​Afacerile distribuitorilor de piese de schimb pentru automobile au suferit mai putin pe criza, in comparatie cu cele ale comerciantilor de automobile, insa criza s-a simtit si in segmentul pieselor, in conditiile in care multi soferi au facut revizia mai rar si cauta piese cat mai ieftine, a spus Milan Tudor sef al unei noi asociatii - ADPAR - ce reuneste 20 de companii distribuitoare de piese. El spune ca acum cand vanzarile de masini noi merg mai rau dealerii sunt nevoiti in sfarsit sa investeasca in service-uri si adauga ca si reparatorii independenti vor ajunge sa ofere servicii complete, de calitate.

Criza a fost mai blanda cu distribuitorii de piese decat cu comerciantii de masini noi

Milan Tudor spune ca cei mai mari trei distribuitori de piese auto care sunt si membri fondatori ai asociatiei ADPAR (Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto din Romania): Autonet Import, Ad Auto Total si Augsburg International Impex au cifre de afaceri cumulate de 225 milioane euro, iar estimarile la nivel de piata arata o valoare totala de circa un miliard de euro care cuprinde atat piesele aftermarket (realizate de producatori specializati), cat si cele originale (vandute sub sigla diversilor constructori auto), iar aftermarket-ul reprezinta cam 400-500 milioane euro din total.

"Se simte criza in mod categoric insa mai putin la distributia de piese in comparatie cu dealerii de masini a caror activitate era bazata mult mai mult pe vanzarea de masini si foarte putin pe post-vanzare, lucru care acum e benefic pentru clienti fiindca dealerii trebuie sa dezvolte aceste servicii si poate va creste calitatea servisarii si programarile vor fi mai rapide. Si in aftermarket criza s-a simtit, insa scaderile sunt de 5-10%, dar mai este o chestiune: au venit multe masini second-hand, insa oamenii, in loc sa-si faca revizia la 10.000 de km, o fac la 12.000. Fiecare a incercat sa traga cat mai mult de bugetul masinii si asta nu inseamna o crestere pentru distribuitorii de piese.(...) Cineva care a adus o masina second-hand in Romania va cauta mereu, as spune, ciubucuri si se va indrepta spre piese de o calitate mai joasa, piese second-hand sau chiar contrafacute", mai spune presedintele ADPAR.

Magazinele de piese de schimb, pe cale de disparitie

Tendinta si in Romania, dar si in Europa este ca magazinele de piese auto sa dispara, crede seful asociatiei distribuitorilor. Motivul e ca un service pierde daca un client vine cu piesele din alta parte fiindca service-ul ar castiga si din piese, nu doar din manopera, iar reparatorul nu are garantia ca acele piese aduse de client sunt la calitatea ceruta. "Nu trebuie sa mergi la service cu piesele in sacosa, iar serviceul va fi tot mai atent de unde isi ia piesele pentru ca nu mai poate sa se spele pe maini daca el a ales piesa si da o garantie pentru lucrare si e deci mult mai atent cu ce pune acolo", spune Milan Tudoar care conchide ca si service-urile mai mici independente vor ajunge sa ofere aceleasi servicii ca la o reprezentanta de marca.

Mia ieftin nu inseamna neaparat mai prost

"Vrem ca un client sa stie ca multe din piesele pe care el le are pe masina si le ia de la reprezentanta pentru ca vrea garantia calitatii le poate gasi absolut identice la un pret mai accesibil. Masina e produsa in proportie de 30-40% de constructorul auto, restul de piese vin de la acesti producatori specializati", spune seful ADPAR care mai precizeaza ca si termenul de piesa contrafacuta are multe acceptiuni "Daca avem de exemplu o cutie pe care scrie Renault, insa inauntru e o piesa buna, dar aftermarket, piesa se poate numi contrafacuta pentru ca pe ambalaj scrie Renault. Nu e o piesa Renault, dar e buna, insa aici apare problema pretului fiindca e vanduta cu 10% sub pretul de la reprezentanta, toata lumea o cumpara, pentru ca este mai ieftina, insa in realitate ar trebui sa coste cu 40% mai putin decat piesa de la reprezentanta".

Intrebat in ce masura distribuitorii vand piese fabricate in Romania, Milan Tudor a spus ca se vand astfel de piese, insa o buna parte dintre piesele fabricate aici sunt intai trimise la depozitele centrale din Occident si apoi sunt re-exportate in tara. El a explicat faptul ca in Romania un producator strain nu fabrica poate toate tipurile de curele de transmisie, de exemplu si ar fi o munca logistica infernala sa iei o parte dintre repere intr-un loc si alta parte din alt loc.

Asociatia isi propune sa rezolve cateva probleme

ADPAR are in prezent 20 de membri, si-a inceput activitatea la 1 iulie si isi propune sa apere interesele jucatorilor din industrie pornind de la faptul ca exista cateva probleme cu care acestia se confrunta.

Pe scurt, ADPAR are ca scop:

- crearea unei liste a clientilor rau-platnici care sa fie utila membrilor.

- simplificarea procedurilor de omologare RAR prin implicarea directa a producatorilor pieselor.

- sprijinirea utilizarii legale a drepturilor de proprietate industriala dar, in acelasi timp, si respingerea abuzurilor de monopolizare a pietei pieselor auto. "Spre exemplu in Romania exista probleme cauzate de caroseria de Dacia Logan, practic Dacia a obtinut un certificat de protectie a designului pentru caroseria de Logan si orice alta piesa aftermarket pentru exteriorul design-ului este considerata contrafacuta si atunci exista probleme pe care noi le consideram a fi monopol, limitarea concurentei. Daca ne gandim ca o bara fata de Logan costa undeva pe la 400 - 500 lei si exista aceeasi bara si la pretul de 150 lei, faptul ca se dau la o parte produsele cu preturi mai convenabile nu va genera decat o crestere a preturilor pentru ca acea bara de 400 - 500 lei maine s-ar putea vinde cu 800 lei", explica Milan Tudor.

- promovarea regulamentului european care spune ca un posesor de masina aflata in garantie nu mai e obligat sa mearga sa-si faca reparatiile doar in service-ul de reprezentanta si deci poate merge si altundeva fara a pierde garantia.

Milan Tudor lucreaza in industria distribuitiei de piese de schimb de acum noua ani si a trecut pe la companii precum Augsburg International si Elit Romania.