VIDEO Masina electrica in Romania de azi - Subventii, incarcare, costuri, asteptari pentru viitor

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 20 aprilie 2011, 17:07 Economie | Auto

Citroen C-Zero
Foto: Hotnews
Statul a anuntat ca va acorda ajutoare de pana la 3.700 de euro celor care vor sa-si ia masini electrice, insa ramane de vazut cat vor fi de utile, dat fiind ca aceste automobile sunt cu multe mii de euro mai scumpe decat cele conventionale. E un inceput al "electrificarii" industriei auto romanesti, insa mai e mult pana cand masinile electrice vor umple strazile. Unde si cum se incarca, cine va plati pentru infrastructura, ce modele sunt la vanzare si cum vad romanii masinile electrice puteti citi intrand in articol.

Ce masini electrice pot fi comandate

In prezent exista la vanzare doua modele ce pot fi comandate la noi: Mitsubishi i MIEV si Citroen C-Zero care sunt produse in Japonia de Mitsubishi. Sunt automobile de clasa mini, autonomia anuntata e de 130 km, iar pretul, de circa 36.000 euro. Renault va lansa spre finele anului doua modele electrice: sedanul Fluence ZE si utilitara Kangoo ZE care costa 27.000, respectiv 21.000 euro. Marea diferenta este ca la cumparare platesti doar masina, urmand sa achiti bateria timp de trei ani, cu rate lunare de 70 - 80 euro.

Unde le incarci, cat dureaza, cat costa

Mitsubishi iMIEV
Foto: Hotnews
Cu siguranta vor exista prize de incarcare la showroom-urile unde se vand, insa acest lucru nu ajuta prea mult. Pentru cei care stau la bloc incarcarea e aproape imposibila, fiindca la noi inca nu e obligatoriu, ca in cateva tari avansate, ca la fiecare nou ansamblu rezidential  sa existe in parcare prize pentru astfel de masini. Timpii de incarcare sunt in general de sase - opt ore, iar statiile de incarcare rapida unde bateria poate ajunge la 80% din capacitate in jumatate de ora sunt prea scumpe pentru a fi considerate solutii viabile.

Interesant este ca Renault, care a prezentat luni masinile electrice in Bucuresti, nu recomanda incarcarea automobilului la o priza normala, ci sfatuieste clientul sa cumpere o borna speciala de perete care, spune compania, protejeaza instalatia electrica a locuintei. Problema este ca o astfel de borna costa cateva sute de euro...

Cat despre costul unei incarcari, datele arata ca ar fi de sub 2 euro, iar masina ar trebui sa parcurga cel putin 100 km.

Cine investeste pentru statiile de incarcare

Acesta este un capitol esential pentru viitorul masinilor electrice, dar e unul complicat. Producatorii auto nu sunt dispusi sa bage bani pentru a instala borne in diverse locuri, iar multe companii nu considera ca merita investitia. Ramane ca statul sa faca unele investitii importante si sa ofere diverse stimulente pentru a convinge unele companii, care detin spre exemplu mall-uri, ca merita sa monteze in parcari cateva zeci de borne pentru masinile electrice. Apoi un lucru este clar, in multe cazuri cel care-si cumpara masina trebuie sa se asigure ca are unde sa o incarce si sa fie dispus sa investeasca (daca este nevoie) pentru statia de incarcare.

Facilitatile date de stat sunt esentiale

Renault Fluence ZE la Bucuresti
Foto: Hotnews
Toti constructorii auto care au lansat masini electrice au admis ca dat fiind pretul imens al autoturismelor, facilitatile date de stat cumparatorilor sunt esentiale in succesul acestor vehicule, in special in primii ani. In Europa se acorda in medie 5.000 de euro, iar Romania a anuntat miercuri facilitatile pe care le va acorda, foarte probabil printre cele mai mici din Europa. Astfel, se vor acorda subventii de cel mult 3.700 de euro pentru cei care isi iau masini electrice si 1.800 euro pentru cei care iau hibride, mai putin decat anuntase initial ministrul Mediului care vorbea de peste 5.000 de euro.

Chiar daca la prima vedere sumele par mari, ele chiar nu sunt daca avem in vedere ca unele masini electrice costa cu mult peste 10.000 de euro peste o masina cu motor termic, insa de dimensiuni similare. Si hibridele sunt cu cel putin 3-4.000 de euro mai scumpe decat masinile conventionale, astfel ca facilitatile nu vor fi atat de eficiente.

Evident ca vor fi si oameni care vor spune ca sunt bani aruncati si ca statul nu ar trebui sa sustina atat de mult o tehnologie care este foarte scumpa si ofera autonomie redusa. Cei care cred asta se pot linisti insa, fiindca si cu aceste facilitati, vanzarile vor ramane foarte mici, deci nu se vor simti la buget.

