Salonul auto Paris 2010

INTERVIU Enno Fuchs, director pentru vehicule electrice la Opel: Dealerii vor trebui sa faca investitii importante in utilaje si in formarea angajatilor pentru a vinde masini electrice

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 8 octombrie 2010, 12:52 Economie | Auto

Enno Fuchs langa Opel Ampera
Foto: Hotnews
Modelul electric Opel Ampera va ajunge in Romania in 2013 sau 2014, chiar daca in unele piete din Europa va fi lansat la final de 2011, decalajul fiind cauzat de nivelul limitat al productiei, dar si de nevoia ca dealerii sa aiba timp pentru a investi in noua tehnologie, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro seful proiectului E-Mobility de la Opel, Enno Fuchs. Dealerii vor trebui sa investeasca in unelte si in formarea angajatilor pentru a vinde si repara masini electrice, spune Fuchs. Opel Ampera are o autonomie de 60 km exclusiv cu motorul electric, dar poate merge 500 km ajutata de motorul termic.

Rep: Cand veti incepe livrarile Opel Ampera si cat va dura pana veti ajunge sa lansati masina in toate tarile europene?

Enno Fuchs: O vom lansa in cateva piete inca din ultimul trimestru din 2011, Olanda e spre exemplu o tinta si apoi Marea Britanie. Vom avea o abordare in etape, in functie de disponibilitatea produsului. Nu va pot da un termen exact, dar pana in 2013, 2014 ar trebui sa ajunga in toate pietele, inclusiv Romania.

Rep: Inteleg deci ca vorbim de un interval de ani, nu de luni de zile, cum se intampla in cazul unei masini cu motor termic?

Enno Fuchs: Am identificat cateva piete ca fiind prioritare, lucram la aceasta lista, dar asa e, va dura cativa ani pana sa lansam masina peste tot fiindca vom avea o disponibilitate redusa a produsului dar si din cauza ca dealerii nostri vor fi nevoiti sa faca investitii importante in service-uri. Trebuie sa ne asiguram ca e un model de afaceri viabil si pentru ei, vor trebui sa achizitioneze utilaje noi si sa aiba oameni calificati deoarece vorbim de o tehnologie noua.

Rep: Cate masini va propuneti sa vindeti in Europa?

Enno Fuchs: Nu va pot da cifre exacte, insa cred ca vom vinde cateva mii in primii ani.

Rep: Succesul lui Ampera va depinde de subventiile guvernamentale oferite cumparatorilor de masini electrice?

Enno Fuchs: Tehnolgia este inca scumpa si pentru a-i convinge pe oameni sa o adopte este nevoie de subventii. Stim ca lumea nu prea este dispusa sa investeasca in tehhnologii "verzi" daca trebuie sa plateasca in plus.(...) Dupa calculele noastre e vorba cam de 3 - 5.000 de euro in plus fata de clasicele masini cu motor termic.

Rep: Exista o dezbatere, legata de cine ar trebui sa investeasca in reteaua de statii de incarcare: multi spun ca e treaba autoritatilor, altii spun ca si producatorii trebuie sa contribuie. Ce parere aveti?

Enno Fuchs: Noi, fiindca masina dispune si de motor termic ce incarca bateria, nu depindem atat de mult de statiile de incarcare, cum se intampla la masinile 100% electrice, deci noi nu suntem ingrijorati. Cred ca toata lumea se fereste de investitii; autoritatile arata catre constructori, producatorii auto arata cu degetul catre furnizorii de energie. Asa nu ajungem nicaieri, e vorba de o investitie comuna si toti trebuie sa-si uneasca fortele, pentru ca vorbim despre multe miliarde de euro.

Rep: Ampera are o autonomie de numai 60 km exclusiv cu motorul electric. Aveti de gand sa lucrati pentru a o mari la, sa spunem, 100 de km?

