O companie care asambla masini Aro in Cehia discuta cu un partener din Orientul Mijlociu pentru a readuce pe piata marca 4X4

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 8 noiembrie 2010, 11:48 Economie | Auto

Aro a mai avut cautare in Cehia si dupa falimentul uzinei
Foto: Auto Max Czech
​Un fost dealer Aro din Cehia care a asamblat masini ale marcii si dupa falimentul uzinei de la Campulung este in discutii cu o companie din Orientul Mijlociu pentru readucerea pe piata a marcii Aro, a spus pentru HotNews.ro, Miroslav Vejman, business manager la compania ceha Auto Max. Firma a cumparat caroserii si diverse alte piese noi de Aro, reusind pe o mica linie de montaj din Cehia sa asambleze masini Aro si la doi ani dupa falimentul constructorului. In prezent, cehii mai au un singur Aro nerulat in stoc, la aproape 20.000 de euro, iar afacerea le-a fost salvata de preluarea distributiei pentru doua marci auto rusesti.

Desi a decedat in Romania, Aro a mai supravietuit in Cehia


La final de 2005 productia Aro Campulung a incetat, iar marca de masini offroad a parasit scena industriei auto, desi cel care a cumparat in 2003 de la statul roman aproape 70% din actiuni, americanul John Perez, promitea ca masinile Aro se vor vinde in SUA. Nimic nu s-a concretizat, insa chiar si dupa falimentul Aro, declarat oficial in iunie 2006, masinile marcii au mai fost asamblate, la scara mult mai mica, in Cehia.

Un fost dealer Aro din Cehia, Auto Max Czech modifica vehicule Aro pe o mica linie de asamblare locala inca dinaintea prabusirii constructorului argesean, iar cei mai buni ani au fost 2002 - 2004, cu aproximativ 250 de masini/an modificate in Cehia. Apoi vanzarile au scazut dramatic, iar dealerul ceh a trebuit sa gaseasca o solutie de avarie pentru a nu intra in faliment: sa distribuie si masini rusesti marcile GAZ si UAZ.

Totusi, Auto Max Czech (AMC) nu a renuntat la marca Aro pentru care inca mai exista cerere, astfel ca, achizitionand caroserii si colectii de piese Aro din diverse locuri, inclusiv Romania si Brazilia, a mai putut vinde masini Aro, asamblandu-le in Cehia.

"AMC a cumparat de la Campulung masini Aro fara motor si cutie de viteza, iar pe o mica linie de asamblare la sediul nostru am pus pe masini motoarele Andoria, dar si cutiile de viteze Eaton. A trebuit sa punem si sisteme de racire noi, am schimbat si componente de la sistemul de franare si am facut multe imbunatatiri si la interior unde am schimbat spre exemplu insertiile usilor (...) Va dati seama ca nu au ramas multe componente din Aro-ul original: caroseria, axurile, sasiul si directia", a explicat pentru HotNews.ro, directorul de business al companiei, Miroslav Vejman.

Cum a reusit insa compania ceha sa aiba la vanzare masini Aro noi la doi ani dupa inchiderea uzinei? Vejman precizeza ca au existat stocuri importante in 2005, 2006, iar apoi dealerul din Slovacia a dat faliment, iar de la lichidator compania ceha a cumparat 30 de vehicule Aro noi. Apoi, a existat un stoc semnificativ de caroserii si la Campulung, dar si colectii de piese (CKD) care fusesera trimise in Brazilia pentru asamblare sub numele Cross Lander in vederea vanzarii in SUA (proiect care nu a fost pus in practica). In plus firma ceha a cumparat si din Romania masini noi Aro de la companii sau persoane care le obtinusera de la uzina in contul unor datorii pe care constructorul le avea la respectivii.

Vejman spune ca site-ul companiei nu este actualizat si de aceea cei care intra pot fi indusi in eroare vazand acolo o gama diversa de masini Aro noi (chiar si versiune furgon si maxitaxi) si citind ca AMC "asambleaza si vinde" masini Aro. Reprezentantul companiei spune ca AMC are spre vanzare masini Aro second-hand, iar din stocul de automobile asamblate a mai ramas doar unul, un 244 cu motor Andoria la pretul de 479.000 coroane cehe (19.500 euro).

