Constantin Stroe: Vremea masinilor electrice vine peste 10 - 15 ani, ele nu vor avea succes rapid nici in tarile foarte dezvoltate

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 24 ianuarie 2011, 16:14 Economie | Auto

Constantin Stroe
Foto: HotNews.ro
E la moda sa se discute despre masinile electrice, insa vremea lor va veni abia peste 10 - 15 ani si nici macar in tarile foarte dezvoltate nu vor avea succes facil, a spus Constantin Stroe, vicepresedinte Automobile Dacia si membru in comisia infiintata pentru a face strategia de implementare a automobilul electric in tara. Desi se vor lansa cel putin patru masini electrice in Romania anul acesta, Stroe spune ca in afara de unele masini pe care le vor lua in probe unele municipalitati, nu prea vom vedea in 2011 masini electrice.

"Nu prea cred ca vom vedea multe masini electrice in Romania anul acesta, poate doar la cateva municipii mai istete care le vor lua pentru a face teste. Trebuie sa ai infrastructura pentru ca daca intri cu o masina pe piata si ramai cu ea blocata, e un rateu. E o moda sa discuti despre masini electrice, insa nu cred in succese fulminante ale acestora nici in tarile dezvoltate. E adevarat ca va veni si vremea lor, insa peste 10 - 15 ani.", spune Stroe.

Cateva masini 100% electrice s-au lansat in Europa, in tari cu o gandire mai orientata catre protectia mediului, cum ar fi Israel, Portugalia, Irlanda, Olanda sau Franta. Totusi, automobile de clasa mini 100% electrice costa 30 - 35.000 de euro si raman super-scumpe chiar si dupa aplicarea subventiilor de cateva mii de euro date de autoritati.

Stroe care face parte din Comisia care se ocupa de intocmirea strategiei implementarii automobilului electric in Romania spune ca va fi important pentru tara noastra daca va reusi in urmatorii zece ani sa produca o parte esentiala a automobilului electric. "Sa producem ceva, dar nu un lucru clasic precum caroseria, ci macar ceva din cele mai importante doua elemente: bateria sau partea specifica a motorului".

Intrebat daca furnizorii de componente prezenti in Romania sunt pregatiti sa produca piese specifice pentru masinile electrice, Stroe a spus ca multi ar fi pregatiti sa treaca la noua tehnologie, insa trebuie sa primeasca know-how fiindca nu au capacitatea de inovare pe plan local.

Anul acesta au fost confirmate cel putin patru lansari de masini electrice pentru Romania: Renault Fluence, Mitsubishi i MIEV, Peugeot iOn si Citroen C-Zero insa e greu de crezut ca peste un an numarul de masini electrice inscrise in circulatie va trece de cateva zeci la noi.

In orice caz, opinia generala in industrie este ca masinile 100% electrice vor avea succes mai ales in tarile unde oamenilor le pasa si de mediu dar si unde benzina este mai scumpa, iar taxele de inmatriculare pentru masinile cu motor termic sunt extrem de mari (cum ar fi Danemarca).


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

2281 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    pret (Luni, 24 ianuarie 2011, 16:33)

    a [anonim]

    Iata un subiect de discutie important nu doar pentru ca "e la moda" ci pentru ca adreseaza o problematica vasta, de la urbanism la ecologie. O corectare insa: masinile mici electrice costa incepand cu 12 000 de euro (modelele Renault). 30 - 35 000 sunt hybrid-urile.
    • -3 (3 voturi)    
      12 fara baterii (Luni, 24 ianuarie 2011, 18:18)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui a

      platesti lunar pentru baterii - un fel de leasing.
      in plus - pana nu se va obtine curentul electric prin mijloace ecologice (centrale eoliene sau hidrocentrale) nu se paote vorbi de ecologie in adevaratul sens al cuvantului. doar in mutarea gazelor de esapament la furnalele termocentralelor.
      nu mai vorbesc de costuri. pe langa curent (destul de scump si el) trebuie schimbate bateriile la cativa ani. pe cand o masina cu motor termic merge multi ani. si daca schimb bateriile cu litiu (care polueaza cu destul succes si ele) la cativa ani unde este castigul ecologic?
      • +2 (2 voturi)    
        Pai simplu: (Luni, 24 ianuarie 2011, 19:26)

