care sa reinvie intr-o varianta moderna legendarul "Soricel" Topolino. Serbia s-ar transforma intr-un pol al masinilor low-cost in sud-estul Europei.

Bosnia - Promisiunea masinilor  electrice

Bosnia a avut si ar putea avea din nou un cuvant de spus in lumea auto. Vremurile masacrului de la Srebrenica si asediului orasului Sarajevo au trecut, iar la cativa ani dupa ce razboiul din Bosnia s-a terminat, Volkswagen a investit in retehnologizarea unei fabrici unde modelele marcii germane erau produse inca din 1972.

Fabrica de la Vogosce, nu departe de capitala Sarajevo,  producea cam 4.000 de masini anual destinate pietei interne, din modele precum Golf, Passat, Octavia, Fabia, A3, A4. O parte din masini veneau asamblate in proportii semnificative, iar in Bosnia se faceau doar finisaje. Insa la finalul anului trecut asamblarea de masini s-a oprit fiindca abolirea taxelor vamale pentru produsele importate din UE a facut mult mai profitabil importul de masini.

La uzina detinuta in proportie de 58% de Volkswagen si 42% de compania locala ASA Group se produc piese auto, dar in primvara a aparut o informatie cum ca uzina ar putea produce vehicule comerciale electrice care sa fie folosite spre exemplu in aeroporturi, urmand sa aiba o viteza maxima de 75 km/h si autonomie de cel mult 80 km.

Bulgaria - Chinezii vor aduce tara balcanica in randul producatorilor auto   

Bulgaria nu are o industrie auto, insa in luna mai au fost puse bazele ei, prin inceperea constructiei unei uzine langa orasul Loveci. Actorii principali ai investitiei de 80 milioane euro sunt chinezii de la Great Wall Motor si compania locala Litex Motors. Uzina ar trebui sa produca de la finalul lui 2010 SUV-ul Hover CUV cu un total de 1.000 de angajati. Ramane de vazut daca termenele vor putea fi respectate acum pe timp de criza. In plus, companiile chineze din auto au planuri mari la nivel declarativ, insa punerea in practic e mai cu probleme.

Romania - Productia auto creste pe baza cererilor din Vest

Interesant este ca anul acesta e foarte posibil ca Romania sa fie printre putinele tari europene in care productia auto va creste, Dacia anuntand ca se va apropia de 300.000 de masini, dupa ce anul trecut a produs 242.000. In plus, si Ford va reusi, probabil, sa fabrice cateva mii de utilitare Transit Connect in patru luni la Craiova. Cresterea e pusa pe seama programelor Rabla din Europa, mai ales Germania si Franta.

In Romania s-au produs anul trecut 245.000 de automobile, din care 2.500 de masini Daewoo Matiz la Craiova. Dacia a produs 242.000 de masini, dintre care 89.000 Logan MCV, 84.000 Logan sedan, 56.000 Sandero, 7.500 Logan VAN si 6.500 Logan pick-up.

Nivelul exportului atinge valori nemaivazute anul acesta: circa 85% din productia Dacia in primele sase luni. Spre comparatie, acum zece ani nici macar 4% din cele 126.000 de automobile produse la noi de Dacia, Daewoo si Aro nu s-au dus la export.

In 2003, cand Logan nici nu se lansase, in tara au fost produse 95.000 de autoturisme, din care 11.000 s-au dus la export (mai ales de la Daewoo Craiova).

Inainte de criza parea sigur ca productia de automobile va ajunge spre 600.000 de unitati in 2011 (cam 400.000 Dacia si 200.000 Ford), insa acum e putin probabil sa se atinga aceste cifre.

Printre sursele folosite pentru scrierea acestui material se numara ACEA, APIA, Automotive News, Reuters, AFP, site-urile producatorilor, diverse site-uri de stiri in engleza din tarile incluse in analiza.


Citeste mai multe despre   






















12535 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    felicitari (Joi, 6 august 2009, 10:01)

    benicio [utilizator]

    Foarte misto analiza sectorului auto in ECE, felicitari!

    Stiu din experienta ca nu e usor deloc sa faci un asemenea material.
  • +5 (7 voturi)    
    bravo (Joi, 6 august 2009, 10:52)

    suv [anonim]

    si felicitari autorului! mai rare asa articole bune!!
  • +4 (6 voturi)    
    bravo (Joi, 6 august 2009, 10:55)

    io [anonim]

    un articol bun! este un punct de pornire pentru alte comparatii intre tarile europene privind lumea auto - preturi de comercializare, salariile angajatilor, cote de piata. sa avem mai multe articole de acest gen si mai putine "megastiri", gen cutremurul "devastator" de ieri sau cazul ritzi/udrea/mazare
  • +2 (4 voturi)    
    Congratz (Joi, 6 august 2009, 11:39)

    EvDo [anonim]

    Felicitari autorului, un articol foarte bun si mai ales bine documentat.
  • +3 (5 voturi)    
    Excelenta analaiza !!! (Joi, 6 august 2009, 11:40)

    Victor [anonim]

    unul din cele mai bune articole pe care le-am citit in ultima vreme ... si chiar lucrez in domeniu ...
  • +1 (3 voturi)    
    analiza piata auto (Joi, 6 august 2009, 13:16)

    nicm_pitesti [anonim]

