ANALIZA: Saab a ajuns la capat de drum - Putina istorie, motivele caderii, cifre importante

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 18 decembrie 2009, 19:41 Economie | Auto

Saab se inchide dupa sase decenii de istorie
Foto: Saab
La inceputuri producea avioane si se mandreste si in prezent cu asta, dupa al Doilea Razboi Mondial a inceput productia de masini , iar perioada de glorie a fost in anii '80. Istoria Saab a fost plina de variatii, iar astazi a ajuns aproape de sfarsit cand General Motors a anuntat ca marca se va inchide, din cauza ca nu s-a gasit cumparator. Anii in care a fost neglijata de compania - mama si-au spus cuvantul, ciclul extrem de lent de schimbare a modelelor si gama extrem de saraca sunt cateva din motivele care au dus la declinul marcii scandinave. Intra in articol pentru a citi despre istoria unei marci care nu va mai fi.

In 1937 Saab producea avioane, zece ani mai tarziu a inceput productia de masini, iar perioada de glorie a fost in anii '80 cand, ajutata de o coroana suedeza mai slaba a exportat in numar mare masini in SUA si Marea Britanie, castigand o reputatie buna datorita motoarelor turbo de calitate.

Saab e mandra de inceputurile sale de producator de avion si a folosit masiv acest laitmotiv in ultimii ani, avand reclame in care masinile erau descrise ca avand "ADN de avion" si concepte inspirate ca design din avioanele cu reactie.

Lucrurile s-au schimbat in rau din 1990 cand General Motors a preluat jumatate din companie, iar un deceniu mai tarziu a devenit unic actionar. Saab nu a mai terminat pe profit din 2001, anul trecut a produs numai 93.000 de masini, fata de 133.000 in 2007.

O mare problema a fost si gama restransa de modele care au fost inlocuite la mari intervale de timp. Spre exemplu modelul de varf, 9-5, a aparut intr-o prima generatie in 1998 si abia anul acesta, la final, a fost lansata o noua generatie. Celalat model, 9-3, a aparut in 2001 si anul trecut a fost restilizat, asta in conditiile in care pe piata auto restilizarea apare cam la trei ani, iar o noua generatie, dupa cinci - sase ani.

A existat si SUV-ul 9-7X, produs sase ani pana anul acesta, insa in rest marca nu a fost prezenta pe alte segmente. In Suedia sunt mult voci care acuza General Motors de dezinteres pentru ca nu a investit mult in dezvoltarea de noi produse.

In Romania in prezent se vinde modelul 9-3, in versiunile sedan, cabrio si combi, plus 9-5 in versiunile sedan si cabrio. Versiunea cu minime dotari a lui 9-3 costa cam 24.000 euro, iar 9-5 cabrio cu maxime dotari si motorul cel mai puternic ajunge sa coste cam 45.000 de euro.

In Romania s-au vandut putin peste 150 de masini Saab in 2007 si 2008, iar anul acesta declinul a fost puternic, cu doar 40 de masini vandute pana acum. Pe piata europeana Saab are o cota de 0,2%, iar ca vanzari pe plan mondial are doar un procent in cadrul grupului General Motors.

Saab are sediul in micul oras suedez Trollhettan de 50.000 de locuitori si in total are 3.400 de angajati.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de Superbrands

JW Marriott, orasul din mijlocul orasului

Unul din cei mai mari jucatori de pe piata hoteliera locala, hotelul JW Marriott Bucharest Grand Hotel si-a castigat in cei 17 de existenta reputatia de un oras in mijlocul orasului datorita impresionantei desfasurari de produse si servicii: 402 camere si apartamente elegante, cele mai mari camere de 5 stele din zona, cu o suprafata medie de 36.8 mp, sase restaurante si lounge-uri, 12 sali de evenimente, dintre care doua ballroom-uri ce pot gazdui impreuna pana la 1.200 de persoane. Cladirea mai adaposteste un centru de fitness si spa, cu piscina interioara, o galerie de magazine de branduri internationale de lux ce acopera o suprafata de peste 2.700 mp, spatii de birouri de 11.000 mp si o parcare generoasa de 550 de locuri.