        mcris [utilizator] i-a raspuns lui adrian

        Costurile de intretinere pentru o masina electrica sunt de cca. 6 ori mai mici:
        nu tu ulei, nu tu esapament, nu tu carburator/injectie etc.
        Si oricine stie ca ce este produs la scara mai mare e mai ieftin - asta apropo de curentul electric produs in electro-centrale.
        Plus ca randamentul motorului electric este mult mai mare decat al motorului termic.
        Sper ca te-am lamurit.
    • +3 (3 voturi)    
      IN PAS CU VREMURILE (Luni, 24 ianuarie 2011, 21:24)

      zizin [anonim] i-a raspuns lui a

      Stroe o fi bun la meseria lui dar clar nu le vede pe termen lung. Tehnologia avanseaza foarte rapid si era o sansa uriasa pentru Dacia sa devina din cenusareasa europei o marca adevarata daca ocupa rapid segmentul electric. Uitati aici o predictie: masinile electrice vor avea succes mai mare in tarile emergente decat in tarile dezvoltate. benzina se va scumpi mereu, iar bateriile sunt o tehnologie cu care suntem foarte familiari..nici nu pomenesc de popoarele astea inventive ca romanasii..o dacie cu baterii ar rupe gura tragului, chiar daca nu ar fi ultimul racnet de tehnica
  • +5 (7 voturi)    
    pai... (Luni, 24 ianuarie 2011, 16:48)

    adi [anonim]

    cu aceasta atitudine, domnule Stroe, nu puteti fi eficient ca membru in comisia infiintata pentru a face strategia de implementare a automobilul electric in tara. Putem face un pariu pe tema asta, daca vor aparea masini electrice in Romania cu siguranta vor aparea si intreprinzatori privati (nu colosi cu mii de benzinarii) pentru puncte de reicarcare a bateriilor.

    Normal ca daca vrei sa implementezi asa ceva in 1500 de benzinarii nu e chiar la indemana si nici eficient... cat adaos poti sa pui la 1 KW???
    • -4 (8 voturi)    
      Ba tocmai (Luni, 24 ianuarie 2011, 17:51)

      sile [anonim] i-a raspuns lui adi

      Tocmai ca omul e realist, de-aia e bun acolo unde e.
      Asa, poate fi unul care zice ca la anul o sa avem toti masini electrice si eu sa-l injur ca de ce nu crede ca peste o luna.

      Pana una-alta asta e situatia: retea de distributie zero, baterii mari care tin doar cativa ani, autonomie redusa. Hai, reteaua sa zicem ca o rezolvi aruncand cu bani. Dar pentru celelalte doua probleme e nevoie de inventii noi. Si pe astea nu-ti garanteaza nimeni ca ti le rezolva la termen.
  • +3 (5 voturi)    
    vom vedea! (Luni, 24 ianuarie 2011, 16:55)

    vali [anonim]

    Cheia este cat de repede va scadea pretul si cat de repedea se dezvolta infrastructura; altfel, multi oameni sunt dornici sa protejeze mediu si asta pentru simplul motiv ca mediu este o mostenire importanta ce o lasa copiilor lor...
    • -2 (6 voturi)    
      ::))) (Luni, 24 ianuarie 2011, 17:18)

      eco-nazis [anonim] i-a raspuns lui vali

      "....multi oameni sunt dornici sa protejeze mediul..."

      Serios?

      Uite aici

      http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw

      un tip inteligent (raposatul George CARLIN) care nu crede in aberatiile astea "ecologiste"!