Enno Fuchs: Priviti conceptul nostru: poti merge 60 km cu motorul electric si apoi alti 500 km cu motorul pe benzina. Apoi, cand s-a terminat benzina faci pur si simplu plinul si poti merge alti 500 km. Deci noi nu avem o autonomie limitata la Ampera si nu ne gandim sa extindem autonomia exclusiv pe motorul electric si am sa va explic si de ce. E o dilema, ganditi-va ca daca e sa o extindem trebuie sa punem baterii mai grele si asta creste greutatea masinii si adauga si la pretul final. La masinile 100% electrice, cu cat vrei sa cresti autonomia, cu atat cresc si costurile pentru ca trebuie puse baterii mai mari.

Rep: Vreau sa imi lamuriti o problema de terminologie. Este corect sa spuneti ca Ampera este o masina electrica, desi ea dispune si de un motor termic care merge pe benzina si mareste mult autonomia? Daca o desemnam ca fiind electrica, cum facem diferenta fata de masinile 100% electrice, gen Nissan Leaf?

Enno Fuchs: De cate ori apare o noua tehnologie apar diverse denumiri si categorisiri. Conform datelor noastre, 80% dintre europeni parcurg pana la serviciu sub 50 km/zi. Asta inseamna ca peste 80% dintre oameni pot folosi aceasta masina exclusiv cu motorul electric. Daca ne uitam la hibridele incarcabile la priza care apar, vedem ca au o autonomie de 20 - 25 km exclusiv cu motorul electric, deci nu e acoperita distanta necesara. Noi tocmai de aceea am ales autonomia de 60 km pentru a acoperi nevoile majoritatii si deci putem spune ca cei mai multi pot folosi Ampera tot timpul in modul electric.

Rep: Deci vreti sa spuneti ca Ampera este un vehicul electric din punct de vedere al modului de folosire, chiar daca masina are si motor termic?

Enno Fuchs: Da, cei mai multi se pot duce la munca folosind doar motorul electric.

Rep: Sa inteleg ca a fost si o decizie de marketing sa nu folositi termenul hibrid pentru Ampera?

Enno Fuchs: Din punct de vedere tehnic este un hibrid, un hibrid "in serie" care e diferit de hibridul "in paralel" intalnit la alti producatori unde masina e propulsata de motorul termic, in timp ce motorul electric ajuta acceleratia. Noi avem un hibrid "in serie" la care motorul electric conduce tot timpul rotile chiar si cand bateriile sunt goale, fiindca generatorul furnizeaza energie motorului electric.

Rep: Stiu ca din fabricatie, bateria nu este lasata sa se descarce la mai putin de 30%. Exista si o limita superioara de incarcare, sau bateria este lasata sa se "umple" pana la 100%?

Enno Fuchs: E vorba de fizica aici, daca incarci bateria la maxim si apoi o descarci de tot scurtezi mult durata ei de viata si de aceea avem o "fereastra" intre 30% si 80% din capacitate in care se poate utiliza bateria. In orice caz, chiar si daca pe ecran apare ca bateria este 100% incarcata, ea nu este in realitate incarcata de tot. Daca o supraincarci, unele componente chimice si electrice se pot topi. Bateriile noastre sunt gandite sa tina 10 ani sau 240.000 km iar noi oferim garantie pentru opt ani sau 160.000 km.

Rep: Cand va lansa Opel primul sau vehicul 100% electric?

Enno Fuchs: Avem in plan o masina de clasa mica, una destinata condusului in oras pe distante scurte. Acest vehicul va incepe sa fie produs din 2013, cu motor termic, iar la scurt timp dupa aceea va urma si versiunea electrica.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

1173 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    Masinile anilor '10. (Vineri, 8 octombrie 2010, 13:45)

    AlinN [anonim]

    Probabil o criza a petrolului este iminenta daca in decurs de 2-3 ani au inceput toti sa scoata modele electrice.
    Probabil in 2010-2020 masinile noastre vor fi echivalentele lcomotivelor cu aburi.
    Cine are un credit considerabil (raportat la valoarea venitului lunar) pentru o masina care consuma mai mult de 5% mediu intins pe 3-4 ani ... nu a facut cea mai buna mutare din viata lui. Cred ca da banii ca sa aibe un exponat de muzeu pe care nu-l va putea folosi prea mult.
    • -1 (3 voturi)    
      Depinde (Vineri, 8 octombrie 2010, 14:01)

      flavian [utilizator] i-a raspuns lui AlinN

      Se poate oricand incerca o adaptare de genul asta: http://www.youtube.com/watch?v=qwQ6Acv2fQc
      • +2 (4 voturi)    
        Cateva nelamuriri: (Vineri, 8 octombrie 2010, 15:32)

