La 10.000 de euro iti poti cumpara o masinuta electrica modesta cu performante demne de un scuter, daca mai pui 5.000 de euro poti avea un vehicul in care incap (greu) patru oameni, iar autonomia trece totusi de 100 km. Urmeaza masinile electrice compacte pe care marii producatori abia le-au anuntat: pret de 25-30.000 euro si autonomie de circa 130 km. Totusi, la acesti bani ai toate sansele sa-iti iei doar o masina de clasa mini, insa pentru cine are 100.000 de euro de dat pe o "electrica", exista o masina cu acceleratie de Ferrari si autonomie de peste 300 km. Modelul elecric suprem costa 300.000 de euro, insa anual sunt construite doar zece.

Foto:

Cele mai ieftine sunt mici, neatractive si prea putin practice

Se vorbeste mult de masini electrice, chiar daca marii producatori abia acum lanseaza primele astfel de modele. Totusi, parcurgand standurile salonului auto de la Paris se poate constata ca exista multi producatori care vand de ani buni masini electrice, insa sunt putin cunoscuti si nici nu vand in volume mari.

Cele mai ieftine masini electrice costa sub 10.000 de euro, dar problema este ca sunt de mici dimensiuni (cam cat un smart), motorul este demn de un scuter, viteza maxima abia trece de 50 km/h, iar autonomia e cam de 60 km. Cele mai ieftine vehicule electrice au aspect de buggy, altele sunt mici furgoane care pot transporta maxim 500 kg iar autonomia maxima e atinsa daca se merge constant cu o viteza de circa 40 km/h.

Astfel de masini sunt prea putin practice pentru un om care vrea un mod eficient de a se duce la serviciu. Exista insa si masini ceva mai mari care au si o autonomie superioara (130 - 150 km), insa si preturi pe masura (14.000 - 24.000 euro). Companii precum Aixam, Microcar sau EVE produc mici modele electrice care au cam 3 metri lungime, autonomie de 110 - 150 km si viteza maxima ce nu trece de 75 km/h. La astfel de masini bateriile cantaresc intre 120 si 170 kg, greutatea masinii rar depasind 600 kg. Mare parte din aceate companii isi obtin majoritatea veniturilor din masini care se pot conduce fara permis, insa care dispun de motor termic, fapt care le reduce mult pretul. Tocmai de aceea, aceste companii prezinta ca fiind un mare succes faptul ca au reusit sa vanda cateva mii de masini electrice in cativa ani.

Companiile sunt mult mai atarse de vehiculele electrice in comparatie cu persoanele fizice

Chiar daca numarul companiilor care produc vehicule electrice nu este atat de mic, pe sosele numarul masinilor electrice este inca foarte scazut mai ales din cauza pretului mare. Totusi, vehicule electrice sunt utilizate pe platformele industriale, iar la Paris au fost prezentate cateva modele interesante pentru transportul persoanelor in santiere, parcuri industriale sau chiar aeroporturi. Un exemplu interesant este vehiculul VIPA produs de Ligier care are forma unei telecabine pe roti si poate transporta opt persoane cu viteza de maxim 20 km/h. E gandit sa fie folosit in parcurile industriale si se poate ghida singur ajutat de o harta pre-instalata a locului, de senzori si de o camera video.

Tot pentru clientii companii exista o companie care vinde un sistem ce permite incarcarea unei flote de masini sub forma unui "tren". Practic, dupa o serie de modificari tehnice masinile sunt legate intre ele intr-un sir care poate cuprinde cateva zeci de vehicule care sunt incarcate simultan in cateva ore.