      Enjoy!
      :)))
  • +4 (6 voturi)    
    Nu sunt sigur ca inteleg... (Luni, 24 ianuarie 2011, 16:56)

    denvarel [utilizator]

    Ce cauta Stroe sau oricine altcineva cu aceste conceptii fix in miezul problemei adica in "Comisia care se ocupa de intocmirea strategiei implementarii automobilului electric in Romania"?
    Pai daca nu crezi in succesul cauzei cum poti sa o sustii si promova?
    Cred ca succesul lui Stroe cu Renault-Dacia a facut ca acesta sa fie promovat unde nu are ce cauta.

    Iar despre preturi numai de bine: Tesla model S e preconizata pe la 56,400 dolari. Iar de aratat arata a masina pentru mileniul III nu a Duster: teslamotors.com/models/gallery

    Mai usor cu pianul pe scari domnule Stroe ca nu a ajuns Dacia pe locul I la vanzari in Europa.
  • -1 (5 voturi)    
    binecurentati (Luni, 24 ianuarie 2011, 17:02)

    danarad [anonim]

    ...si se va intimpla ca la motorina, la inceput 'juma din pretul benzinei, apoi trebuie ancorat sa nu sara pretul pe luna...si cu apa daca ar fi,aceeasi iluzie..
  • +3 (7 voturi)    
    cum de nu! (Luni, 24 ianuarie 2011, 17:34)

    Codruta N [utilizator]

    Stroe, coada de topor a unui producator (strain!!!) de automobile pe benzina, s-a gasit sa fie in comisia pentru "strategia de implementare a automobilului electric" - si se mai si gaseste sa spuna ca "nu exista capacitatea de inovare pe plan local"!!! Ca doar NU va recunoaste (sau incuraja) o astfel de "capacitate de inovare" pentru concurenta!!!
    Coada de topor STIE si cate presiuni s-au facut ca banii de la Fondul pentru Mediu sa mearga in programe-tzeapa, care n-au nimic in comun cu "ecologia" - precum "Rabla"! - sau in legi care sa ii defavorizeze pe romani, precum cea a 'taxei de prima inmatriculare"!
    CE AR FI daca banii de la Fondul pentru Mediu, in loc sa mearga la tzepe, ar merge pentru incurajarea achizitionarii de automobile electrice sau hibride?
    Da' va zic eu: cat timp o fi Stroe acolo, acest lucru are sanse spre zero, sa se intample!
    • -2 (4 voturi)    
      Vezi de ciorba :) (Luni, 24 ianuarie 2011, 19:58)

      kolo [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

      Minunata Codruta N (prin ce ONG te-i mai fi afland in zilele astea) daca la politic te pricepi, la tehnic dai cu polonicul in ciorba.

      Mai amesteca sa nu se arda. Vezi si de friptura de la cuptor ca s-ar putea sa te arzi deasupra sandalutei. You know...
  • +2 (4 voturi)    
    apropo de "capacitatea de inovare" (Luni, 24 ianuarie 2011, 17:37)

    Codruta N [utilizator]

    Oare CE s-o fi intamplat cu inventiile lui Capra?
    O fi stiind musiu Stroe de ele? Oare da? oare nu?
  • +4 (4 voturi)    
    10, 15 ani = (Luni, 24 ianuarie 2011, 17:42)

    Pink Panther [anonim]

    = 5, 10 ani.

    Pretul va scadea direct proportional cu cresterea taxelor pentru motoarele clasice.

    Mai vedem peste 5 ani!
  • +3 (5 voturi)    
    stroe (Luni, 24 ianuarie 2011, 17:56)

    ambreiaj [anonim]

    uite cine vorbeste despre automobile ?! stroe , grop[arul industriei automobilistice romanesti
    • +1 (3 voturi)    
      industria automobilistica romaneasca (Luni, 24 ianuarie 2011, 18:53)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui ambreiaj

      mai nene, vorba ardeleanului, asa ceva nu exista.
      Fara Renault, demult vindeau pnldsreii fabrica la fier vechi, si cei treizeci de mii de oameni care lucreaza acum acolo, nu stiu ce ar fi facut. A, da, ar fi mers in Spania la capsuni.
  • +2 (6 voturi)    
    AR TREBUI SA SE INFORMEZE (Luni, 24 ianuarie 2011, 18:01)

