​Lucratorii de la uzina Fiat din Mirafiori au aprobat printr-un vot foarte strans noul contract colectiv de munca ce le impune conditii mai stricte de lucru, insa le garanteaza locurile de munca, referendumul controversat fiind considerat un moment istoric pentru relatiile de munca in Italia, scrie presa internationala. Pana acum contractele colective de munca se negociau la nivel national, insa la uzina Fiat s-a batut palma pentru o intelegere separata, creand un precedent care ar putea anunta schimbari similare si in alte ramuri industriale. Episodul e tipic pentru problemele de competivitate pe care industria auto europeana trebuie sa le rezolve pentru a face fata concurentei din Asia.

Uzina Mirafiori a fost salvata, insa muncitorii sunt obligati sa faca sacrificiiFoto: Reuters

Patronatul Fiat de la uzina Mirafiori Torino a chemat cei 5.500 de angajati la vot, punandu-i sa aleaga intre votul DA care implica respectarea unor conditii mai dure de munca si votul NU care putea insemna inchiderea uzinei si mutarea productiei in SUA sau Canada.

La vot au venit peste 90% dintre lucratori, iar 54% au ales varianta DA care inseamna ca se vor conforma unui contract colectiv de munca in care numarul maxim de ore suplimentare ce pot fi lucrate anual creste de la 40, la 120, numarul maxim de pauze ce pot fi luate in opt ore scade de la patru, la trei, iar cei care-si iau prea des concediu medical vor fi penalizati.

In schimb, Fiat se angajeaza sa investeasca un miliard de euro la uzina Mirafiori in urmatorii ani, urmand sa faca angajari si sa introduca in productie noi modele Fiat, dar si Alfa Romeo si Jeep, rod al aliantei cu Chrysler.

Totul vine in contextul in care seful Fiat, Sergio Marchionne a spus in repetate randuri ca productivitatea Fiat in Italia e scazuta, iar companiei i-ar merge mult mai bine daca n-ar avea deloc uzine in Italia. El a amenintat ca daca lucrurile nu se schimba, productia Fiat va fi mutata in SUA, Brazilia, Canada sau Serbia.

Totusi, votul a fost intens criticat de sindicatul metalurgistilor Fiom care considera intelegerea ca fiind un santaj din care muncitorii raman cu foarte putine drepturi. Acordul este cu totul special fiindca muncitorii nu mai depind de conventia generala de munca semnata la nivel national de sindicatele metaurgistilor, ci au o intelegere cu totul separata, lucru care va crea precedente si pentru alte segmente.

Astfel, e de asteptat si ca alte companii mari italiene, precum Eni, Enel si Telecom Italia sa faca intelegeri separate de conventiile general acceptate la nivelul intregii tari. Astfel de acorduri separate cu prevederi flexibile adaptate fiecarei situatii ar putea duce la economii importante.

Fiat are 22.000 de angajati in Italia unde produce cam tot atat cat in Polonia unde sunt circa 6.000 de angajati. Sergio Marchionne dadea anul trecut ca exemplu un clasament al World Economic Forum unde Italia figureaza pe locul 118 din 139 de tari la eficienta muncii.

Declaratiile sale au starnit furie atunci in Italia, la fel cum si referendumul de acum si-a atras multe critici. Cert este ca situatia scoate in evidenta una din problemele industriei auto europene: cum sa rezolve problemele de competitivitate pentru a face fata companiilor din Asia care produc mai multe masini cu mult mai putini angajati si le pot vinde destul de ieftin.

Surse: AFP, Reuters, Financial Times, Liberation