Anul care sta sa se incheie a fost plin de evenimente in domeniul auto. De la uimitorul concept Dacia Duster pana la inceperea productiei Ford la Craiova peisajul auto intern a fost plin de noutati. La "international" criza a facut posibile tranzactii care altfel ar fi parut de domeniul fantasticului, plus ca au aparut si falimente de rasunet urmate de reveniri pe masura. A fost un an in care multi oameni din industrie au spus ca preturile la masini sunt incredibil de mici, a fost un an cand unele piete auto au intrat in colaps iar altele au triumfat, ajutate de politici bine gandite. Se incheie anul in care Top Gear a dedicat o emsiune Romaniei, anul in care masini populare au venit cu noi generatii, iar Trabantul vrea si el sa revina, in "haine" moderne.

1 Criza la Dacia, recorduri negative, pericol de concedieri masive, intreruperi ale productiei.

La inceput de an au abundat stirile despre situatia grava de la Dacia. Ianuarie a fost cea mai slaba luna de dupa privatizare, cu vanzari interne ce abia au trecut de 1.500 de unitati. In plus, au fost si doua saptamani de intrerupere a productiei si exista pericolul ca, daca piata nu isi revenea, sa se renunte la 3-4.000 de oameni in primvara. Totusi, programul Rabla din Germania si Franta, precum si cererea din alte tari Occidentale au facut ca exporturile sa depaseasca in unele luni 25.000 de masini, compensand vanzarile interne care nu au trecut de 5.000 de masini lunar. Dacia a crescut productia in primavara si a reangajat oameni carora initial nu le mai reinnoise contractele.

2. Fenomenul Islanda - Scaderi record pentru o piata auto intrata in Era Glaciara

Marea majoritate a pietelor auto europene au scazut, insa nicaieri prabusirea nu a fost atat de fulgeratoare ca in Islanda, tara in care sistemul bancar a intrat in colaps toamna trecuta. Drept consecinta, foarte putini si-au mai permis sa-si ia masini noi, astfel ca de la vanzari lunare ce treceau des de 1.500 unitati s-a ajuns la nici macar 100 de masini. In anii dinaintea crizei se vindeau peste 15.000 de masini in micul stat nordic, dar anul curent se va incheia cu putin peste 2.000. O multime de dealeri s-au inchis si au aparut discount-uri incredibile.

3. Dacia prezinta conceptul Duster care a uimit lumea auto

In martie, Dacia a starnit senzatie in lumea auto prezentand la salonul de la Geneva conceptul Duster, masina cu un aspect iesit din comun, cu totul diferita fata de modelele de serie "cuminti" al marcii. Caracterizat ca fiind un concept "futurist cu caroserie musculoasa", Duster are atat aspect de coupe cat si de MPV, in functie de unghiul din care-l privesti. Conceptul a "imprumutat" numele modelului de serie care a iesi la primavara, cat despre aspectele iesite din comun ale designului, acestea nu aveau cum sa-si faca loc intr-un model de serie.

4. Declaratiile de tipul "Masinile nu au fost niciodata atat de ieftine"

Nu e vorba de un eveniment in sine, insa a fost o tendinta manifestata masiv mai ales in prima parte a anului in articolele din presa referitoare la preturile masinilor. Multi reprezentanti ai marcilor auto si mai ales ai APIA au repetat cu insistenta chiar ca masinile nu vor mai fi niciodata atat de ieftine, ca promotiile au atins un nivel "exagerat" si chiar "aberant". Unii au spus chiar ca vand sub pretul de productie numai ca sa scape de stocuri. Concluzia oamenilor din auto a fost ca masinile trebuie sa se mai scumpeasca pentru ca situatia sa se "normalizeze" pe piata, insa cu siguranta foarte multi cumparatori au ramas convinsi ca masinile sunt oricum prea scumpe, iar dealerii si producatorii au in continuare profit mare.