Cehia, Slovacia si Romania, "singurele" tari unde Aro inca are o imagine buna

In Cehia nu se vindeau volume uriase de Aro, insa cererea era demna de luat in seama. Intrebat ce fel de clienti erau interesati de Aro, Vejman a spus ca sunt doua categorii. "In primul rand e vorba de oameni care au nevoie de automobile 4X4 robuste in munca de zi cu zi, iar in al doilea rand e vorba de cei care s-au plictisit de Hummer, Land Rover si Jeep si vor ceva cu adevarat unic. Insa aveti dreptate, Aro e cunoscuta doar in tarile ex-comuniste si din ce am observat are o buna reputatie doar in Cehia, Slovacia si Romania", spune Vejman care precizeaza ca firma sa a livrat masini in Slovacia, Germania si Ungaria, insa nu in Romania, astfel ca cele doua masini inregistrate in statisticile inmatricularilor de masini noi in octombrie 2010 nu sunt din Cehia.

Marca Aro ar putea renaste in Orientul Mijlociu, insa nimic nu este sigur


Compania ceha sustine ca ar vrea sa readuca pe piata brandul Aro, iar pentru asta discuta cu o companie din Orientul Mijlociu care e interesata sa inceapa productia "Nu suntem interesati de asa-zisul parc industrial din Campulung, insa purtam discutii cu un partener care vrea sa inceapa productia intr-o tara in curs de dezvoltare", spune directorul de business al AMC care a precizat ca nu vrea sa faca public numele partenerului fiindca proiectul ar putea avea de suferit dar si fiindca nu vrea sa vina pe piata cu informatii care ar putea sa nu se concretizeze.

Daca s-ar ajunge la o intelegere privind readucerea marcii pe piata vor aparea doua noi lucruri care trebuie sa fie in ordine: omologarea pentru UE si dreptul de folosire a numelui.

"Partea cea mai valoroasa pentru proiectul Aro este ca avem omologarea pentru UE, iar documentul poate fi extins la variantele Euro 5 si Euro 6. Oricine va reincepe fabricatia masinilor Aro poate folosi omologarea noastra si va economisi astfel sute de mii de euro care altfel ar fi trebuit cheltuiti pentru obtinerea documentelor", spune Vejman.

Cu dreptul de folosire a numelui lucrurile nu sunt atat de simple. "Avem dreptul pentru Republica Ceha, iar acolo putem vinde Aro fara probleme. In orice caz, marca Aro poate fi folosita oriunde pana cand cineva s-ar sesiza. Din ce stim nu exista insa niciun fel de activitate pe aceasta marca, astfel incat cineva sa o foloseasca in prezent undeva in lume", mai spune reprezentantul AMC.

Aro - trecut cu succese dar si cu promisiuni neindeplinite


Aro a inceput productia in 1957, iar in perioada comunista trimitea la export peste 80% din automobile, iar masinile 4X4 au ajuns in peste 100 de tari. Aro a produs peste 350.000 de masini in istoria de jumatate de secol, iar falimentul marcii a fost regretat de multa lume, mai ales ca masinile au avut in general o reputatie buna. In anii 80' Aro 10 a ajuns si in Marea Britanie unde s-a vandut sub numele... Dacia Duster. La mai bine de doua decenii numele Dacia Duster va reveni pe piata britanica, insa de data asta nu mai e vorba de un Aro, ci de un SUV modern.

Declinul uzinei s-a accentuat in 2003 cand statul roman a vandut 68% din actiunile Aro catre Cross Lander, firma condusa de John Perez. Compania se angaja sa aduca un nou vehicul de teren, sa faca investitii de cel putin 3 milioane euro si promitea ca masinile Aro vor ajunge si in SUA. Nimic nu s-a concretizat, iar noul proprietar a incalcat prevederile contractului de privatizare vanzand Fabrica de Scule si Matrite, una dintre activele importante. Cross Lander s-a duelat insa in instanta cu statul roman acuzand AVAS ca la randul ei nu a respectat unele obligatii, iar instantele au dat decizii favorabile lui Perez.

