Modelul electric Opel Ampera va ajunge in Romania in 2013 sau 2014, chiar daca in unele piete din Europa va fi lansat la final de 2011, decalajul fiind cauzat de nivelul limitat al productiei, dar si de nevoia ca dealerii sa aiba timp pentru a investi in noua tehnologie, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro seful proiectului E-Mobility de la Opel, Enno Fuchs. Dealerii vor trebui sa investeasca in unelte si in formarea angajatilor pentru a vinde si repara masini electrice, spune Fuchs. Opel Ampera are o autonomie de 60 km exclusiv cu motorul electric, dar poate merge 500 km ajutata de motorul termic.

Enno Fuchs langa Opel AmperaFoto: Hotnews

Rep: Cand veti incepe livrarile Opel Ampera si cat va dura pana veti ajunge sa lansati masina in toate tarile europene?

Enno Fuchs: O vom lansa in cateva piete inca din ultimul trimestru din 2011, Olanda e spre exemplu o tinta si apoi Marea Britanie. Vom avea o abordare in etape, in functie de disponibilitatea produsului. Nu va pot da un termen exact, dar pana in 2013, 2014 ar trebui sa ajunga in toate pietele, inclusiv Romania.

Rep: Inteleg deci ca vorbim de un interval de ani, nu de luni de zile, cum se intampla in cazul unei masini cu motor termic?

Enno Fuchs: Am identificat cateva piete ca fiind prioritare, lucram la aceasta lista, dar asa e, va dura cativa ani pana sa lansam masina peste tot fiindca vom avea o disponibilitate redusa a produsului dar si din cauza ca dealerii nostri vor fi nevoiti sa faca investitii importante in service-uri. Trebuie sa ne asiguram ca e un model de afaceri viabil si pentru ei, vor trebui sa achizitioneze utilaje noi si sa aiba oameni calificati deoarece vorbim de o tehnologie noua.

Rep: Cate masini va propuneti sa vindeti in Europa?

Enno Fuchs: Nu va pot da cifre exacte, insa cred ca vom vinde cateva mii in primii ani.

Rep: Succesul lui Ampera va depinde de subventiile guvernamentale oferite cumparatorilor de masini electrice?

Enno Fuchs: Tehnolgia este inca scumpa si pentru a-i convinge pe oameni sa o adopte este nevoie de subventii. Stim ca lumea nu prea este dispusa sa investeasca in tehhnologii "verzi" daca trebuie sa plateasca in plus.(...) Dupa calculele noastre e vorba cam de 3 - 5.000 de euro in plus fata de clasicele masini cu motor termic.

Rep: Exista o dezbatere, legata de cine ar trebui sa investeasca in reteaua de statii de incarcare: multi spun ca e treaba autoritatilor, altii spun ca si producatorii trebuie sa contribuie. Ce parere aveti?

Enno Fuchs: Noi, fiindca masina dispune si de motor termic ce incarca bateria, nu depindem atat de mult de statiile de incarcare, cum se intampla la masinile 100% electrice, deci noi nu suntem ingrijorati. Cred ca toata lumea se fereste de investitii; autoritatile arata catre constructori, producatorii auto arata cu degetul catre furnizorii de energie. Asa nu ajungem nicaieri, e vorba de o investitie comuna si toti trebuie sa-si uneasca fortele, pentru ca vorbim despre multe miliarde de euro.

Rep: Ampera are o autonomie de numai 60 km exclusiv cu motorul electric. Aveti de gand sa lucrati pentru a o mari la, sa spunem, 100 de km?

Enno Fuchs: Priviti conceptul nostru: poti merge 60 km cu motorul electric si apoi alti 500 km cu motorul pe benzina. Apoi, cand s-a terminat benzina faci pur si simplu plinul si poti merge alti 500 km. Deci noi nu avem o autonomie limitata la Ampera si nu ne gandim sa extindem autonomia exclusiv pe motorul electric si am sa va explic si de ce. E o dilema, ganditi-va ca daca e sa o extindem trebuie sa punem baterii mai grele si asta creste greutatea masinii si adauga si la pretul final. La masinile 100% electrice, cu cat vrei sa cresti autonomia, cu atat cresc si costurile pentru ca trebuie puse baterii mai mari.

Rep: Vreau sa imi lamuriti o problema de terminologie. Este corect sa spuneti ca Ampera este o masina electrica, desi ea dispune si de un motor termic care merge pe benzina si mareste mult autonomia? Daca o desemnam ca fiind electrica, cum facem diferenta fata de masinile 100% electrice, gen Nissan Leaf?

Enno Fuchs: De cate ori apare o noua tehnologie apar diverse denumiri si categorisiri. Conform datelor noastre, 80% dintre europeni parcurg pana la serviciu sub 50 km/zi. Asta inseamna ca peste 80% dintre oameni pot folosi aceasta masina exclusiv cu motorul electric. Daca ne uitam la hibridele incarcabile la priza care apar, vedem ca au o autonomie de 20 - 25 km exclusiv cu motorul electric, deci nu e acoperita distanta necesara. Noi tocmai de aceea am ales autonomia de 60 km pentru a acoperi nevoile majoritatii si deci putem spune ca cei mai multi pot folosi Ampera tot timpul in modul electric.

Rep: Deci vreti sa spuneti ca Ampera este un vehicul electric din punct de vedere al modului de folosire, chiar daca masina are si motor termic?

Enno Fuchs: Da, cei mai multi se pot duce la munca folosind doar motorul electric.

Rep: Sa inteleg ca a fost si o decizie de marketing sa nu folositi termenul hibrid pentru Ampera?

Enno Fuchs: Din punct de vedere tehnic este un hibrid, un hibrid "in serie" care e diferit de hibridul "in paralel" intalnit la alti producatori unde masina e propulsata de motorul termic, in timp ce motorul electric ajuta acceleratia. Noi avem un hibrid "in serie" la care motorul electric conduce tot timpul rotile chiar si cand bateriile sunt goale, fiindca generatorul furnizeaza energie motorului electric.

Rep: Stiu ca din fabricatie, bateria nu este lasata sa se descarce la mai putin de 30%. Exista si o limita superioara de incarcare, sau bateria este lasata sa se "umple" pana la 100%?

Enno Fuchs: E vorba de fizica aici, daca incarci bateria la maxim si apoi o descarci de tot scurtezi mult durata ei de viata si de aceea avem o "fereastra" intre 30% si 80% din capacitate in care se poate utiliza bateria. In orice caz, chiar si daca pe ecran apare ca bateria este 100% incarcata, ea nu este in realitate incarcata de tot. Daca o supraincarci, unele componente chimice si electrice se pot topi. Bateriile noastre sunt gandite sa tina 10 ani sau 240.000 km iar noi oferim garantie pentru opt ani sau 160.000 km.

Rep: Cand va lansa Opel primul sau vehicul 100% electric?

Enno Fuchs: Avem in plan o masina de clasa mica, una destinata condusului in oras pe distante scurte. Acest vehicul va incepe sa fie produs din 2013, cu motor termic, iar la scurt timp dupa aceea va urma si versiunea electrica.