​Intr-o tara cu doi producatori auto nu e normal ca numarul de masini second-hand inmatriculate sa fie de doua ori mai mare decat cel de masini noi, au spus reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. APIA ar putea in a doua parte a anului sa propuna autoritatilor o noua modificare a "nivelurilor de taxare", daca vanzarile de masini second-hand din import vor continua sa fie foarte mari in comparatie cu vanzarile de masini noi. Asociatia estimeaza ca piata masinilor noi va creste anul acesta cu 10%, iar cea de second-hand va scadea.

APIA estimeaza o crestere de 10% pentru piata masinilor noiFoto: Hotnews

"In urmatoarele sase luni vom analiza care este impactul noii taxe auto dar si a programului Rabla asupra numarului de masini noi, corelat cu masinile second-hand. Nu mi se pare normal ca pe piata romaneasca unde sunt doi producatori autohtoni vanzarile de masini second-hand sa fie de 2,5 ori mai mari decat vanzarile de masini noi, asa cum s-a intamplat in ultimii ani. Vom vedea deci impactul acestor masuri de taxare asupra pietei auto, iar in partea a doua a anului vom colabora cu autoritatile pentru construirea de noi propuneri, daca este cazul", a spus Gabriel Sicoe, vicepresedinte APIA, la conferinta de bilant pentru 2010. Reprezentantii APIA nu au precizat daca se gandesc la modificarea taxei de inmatriculare sau a impozitului anual, insa ideea este in faza incipienta si totul depinde de evolutia pietei.

Brent Valmar, vicepresedinte APIA spune ca normal ar fi sa existe paritate intre numarul masinilor noi vandute si cele second-hand, si nu cum a fost anul trecut cand s-au vandut circa 100.000 de masini noi si peste 200.000 rulate. "Nevoia de mobilitate ar trebui acoperita tot mai mult cu masini noi", spune Valmar care admite insa ca vanzarile de masini noi si cele second-hand nu se vor egaliza prea curand.

Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia e de parere ca anul acesta numarul de masini second-hand ce se vor inmatricula in tara va fi de maxim 150.000, iar piata masinilor noi va creste cu 20%. Totusi, Stroe spune ca e putin probabil ca taxa auto sa fie modificata din nou anul acesta fiindca "ar fi incorect sa se schimbe regulile in timpul jocului". El mai spune ca putem vorbi de o "crestere a gradului de civilizatie a clientului roman" cand e vorba de masini fiindca lumea a inceput sa se orienteze catre modele ceva mai mici, cu consum mai redus si costuri de exploatare mai scazute.

Anul trecut, piata masinilor noi a scazut cu 19%, spre 106.000 automobile livrate, iar APIA estimeaza o crestere de 10% anul acesta, factorii pozitivi fiind programul Rabla, dar si noua taxa auto care descurajeaza inmatricularea de masini second-hand foarte vechi. Anul trecut, doua treimi dintre masinile noi vandute s-au livrat prin Rabla, iar importanta programului a fost plastic sintetizata de Constantin Stroe: "Daca nu ar fi existat programul Rabla ne-am fi prezentat repetenti in fata dumneavostra".

Intrebat daca importatorii auto au avut si in 2010 profiturile record cu care se mandreau anii trecuti, Brent Valmar, director general al Porsche Romania a negat: "Nu exista profituri mari, suntem intr-o perioada foarte dificila. Spre exemplu, grupul pe care il conduc a obtinut un profit de sub 1%, deci ne incadram in media europeana. Nu e un profit mare, abia ne permitem sa supravietuim", a spus Valmar.