Vest-europenii cumpara masini de clasa mica intr-un procent nemaivazut, clasa medie scade usor, iar vehiculele 4X4 isi vad cota diminuata dupa 15 ani de cresteri hotarate. Programele de tip Rabla au adus in doar cateva luni schimbari care s-ar fi petrecut in multi ani, iar piete auto uriase, cum ar fi Germania, si-au modificat profilul uimitor de rapid. Diesel-ul a pierdut in cateva luni majoritatea in Europa, dupa ce un deceniu cota de piata a crescut continuu, iar in medie, vest - europenii cumpara masini cu 5 CP mai putin puternice decat acum un an, arata datele Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Informatia pe scurt:

- Datele includ 18 tari europene (15 vechi membre UE plus Islanda, Elvetia si Norvegia)

- Programul rabla venit sa ajute industria auto sa iasa din criza a modificat foarte tare raportul dintre diferit clase de masini pe piata germana

- Niciodata masinile de clasa A si B nu au avut o cota combinata atat de mare, 44%

- Clasa C isi vede cota de piata erodata usor, Spania are pe piata cel mai mare procent de automobile de dimensiunile lui Astra si Golf, Italia are cel mai mic procent.

-Segmentul 4X4 are 8% din piata, dar in tarile muntoase si cele nordice detine o parte consistenta. In Danemarca nici 2% din masinile noi au tractiune integrala

- Media puterii masinilor inmatriculate anul acesta a fost de 110 CP, fata de 115 CP anul trecut. in Elvetia sunt cele mai "puternice masini noi, medie 142 CP

- Dieselul a pierdut anul acesta suprematia in Europa, cota coborand sub 50%, dar in Belgia, trei sferturi din masinile noi sunt pe motorina, in Grecia, doar 3%.

- In cele 18 tari s-au inmatriculat anul trecut 13,9 milioane masini noi, nivel apropiat de cel din 1990 si 1992.

Masinile de clasa mica au o pondere nemaintalnita

In cele 18 tari tari occidentale masinile de clasa mica si mini (incluse in categoria small cars) au atins dupa opt luni o cota de 44,6%, dupa ce pentru intreg anul trecut avusesera 38,8%. Acum zece ani nici 30% din masinile noi inmatriculate in aceste tari nu se incadrau in aceste clase, insa criza si inceperea programelor de tip Rabla a facut ca in doar cateva luni cota masinilor mici sa urce cu cateva procente.

Italia e tara in care masinile de clasa A si B au cea mai mare cota, 63,9% in 2009, fata de 59% in 2008. Si Franta sta bine la acest capitol, cu o cota de 56% pentru aceste masini, in timp ce Germania e un caz special, cu o cota de 39,8% in inmatricularile pe primele opt luni, fata de o pondere de 27% anul trecut.

Astfel de schimbari bruste in cote de piata pentru diverse segmente se petrec in ani buni, nu in cateva luni si e cu totul mai special cazul cu cat e vorba de o piata unde se vand anual peste trei milioane de automobile.

Explicatia e data de programul Rabla german cu ale sale doua milioane de locuri - beneficiarii s-au orientat in special spre masini mici si mai ieftine, stil Polo, Corsa si Sandero, astfel ca acest segment a crescut in detrimentul altora.

La polul opus, doua tari nordice au cel mai mic procent de masini clasele A si B din totalul celor inregistrate, si anume Suedia si Finlanda, cu aproximativ 16%.

In categoria "small cars" sunt incluse modele precum Fiat Punto, Hyundai i10, Citroen C1, Volksagen Polo, Renault Clio, Opel Corsa.

Masinile de clasa C in scadere usoara, Spania campioana procentelor

La clasa medie inferioara (lower medium), unde sunt incluse modele precum Astra si Golf, ponderea in totalul inmatricularilor noi in cele 18 tari a scazut putin, de la 31,7% in intregul an 2008, la 29,6% in opt luni ale anului curent. Acest segment este extrem de important ca volume, iar in tari precum Spania si Portugalia are 41,9%, respectiv 34,8% din piata. Pe de alta parte, Islanda e la polul opus cu doar 15% din piata ca segment C, dar tara nordica e un caz special, alegandu-se practic cu piata auto distrusa din cauza crizei financiare care i-a adus scaderi lunare de 90% la vanzari si multe falimente in randul dealerilor.

Italia, care la masinile de clasa A si B statea excelent, are in clasa C sub o cincime din masinile noi inscrise in circulatie anul acesta. Per total, in cele 18 tari vizate, cota masinilor de clasa C a atins maximul in 2004 si 2005 cand s-a apropiat de 35%.

In clasa sunt inscrise modele precum Opel astra, Volkswagen Golf, Renault Megane, Ford Focus, Kia cee'd si Hyundai Accent.