Marii producatori se pregatesc sa lanseze pe piata masini electrice la preturi prohibitive

Cativa din marii producatori se pregatesc sa lanseze primele masini electrice in Europa si au anuntat si preturile. Astfel, Nissan Leaf va costa 32.000 de euro, iar dupa aplicarea subventiilor, pretul ajunge la circa 27.000 de euro. Nissan descrie Leaf ca fiind "prima masina electrica accesibila ca pret", autonomia este de 160 km, viteza maxima e de 140 km/h, iar timpii de incarcare sunt de opt ore la o priza standard si 30 de minute la o statie de incarcare rapida ce duce bateria la 80%. Hatchback-ul Leaf are 4,44 metri lungime, iar producatorul spune ca utilizatorul va plati incarcand masina la priza de opt ori mai putin decat ar plati pentru combustibil la un automobil cu motor termic. Primele tari in care Leaf va fi lansat sunt Portigalia, Irlanda si Olanda.

Renault, partenera de alianta a Nissan, a anuntat preturile masinii electrice Fluence ZE, berlina in trei volume de 4,79 m lungime. Fara subventii pretul ar fi de peste 26.000 euro, insa dupa aplicarea lor masina va costa sub 22.000 de euro, insa pretul nu include si bateria. Tocmai pentru ca pretul sa nu fie atat de mare de la inceput, Renault a ales sa inchirieze bateria contra unei taxe lunare de 79 de euro. Fluence ZE se va lansa la mijloc de 2011, masina avand o autonomie de 160 km si un motor ce dezvolta echivalentul a 100 CP.

Si alianta franceza PSA Peugeot - Citroen a anuntat la final de septembrie preturile celor doua vehicule de clasa mini Citroen C-Zero si Peugeot iOn. Ambele costa 35.000 de euro fara subventii si 30.000 de euro dupa aplicarea lor. Masinile sunt produse de Mitsubishi, in Japonia, producatorul asiatic aducand si propriul model electric, i-MIEV care costa tot 35.000 de euro, e foarte putin diferit ca deisgn si are aceleasi specificatii ca si "gemenii" francezi: autonomie maxim 130 km, viteza maxima de 130 km/h si motor ce dezvolta echivalentul a 67 CP. Masinile ajung pe sosele pana al finele anului, iar Mitsubishi e realista si nu asteapta ca vanzarile din primul an sa depaseasca nivelul de 5.000 de unitati pentru toate cele trei modele la un loc.

Autonomia decenta si sportivitatea costa o avere

Toate masinile electrice anuntate de producatorii de volum au doua mari probleme: pretul care ajunge sa fie dublu fata de automobile similare ca dimensiuni, insa dotate cu motor termic si autonomia care e de maxim 160 km, extrem de putin pentru cei care vor sa faca drumuri ceva mai lungi.

Daca ai bani exista si masini 100% electrice care ofera performanta si autonomie mai buna. Cel mai cunoscut producator de masini electrice sport este compania americana Tesla Motors care vinde modelul Roadster, masina sport capabila sa ajunga de la 0, la 100 km/h in 3,7 secunde si sa mearga 340 km dupa o incarcare. Viteza maxima este 212 km/h, motorul dezvolta cam 280 CP iar pana in prezent s-au vandut 1.300 pe plan mondial. Daca numarul vi se pare mic trebuie mentionat ca pretul este de 84.000 de euro.

O masina si mai scumpa, insa mai putin cunoscuta si mult mai rara este Fetish, supercar electric construit de un mic producator auto din statul Monaco: Venturi. Masina dezvolta echivalentul a 300 CP, atinge "suta" in sub patru secunde, iar viteza maxima este de 200 km/h. Doar zece astfel de masini se produc anual, iar pretul este naucitor: peste 300.000 euro.

Costuri de incarcare

Unul din obstacolele raspandirii vehiculelor electrice este numarul foarte mic al statiilor de incarcare. Totusi, exact faptul ca aceste masini pot fi incarcate la priza este prezentat ca fiind cel mai mare avantaj al lor. Producatorii au dat destul de rar cifre legate de cat costa incarcarea insa cateva exista, chiar daca ele difera mult in functie de costul energiei. Spre exemplu la cele mai mici vehicule electrice, cele cu autonomia de 100 km, producatorii spun ca poti incarca bateria la mai putin de un euro. La masinile de clasa mini scoase de francezi incarcarea ar costa maxim doi euro cu care poti parcurge maxim 130 km. Cei de la Tesla Motors sustin ca poti merge 100 km cu sub 1,5 dolari, dar evident ca valorile vor fi mai mari in viata de zi cu zi.