    LEONARD [anonim]

    Poate n-a apucat domnu stroe sa vada strainataurile, dar ii recomand Norvegia, parcari, sa vada prizele de alimentare cu curent si masinile aferente. Ca doar nu le-au pregatit norvegienii pentru peste 15 ani.
  • +1 (3 voturi)    
    Mai putin (Luni, 24 ianuarie 2011, 18:07)

    Cristi [anonim]

    5, maxim 10 ani! Atunci o sa fie cam egalitate intre masinile electrice si cele pe baza de petrol.
  • 0 (4 voturi)    
    ceva e suspect aici (Luni, 24 ianuarie 2011, 19:50)

    Jolly Roger [anonim]

    cateva masini 100% electrice s-au lansat in Europa, in tari cu o gandire mai orientata catre protectia mediului, cum ar fi Israel, Portugalia, Irlanda, Olanda sau Franta.
    mai citim o data si inca o data...
    cautam in carti, pe globul de la scoala si apoi intram pe wikipedia.
    dar si acolo sunt numai prosti, nici unul din ei nu stie ca israel este in europa.
    unde mai cautam?
    • 0 (0 voturi)    
      La fotbal (Marţi, 25 ianuarie 2011, 15:09)

      marcel [anonim] i-a raspuns lui Jolly Roger

      ....echipele israeliene joaca in cupele europene, desi geografic Israelul nu e in Europa. Si in econamie e la fel.
  • 0 (2 voturi)    
    si totusi (Marţi, 25 ianuarie 2011, 10:57)

    gicu [anonim]

    Nu-l cunosc pe Stroe dar aprecierea mi se pare foarte realista.
    deci:
    cite masini se produc-vind pe an în europa?
    parca vreo 14 milioane
    cite electrice?
    citeva sute.
    citi ani îi trebuie unui producator mare sa scoata un model nou (vreo trei) asta asa de face lift, pentru un model nou nout (tehnologie) mai puneti unu doi.
    cîti ani îi trebuie aceluiasi producător să construiască uzine de producere green field? mai puneti vreo doi
    deci pina acum deci pina acum vreo 5-7 ani
    după care vor vinde sa zicem un milion de bucati de fiecare mare producator. tot nu acopera jumătate din piata auto.
    daca mai punem la socoteala ca spre deosebire de auto unde sistemul este foarte bine pus la punct (schimbi partea de motor) pe domeniul bateriilor electrice suntem cam înainte de inventarea modelului T de la Ford. Tot pe aici am citit ca la interzicerea experturilor de pămînturi rare de către China spre Japonia si SUA, americanii au calculat că le trebuie cam cinci ani să reactiveze exploatările de pămînturi rare pe care le abandonaseră (si se presupune că au cea mai avansată tehnologie din lume, iar de bani si interese cind vine vorba de industria de apărare nu cred ca nu găsesc-si tot le trebuie 5 ani).
    Deci 10 ani este o perioadă optimistă pentru "a veni vremea masinilor electrice" (adică o cotă importantă de piată nu prius-uri) cum bine spunea mai sus domnul Stroe.
  • +1 (1 vot)    
    ... (Marţi, 25 ianuarie 2011, 11:47)

    Joel [anonim]

    Noroc cu Japonia si SUA care investesc masiv in cercetare si nu se opresc la ideile pe care le au in prezent,chiar daca ,si e si normal, vor castiga mult din patentarea lor.Noi vom desface un motor electric si o baterie, vedem cum sunt construite si apoi incepem sa ne laudam in stanga si in dreapta cum ca "stapanim" cunostinte din domeniu.
    Deocamdata in 2011 aceasta technologie e firava dar peste 10 ani ..in ritmul de crestere al vitezei de calcul si nanotehnologiei va fi ceva si milar ca diferenta dintre primul meu nokia 3310 si iphone4.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version