Activele Aro au fost cumparate in 2007 de compania Landmark Managment care a dezvoltat un parc industrial pe fostul sit de productie, parc unde in prezent produce un singur furnizor de componente auto, dar exista planuri sa mai vina si altii.

Falimentul Aro a adus dupa sine multe dispute legate de patrimoniul fostei uzine, iar imaginea creata in piata este ca uzina a fost in mod deliberat dusa la faliment, desi avea potential daca o prelua un investitor serios la momentul potrivit.

























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

14203 vizualizari

  • +10 (10 voturi)    
    secretul? e mica! (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:04)

    bula [anonim]

    linia de asamblare si nu au avut parte de 'binecuvantarea' liderilor sindicali din RO.
    • +10 (12 voturi)    
      Mare adevar ai grait .. (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:15)

      Andrzej [anonim] i-a raspuns lui bula

      Din pacate liderii sindicatelor care ies in strada cu trompete si talangi sunt printre marii vinovati ai distrugerii industriei si marcilor romanesti.
      Stapanul politic al tuturor sindicatelor postdecembriste, psd-pnl, a dirijat acest jaf fara precedent, numai pentru a-si asigura castiguri imediate vanzand economia romaneasca la talcioc precum borfasii care vor sa scape de bunurile furate chiar si la o zecime din valoare.
      psd=borfashi!
      • +3 (5 voturi)    
        Asa este (Luni, 8 noiembrie 2010, 16:52)

        Florea Daniel [anonim] i-a raspuns lui Andrzej

        Asa este Andrzej, sindicatele au fost "bratul armat" al tatucului Iliescu. Probabil insa ca auzi toata ziua formularea psd-pnl, tre'sa ne amintim ca pnl a acces la guvernare in legislatura trecuta, in schimb TOATE guvernarile au "beneficiat" de competenta extrema a PDL (fost PD); repet intotdeauna PD a fost, intr-o forma sau alta, la guvernare, ca si UDMR, dupa care i-a tradat pe toti...

        Si cine nu are printipuri, monser, care va's zica... nu le are!
        • +2 (2 voturi)    
          Curiozitate (Marţi, 9 noiembrie 2010, 12:25)

          Savavi [anonim] i-a raspuns lui Florea Daniel

          Ma mira ceva. Nu tot guvernul boc a distrus Aro ? Dupa logica tuturor guvernul pdl este vinovat de ditrugerea economiei romanesti. Ma bucura ca mai exista cineva care vede partea reala a lucrurilor.
    • +2 (4 voturi)    
      parere (Luni, 8 noiembrie 2010, 22:55)

      panaite [utilizator] i-a raspuns lui bula

      rasounderea este a statului tradator roman, care a distrus tara !
    • +2 (2 voturi)    
      binecuvantare (Marţi, 9 noiembrie 2010, 9:21)

      intrebatorul [anonim] i-a raspuns lui bula

      Este vorba de aceeasi 'binecuvantare' care a condus la distrugerea CFR-ului sau care urmeaza a distruge Posta Romana ??
  • +7 (11 voturi)    
    rusine guvernantilor romani (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:18)

    florin [anonim]

    rusine tuturor guvernantilor romani indiferent de partid ca au distrus industria romaneasca! idiotul care a categorisit-o drept morman de fiare vechi si-a umplut buzunarele si noi suportam efectele devastatoare ale crizei! unde sunt banii obtinuti din privatizari chiar cei de la aro? unde sunt banii de pe flota, sidex bcr, etc?
    • +8 (8 voturi)    
      nu uita! (Luni, 8 noiembrie 2010, 15:17)

      bula [anonim] i-a raspuns lui florin

      esecul de la Tractoare Brasov (cumparatorul boicotat de sindicate); ce mai e din Tractorul azi?? nu uita esecul de la Semanatoarea,idem sindicatul. Ce a mai ramas din Semnatoarea? Tevile de la Iasi, de la Roman, Resita, Hunedoara, Otelul Rosu!!!! Peste tot sindicatele (mai mult sau mai putin asmutite de PSD) !!!!
  • +7 (9 voturi)    
    atentie... (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:41)

    anonim [anonim]

    cehii ar trebui sa se informeze mai intai despre faptul ca marca ARO este proprietatea statului roman...chiar daca fabrica s-a inchis, marca este in proprietatea statului din cate am citit prin presa din vremea respectiva
    • +4 (4 voturi)    
      De fapt nu mai este a statului roman (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:03)