        AlinN [anonim] i-a raspuns lui flavian

        Apreciez pasiunea ta pentru peak oil, pentru eficienta sau neeficienta masinilor electrice, pentru metode alternative de transport mecanizat.
        1.Totusi, in videoclipul al carui link l-ai aratat era un tip care sustinea ca motorul sau merge cu hidrogen "extras" din apa intr-un "ritm crescut".
        "Extragerea" hidrogenului din apa este un proces consumator de energie. Fie ca facem asta chimic fie ca o facem prin electroliza, fizic.
        2.Tot tu sustii ca masinile electrice nu sunt viabile din cauza ca au un cost de exploatare mai mare decat al celor clasice (zici ceva de cateva mii de euro pe an). Nu la ce cost te referi pentru ca odata ce ai masina nu trebuie decat sa o bagi in priza si sa apesi pedala 8 ani de zile.
        • -1 (3 voturi)    
          Energie atomica (Vineri, 8 octombrie 2010, 17:05)

          flavian [utilizator] i-a raspuns lui AlinN

          Crezi ca stiinta noastra e perfecta ? Crezi ca stim la perfectie tot ce se intampla cu atomii sau moleculele de hidrogen in anumite conditii ? Apa nu respecta nici macar "legile normale" ale contractiei atunci cand scade temperatura.

          Pana acum un secol credeam ca obiectele mai grele ca aerul nu pot zbura si cateva boabe de plutoniu nu contin suficienta energie cat sa alimenteze ani intregi un submarin.

          De fuziune la rece ai auzit ? Cand zic eu ca n-are rost sa aruncam banii pe baterii si pe fitze gen tesla. De ce crezi ca insist atata sa ne concentram pe cercetare si sa nu ne pacalim singuri cu false solutii ?
    • -1 (3 voturi)    
      ??? (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 16:55)

      Pareristul [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      De unde stii tu ca "o criza a petrolului este iminenta"?
      De la "ecologisti"?

      Cati ani ai? Ce studii? Ai auzit de previziunile "Clubului de la Roma", de la inceputul anilor '70 privind criza resurselor si cresterea economica?
      Papagalii aia sustineau acelasi bau-bau, ca petrolul si gazele naturale sunt pe terminate.
      Bau-bau-ul asta (o minciuna monumentala dealtfel) a dat apa la moara producatorilor auto pentru aberatia extrem de scumpa numita masina electrica!

      Te-ai gandit putin...asa....in pauza dintre 2 manele...ca exista un lobby puternic in directia asta? Si ca niste smecheri vor castiga o caruta de bani, in timp ce fraierii "ecologisti" vor plati o caruta de bani pe masini electrice, total nefiabile?
      Uite aici

      http://forum.computergames.ro/78-auto/594140-mitul-masinii-electrice-cu-baterii.html

      o parere cat se poate de pertinenta privind mitul masinilor electrice!

      Enjoy!

      :)))


      Cat despre "iminenta criza a petrolului", ai aici

      http://www.bloomberg.com/news/2010-07-27/lng-demand-may-turn-australia-into-qatar-of-the-pacific-bernstein-says.html

      un articol lamuritor!

      AUDIATUR ET ALTERA PARS!
  • -2 (6 voturi)    
    Iar s-au evitat intrebarile corecte (Vineri, 8 octombrie 2010, 13:48)

    flavian [utilizator]

    Pana una alta, masinile pe baterii polueaza mai mult decat cele clasice. Asa ca pentru a face un interviu cat de cat obiectiv, ar fi cateva intrebari ce ar merita puse domnului respectiv. De exemplu:

    1. Ce baterie are nevoie un autoturism de 1 tona capabil sa transporte 500 km 4 persoane plus bagaje pe autostrada la 130km/h cu AC pornit ?