5. Lansarea noii generatii Renault Megane

In aprilie, Renault a lansat noua generatie Megane care in prezent costa de la circa 12.200 euro, TVA inclus. Modelul e important datorita vanzarilor semnificative ca volum, masina fiind in top 10 cele mai vandute modele de import. In toamna, Megane sedan a fost inlocuit cu un nou model, Fluence, produs tot in Turcia. Megane a fost anul trecut pe locul opt in topul celor mai bine vandute modele din import. Totusi, criza a afectat dur vanzarile Megane care au scazut cu 63% anul acesta.

6. Fiat a incercat sa preia Opel, insa planul a esuat

In ultima decada din aprilie industria auto a ramas uimita de dorinta Fiat de a cumpara Opel. In plina criza, compania italiana a dorit sa caute un aliat puternic, convinsa ca numai asa poate supravietui. Cele doua companii se comptetau reciproc, Fiat avea o cota buna de piata in sudul Europei, Opel se descurca mai bine in nord. Fiat are o gama ecologica, Opel are modele cu design nou precum Insignia si noul Astra. Cert e ca prin iunie Fiat a iesit din cursa, iar in toamna GM a spus ca nu mai vinde Opel. Italienii au reusit insa sa gaseasca un partener, Chrysler, despre care puteti citi mai jos.

7. Lansarea noului Volkswagen Polo

Un alt model de volum a ajuns la o noua generatie, Volkswagen Polo a fost adus in iulie, iar in prezent costa de la circa 10.800 euro, TVA inclus. Prima generatie Polo a iesit pe piata in 1975, cea precedenta e pe piata din 2002, dar a primit un facelift in 2005. In tara s-au vandut anul trecut 4.300 de masini Polo, scadere de 31% fata de 2007. Anul viitor vin in tara versiunile GTI, Cross si BlueMotion ale lui Polo.

8 General Motors a cerut intrarea sub protectia legii falimentului si a inceput un proces sever de restructurare

La inceput de iunie cel mai mare producator auto american a cerut intrarea sub protectia legii falimentului. Mesajul a fost: GM va lasa problemele in urma, se va restructura dur, va face masini mai fiabile si mai economice si va renaste. Compania a iesit de sub protectia legii falimentului 40 de zile mai tarziu, statul american a devenit actionar majoritar iar compania a promis sa reduca mult activitatile pentru a deveni competitiva. GM a inchis activitatile Saturn si Pontiac, e gata sa inchida Saab si sa vanda Hummer.

9. S-a lansat cea mai ieftina masina din lume Tata Nano, insa cererea depaseste cu mult oferta

Indienii de la Tata Motors au lansat oficial in martie cea mai ieftina masina din lume Nano, cu preturi ce pleaca de la 2.300 dolari si trec de 3.500 dolari in versiunea cu maxime dotari. Livrarile au inceput abia in iulie insa comenzile sunt onorate greu deoarace pentru moment sunt produse abia cateva mii de masini lunar, desi exista cam 100.000 de comenzi. Noua fabrica ce va rezolva problema va fi gata in 2010, Nano ar trebui sa ajumga si in Europa in 2011, dar aici va costa peste 4.500 euro. Interesant e ca 80% dintre cei care au cumparat masina in India au ales versiunea cea mai scumpa, iar o parte din cei care au reusit sa intre in posesia masinilor le-au vandut imediat, la suprapret.

10 Programul Rabla din Germania - Cel mai eficient din Europa. cu doua milioane de locuri

In timp ce majoritatea pietelor auto europene scadeau, cea mai mare piata batea record dupa record anul acesta. In Germania au fost luni in care inmatricularile au urcat si cu 40% si totul datorita programului Rabla care a avut doua milioane de locuri. Bugetul total a fost imens, cinci miliarde euro si oricine voia sa isi ia masina noua putea casa un automobil mai vechi de noua ani pentru a beneficia de 2.500 euro, prima de casare. Dupa 11 luni piata germana e in urcare cu 25%, iar datorita programului Rabla, Germania a devenit cea mai importanta piata externa pentru Dacia, lucru de neinchipuit acum ceva timp.

