Dacia, Hyundai si Alfa Romeo sunt marcile la care inmatricularile auto au crescut cel mai mult in Europa in primele zece luni, iar la polul opus, cele mai puternice scaderi le-au inregistrat marcile Saab si Chrysler, conform datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) care acopera 28 de tari. Per total, inmatricularile de masini noi au urcat cu 11% in Europa luna trecuta, iar in primele zece luni piata s-a contractat cu 5% fata de perioada similara din 2008.

Inmatricularile Dacia au urcat in primele zece luni cu 24,5%, spre 195.000 de masini, iar brandul Hyundai a urcat cu 24%, spre 287.000 de masini. Alfa Romeo a ocupat locul trei in topul cresterilor pe marci, cu 9,5%, spre 95.000 de masini. Doua marci de volum, Volkswagen si Fiat, au inregistrat cresteri de peste 3%, pe o piata totala care inca e in scadere dupa lunile dezastruoase de la inceput de an.

La capitolul scaderi importante, Saab a afisat cifre cu 59% mai mici in intervalul ianuarie - octombrie, spre 23.000 de masini, in timp ce Chrysler si-a vazut inmatricularile scazand cu 45%, spre 46.000 de unitati. Ambele marci au avut mari probleme si sunt in curs de a fi restructurate, Chrysler avand o colaborare stransa cu Fiat, iar Saab avand un nou proprietar, dupa ruperea de General Motors. Alte doua marci la care inmatricularile au scazut cu mai mult de 30% sunt Land Rover si Lexus.

Per total, in cele 28 de state cuprinse in statistici inmatricularile au urcat cu 11% luna trecuta, de la 1,13 milioane, la 1,26 milioane masini. In primele zece luni inmatricularile au scazut cu 5%, de la 12,8 milioane masini noi, la 12,2 milioane. Romania cunoaste un declin tot mai accentuat, 69% in octombrie si 62% la zece luni, de la 252.000 de masini inscrise intre ianuarie si octombrie anul trecut, spre 96.000 anul acesta.

Si alte tari din regiune o duc rau: Bulgaria a scazut cu 48%, piata auto ungara a scazut cu 61%, iar Letonia are cea mai dura scadere, 80%, de la peste 17.000 de masini inregistrate anul trecut, la sub 4.000. Germania ramane cea mai mare piata auto europeana, cu peste 3,31 milioane unitati, crestere de 26%, iar Franta e a doua piata ca marime, crestere de 4%, spre 1,82 milioane de unitati.

Dintre pietele mari din Occident, Spania are cea mai importanta scadere la zece luni, 24%, spre 775.000 de masini noi inscrise in circulatie.

Statisticile ACEA prezinta situatia inmatricularilor din 28 de state europene: 25 din UE, fara Cipru si Malta, plus Islanda, Norvegia si Elvetia (statele EFTA).