6019 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    mici adaugiri/corectari (Vineri, 18 decembrie 2009, 19:56)

    Razvan [anonim]

    o mia fost 9-2x, facut pe baza subaru impreza (cred ca impreza, nu is sigur), vandut in State si cel putin in australia in emisfera sudica.
    Nouls 9-3 ii din 2002, vandut ca model 2003, o fost restilizat in 2006 si restilizat in 2008 :).
    Mai poti aminti de Turbo X, de faptul ca is renumiti pentru siguranta si ca o facutprimul sistem 4X4 de la GM europa, care ii folosit amu si pe insignia:)
    • 0 (0 voturi)    
      scoruri mari (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 11:45)

      Tony [anonim] i-a raspuns lui Razvan

      La preturile practicate masinile vandute erau excesiv de scumpe chiar si comparativ cu Toyota, o alta marca recunoscuta pt fiabilitate. "perioada de glorie a fost in anii '80 cand, ajutata de o coroana suedeza mai slaba a exportat in numar mare masini in SUA si Marea Britanie", deci se cauta masinile fiabile dar la un pret rezonabil...de aceea a castigat loganul atatia clienti mai ales un afara unde concurenta e acerba. Propun ca uzinele dacia sa cumpere saab si sa fabrice loganuri :))
  • +1 (1 vot)    
    Am inteles... (Vineri, 18 decembrie 2009, 20:10)

    gogu [anonim]

    Dar analiza, unde-i analiza?
    • +1 (1 vot)    
      analiza (Vineri, 18 decembrie 2009, 21:16)

      Razvan [anonim] i-a raspuns lui gogu

      analiza, neanaliza, macar autorul (Vlad Barza) o scris mereu de saab cand o fost cate o stire mai importanta anul asta.
      As zice ca pe hotnews o fost mai expus saab-ul, relativ la alte marci decat in orice publicatie auto online sau de print de la noi. poate si la modul absolut o fost mai expus aici decat in autobuild, de exemplu.
      Probabil amu o sa ii cante prohodul toate revistele, dar un pic prea tarziu si pentru saab si pentru delearii de la noi.
  • +1 (3 voturi)    
    ce trist (Vineri, 18 decembrie 2009, 20:12)

    happy feet [anonim]

    a fost si va ramane marca mea preferata...imi pare rau sa o vad ingropata de ignoranta americana (dar nu numai, desigur)...
  • +5 (5 voturi)    
    As fi vrut sa am bani de asemenea masina! (Vineri, 18 decembrie 2009, 20:15)

    eonel [anonim]

    Pacat, mare pacat...

    Iar GM isi merita soarta de copil obez, de bani gata, vesnic doritor de cumparat noi "jucarii", pe care le arunca intr-un colt dupa ce le-a stricat. Sper sa se duca la fund pe veci.
  • +2 (2 voturi)    
    pacat (Vineri, 18 decembrie 2009, 20:15)

    ionica fonosch [anonim]

    *la cati bani a risipit asa zisa elita pe lux
    inutil ,, mai bine am lua noi fabrica ...
    (daca nu o cumpara chinezii inainte ...)
    [ http://en.wikipedia.org/wiki/Saab ]
  • -1 (3 voturi)    
    ma doare sufletul... (Vineri, 18 decembrie 2009, 20:52)

    aa [anonim]

    ma doare sufletul cand vad ca lucruri bune sunt terminate de niste imbecili...

    foarte rar mai ai ocazia in ziua de astazi sa vezi un lucru bine facut, in stanga si dreapta vezi doar imitatii prost facute si lucruri de nimic POLEITE.

    am zburat de atatea ori cu SAAB-uri de peste zeci de ani vechime si de fiecare data m-au dus la destinatie in bune conditii....

    mi-e groaza insa sa urc in ultimele cuceriri ale stiintei si tehnicii, ptr. ca vorba cea veche: mi-e frica ca s-au "incurcat in stiinta"....

    rusine celor care vor sa ingroape ceea ce-i bun!
    • 0 (2 voturi)    
      masini (Vineri, 18 decembrie 2009, 21:31)

      razvan [anonim] i-a raspuns lui aa

      aici ii vorba de firma de masini, nu de cea de avioane :) , dar ce zici tu ii valabil si la masini si din punctul meu de vedere :)
    • 0 (0 voturi)    
      Cate SAAB ai avut? (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 20:58)

      sile [anonim] i-a raspuns lui aa

      Toata viata, cate masini ai cumparat de la ei de te doare asa sufletul ca dispare marca?

