Nissan, Hyundai, Dacia si Volkswagen au fost cateva din marcile auto care si-au majorat cel mai mult cotele de piata in Europa in 2010, fata de 2006, in timp ce Toyota si Opel au avut cele mai severe scaderi, conform unei analize realizata de HotNews cu datele ACEA din ultimii cinci ani. Piata auto europeana a scazut per total in ultimii patru ani si marcile care au pierdut cea mai mare cota de piata vand in prezent cu 300.000 de masini mai putin pe continent fata de 2006.

Cotele de piata in Europa a 15 marci auto intre 2006 si 2010Foto: ACEA

In 2007 vanzarile de masini noi in toate cele 28 de tari incluse in statisticile ACEA s-au apropiat de 16 milioane de unitati, iar de atunci au scazut de la an la an, ajungand la 13,8 milioane anul trecut. In acest context, aproape totate marcile si-au vazut vanzarile anuale scazand in aceasta perioada, chiar daca o buna parte si-au imbunatatit cota de piata la nivel european.

Liderul a ramas neschimbat, pe podium s-au facut cateva modificari

Volkswagen a ramas marca numarul unu ca parte din piata, avansand cu jumatate de punct procentual intre 2006 si 2010, de la 10,7%, la 11,2%. Pentru locul doi in topul marcilor a fost o lupta intre Renault si Ford care si-au vazut cotele variind mult, dar in 2010 s-au stabilizat la nivelul din 2006 de peste 8%. Opel era pe 2006 locul doi la cote de piata insa scaaderile au scos-o de pe podium patru ani mai tarziu.

Campionii la cresteri nu sunt marci din Top 10

Printre marcile cu cele mai importante cresteri ale cotei de piata intre 2006 si 2010 se numara Nissan care a ajuns la 2,9%, fata de 2,1%, avansand cu aproape un punct procentual. Si mai bine a mers Dacia care a urcat an de an si a ajuns la 1,9% din piata, fata de 0,9% in 2006 cand nu exista nici Sandero si nici Duster, iar Logan MCV abia se lansase. Hyundai si Skoda au avansat bine, cu jumatate de punct procentual, in timp ce Hyundai, Kia si Audi si-au majorat cota de piata cu patru zecimi de punct.

Toyota si Opel au fost campioane la scaderi

Nu sunt foarte multe marci care si-au vazut cotele de piata diminuate intre 2006 si 2010, insa cele care sunt au scaderi consistente, Opel si Toyota avand anul trecut cote de piata mai mici cu peste un punct procentual fata de situatia de la final de 2006. Un punct procentual nu pare mult, insa in contextul unei piete europene de peste 13 milioane de masini acum (si 16 milioane inainte de criza) acest procent se reflecta puternic in vanzari.

Astfel, Opel vanduse 1,33 milioane de masini noi in cele 28 de tari in 2006, iar anul trecut a vandut un milion in timp ce Toyota trecea de 850.000 in 2006, dar a scazut la mai putin de 600.000 anul trecut.

Alte patru marci si-au vazut cota de piata scazand cu aproape jumatate de punct procentual intre 2006 si 2010: Honda, Suzuki, Mercedes si Seat.

Si liderul Volkswagen a vandut anul trecut mai putin (1,54 milioane masini, fata de 1,68 milioane in 2006), iar la Renault s-a inregistrat aceeasi scadere numerica de circa 150.000 de vehicule (de la 1,3 milioane, la 1,14 milioane). Au fost si marci la care vanzarile au crescut numeric, cele mai bune exemple fiind Nissan care a vandut anul trecut cu 75.000 de unitati fata de 2006 si Dacia care aproape si-a dublat vanzarile (de la 138.000, la 262.000).

Explicatiile din spatele cifrelor

Per total cifrele arata variatii destul de mici ale cotelor de piata, iar ierarhiile nu s-au schimbat mult in ultimii cinci ani. Totusi, asa cum am aratat mai sus, chiar si variatii de cateva zecimi sunt importanta pe o piata mare de peste 13 milioane de masini. Unele marci si-au vazut cotele scazand cu un punct procentual de la un an la altul, explicatia fiind probabil ca nu au existat modele noi in acel an, iar clientii si-au pierdut interesul. Aceste marci reusesc insa sa isi revina in anul urmator scaderii si recupereaza macar partial.

O alta categorie de marci mai mici au avut per total o tendinta accentuata de crestere in contextul in care si-au diversificat gama de modele intrand pe noi segmente. Un caz special este Dacia care in ultimii cinci ani si-a tot marit cota de piata in Europa dar a pornit de la un nivel scazut de vanzari si a lansat noi modele, astfel ca evolutia nu e o surpriza.

O situatie interesanta s-a produs in concurenta dintre marcile germane premium: in 2006 Mercedes avea cea mai mare cota de piata, BMW era pe doi, iar Audi pe locul trei in timp ce anul trecut ierarhia a fost exact invers, cu Audi locul intai, iar Mercedes locul trei.

O alta schimbare tine de pozitia Opel care in 2006 era pe locul secund, iar anul trecut s-a clasat pe locul cinci in clasamentul cotelor de piata dupa ce si-a diminuat partea de piata cu un procent.

Statisticile ACEA prezinta situatia inmatricularilor din 28 de state europene: 25 din UE, fara Cipru si Malta, plus Islanda, Norvegia si Elvetia (statele EFTA).