11. Ford a inceput productia la Craiova

Din 8 septembrie uzina de la Craiova produce din nou automobile. Ford a inceput constructia utilitarei Transit Connect din care pana acum au fost facute doar cateva sute de unitati la uzina din Oltenia unde investitiile continua la atelierele de vopsitorie si carosare. Primele masini Transit Connect au fost livrate in noiembrie dealerilor din tara, iar altele au ajuns in tari precum Bulgaria si Marea Britanie. Ford are 3.900 de angajati la Craiova si in viitor se va ajunge la 7.000. Anul viitor productia ar trebui sa fie de 20.000 - 30.000 de unitati, urmand sa demareze si constructia unui autoturism de clasa mica.

12 Trabantul vrea sa reinvie, in "haine" moderne, electrice

O firma germana numita Herpa cauta investitori dispusi sa puna 100 de milioane de euro pentru a produce in serie o versiune modernizata a vechiului Trabant. Masina care a fost ani buni subiect de bancuri ar putea sa revina pe piata in 2012 si va dispune de un motor electric, insa totul depinde de gasirea unei firme dornice sa investeasca in reinvierea unei masini populare in Europa de Est. Herpa a prezentat la salonul auto de la Frankfurt, in septembrie, un concept de 3,95 metri lungime si 1.050 kg greutate, masina ce dispune de un motor electric se poate incarca in opt ore la o priza standard si in doua ore la 380 V. In varianta de serie masina ar putea avea si motor termic, devenind astfel un hibrid, dar acest lucru va depinde de decizia investitorului.

13 Lansarea noii generatii Opel Astra

La masini second-hand Opel Astra e cel mai cautat model, dar nici la capitolul masini noi modelul german nu sta rau. Din aceasta toamna, Opel a lansat o noua generatie Astra hatchback, modelul avand preturi intre 14.250 euro si 22.250 euro. Pretul de pornire este valabil pentru motorizarea 1,4 litri benzina, 100 CP, iar pretul maxim se aplica la versiunea cu maxime dotari si motor diesel, 2 litri, 160 CP.

14. General Motors a decis sa pastreze Opel, dupa multe luni de discutii

Dupa mai bine de sase luni de speculatii, General Motors a decis sa pastreze marca Opel, motivand ca situatia din piata s-a imbunatatit. S-a scris enorm despre viitorul proprietar al Opel, s-a vorbit de Fiat si apoi totul parea sa indice ca marca germana va fi cumparata de un consortiu condus de canadienii de la Magna sustinuti de rusii de la Sberbank. Nimic nu s-a concretizat, statul german s-a suparat teribil, temandu-se ca vor fi concedieri masive daca GM pastreaza Opel. Pana la urma vor fi taiate 10.000 de posturi din cele peste 50.000 ale Opel, iar fabrica din Belgia are o soarta incerta.

15. Fiat a anuntat planurile pe cinci ani pentru salvarea Chrysler

La jumatatea anului si Chrysler a intrat sub protectia legii falimentului si s-a rrestructurat, evitand lichidarea datorita parafarii unei aliante cu Fiat. Italienii au preluat 20% din Chrysler, nu vor plati niciun ban, insa vor furniza tehnologie si vor intra pe piata americana. In plan e spre exemplu un model Jeep pe platforma de Fiat Panda si un model Lancia derivat din Chrysler 300C. Fiat va construi motoare de 1,4 litri la uzine Chrysler din America de Nord, modelul Fiat 500 va intra la anul pe piata americana, iar la salonul de la Detroit, luna viitoare, e posibil sa fie adus un model Chrysler derivat dintr-o masina Lancia. Primele rezultate ale parteneriatului se vor vedea abia peste doi ani, insa Chrysler va trebui sa aiba in gama masini mai mici cu motoare economice pentru a face fata concurentei.