      Poti sa fii si Leonardo da Vinci si sa faci produse cu (sute de) ani inaintea vremurilor. Daca nu vinzi, inchizi. Si nu cred ca era responsabilitatea GM sa stearga SAAB la fund. In domeniul asta si cumparat esti tot relativ independent si responsabil sa vii cu produse si idei noi. In contrapartida ai acces la know-how si piete aditionale de desfacere. Dar nimeni n-o sa te cumpere ca sa bage bani in tine (daca nu cumva vii cu vreo idee care sa merite).
  • 0 (0 voturi)    
    parerea mea (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 1:46)

    razvan [anonim]

    sincer mie nu mi-au placut niciodata masinile Saab si am fost de conceptia ca trebuiau sa ramana la avioane pt ca forma caroseriilor lasau mult de dorit,aveau putin gust cel mai mult le detestam spatele.o sa spuneti poate ca nu doar loock-ul face o masina si este si asta adevarat dara in ziua de azi cu o concurenta asa acerba fiecare detaliu trebuie luat in calcul sa nu mai zic ca si raportul pret calitate a tras aceasta firma in jos.
    • 0 (0 voturi)    
      Saab (Duminică, 20 decembrie 2009, 21:50)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui razvan

      Daca ai fost vreodata cu avionul, ai pytea sa-i descrii exteriorul ? Saab e o experienta in arta conducerii masinilor turbo..De neuitat..de aia te intreb, crezi ca gusturile tale privesc fanii marcii care stiu ce inseamna SAAB?
  • -1 (1 vot)    
    Pacat (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 2:49)

    fyo [anonim]

    Sunt niste masini extraordinare, cel putin pana sa o preia GM, dar americanii in domeniul auto pe tot ce pun mana strica si-l kitch-uiesc. Aviz Volvo, tare mi-e sa nu ajunga in aceeasi situatie, masini de legenda si foarte fiabile, au ajuns pe mana americanilor care sunt neprofesionisti. Daca pana la preluare Volvo de catre Ford mi-as fi cumparat cu ochii inchisi acea marca, acum nu cred ca as mai cumpara Volvo pentru ce a fost odinioara deoarece nu am incredere in Ford, chiar daca sunt mai rasariti decat GM si Chrysler. Parerea mea este ca SAAB trebuia cumparat de catre grupul BMW, se putea asocia usor cu aceeasi imagine deoarece si BMW au facut (si inca fac motoare Rolls-Royce) avioane.
    • 0 (2 voturi)    
      Tu vorbesti serios? :))) (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 17:24)

      dorubarbu [utilizator] i-a raspuns lui fyo

      Asta e masina proasta? Totusi...:)

      http://www.fordvehicles.com/2010taurus/


      Mai vrei cateva exemple?


      http://ford.ca/app/li/en/vehicles/mks.do

      http://www.gm.ca/gm/english/vehicles/buick/lacrosse/overview

      http://www.gm.ca/gm/english/vehicles/buick/enclave/overview

      http://www.gm.ca/gm/english/vehicles/cadillac/dts/overview

      Enjoy!
      • 0 (0 voturi)    
        Si tu cand te uiti in oglinda... (Luni, 21 decembrie 2009, 0:34)

