Vanzarile de automobile noi in SUA au scazut anul trecut cu 21%, la sub 10,5 milioane unitati, conform statisticilor Autodata Corp, citate de Bloomberg. Pentru prima oara cota de piata a producatorilor asiatici a depasit-o pe cea a constructorilor autohtoni, insa anul acesta se asteapta o crestere generalizata a vanzarilor, dupa ce ultima luna a fost extrem de buna.

Astfel, in 2009 vanzarile de automobile noi in SUA au scazut cu 21%, de la 13,24 milioane unitati, la 10,42 milioane, in conditiile in care in 2007 se vandusera 16,8 milioane unitati. Vanzarile General Motors si Chrysler au scazut mai mult decat media pietei (cu 30%, respectiv 36%), in timp ce Ford a avut scaderi de numai 16%.

Totusi, pentru prima oara marcile asiatice au avut o cota de piata cumulata mai mare decat cele locale, 47%, fata de 44%. Acum un deceniu marcile americane aveau peste 70% din piata, in 2008 au scazut la 47%, iar anul trecut asiaticii au luat conducerea. Europenii au avut in 2009 circa 8% din piata.

La capitolul marci care au scazut dur in 2009 trebuie incadrate: Suzuki (-54%), Maserati (-49%) si Mitsubishi (-44%). La polul opus, trei marci asiatice si-au vazut vanzarile crescand anul trecut: Hyundai, Kia si Subaru, cu valori intre 8 si 15%.

Totusi, dupa multe luni de scaderi ce pareau interminabile piata isi revine, iar in decembrie vanzarile de masini noi au urcat cu 15%, spre un total de 1,02 milioane. Ford si-a vazut vanzarile urcand cu 33%, Hyundai cu 41% si Kia, cu 44%. Vanzarile General Motors au scazut cu 6%, insa procentul reprezinta o imbunatatire apreciabila in comparatie cu lunile in care scaderile treceau de 40%.