Industria auto e inca in dificultate si cifrele de vanzari nu si-au revenit, insa la salonul auto de la Frankfurt, care a inceput marti, optimismul e la cote inalte. Sefii diferitelor companii vad semne pozitive, piata pare sa-si revina, lucrurile se normalizeaza. Iar aproape toata lumea, de la Renault la BMW, spune ca masina electrica e salvarea in viitor si e vorba de aceeasi industrie care aproape ca nu a produs masini electrice in ultimele decenii. La marile saloane auto e plin de fete, insa la Frankfurt ele sunt in numar mai mic, publicul putand sa se concentreze pe masini.

"Romexpo"-ul german - un orasel high-tech

Ar fi nedreapta pentru noi ca tara o comparatie intre cel mai mare centru expozitional din Bucuresti si cel din Frankfurt, oras cu traditie la targuri si foarte bine plasat pentru a atrage expozanti de peste tot. Totusi, Messe Frankfurt, cum e numit centrul, este un orasel in miniatura, cu magazine, strazi, statie de metrou, gara si - cel mai important, 11 hale de expozitie. De la un capat la altul faci peste 20 de minute, exista numeroase pasarele care leaga toate halele intre ele, iar in complex se afla Messeturm, un zgarie-nori de 63 de etaje care a fost cativa ani cea mai inalta cladire din Europa.

Multe culori, destul de putine fete

Organizarea unui stand la salonul auto IAA costa peste un milion de euro, cateva marci cunoscute s-au retras pentru ca li s-a parut mult pe criza, insa cei care s-au prezentat nu au vrut sa lase standurile seci. Alfa Romeo are un stand dominat de rosu aprins, masinile fiind de aceeasi culoare, BMW are un stand inconjurat de o pista inclinata pe care trec masini, Renault are multe dispozitive de incarcare a masinilor electrice, standul Audi e dominat de un alb orbitor, iar Dacia a pastrat decorul de acum un an de la Paris, cu albastru predominant si un glob de aceeasi culoare. Toyota are la stand mult verde aprins, la Ford e o inflatie de albastru iar Fiat are de departe cel mai colorat si luminat stand.

Interesant este ca sunt standuri mari unde nu exista fete langa masini. Unii vor spune ca nu au fost bani sa fie platite, altii se vor gandi, mai aproape de adevar, ca ideea e ca masinile sa fie in centrul atentiei, si nu fetele care, in numar foarte mare ar fi deturnat atentia de la noutatile auto

Masini electrice peste tot, luxul imbracat in ecologie

La niciun alt salon auto masinile electrice nu au fost atat de mult prezente. Cel putin in teorie si la nivel de concept e un subiect la moda, iar la Frankfurt nu era "trendy" sa nu ai masina electrica la stand. Renault a venit cu patru concepte electrice care vor ajunge in productie, Opel a venit si el cu o masina care va iesi la finele lui 2011 pe piata, iar Peugeot a prezentat un automobil de clasa mini cu motor electric. Lista ar fi lunga dar pe ea intra si marcile premium Audi, Mercedes si BMW care insista pe faptul ca motorul electric e viitorul si pentru ei, ajutandu-i sa faca masini cu emisii poluante mai scazute decat maximul admis. Schimbarea de atitudine e interesanta mai ales ca industria auto nu se preocupa de masinile electrice, favorizand motorul termic.

Acum asistam la o lupta a cifrelor, autonomie mai mare, viteza maxima mai ridicata, timp de incarcare mai scurt, design cat mai reusit, intr-un cuvant producatorii se chinuie sa dovedeasca faptul ca masinile electrice nu sunt nici urate, nici scumpe si nici nu merg putin, insa productia in volume mari e inca departe.

"Eficientizarea luxului", pretext pentru a mai veni cu noi modele pe placul celor foarte foarte bogati

La conferinta de deschidere un ziarist i-a intrebat pe organizatori cum de sunt atatea modele noi de lux in criza. Raspunsul a fost ca luxul s-a "eficientizat", nu mai e risipa de combustibil, emisiile poluante au scazut, s-a dat exemplul Mercedes-ului S Klasse cu consum de sub 4 litri.

Totusi, multe din conceptele luxoase si ecologice sunt departe de productie, iar altele nu sunt masini electrice, cum ar fi versiunea hibrida a lui BMW X6 care poate merge doar cativa kilometri exclusiv cu motorul electric De Lamborghini-ul cu motor de 670 CP sau de cel mai mic Rolls Royce sa nu mai vorbim, ele nu salveza mediul ci vor ajunge in garajul unor oameni care sunt dispusi sa dea sute de mii de euro pe o masina noua.

Dar cert e ca exista interes pentru aceste masini, pentru salon in general si chiar daca estimarile arata ca numarul vizitatorilor va scadea cu 20% spre 700.000 cel al premierelor a urcat pana la 100 de masini noi, din care jumatate din partea producatorilor locali.

Concluzia ar fi ca salonul auto de la Frankfurt nu mai are atmosfera de innormantare de la alte saloane mari de anul acesta si sfarsitul anului trecut. "Greii" din industrie vor sa arate presei partea optimista, dar cu siguranta ca vremurile grele nu au trecut iar in discutiile din interiorul companiilor masinile electrice nu sunt vazute ca solutia perfecta pentru viitor.