        Fyo [anonim] i-a raspuns lui dorubarbu

        chiar te crezi ca vb serios? Ce gluma buna...crezi ca daca-mi insiri niste marci americane dingrupul GM sau Ford o sa te si cred? Explica-mi si mie un lucru daca esti asa intelegent precum te dai...de ce toate marcile americane au avut probleme in criza asta si cele europene si asiatice nici n-au bashit? Iti spun eu, pt ca masinile americane sunt VARZA din toate punctele de vedere. Consum mare, design KITCH, fiabilitate proasta. Masinile americane erau cumparate din inertie pe piata americana, si nu ca ar fi fost prea bune. De ce americanii nu reusesc sa se impuna in Europa, nu mai vb de Asia. De ce dupa aceasta criza americanii de rand au inceput sa se orienteze spre marci europene si mai ales asiatice? De ce taxele pt masinile de import in america sunt foarte mari? Ia sa le ridice, sa vezi cum falimenteaza in 3 ani si GM si chrysler. Singurul constructor respectabil american este Ford. Daca tot imi dai minus la comentarii vino si cu argumente solide, si poate-mi raspunzi si la intrebari...
  • 0 (0 voturi)    
    Mai bine dadea faliment GM (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 4:08)

    Tantza si Costel [anonim]

    Mai bine dadea faliment GM.
    In viata mea nu am vazut asa o companie putin potrivita de a lucra in Europa si cu produse europene.
  • -1 (1 vot)    
    gresit (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 4:47)

    me [anonim]

    gm pe europa rupe cu opel...desi i-a lovit criza, au reusit niste masini foarte bune si insignia e masina anului 2009. daca pui si o vectra C langa un saab 9-3 cred ca as alege vectra, asa la prima vedere
  • 0 (0 voturi)    
    mai multe... (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 9:43)

    Radu [anonim]

    pe www.saabsunited.com

    Grasana n-a cantat inca...
  • 0 (0 voturi)    
    golfing and cars? (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 10:41)

    calinoiu [anonim]

    un al doilea model suedez de care un american si-a batut joc in ultima vreme
  • 0 (2 voturi)    
    parerea mea (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 10:42)

    mihai [anonim]

    imi place ca va dati toti cu parerea desi multi habar nu aveti de cat de fiabila sau nu este aceasta marca, mai e si asta care comopara saab cu opel:)).....da romanu le stie pe toate
  • 0 (2 voturi)    
    e normal sa se intample asa (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 10:52)

    dinu [anonim]

    pai cine sa mai cumpere dupa bataia de joc a americanilor cu vanzarea opel? prost sa fii sa mai negociezi ca astia care se cred stapinii lumii
  • +1 (1 vot)    
    trist, dar adevarat... (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 12:12)

    Negru Imparat [anonim]

    Uite asa se intampla in lume cu producatorii care dau dovada de prea mult bun simt, responsabilitate, grija fata de client si mai ales cu cei care produc masini foarte durabile, mult prea durabile pt economia de consum nesimtit din ziua de azi. Saab avea o problema inca din anii '80, inainte sa-i preaia GM: fabricau masini atat de fiabile, incat ramaneau cu milioane de piese nevandute. Asta e: ca mare constructor auto, nu vinzi piese si te rezumi doar la masina, nu faci profit. Nu faci profit, te mananca shacalii (adica directorii de la General Motors)
    • 0 (0 voturi)    
      Mercedes... (Marţi, 29 decembrie 2009, 10:17)

      iancu jianu [anonim] i-a raspuns lui Negru Imparat

      ...a facut si el la fel, masini bune care uitau sa se strice o prea lunga perioada de timp. Dar a schimbat foaia. Evident ca nu a coborit stacheta la nivelul Renault, pe care trebuie s_o vinzi dupa 3 ani/
  • +2 (2 voturi)    
    Vorbiti tampenii mah (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 13:23)

    Lucian [anonim]

    Nimeni nu da faliment pentru ca face produse prea bune. Poate prea bune si prea scumpe, ca nici calitatea nu vine pe gratis, si daca prestigiul marcii nu e pe masura pretului pe care-l ceri pe masina drumul spre faliment e deschis.
  • 0 (0 voturi)    
    mare pacat (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 16:01)

