Masini in culori tipatoare, standuri cu gheata, muzica, lumini sofisticate si diverse simulatoare gandite sa atraga publicul, tot mai multe hibride ce se pot incarca la priza si un numar foarte mare de masini scumpe, cam asa arata in cateva cuvinte editia 2011 a salonului auto de la Geneva. Cat despre producatorii auto interni, Dacia nu a venit cu noutati, lucru care nu a surprins, in schimb Ford a prezentat masina B-Max despre care s-a scris masiv ca va fi fabricata la Craiova, insa producatorul nu a vrut - in mod inexplicabil - sa confirme ca o va face acolo.

Foto:

Culori vii, traditie, actiune si premiere

Desi nu e o regula, o buna parte dintre producatori au pastrat traditia, iar standurile mentin aceleasi idei de design ca si la saloanele europene precedente. Astfel, standurile marcilor Volkswagen, Audi si Skoda au mult alb, multa lumina, spatii largi, scari si terase. La Alfa Romeo masinile sunt mai ales rosii si caramizii, iar la Mini domina negrul si e atmosfera de club cu muzica antrenanta si cocktail-uri. La BMW standul e plin de tehnologie, la marca Lancia domina negrul cu "santuri" de lumina albastra pe jos, iar multi au incercat sa atraga vizitatorii cu muzica live sau cu prezenta unor DJ cunoscuti. Renault a mai renuntat la o parte din monitoarele care dadeau standului un aspeect super high-tech, insa spre exemplu la standul Saab s-a vazut o schimbare puternica in bine la partea de conceptie, fiind prezente uriase forme de gheata si un concept-car ultra-modern, dupa ce in anii trecuti standul era modest.

In plus, multi constructori au ales sa prezinte modele in culori deosebite precum verde crud, violet, galben-mustar, portocaliu, roz sau chiar indigo. Totul pentru a atrage atentia. Ca si in trecut la cea mai mare parte dintre standuri nu au fost fete langa masini. Nu e doar o chestiune de buget, ci si in ideea ca vizitatorii sa ramana in minte cu masinile...

Stereotipuri, premiere, electrice din plin si design iesit din comun

La Geneva au fost in total peste 150 de premiere mondiale si europene, iar criza nu a mai fost subiectul principal. Conferintele au inceput inca de la 7 si jumatate dimineata, insa ele in sine pot fi destul de plictisitoare in afara de momentul propiu-zis al dezvelirii modelului urmat de o imbulzeala de nedescris a fotografilor si cameramanilor. Discursurile de la scurtele prezentari seamana in multe privinte, iar fraze precum "continuam sa inovam", "suntem numarul unu in clasa cu modelul X" sau "clientul e pe primul loc" au devenit stereotip si nu mai sunt deranjante, fiind normal ca directorii sa laude compania si produsul nou adus.

Cert e insa ca noutati au fost, de la primul Rolls Royce electric pana la cel mai mic concept din istoria noua a Mini si de la noua masina Pagani de peste un milion de euro la un concept al masinii Tata Nano dedicat europenilor. A aparut la salon si primul SUV al Seat, Lamborghini Murcielago are un urmas numit Aventador care dispune de un motor de 700 CP, iar Renault a venit cu doua concepte de SUV-uri in culori vii si design iesit din comun.

Ford nu a pomenit niciun cuvant de Craiova, Dacia a venit fara noutati

Pentru romani, cel mai important moment al salonului a fost prezentarea masinii B-Max despre care presa a scris obsesiv ca se va produce la Craiova. Ford a aratat un concept al masinii, a descris-o ca fiind inovativa, versatila si confortabila, insa nu a spus ca o va produce la Craiova si nu a dat nicio idee despre unde o va construi. Presa astepta cu interes lansarea, convinsa fiind ca Ford va confirma informatia care circula de atatea luni. Insa nu s-a intamplat, iar Ford fie nu vrea sa comunice inca locul, fie pur si simplu nu este sigur ca masina va fi produsa la noi, iar Ford vrea inca sa mai negocieze cu autoritatile. Cert este ca Ford a promis ca de la final de 2011 va produce la Craiova un model nou de clasa mica ce va fi exclusiv produs la uzina romana. Toate datele arata ca trebuie sa fie B-Max, insa asteptam confirmari clare.

Cat despre cel mai mare producator auto roman, Dacia, la Geneva nu a fost vorba de vreo noutate, zvonurile cum ca ar urma sa fie adus conceptul unui monovolum fiind false. Dacia are un stand plin de masini Duster, cateva dintre ele albe, insa la fel ca la alte mari saloane europene standul este modest ca aspect si extrem de pustiu in zilele presei. Cert e ca Dacia nu a vrut nicicand sa epateze cu standul la vreun salon auto, insa cel de la Geneva este foarte bine plasat in una dintre halele centrale, astfel ca cei care sunt interesati pot afla detalii despre masini, din acest punct de vedere fiind un stand eficient in comparatie cu cele ale unor marci super-scumpe unde multi vizitatori raman uimiti, insa extrem de putini se pot gandi ca isi pot lua masina pe care o privesc.

In concluzie, salonul auto de la Geneva - editia 2011 - nu a fost unul sub semnul crizei, iar numarul masinilor electrice prezentate a fost mare, insa nu atat de exagerat ca in toamna lui 2010 la Paris. Au fost si aici marci care vor sa intre pe noi segmente, au fost si brand-uri care s-au relansat si au fost si unele care au dezamagit. Au inceput insa sa apara mai multe hibride conectabile la priza, iar in tot mai multe discursuri se vede ca piata chineza devine extrem de importanta si va ajunge sa fie cea mai mare pentru multi constructori auto foarte cunoscuti.