      Creator [utilizator] i-a raspuns lui anonim

      Ci a fiului lui Ion Ratiu, carea cumparat cu 16 mil$ marca si fabrica.
      Dar dupa cumparare a vazut ca si-a cam luat teapa, toata fabrica fiind dezafectata, multe componente furate si vandute.
  • +4 (4 voturi)    
    a ro sau a nu ro (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:58)

    a ro [anonim]

    citind articolul m-am gandit ca pastrand proportiile asa se va petrece si cu Romania, cum s-a petrecut cu ARO. Undeva intr-o tara cativa oameni inca mai sunt romani si se comporta ca adevaratii romani desi ei nu sunt in Romania si au plecat demult de-acolo. Desi Aro e mort si ingropat de cei ce l-au creat si al caror nume il poarta, afli cu surprindere ca el totusi traieste....e scris adanc
    • +1 (1 vot)    
      da, asa e... (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:50)

      Luci [anonim] i-a raspuns lui a ro

      trist, foarte trist...
      btw, foarte buna comparatia...
    • 0 (2 voturi)    
      cum se comporta romanii? (Luni, 8 noiembrie 2010, 22:22)

      diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui a ro

      faceai referire la tigani in comentariul tau? daca da, ai dreptate, intre comportamentele romanilor si comportamentele tiganilor sunt cateva diferente:
      - 500K tigani fura ; 15.000 k români "ciupesc"
      - 500k tigani sunt mincinosi (si se jura ca nu fura) ; toti romanii spun adevarul si numai adevarul pâna trec puntea si daca nu-i crezi sunt in stare sa-si apere cuvântul si cu pumnul
      - 500k tigani nu se spala pentru ca nu au unde : peste 10.000k români nu se spala ca asa-s obisnuiti
      - 500k tigani sunt (semi)analfabeti ; cel putin 10.000 stiu ca Paunescu este Eminescu2
      - 500k tigani sunt putin obisnuiti cu munca ; 0,1% români sunt si dispusi sa angajeze tigani astfel incat sa-i obisnuiasca cu munca
      - 500k tigani se stiu vinovati pentru faradelegile comise ; toti romanii stiu ca tiganii, toti tiganii si numai tiganii sunt vinovati pentru toate faradelegile comise in România precum si pentru o buna parte din faradelegile comise in restul UE
      • 0 (0 voturi)    
        de unde ??? (Sâmbătă, 22 martie 2014, 8:11)

        eu [anonim] i-a raspuns lui diddlyjo

        De unde ai scos cifra de 500k de tigani? In Romania sunt pestye 4000k de tigani, doar ca nu sunt declarati
  • +5 (5 voturi)    
    mda (Luni, 8 noiembrie 2010, 14:07)

    eu [anonim]

    bombonel oare ce procent a luat ca sa se jefuiasca ARO pana cand a fost desfiintat ??

    asa a facut el o avere, un comision de la aro, unu de la rompetrol altu de la bcr... si uite asa cica a strans 1 miliard de euro in 2004 inainte sa cedeze fraiele
    • +1 (1 vot)    
      "mda" (Luni, 8 noiembrie 2010, 17:12)

      Mister [anonim] i-a raspuns lui eu

      din cele enumerate, fara bcr [si nu numai], acolo altii-s jupanii...
  • 0 (2 voturi)    
    un faliment se legana ... (Luni, 8 noiembrie 2010, 17:15)

    ARO [anonim]