16 Producatorii francezi se angajeaza sa aduca masini electrice in Romania in 2011

S-a scris destul de mult despre masini electrice in Romania, dar ele aproape ca nu au fost prezente, in afara de o prezentare a modelului i MIEV al Mitsubishi care se vinde doar in Japonia. In aceasta toamna producatorii francezi Renault si Citroen s-au angajat ca in 2011 sa aduca modele electrice in tara. Renault va aduce berlina Fluence, model ce va fi construit in Turcia, va avea o autonomie de 160 km si se va putea incarca la priza in patru - opt ore. Si Citroen ar trebui sa aduca in tara cel tarziu in 2011 modelul de clasa mini C-Zero, 100% electric cu o autonomie de 130 km si viteza maxima de 130 km/h. Masina e construita de Mitsubishi si se va incarca in sase ore la o priza standard. Ambele masini vor fi mai scumpe decat automobilele cu motor termic si pentru inceput vor fi accesibile doar daca statul acorda subventii de cateva mii bune de euro.

17 Difuzarea editiei Top Gear filmate in Romania starneste numeroase reactii

La jumatatea lunii noiembrie Top Gear a difuzat editia filmata in Romania. Cum era de asteptat a fost plina de imagini contrastante: masini de fite la Mamaia, pesiaj superb pe Transfagarasan, dar si sate de tigani stil "Borat", drumuri cu gropi si remarci precum "Ne imaginam Romania ca fiind o tara plina de boi in care oamenii arunca cu pietre in tigani". Multi au spus ca emisiunea a fost o reclama extraordinara pentru Romania, iar la polul opus au fost cei care s-au aratat jigniti de modul in care a fost prezentata tara. Au facut furori si declaratiile ambasadorului roman la Londra care a cerut producatorilor sa elimine remarcile negative la adresa Romaniei. Cert e ca Romania a fost subiectul uneia din cele mai iubite emsiuni TV din lume.

18. Dacia prezinta primele poze oficiale cu versiunea de serie a primului SUV

Dupa un an in care au aparut foarte multe poze spion, Dacia a publicat in prima decada a lui decembrie poze oficiale cu primul SUV al marcii, Duster. A fost cel mai consistent calup de informatii oficiale pe aceasta tema, s-a putut afla ca masina va fi cu cativa centimetri mai lunga decat Logan sedan, ca vor exista trei versiuni de motorizare si ca SUV-ul urmeaza a fi produs si in Rusia si Brazilia. Masina va fi lansata in primavara lui 2010, mai ramane de aflat pretul.

19. General Motors anunta ca inchide Saab

Dupa ce nu s-a gasit cumparator, General Motors a anuntat ca marca suedeza Saab va fi inchisa. Saab a inceput producand avioane inainte de al doilea razboi mondial, in 1947 a demarat productia de masini, iar anii 80' au fost perioada de glorie. Lucrurile s-au schimbat in rau din 1990 cand General Motors a preluat jumatate din companie, iar un deceniu mai tarziu a devenit unic actionar. Saab nu a mai terminat pe profit din 2001, anul trecut a produs numai 93.000 de masini, fata de 133.000 in 2007. Unii spun ca GM a neglijat Saab si a investit prea putin in noi modele, iar asta s-a simtit in piata. Mai exista inca sperante de salvare, dar foarte putine.

20 . Piata auto roamneasca se intoarce la nivelul din 2003

Din 2000 pana in 2007 piata auto romaneasca a crescut an de an, uneori cu peste 40%. Criza a schimbat lucrurile, iar anul acesta vom asista la o scadere masiva, de peste 50% ceea ce va aduce piata automobilelor noi la nivelul din urma cu sase ani. In 2007 s-au vandut peste 360.000 de automobile, anul trecut s-a trecut de 320.000, iar anul acesta e posibil sa nu se depaseasca 150.000. Din 2003 incoace nu a mai fost asa un an slab, insa acum, spre deosebire de acele momente, retelele de dealeri sunt mult mai extinse, modelele disponibile s-au inmultit imens, dar numarul mediu de vehicule vandute de un dealer a scazut mult.