Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri, 19 ianuarie hotararea privind modificarea si completarea normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 686/2008. Executivul a aprobat in ultima decada a lui decembrie Ordonanta de urgenta prin care taxa auto de prima inmatriculare creste cu pana la 200%, desi ministrul Borbely a spus in numeroase conferinte de presa ca valorile vor fi cel mult cu 50% mai mari.

Modificarea si completarea normelor metodologice se impune ca urnare a modificarii OUG nr.50/2008 privind instituirea taxei auto, prin OUG 118/2010 adoptata in 23 decembrie 2010. Acest act normativ modifica in mod corespunzator legislatia subsecventa pentru implementarea prevederilor tei de urgenta pentru instituirea taxei pe poluare, in conditiile in care OUG nr. 50/2008 a fost modificata si completata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2010, in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2011.

Prin aceasta hotarare de guvern se schimba indicele de depreciere suplimentara de la 95% la 90%. Astfel, se actualizeaza indicii de calcul (d1, d2 si d3) in functie de vechime, stare generala, nivel de dotare si rulaj, in vederea limitarii accesului in parcul national auto a autoturismelor vechi si extrem de poluante. De asemenea, se introduce o noua norma de poluare Euro VI pentru vehicule comerciale grele, anunta Ministerul Mediului.

Conform noii variante a taxei auto, pentru o masina noua cu motor 1,2 litri, Euro 5 se va plati o taxa de 76 euro, iar la una cu motor de 1,4 litri se va plati o taxa de 220 euro. Taxele cresc cu pana la aproape 200% in cazul unei masini Euro 4 cu motor de 2 litri si cinci ani vechime, de la circa 800 de euro, la peste 2.100 euro. Doar masinile electrice si cele hibride vor fi scutite de plata taxei de mediu, iar cea mai mare valoare ce poate fi platita la inmatriculare depaseste 30.000 de euro in cazul unei masini de 20 de ani vechime si motor de 3,2 litri.

Ministerul Mediului precizeaza intr-un comunicat faptul ca prin intrarea in vigoare a OUG nr.118/2010, baza de aplicare a taxei pe poluare a fost largita si restructurata in scopul intensificarii aplicarii principiului "poluatorul plateste" prin diferentierea mai accentuata a taxarii intre normele de poluare, in defavoarea normelor inferioare, precum si prin cresterea taxei pentru autovehicule cu varste mai mari de 10 ani.

Totodata, prin ajustarea taxelor este incurajata folosirea autovehiculelor mai putin poluante si mai prietenoase cu mediul, cele mai favorizate fiind cele electrice, cele hibride si cele dotate cu tehnologii avansate de reducere a emisiilor poluante, pentru care nu se plateste taxa de poluare.