    Lucian [anonim]

    oricum saab se pipi pe opel din toate directiile si pozitiile nici nu incape grad de comparatie. Pai zicea ceva ca nu arata bine saab`urile. Revino`ti prietene aprinde becu`. Au designuri mai patratoase dar care e problema? Astea noi chiar arata bine... dar nu aspectul e totul. Sa nu uitam urmatoarele chestii: 1958 prima masina cu centuri de siguranta ca dotare standard... cand (opel si wv faceau carute) apoi multe altele ca: scaune incalzite fata dotare standard (nici mercedes nu aveau), aer conditionat standard si multe alte sisteme de siguranta si confort prima data instalate pe saab. E pacat ca o firma de renume se duce de rapa. Da romanii tzaranoi ce stiu ei de saab au in cap numai golfuri astre a4`uri si alte kkturi de astea. Pai cand am vazut primul saab 95 2.3 turbo aero prin 2000-2001 nu se compara cu nici o masina de pe strada la interior, finisaje, dotari si motor. Uite la asta cum arata: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Saan_9-5_Sport_Sedan_2009_second_series.jpg
    • 0 (0 voturi)    
      Saab-pe duca (Marţi, 22 decembrie 2009, 8:18)

      Viggen [anonim] i-a raspuns lui Lucian

      Cu exceptia modelelor 9-2x si 9-7, care nu foloseau nimic din tehnica originala Saab ( motoare boxer4 si V8 ), fiecare model lansat de catre aceasta marca de exceptie era un eveniment;problema e ca, in actuala societate de consum se cere cantitate si "coolitate"; asa este, te limitezi la 100,000 de masini anual, insa daca produsul tau nu ti'l regasesti macar la una din episoadele MTV cribs, ori in fata cafenelelor de lux, potzi inchide sandramaua; este adevarat, doar cunoscatorii apreciaza SAAB la adevarata lor valoare, insa ei formeaza minoritatea; prin anii 90 nici mercedes nu avea o gama prea extinsa: modelul 190, W124, S, SL si G ( daca am uitat ceva, sa'mi spuneti ), cam asta era gama nemtilor, iar la BMW : 3,5,6,7,Z1 si...cam atat;eh, priviti acum, in anul de gratie 2010 unde au ajuns astia din urma si unde a ramas SAAB...
      Si cam asta ar fi, dupa parerea mea, primul motiv al declinului...
  • 0 (0 voturi)    
    esec (Sâmbătă, 19 decembrie 2009, 21:51)

    gheo [anonim]

    saab este un esec de marketing; masinile sunt bune, chiar foarte bune; sunt extrem de confortabile si sportive in acelasi timp; dotarile sunt de top, finisarile de bun gust si super calitate. consumul e destul de mare dar nu poti sa te dai tare si sa consume cat un matiz. preturile sunt mari, chiar un pic prea mari. mai rau de atat, sunt prea in zona concurentei desi saab e mai curand de nisa decat 'mass market'
    dar cel mai rau stau la marketing; s-au concentrat pe comunicare discreta, pe niste valori 'ascunse' ale marcii si ale masinilor;
    si ascunse au ramas, marea majoritate a clientilor care isi permit o asemenea masina nu s-au urcat niciodata in una.
    eu am avut ocazia sa ma 'dau' cu 93 aero, 95 aero cutie automata, 97x 5.3i;
    am condus si BMW seriile 3 - 335i, 5 -530xi si X5 - 330d;
    masinile sunt comparabile in conditii de drum, probabil ca pe un circuit BMW este cam cu 5% mai rapid. Dar Saab 97x este peste BMW X5 330d, probabil foarte aproape de V8 4.8i
    Dar Saab nu merge bine cu pestii, manelele sau lanturile groase de la gat
    • 0 (0 voturi)    
      sabb (Duminică, 20 decembrie 2009, 3:05)

      make [anonim] i-a raspuns lui gheo

      apropo ca nu merge cu manele ... cineva mi-a spus ca arabitoii nu-si iau masini suedeze ca sunt multi jidani in Suedia
  • 0 (0 voturi)    
    saab (Duminică, 20 decembrie 2009, 12:20)

    sorin [anonim]

    in 1994 in grecia am avut un accident teribil cu SAAB 9000 .daca era alta marca nu mai traiam


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi