Dupa ce a esuat planul prin care producatorul auto suedez Saab urma sa fie cumparat de o companie minuscula, ajutata de chinezi, perspectivele sunt sumbre pentru producatorul modelelor 9-3 si 9-5, scrie AFP. Saab risca sa se inchida daca nu gaseste un cumparator, iar cei 3.400 de angajati ai sai plus alte cateva mii de la furnizori vor ramane fara locuri de munca. Chinezii de la Beijing Automotive par sa fie inca interesati de companie, insa GM nu vrea ca tehnologia Saab sa ajunga pe mainile chinezilor.

Saptamana aceasta, Koenigsegg, un producator auto care face doar 18 masini anual, dar le vinde cu aproximativ un milion de euro bucata, a anuntat ca se retrage si nu va mai putea cumpara Saab. Koenigsegg era sustinuta financiar de Beijing Automotive, constructor chinez care cumparase si actiuni la producatorul scandinav de masini sport.

Decizia a surprins multa lume si a trimis unde de soc in industria auto suedeza. Tot mai multi spun ca daca Saab nu va gasi cumparator, compania s-ar putea inchide, iar cei 3.400 de angajati vor ramane fara loc de munca. In plus, daca Saab dispare, intre 8.000 si 15.000 de oameni vor ramane fara munca, incluzand si furnizorii de componente care vor avea comenzi mai putine. Iar daca Saab cade, si celalalt mare producator auto suedez, Volvo, va avea probleme cu productia si componentele.

Guvernul suedez de centru-dreapta a refuzat orice sugestie de a deveni actionar la Saab, deoarace merge pe principiul ca statul nu trebuie sa fie actionar la companii si in niciun caz la una detinuta de un mare concern american ce nu a reusit sa o faca profitabila.

In aceste conditii, multi analisti vad ca singura salvare o oferta de la Beijing Automotive, insa revine din nou problema intalnita si la alte afaceri similare: GM nu vrea ca tehnologia Saab sa ajunga pe mana chinezilor.

Un alt scenariu ar fi unul simlar cu Opel, companie pe care GM a vrut sa o vanda, dar s-a razgandit, motivand ca s-au imbunatatit conditiile de piata.

Presa suedeza a scris ca Beijing Automotive este interesata sa preia compania Saab, ramane insa de vazut daca General Motors are vreo intentie de a o vinde la chinezi. Saptamana viitoare s-ar putea lua o hotarare in acest sens, iar compania are posibilitatea de a-si imbunatati vanzarile, mai ales ca abia a lansat noua generatie a modelului de varf de gama 9-5.