    2. Care ar fi pretul de fabricatie al unei astfel de baterii ?

    3. In cat timp se poate incarca o astfel de baterie si care e puterea necesara incarcarii ei ?

    4. Care e puterea necesara unei astfel de benzinarii pentru incarcarea simultana a 30 astfel de baterii in regim rapid ?

    5. Care e durata ei de viata ?

    6. Sunt de acord clientii sa schimbe la benzinarie o baterie noua cu una veche de cativa ani si capacitate mult redusa ? Ce se poate face in acest caz ?

    7. Ce tip de baterie crede el ca va avea succes pe viitor si care va fi costul minim per 1 KWh la care se poate ajunge in urmatorii 5 ani ?

    8. Care este durata in care un autoturism electric isi amortizeaza costul raportat la unul clasic FARA subventii ?

    9. Cat anume din costul financiar al producerii unui autoturism este de fapt cost energetic ?

    10. Se recupereaza acest cost energetic total al masinii plus bateriei pana la finalul vietii autoturismului ?

    Asatea 10 sunt asa, de incalzire... :)
    • +4 (4 voturi)    
      Baterie (Vineri, 8 octombrie 2010, 14:36)

      dragos [anonim] i-a raspuns lui flavian

      Masinile hibride se bazeaza pe faptul ca o buna parte din distantele parcurse de majoritatea masinilor sunt bucati mici (acasa-servici-acasa sau acasa-cumparaturi). Pentru distante lungi, e inca o problema, dar motorul termic o poate rezolva pentru moment.
      • -1 (5 voturi)    
        Din pacate (Vineri, 8 octombrie 2010, 14:45)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui dragos

        Din pacate 99% din transporturi sunt cele de mare tonaj, pe distante mari etc...
  • +2 (4 voturi)    
    Incalzire (Vineri, 8 octombrie 2010, 13:55)

    Adi [anonim]

    Tot se discuta de masini electrice, dar am si eu o intrebare, legata de vremea de afara: cum se climatizeaza masinile electrice (cele full electrice, fara motoare termice). Au aeroterme, aparate a/c? Banuiesc ca scade drastic autonomia daca mergi la -10 grade cu ea si dai drumul la incalzire, nu?!? Sau este inclus consumul pentru climatizare in calculul autonomiei, ca o medie?
    • -1 (3 voturi)    
      Ai dreptate (Vineri, 8 octombrie 2010, 14:17)

      flavian [utilizator] i-a raspuns lui Adi

      Vezi aici cateva calcule: http://blog.flavian.ro/2010/04/alternative-energetice-problema.html

      SI aici un tabel: http://blog.flavian.ro/2010/04/alternative-energetice-fabricarea.html
    • +2 (2 voturi)    
      climatizare (Vineri, 8 octombrie 2010, 16:09)

      George [anonim] i-a raspuns lui Adi

      Si motoarele electrice se incalzesc si trebuiesc racite
  • -1 (1 vot)    
    Subventii?? (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 23:08)

    .... [utilizator]

    "Tehnolgia este inca scumpa si pentru a-i convinge pe oameni sa o adopte este nevoie de subventii. Stim ca lumea nu prea este dispusa sa investeasca in tehhnologii "verzi" daca trebuie sa plateasca in plus.(...) Dupa calculele noastre e vorba cam de 3 - 5.000 de euro in plus fata de clasicele masini cu motor termic"

    Nu stiu pe ce lume traieste asta, dar eu stiu ca subventiile vin din taxele contribuabilului (inclusiv de la cei fara masina). Daca ne uitam la preturi, pentru o masinuta din clasa mica sau compact se plateste mult peste cei 3-500 E de care vorbeste el. De asemenea si dealerii, daca fac investitii suplimentare, vor baga totul in pretul de vanzare.
    Pretentia astora ca toata lumea sa plateasca pentru un moft al lor (cel putin la nivelul tehnologic actual) mi se pare o nesimtire.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version