    Ati scapat amanuntul baieti :"luati rusesti ca e mai bune". UaZ; LADA; GAZ. De teren frate.Si China ce facea? Great Wall fabrica. Rusestile sunt foarte greu de inmatriculat (inca) in Romania. Mai discutam peste vreun an doi (printr-o firma din nordul tarii - prietenii stiu de ce). In schimb sunt inmatriculabile in Elvetia si Germania . Au si design, si fata comerciala. Nu stiu fiabilitate (Top 10 nu; Top 100 nu stiu); nu stiu calitatea (acum, fara pretentiii si fasuri); nu stiu rezistenta. Da' n-am auzit sa fi ramas vreunul de aiurea prin stepa rusa inghetat. Romansii e buni la coasa, la spalat italienii la fund , de luat pumbni in cap sau in gura (cei mai fericiti); de luat gloante in pieptu-i de roman ...si alte activitti ce pun in valoare geniul nostru creator, activitatea noastra unica, creatoare ... . Ce suna frate ...! Pacat! Era o masina cu care iti faceai neacazul si trecei prin si de criza. Nu am auzit cine este firma de avocati care le-a dorit falimentul si l-a urmarit. Parca era si ceva zgomot pe la falimentul asta. Parca s-a si stramutat. Deh! sa fie mai departe de locul impricinat . Biciclete mai producem?
    • 0 (0 voturi)    
      Romania (Miercuri, 10 noiembrie 2010, 19:19)

      dhs [anonim] i-a raspuns lui ARO

      desigur, grupul de firme DHS este romanesc :)
  • +2 (2 voturi)    
    facem altceva (Luni, 8 noiembrie 2010, 19:58)

    revelare [anonim]

    Intel investeste cateva milioane de euro intr-un centru de cercetare la Bucuresti. Initial sunt 25 de angajati, insa s-ar putea ajunge la 100
    de Vlad Barza HotNews.ro
    Luni, 8 noiembrie 2010, 17:51 Economie | IT

    Intel anunta luni deschiderea unui centru de cercetaare si dezvoltare solutii software la Bucuresti, centru in care se investesc "mai multe milioane de euro", iar initial vor fi 25 de angajati, iar numarul va putea ajunge la 100, a anuntat compania. Pentru inceput centrul va realiza activitati de cercetare-dezvoltare pentru platforma open-source MeeGo, insa apoi activitatile se vor diversifica.

    Centrul se va numi Intel Romania Software Development Center, initial va porni cu 25 de oameni si va realiza activitati pentru platforma open-source MeeGo, dar apoi va dezvolta solutii software ce vor fi utilizate pe o gama larga de dispozitive bazate pe arhitectura Intel cum ar fi televizoare inteligente sau sisteme multimedia pentru autovehicule.

    MeeGo este un sistem de operare open-source dezvoltat de Intel si Nokia pe platforma Linux si destinat diverselor dispozitive mobile, de la smartphone, la televizoare care se conecteaza la internet.

    Intel va porni cu 25 de angajati la noul centru, iar numarul va creste pe masura ce si proiectele se vor diversifica, putand ajunge la 75 - 100 de oameni.

    Intel are un birou de reprezentare cu 11 angajati in Romania. Biroul s-a deschis in 2005, iar un an mai tarziu compania a cumparat actiuni la Siveco cu care colaboreaza in proiecte de educatie. Dupa ce Intel a preluat in 2009 compania Wind River, in portofoliu s-au adaugat si cei 130 de IT-isti ai Wind River din Galati.

    Intel detine peste 80% din piata procesoarelor pentru PC-uri si are peste 81.000 de angajati pe plan mondial. In dorinta de a-si diversifica activitatile, compania a facut anul acesta achizitii de calibru, platind 7,7 miliarde dolari pentru McAfee dar si 1,4 miliarde dolari pentru o divizie a companiei germane Infineon.
    • +2 (2 voturi)    
      intel e altceva (Marţi, 9 noiembrie 2010, 9:05)

      panfil flecaru [anonim] i-a raspuns lui revelare

      e bine sa avem si intel. dar nu inseamna ca n'am fi avut mare nevoie de aro. era msina micului intreprinzator, a agricultorului. buna pentru drumurile din ro, mai ales pentru cele secundare, neasfaltate.
      duster nu va inlocui niciodata aro, ca magar de munca. duster va ramane de fitze. probabil v'a intra la munca, cumparat la mana a doua. daca va rezista.
      mergeti in ro rurala si vetzi vedea aro, inca, muncind din greu.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version