    Drept sa spun si pe mine m-a fascinat articolul, bine scris,.....am sesizat ceva....nu stiu daca am scapat un amanunt, dar nu se spune nimic despre productia auto in tarile de origine...franta, germania, italia...anglia....si inca o chestie care, dintr-un anumit pct dvdr este infricosator, ...te apuca criza de respiratie(din lipsa de oxigen!), unde mai incap atatea masini pe glog si te intrebi de ce dracu o fi scazut pretul petrolului(nu ca nu ar fi OK...si eu am masina!) cand sunt atatea fiare pe glob......bine nu se mai produc atatea, dar exista cele produse nu!?....ma miram si eu!
    • +1 (1 vot)    
      americanii's de vina cu petrolu (Joi, 6 august 2009, 22:40)

      purolator [anonim] i-a raspuns lui nicm_pitesti

      Pretul petrolului este controlat masiv de interesele americane.
      Cand a fost in interesul lor sa urce pretu l-au urcat nejustificat la preturi exorbitante.
      Faceau direct profit atat din vanzarea de dolari contra alte monede (curs de schimb) cat si din intermedierea petrolului.

      Cu criza realitatea este ca cererea de petrol nu a scazut pe plan mondial, ba dimpotrica a crescut. Si totusi contrar cu principiile unei piete libere pretul petrolului s-a prabusit.
      Nu e logic!
      Singurul mod in care pretul petrolului se poate prabusi in conditii de crestere a pietei este un control politic al pretului.
      Lucrul acesta s-a realizat discret dar foarte eficient se vede treaba.
      Americaniilor pe langa somaj, blocaj economic si pierderea caselor exact asta le mai lipsea un petrol scump ca sa nu poata sta nici in rulote. Ar fi fost revolutie la ei. Iesau aia cu arma in strada, razboi civil.

      incurcate-s caiile capitalismului ...
  • +2 (2 voturi)    
    Nene, esti mare (Joi, 6 august 2009, 13:32)

    Tantza si Costel [anonim]

    Dl. Barza eşti mare, ai scris un articol de mare clasa.

    Asemenea articole fac cinste Hotnews-ului.
  • 0 (2 voturi)    
    Jenant (Joi, 6 august 2009, 13:32)

    alexander the great [utilizator]

    Nu va e jena sa va smenuiti comentariile ?
    Erau unele nefavorabile si au disparut...
    Daca trebuie sa-l laud pe autor, atunci este fantanstic, boombastic si precum Ford-ul, jumatate plastic...
  • +1 (1 vot)    
    super tare (Joi, 6 august 2009, 15:14)

    Andrei [anonim]

    foarte ok articolul, felicitari hotnews
  • +1 (1 vot)    
    Excelent! (Joi, 6 august 2009, 15:18)

    madalin [anonim]

    Excelent scris articolul! Felicitari si la cat mai mult articole de genul pentru hotnews. Cel mai bun articol de pe intregul site, de vreo 2 ani de zile de cand va citesc..
  • 0 (0 voturi)    
    Foarte bun! (Joi, 6 august 2009, 17:45)

    Alexandru Pavel [anonim]

    Felicitari sincere:) Foarte bine documentat si sustinut!!

    Totusi, o intrebare privind Polonia.Initial se spune ca produce 100 000 si cu 2 randuri mai jos se sustine ca Fiat produce 500 000.
    Poate nu am inteles eu bine.......
    • 0 (0 voturi)    
      deci... (Joi, 6 august 2009, 18:28)

      muky [utilizator] i-a raspuns lui Alexandru Pavel

      ...daca citeai cu atentie ,ai fi aflat ca:Polonia are doua mari companii auto cu ativitati extinse si o companie care produce aproape 100 000 de vehicule COMERCIALE pe an. ..........................
      Germanii de la Volkswagen produc vehicule COMERCIALE Caddy si Transporter TS,la Poznan. cu bine
  • 0 (0 voturi)    
    intrebare (Vineri, 7 august 2009, 5:30)

    sadwank [anonim]

    Vad ca autorul compara nivelul exportului de masini de anul asta cu cel de acum 10 ani.
    Intrebarea mea este: cit cistiga statul roman de pe urma unei Dacii exportate? Fac pariu ca nimeni nu stie raspunsul la intrebarea asta si, mai mult, fac pariu ca nimeni nu ia in calcul faptul ca statul roman a platit pina acum mai multe milioane de euro ca ajutor Grupului Renault.
    NB: Grup Dacia e detinuta in proportie de peste 99% de Group Renault. Statul francez detine 14% din actiunile Group Renault. Romania nu detine actiuni.
    • 0 (0 voturi)    
      O fi detinuta uzina de francezi (Vineri, 7 august 2009, 9:38)

      milu [anonim] i-a raspuns lui sadwank

      dar asta nu cred ca e neaparat un lucru rau. Decat sa am in sertar o lingura gaurita, proprietate personala cu care mai mult ma chinui, mai bine fac rost de o lingura intreaga, eventual si lustruita, cu care sa-mi fac treaba mult mai bine.
      Sa nu uitam ca la uzinele Dacia se platesc niste salarii, ca se platesc niste impozite, sunt niste locuri de munca, etc. Daca astea n-ar fi fost, ma indoiesc ca ar fi prosperat mai tare cineva. Cei carora le place foarte mult vechea Dacia n-au decat sa isi faca o uzina micuta, si sa se apuce de produs din nou modelul.
      Dar retine, si vechiul design era preponderent francez!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi