Geely Holdings Group a anuntat luni incheierea procesului de achizitie a marcii Volvo de la Ford, pentru 1,8 miliarde dolari, scrie agentia chineza de stiri Xinhua. Activele Volvo vor fi predate catre Geely intr-o ceremonie la Londra, iar seful grupului chinez spune ca sediul Volvo va ramane la Goteborg, managementul va avea libertate de actiune, iar intre Geely si Volvo va fi o relatie de "fratie", nu una de subordonare. Ford obtine banii care o vor ajuta sa se concentreze pe dezvoltarea unei singure marci, in timp ce Geely reuseste cea mai importanta tranzactie din istoria industriei auto a tarii.

Li Shufu, seful Geely HoldingFoto: Reuters

Intr-un interviu telefonic acordat Xonhua, Li Shufu, presedinte al Geely a spus ca "dupa preluare, Geely ramane Geely, iar Volvo ramane Volvo. Relatia dintre cele doua companii e una de fratie, nu de tip parinte - copil". El a mai spus ca sediul Volvo ramane in Suedia, iar managementul companiei va avea libertatea de a executa propriul plan de afaceri. Prin aceste declaratii chinezii vor sa elimine temerile cum ca preluarea unei marci respectate pe plan international de catre o companie chineza ar putea dauna puternic imaginii Volvo.

Ford vinde practic ultima sa marca "de peste mari", dupa ce in 2007 a vandut Aston Martin iar in 2008 a dat Jaguar si Land Rover. Ford se va putea concentra pe marca cu acelasi nume, avand acum resurse financiare pentru investitii si consolidare. Multi sunt de parere ca Ford a trecut de criza fara a avea nevoie de ajutoare de la Guvern - spre deosebire de GM si Chrysler - tocmai pentru ca a vandut marcile sale europene care nu erau profitabile.

Cel mai bun an de productie din istoria Volvo a fost 2007 cu peste 450.000 de masini fabricate, in timp ce anul trecut nivelul a scazut la 334.000. Volvo Cars are 22.000 de angajati.

Geely face parte din holdingul Zhejiang Geely care in 1986 a intrat pe piata producand frigidere. Din 1999 a inceput productia de masini, iar Geely are in prezent o gama de modele ce cuprinde masini de la clasa mini pana la clasa D. Geely sustine ca e singurul producator chinez care si-a dezvoltat singur intreaga gama de motoare cu puteri intre 1 litru si 1,8 litri.

Geely are o capacitate de productie de circa 300.000 de masini/an si 12.000 de angajati. Compania cauta de mult o cale rapida de a ajunge pe multe piete externe, dupa ce vanzarile pe plan international au fost mici, desi are peste 300 de puncte de vanzare in afara Chinei si s-a prezentat si la saloane internationale de prestigiu.

Geely a lansat in China modele cu nume cel putin interesante, precum Beauty Leopard sau Freedom Cruiser. In 2003 Geely a inceput sa trimita masini la export iar in 2005 a devenit prima marca din China ce expune la salonul auto de la Frankfurt. In 2006 Geely a expus in premiera si la Detroit. Totusi, la fel ca alte companii chineze, nici Geely nu a stat departe de scandalurile legate de plagiat. In aprilie anul trecut la salonul din Shanghai chinezii au adus modelul GE, o copie a celebrului Rolls Royce Phantom. Chinezii au spus ca "reinventeaza modelul clasic" dar il fac accesibil unui numar mai mare de oameni fiindca ar costa circa 30.000 de lire.