Clasa D - Scadere usoara in Europa, prezenta puternica in nord si slaba in Franta.

Clasa D (numita de ACEA Upper Medium) are o pondere de 15,3% in inmatricularile de masini noi in Europa anul acesta, fata de 17% anul trecut. Segmentul a crescut acum doi ani dupa ce in 2006 atinsese un minim european, 12,4%.

Norvegia e tara unde masinile stil Passat si Mondeo au cea mai mare pondere pe piata, 40%. Si Finlanda sta bine, cu 35%, in timp ce la polul opus se gaseste Franta unde astfel de masini au doar o zecime din piata.

In categorie sunt incluse modele precum Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis sau Renault Laguna .

Clasa "executive" in declin, mai ales in Germania

Clasa E, compusa in special din modele de top, stil E Klasse, seria 5, A6, are o pondere tot mai mica in Europa, ajungand la 10,2% anul acesta, fata de peste 12% anul trecut. Lucrurile s-au modificat puternic in special pe piata germana, de unde sunt multe din marcile de top. Ponderea masinilor Executive a fost anul trecut acolo de 18%, insa anul acesta a ajuns la 12%, tot din cauza programului Rabla.

Suedia, tara Volvo si a Saab are in piata auto cea mai consistenta prezenta a clasei E, cu 28% din amsinile noi inregistrate anul acesta. Islanda are si ea peste 15%, iar Belgia are 14% din piata in acest segment.

Segmentul 4X4 e in scadere dupa doua decenii de crestere necontenita

Acum 18 ani doar 2,5% din masinile noi ce se vindeau in Europa aveau tractiune integrala. Era asadar loc de crestere, astfel ca in 2007 s-a ajuns la 9,9% din total. De la jumatatea lui 2008 criza a lovit piata, iar procentul a inceput sa scada, astfel ca anul trecut s-a situat la 9% din total, iar in primele opt luni ale anului curent ajunsese la 7,9%.

In Islanda, cazul special descris mai sus, jumatate din masinile noi inscrise anul acesta au tractiune integrala, procentul crescand de 10 ani incoace. In Elvetia un sfert din masinile noi sunt 4X4, iar in Norvegia, 23%. In Irlanda criza financiara a lovit dur segmentul 4X4, ponderea scazand drastic de la 6,6% anul trecut, la 2,6% anul acesta. Danemarca e tara in care masinile 4X4 au cea mai mica cota , 1,6%.

Totusi, producatorii continua sa scoata modele noi de SUV-uri, daca acum 15 ani erau sub 15 modele noi de SUV-uri in Europa, acum numarul lor trece de 40 si in segment intra si marci de la care nu te-ai fi asteptat, cum ar fi Dacia sau Skoda.

Italia si Elvetia, in pozitii opuse in cursa cailor putere domoliti

O parte inedita a statisticilor ACEA se refera la media cailor putere ai masinilor inmatriculate. In cele 18 tari media e de 82 kw (110 CP) anul acesta, in scadere fata de cei 86 kw (115 CP) de anul trecut. La acest capitol, pe fondul productiei de masini tot mai puternice, media a crescut de la 61 kw (82 CP) in 1991, pana la 87 kw (117 CP) in 2007. Dupa aceea criza a eliminat cresterea. Situatia difera insa mult pe continent, maximul fiind in Elvetia, 106 kw (142 CP) - tara cu procent mare de SUV-uri, iar minimul in Italia, dominata de masini micute, medie 72 kw (97 CP).

Germania, piata atat de mult modificata de programul rabla, a cunoscut o scadere fara precedent a mediei cailor putere ai automobilelor inregistrate, de la 96 kw (129 CP) anul trecut, la 86 kw (115 CP) anul acesta.

Diesel-ul pierde masiv teren in fata benzinei

Diesel-ul si-a inceput in 1995 ascensiunea in Europa si parea imposibil de oprit. Acum 14 ani doar 22% din masinile noi vandute in tarile vizate erau pe motorina, in 2007 s-a ajuns la 53%. Un an mai tarziu s-a ajuns la 52%, iar in primele opt luni din 2009 ponderea motorinei e de 45,4%.

Insa de la tara la tara diferentele sunt mai mari decat in orice alt segment descris mai sus: In Belgia diesel-ul are 75% din piata, in Franta, peste 71%. In Germania, programul Rabla a modificat dur ponderea masinilor diesel, aducand-o la sub 30% anul acesta, fata de 44% anul trecut. Un fenomen invers s-a produs in Irlanda unde, daca anul trecut 33,5% din masinile noi inscrise erau pe motorina, in 2009 s-a trecut de 51%.

Grecia ramane tara unde masinile diesel au cea mai mica parte din piata, doar 3,4%, din cauza numeroaselor restrictii impuse acestor masini. De altfel, pana in 1997 cota diesel-ului era zero, iar de atunci creste, insa timid.