Din cele 39 de tari care au produs anul trecut fiecare mai mult de 10.000 de automobile, cresteri s-au inregistrat doar in sase, Romania facand parte din acest grup in care se mai gasesc China, India, Cehia, Taiwan si Slovenia, arata datele Organizatiei Internationale a Constructorilor de Automobile. Anul trecut productia pe plan mondial a scazut cu 13,5%, de la circa 70 de miliioane de vehicule, la 60 de milioane, China fiind pentru prima oara lider mondial.

Astfel, in China s-au produs 13,79 milioane de automobile, crestere de 48% fata de 2008. Japonia a fost locul secund, cu 7,9 milioane unitati, scadere de 31%, in timp ce SUA s-a clasat pe locul trei, cu 5,71 milioane unitati, scadere de 34%. La fel ca si in China, unde gradul de motorizare este redus - si in India piata are potential si productia a urcat cu 13%, spre 2,63 milioane unitati.

Republica Ceha, Slovenia si Romania au inregistrat si ele cresteri, mai ales ca in aceste tari au fost produse automobile mai ieftine, foarte cautate in programele de tip Rabla din Europa. Romania s-a clasat pe locul 26 pe plan mondial dupa nivelul productiei care a urcat cu 20,9%, spre circa 296.000 de unitati. In Cehia, productia auto s-a apropiat anul trecut de un milion de unitati, iar in Polonia s-a situat aproape de 900.000 de unitati.

La polul opus sunt tarile unde productia auto a scazut puternic. Spre exemplu in Ucraina scaderea a fost de 84%, de la circa 420.000 de masini in 2008, la sub 70.000 anul trecut. Si Rusia a avut un an negru, productia scazand cu 60%, de la peste 1,7 milioane automobile, la 722.000. In Austria productia a scazut cu 53%, iar in alte tari scaderile au depasit plafonul de 40%: Ungaria, Suedia, Uzbekistan, Olanda si Egipt.