In plus, e de asteptat sa existe diferente de cost in functie de ora la care incarci masina, pentru a incuraja oamenii sa puna masina in priza la ore in care nu exista riscul ca reteaua sa nu mai poata face fata.

De ce sunt atat de putine masini electrice pe sosele

1. Pretul - Cand vinzi o masina electrica la preturi de doua - trei ori mai mari decat una cu motor termic de aceleasi dimensiuni nu te poti astepta la volume mari. O masina electrica de clasa mini ajunge sa coste peste 30.000 de euro, cand versiunea cu motor termic costa circa 10.000 de euro. E adevarat ca tehnologia e scumpa, fiind in primii ani de productie de serie, insa constructorii au ales se pare sa aiba marje mari de profit la putinele vehicule electrice pe care le vor vinde in urmatorii ani. Si apoi, daca incepi cu un pret mare ai de unde sa scazi treptat treptat...

2. Autonomia redusa - Cele mai mici vehicule electrice au sub 75 km autonomie, la peste 25.000 de euro poti gasi o masina care poate merge peste 100 km dupa o incarcare, iar daca vrei autonomie de 300 km trebuie sa fii dispus sa dai 100.000 de euro. In conditiile in care o masina diesel sau pe benzina are lejer o autonimie de 600 - 700 km si poate trece si de 1.000 km la unele modele, diferenta este fara comentarii.

3. Dimensiunile - majoritatea masinilor electrice de pe piata sunt foarte mici, unele au doar doua locuri, altele patru, insa in spate e incomod. Sunt si modele cu mai mult spatiu, insa trebuie sa vrei sa dai peste 25.000 de euro. Pentru cei mai multi cumparatori e important spatiul interior si cel de depozitare, iar masinile electrice nu stau prea bine.

4. Performantele - La drum lung foarte multi prefera o masina care sa poata accelera decent si care sa poata "prinde" 130 - 140 km/h pe portiuni de drum mai libere sau pe autostrazi. Ei bine, cele mai ieftine vehicule electrice abia pot atinge 60 - 70 km/h, in timp ce masini care costa 25 - 30.000 de euro ating cel mult 130 - 140 km/h cu mentiunea ca la acea viteza bateria se consuma mult mai repede, iar autonomia ajunge sa fie foarte slaba. Pana si masini performante precum Tesla, desi pot ajunge de la 0, la 100 km/h in 3,7 secunde, au o viteza maxima de 212 km/h. Masinile electrice au in general motoare cu puteri mici fiindca altfel ar trebui pus un pachet de baterii de multe sute de kilograme care ar ingreuna masina si i-ar mari pretul si mai mult.

5 Lipsa infrastructurii: Pentru ca cei cu masini electrice sa nu ramana in drum trebuie instalate statii de incarcare in multe locuri publice, nu doar la benzinarii, ci si in mall-uri, parcari publice si parcari de supermarket-uri. Sunt tari unde in cativa ani orice noua cladire va trebui obligatoriu sa aiba alaturi si statii de incarcare, insa pana atunci marea problema este ca cineva trebuie sa faca investitii masive, iar cand e vorba de miliarde de euro nici statele si nici constructorii auto nu se grabesc sa aduca bani.

6 Designul neatragator: Putini constructori de masini electrice se gandesc in mod serios sa ofere design atragator. Importanta e autonomia si aerodinamica masinii, iar detaliile tehnice primeaza in fata celor estetice. Apoi, dat fiind ca oferta de masini electrice este inca restransa, designul nu e un criteriu prea important pentru cineva care vrea neaparat sa-si ia un vehicul electric.