​Indienii de la Tata Motors erau siguri ca Nano, masinuta de 2.500 de dolari, va revolutiona parcul auto si ii va convinge pe multi proprietari de scuter sa treaca la un mijloc de circulatie mult mai sigur si mai incapator. Lucrurile stau insa rau, iar in noiembrie vanzarile Nano au scazut cu 85%, astfel ca in toata tara abia s-au gasit 500 de clienti. Problemele tehnice aparute, marketing-ul ineficient, recentele scumpiri ale Nano dar si greutatea cu care oamenii obtin finantare sunt cateva dintre motivele care au dus la situatia actuala.

Tata NanoFoto: Tata Motors

Se pare ca cea mai ieftina masina din lume este scumpa pentru foarte multa lume. Intr-o tara unde cei mai multi castiga sub 200 de dolari/luna, o masina de 3.000 - 3.500 dolari (in versiunea cu mai multe dotari) este greu de cumparat si de intretinut. In plus, Tata a anuntat un consum de 5 litri/100 km pentru masina cu motor de 33 CP, lucru care duce la costuri mari cu benzina daca ne gandim ca in condusul de zi cu zi masinuta e mult mai "gurmanda".

In plus, drumurile sunt proaste, iar cei care stau in imensele mahalale din India nu au unde sa-si lase masina in siguranta, daca totusi ar cumpara-o. Nano a mers prost si din cauza scandalului legat de presupuse probleme tehnice la instalatia electrica. Dupa ce mai multe masini au luat foc pe sosele, presa a scris mult, iar imaginea Nano a avut de suferit. Compania neaga faptul ca vanzarile ar fi afectate in vreun fel de scandalul incendiilor si spune ca de vina ar fi greutatea cu care oamenii primesc finantare, dar si marketing-ul ineficient facut de producator.

Astfel, intr-o tara dominata de scutere, foarte putini indraznesc sa spere ca pot fi proprietari de masina, chiar daca e vorba de una ieftina. Cei mai multi nu au fost vreodata intr-un showroom auto si inca exista perceptia ca Nano e o masina care iti este livrata la multe luni din momentul comenzii. Ei bine, Tata Motors nu a comunicat cum trebuie, iar acum are de gand sa instaleze chioscuri informative in cat mai multe sate.

In plus, desi in momentul lansarii din 2009 cererile au fost atat de numeroase incat Tata Motors a facut o loterie pentru a decide primii 100.000 de posesori, in prezent vanzarile sunt slabe. In iulie au fost livrate 9.000, iar luna trecuta doar 509. In prezent circula doar 70.000 de masini Nano in India, iar vina le apartine si celor de la Tata care au lansat masina fara a avea o capacitate suficienta de productie.

Acum, cand noua fabrica e in rapida ascensiune, cererea pare sa fie tot mai slaba, iar oamenii cu venituri mai mari rad de micul Nano si spun ca nu si-ar lua niciodata asa ceva, alegand in schimb marci de traditie precum Skoda, Suzuki sau Mahindra.

Compania admite ca o astfel de masina trebuie promovata printr-un marketing special si spune ca invata din mers la acest capitol. Cert e ca Tata e nevoita sa repare situatia pentru ca Nano ii poate aduce profit sanatos doar daca se vinde in volume mari.

Surse utilizate: Financial Times, The Wall Street Journal, Autocar UK, Business Standard India