O stire dintr-un ziar american putin cunoscut la noi, Des Moines Register face furori pe internet. Proprietarul unei firme care vindea masini Chrysler a gasit se pare o solutie inedita pentru a iesi din criza: aduce din Romania masini electrice asamblate aici, modele care au la baza masini Dacia. Stirea trebuie privita cu prudenta: se vorbeste de preturi de vanzare mari, pana la 38.000 de dolari, o autonomie neobisnuit de extinsa, 400 km, iar informatiile despre cine si unde le produce nu prea exista.

Des Moines Register publica un interviu cu Gene Gabus, seful unui dealer care pana de curand vindea Chrysler, dar cum situatia companiei s-a inrautatit, au trebuit gasite alte solutii, iar acestea au venit, se pare din Romania. Gabus spune ca vineri a sosit primul vehicul electric asamblat in Romana, o masina ce are la baza Logan Pick-up, dar este adusa in SUA de o companie numita Envision Motor, iar modelul va fi vandut in America sub brandul EMC.

Gabus spune ca va mai aduce o versiune furgon si una break, iar toate masinile au sasiu de Logan, sunt produse in Romania si au caroserii construite de Renault. Americanul sustine ca 100 de masini electrice vor sosi din Romania, in SUA si va incerca sa le vanda in 28 de state americane.

Totusi, o serie de amanunte trebuie tratate cu precautie. Preturile pentru SUA sunt mari, circa 33.000 dolari pentru furgon, circa 34.000 dolari pentru pick-up si 38.000 dolari pentru break, preturi care nu sunt low-cost, chiar daca e stiut faptul ca masinile electrice sunt mult mai scumpe decat cele cu motor termic.

Dat fiind ca in America sunt modele de pick-up-uri noi ce pot fi cumparate la sub 20.000 dolari ramane de vazut daca vor fi clienti interesati. Sunt destui producatori care lucreaza la masini electrice dar nu le-au lansat si fiindca ar fi deocamdata prea scumpe. Japonezii de la Mitsubishi au lansat in serie limitata un automobil de clasa mini 100% electric ce costa insa la inceput peste 30.000 euro. In plus, e indicata o autonomie de 400 km la modelele electrice aduse din Romania, valoare neobisnuit de mare, dat fiind ca, spre exemplu, modelul Mitsubishi mentionat mai sus are 130 km autonomie, iar modelele pe care Renault le va lansa peste un an si ceva au 160 km.

In plus, spre exemplu pachetul de baterii utilizat la Opel Ampera, model care va iesi in 2011, cantaresc 160 kg, iar masina poate merge numai 60 km exclusiv cu acel motor. La masina i-MIEV a Mitsubishi pachetul de baterii cantareste 85 kg. Ideea e ca o autonomie de 400 km este greu de atins in conditiile din prezent, pachetul de baterii ar fi prea greu si scump, iar cifra trebuie tratata cu prudenta.

In plus, se spune ca masina poate fi incarcata in numai doua - trei ore la 220 V si in opt ore la 110 V, timp ce pare extrem de scurt pentru o masina cu autonomie atat de mare.

Stirea are multe necunoscute, ramane de vazut unde sunt produse aceste masini in Romania si daca e viabila comercial trimiterea lor in SUA, in loc sa fie asamblate acolo direct, dat fiind ca au motoare de conceptie americana.

Vom reveni cu detalii despre subiect in masura in care vom primi raspuns la intrebarile trimise catre partile implicate. Cert e ca ne-am grabi daca am trage concluzia ca e vorba de o intrare in forta a Dacia pe piata din SUA. Si nu oricum, ci cu masini electrice..!