De la frana automata la parbrizul inteligent - Industria auto cauta moduri prin care sa reduca la minimum numarul de accidente

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 7 februarie 2011, 17:37 Economie | Auto

Unele masini mai scumpe deja franeaza automat cand o coliziune e iminenta, insa sistemele automatizate vor avea putere mai mare in viitor cand si parbrizul va deveni inteligent, pe el putand fi proiectata marginea drumului pentru a-l ajuta pe sofer sa se descurce pe vreme proasta. Se fac cercetari pentru gasirea unor moduri de a reduce la minim numarul de accidente rutiere, insa si pentru a-i trata mai repede pe raniti, astfel ca pe viitor computerul masinii ar putea trimite date despre cat de dura a fost coliziunea, pentru ca raniti sa fie ajutati eficient, arata o analiza BBC ce descrie pasii ce pot fi facuti catre o lume cu mai putini morti pe sosele.

Un milion de oameni mor anual in accidente rutiere si, desi sistemele pasive de siguranta s-au imbunatatit mult in ultimele decenii - centurile sunt mai bune, airbag-urile sunt numeroase, masinile sunt gandite sa reziste mai bine la impact - sistemele active s-au dezvoltat putin fiindca sunt extrem de scumpe.

Totusi, la unele modele deja frana e actionata automat de computer la viteze mici daca e detectat un pericol de coliziune, insa suntem departe de momentul in care tehnologia va fi atat de avansata incat sa ne bazam pe ea in situatii de urgenta. Volvo face numeroase teste pentru tehnologia care, ajutata de senzori si camere video avansate, ar putea ajuta masinile sa franeze puternic atunci cand impactul e iminent. Obiectivul ideal ar fi crearea masinii care, datorita sistemelor sofisticate, e capabila sa evite coliziunile, iar daca totusi nu se mai poate evita, macar sa aiba structura atat de bine pusa la punct incat ocupantii sa nu fie raniti grav.

Un alt mod in care numarul de accidente poate fi redus se refera la crearea unui "parbriz inteligent" care sa ofere soferului informatii si sa-l ajute vizual cand conduce prin ceata, spre exemplu. General Motors testeaza tehnologia care il poate ajuta pe sofer sa vada marginea drumului proiectata printr-o linie vizibila pe parbriz, in stilul aplicatiilor de realitate augmentata intalnite la unele telefoane mobile in prezent.

O idee interesanta tine si de asa-numita tehnologie a "trenurilor de masini" (road trains) care va permite unui convoi de vehicule sa mearga la viteza mare cu doar un singur sofer in masina din deschiderea coloanei care transmite wireless date catre toate celelalte masini.

Testul e parte a unui program al UE care estimeaza ca peste zece ani astfel de convoaie automate vor exista pe sosele, ajutand la imbunatatirea sigurantei in trafic dar si la diminuarea consumului de carburant.

Preocupari sunt insa si pentru a trata mult mai eficient persoanele ranite in accidente. De ani buni, pe zeci de mii de masini din SUA sunt prezente sisteme care alerteaza automat serviciile de urgenta cand masina e implicata intr-un impact, dar se merge si mai departe. Se fac teste pentru ca pe viitor, computerul masinii sa trimita serviciilor de urgenta si date exacte despre cat de dura a fost coliziunea, la ce viteza s-a produs, cat de brusc s-a oprit masina si in ce unghi s-a produs impactul. Datele pot ajuta medicii sa stie mai exact la ce sa se astepte si sa se pregateasca mai bine.

O solutie mai avansata pentru a ajuta victimele accidentelor rutiere e testata in Miami si tine de trimiterea unui robotel la locul accidentului, robot care, la randul sau, sa trimita imagini live unui doctor specialist care sa faca rapid o diagnoza complexa si sa dea sfaturi avizate echipei de prim ajutor.

Obstacole financiare severe, neincredere in dominatia tehnologiei

De tehnologii avansate care sa ajute prevenirea accidentelor s-a vorbit mult, insa in serie nu au intrat foarte multe fiindca ar mari preturile masinilor. E drept ca la unele masini frana e actionata automat la viteze mici cand e pericol de ciocnire, iar la altele, tot de top, exista sisteme avansate de night vision, insa pe masini de volum nu ar fi viabil sa se instaleze astfel de sisteme.

Apoi mai este neincrederea in a lasa computer-ul sa detina controlul, sa puna el frana sau sa miste volanul in caz de pericol. Chiar daca se fac experimente cu masini care se conduc singure, ele nu vor ajunge prea curand pe sosele si e clar ca perspectiva unei lumi in care computerele sa detina controlul este ingrijoratoare pentru multi.


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

2050 vizualizari

  • -2 (2 voturi)    
    Atentie (Luni, 7 februarie 2011, 17:48)

    Vizitiul [utilizator]

    A se citi cu teoriile conspiratiei in minte :)
  • +2 (2 voturi)    
    interesant (Luni, 7 februarie 2011, 18:14)

    s3xs1 [anonim]

    Sunt suficiente solutii tehnologice bune, care ar trebui sa intre in dotarea masinilor urgent: franarea automata in cazul intrarii obstacolului in zona de siguranta (pastrarea distantei minime presetate), taierea alimentarii si oprirea motorului in cazul impactului iminent, caroseriile cu geometrie deformabila (cu acele zone de preluare a fortei impactului) si parbrizul inteligent (IR sau alta solutie pentru a facilita conducerea nocturna si in conditii de ceata).

    Chestia aia cu pilotarea automata e inca departe de implementare. Conducerea semiautomata ar merge => acele convoaie. Dar asta ar presupune un sistem destul de complex si o banda special alocata pentru asa ceva, altfel e usor de produs un accident in lant.

    Tot omul e cel mai bun pilot, momentan, insa e clar ca ar trebui bagate niste sisteme care sa-i corecteze comportamentul neregulamentar in trafic.
    • +2 (2 voturi)    
      hm... (Marţi, 8 februarie 2011, 9:30)

      calin [anonim] i-a raspuns lui s3xs1

      Lucrez in domeniul IT si crede-ma ca franarea automata e o chestie cu doua taisuri... Cei care programeaza computerele sunt tot oameni si acei oameni pot gresi. Cred ca un exemplu destul de clar este unul din testele Volvo exact pentru franarea automata...
      http://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
  • 0 (0 voturi)    
    Nu o mai tine cu vitezele mici (Luni, 7 februarie 2011, 18:23)

    eu [anonim]

    Sistemele de franare automata functioneaza cel putin in cazul BMW pana la 180km/h. Asta este viteza maxima care poate fi folosita cu activ cruise control si nu e doar pentru cazurile de urgenta,
    • 0 (0 voturi)    
      bmw (Luni, 7 februarie 2011, 19:15)

      dman [anonim] i-a raspuns lui eu

      nu are sistem de franare in cazul coliziunilor iminente. ce stii tu care e altceva.
      Doar Volvo are.
  • +1 (1 vot)    
    Ok ok (Luni, 7 februarie 2011, 18:44)

    drak latinu [utilizator]

    Dar ala care nu stie sa "citeste" si are carnet este sigur la o masina asa de SF?? Nu prea cred.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri