Senatul a amanat miercuri infiintarea comisiei de ancheta privind legalitatea tranzactiilor incheiate intre autoritatile publice din Romania si concernul Daimler AG, dupa ce liderul senatorilor democrat-liberali, Cristian Radulescu, a solicitat scoaterea de pe ordinea de zi a lucrarilor plenului a acestui punct, noteaza Agerpres. Romania se afla pe lista celor 22 de tari in care concernul german se pare ca ar fi dat mita autoritatilor pentru a fi sigur de castigarea unor contracte cu statul.

PDL spune ca o astfel de comisie arunca in derizoriu obiectul de activitate al Senatului

Propunerea de infiintare a acestei comisii fusese adoptata marti de Biroul Permanent al Senatului si avea ca scop declarat analiza modului in care au fost achizitionate de Primaria Generala a Capitalei 1.000 de autobuze Mercedes in perioada 2007 - 2008. Tranzactia s-a ridicat la circa 200 milioane euro, iar Comisia trebuie sa afle daca si autoritatile romanesti au primit mita, la fel cum s-a intamplat in mai multe tari europene.

Cristian Radulescu a afirmat ca grupul PDL sustine oficial demersul senatorului Dan Voiculescu - initiatorul propunerii - pentru obtinerea informatiilor pe care le doreste de la Departamentul de Stat al SUA, dar a subliniat ca infiintarea unei comisii de ancheta nu va face altceva decat sa arunce in derizoriu obiectul activitatii Senatului.

'Aceasta comisie, in mod sigur, va starni doar un nor de praf si, in urma acestui nor, nu se va sti care este adevarul, ci doar se va discuta ca cineva a luat niste bani. (...) Avem aceeasi bunavointa pentru aflarea adevarului, dar nu cu pretul de a arunca praf peste cineva care nu merita acest lucru', a afirmat Radulescu.

Liberalul Teodor Melescanu, vicepresedinte al Senatului, a explicat ca Dan Voiculescu a solicitat ministrului Justitiei, Catalin Predoiu, sa ceara Departamentului de Stat al SUA clarificari in legatura cu afacerea Daimler si ca, neprimindu-se aceste date, a apelat la modalitatea infiintarii unei comisii de ancheta.

Melescanu a precizat ca ministrul Justitiei i-a transmis lui Voiculescu ca se poate adresa Departamentului de Stat al SUA fara a avea, la baza demersului, o solicitare a procurorului general al Romaniei, Laura Codruta Kovesi.

'Din motivarea facuta de Dan Voiculescu rezulta ca a facut demersurile necesare obtinerii unui punct de vedere de la Ministerul Justitiei si Parchetul General. Din pacate, ambele demersuri au ramas fara rezultat', a adaugat senatorul PSD Adrian Tutuianu.

El a sustinut ca aceasta comisie de ancheta nu are drept scop obtinerea unui raspuns de la autoritatile americane, ci investigarea conditiilor de legalitate a tranzactiilor dintre autoritatile publice din Romania si compania Daimler AG.

'Eu cred ca, daca suntem seriosi in abordarea problemelor care tin de combaterea coruptiei, PDL ar trebui sa fie alaturi de noi in acest demers si nu impotriva lui', a subliniat Tutuianu.

Senatorul UDMR Attila Verestoy a pus in discutie oportunitatea infiintarii comisiei si a solicitat ca Senatul sa 'aiba incredere in institutiile statului' si sa le lase acestora timp pentru a face demersurile necesare.

'Noi, in momentul de fata, cred ca am facut deja o presiune, am facut deja un anunt aproape oficial la adresa domnului Predoiu sa indeplineasca dorinta legitima a unui domn senator', a spus Verestoy, propunand ca stenogramele acestor discutii sa fie transmise ministrului Justitiei si procurorului general.

In final, cu 51 de voturi pentru si 49 abtineri, adoptarea Hotararii privind infiintarea comisiei de ancheta a fost scoasa de pe ordinea de zi a plenului si, cu cvasiunanimitate de voturi, a fost aprobata propunerea lui Attila Verestoy de a se transmite stenogramele catre cele doua institutii amintite.

Daimler, implicat intr-un scandal "monstru" de coruptie

Daimler a pledat in aprilie vinovata si a fost de acord sa plateasca 185 milioane de dolari autoritatilor din SUA ca parte a unei intelegeri amiabile care sa inchida cazul legat de acuzatiile conform carora compania germana a oferit mita zeci de milioane de dolari oficialilor guvernamentali din 22 de tari pentru a fi sigura ca va castiga contracte cu statul.

Cotidianul german Der Spiegel scria ca si autoritatile romane au primit "atentii" alaturi de tari precum Bulgaria, Libia, Coreea de Nord si Letonia. In total s-ar fi oferit peste trei milioane euro autoritatilor din aceste tari pentru ca Daimler sa castige contracte si sa livreze autobuze Mercedes - Benz produse in Turcia.

Si cotidianul turc Hurryet nota ca filiala turca a Mercedes a obtinut in tarile enumerate mai sus contracte in valoare totala de 95 milioane euro. Pentru castigarea contractelor s-au facut "plati improprii" in valoare totala de 3,88 milioane euro prin intermediari si diverse firme paravan dubioase.

Serbia, Muntenegru, Ungaria, Croatia, Grecia, Irakul si Coasta de Fildes se numara printre tarile unde Daimler a facut astfel de plati ilegale. In tari precum Croatia si Ungaria autoritatile au deschis anchete.