Incarcarea ramane una din marile probleme
Foto: Hotnews
Trebuie precizat inca un lucru: faptul ca aceste facilitati vin acum cand nu exista statii de incarcare, iar la vanzare sunt atat de putine modele, nu este lipsit de sens. In tarile dezvoltate statul a anuntat facilitati inca de acum doi - trei ani cand nici acolo nu existau statii de incarcare si multe modele la vanzare. Aceste facilitati sunt importante si pentru a stimula investitiile in infrastructura si anuntarea lor este un moment extrem de important.

Statul trebuie sa dea exemplu

Cand e vorba de masini electrice, autoritatile nu trebuie doar sa dea facilitati, ci si sa dea exemple mai relevente, cum ar fi testarea unor masini de catre institutiile publice. Ministerul Mediului nu a exclus pobilitatea ca in viitor sa achizitioneze masini electrice pentru a da un exemplu. La fel s-a facut si in cazul hibridelor, iar ministrul Mediului a avut in trecut spre folosinta un autoturism Lexus pentru o perioada bine determinata.

In plus, si autoritatile locale din orasele mari ar putea cumpara masini electrice, iar Renault a discutat cu furnizorii de energie si a intocmit caiete de sarcini pe care le va prezenta oraselor cu peste 100.000 de locuitori. Apoi, in urmatoarea etapa, in functie de disponibilitatea fiecarui oras, se va decide daca autoritatile vor investi in infrastructura de incarcare sau daca unele institutii vor cumpara masini. In orice caz, pentru inceput masinile electrice vor fi atractive doar pentru institutii si companii, iar persoanele fizice vor deveni un element important doar dupa 2012.

Cat de bine se vor vinde si cum le vad romanii

In industrie toti sunt rezervati cand e vorba de estimari legate de cate masini electrice vor fi pe sosele la final de 2011, 2012 sau si mai departe in viitor. Nu e de mirare, fiindca nu e vorba de cifre mari, iar daca la finalul acestui an vor fi peste 50 - 100 de masini electrice pe sosele romanesti se poate spune ca e un numar mare.

Imaginea masinilor electrice nu e grozava in ochii romanilor: sunt scumpe, mici, au autonomie scazuta si nici nu sunt "cool", nu par atractive precum masinile sport si nici nu sunt in "target-ul" fanilor de masini premium germane. Masina electrica este inca un concept exotic la noi, romanii isi pun intrebari care in alte tari ar starni rasete gen: "Cum sa-mi las masina in priza noaptea cand cineva mi-ar putea fura cablul?". Dar, cum dovedesc masini precum Fluence ZE, o "electrica" nu trebuie sa fie neaparat mica, iar acceleratia este buna (sapte secunde de la 0. la 100 km/h). E foarte adevarat ca mult nu se mai duce fiindca viteza maxima este 135 km/h, insa pentru oras nu e rau.

Concluzia e ca vor mai trece multi ani - cinci, zece, poate si mai mult, pana cand masina 100% electrica va deveni des intalnita pe strazi. Primii pasi se fac acum dar sunt mici si greu de perceput.



Citeste mai multe despre   























11435 vizualizari

  • -6 (6 voturi)    
    cat optimism.... (Miercuri, 20 aprilie 2011, 18:00)

    bursucu [anonim]

    cine a mai vazut intr-o tara bananiera masini electrice? nici nu vreau sa ma gandesc cum o sa fie cand o sa expire resursa de functionare a parcului actual. doar sa ofere statul subventii de 10k, 20k, 40k, deh depinde de necesitati.
  • -3 (5 voturi)    
    O nelamurire. (Miercuri, 20 aprilie 2011, 18:03)

    AlinN [anonim]

    "Cat despre costul unei incarcari, datele arata ca ar fi de sub 2 euro, iar masina ar trebui sa parcurga cel putin 100 km."

    Mi se pare o fraza hazardata. Daca un motor de 54kw merge o ora cu viteza maxima deci pentru usurarea calcului consuma 50kwh, la pretul de acum al energiei electrice o incarcare este de 50X0.5 RON adica 25 RON pentru acea autonomie de 100 de km. Deci doar energia electrica la masinile electrice costa 25 de ron suta de km.
    • +5 (5 voturi)    
      pret/100km (Miercuri, 20 aprilie 2011, 18:44)

      math [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      daca mergi cu viteza maxima nu inseamna obligatoriu consum maxim de energie. Oricum masina are baterii de 22KWh asa ca tot calculul este complet irelevant. la mers economic 22kWH in baterii, sa zicem 25KWh consumati de redresor. Inseamna 12.5RON pentru 150KM. Adica 8 RON si ceva pentru 100 KM. In curand benzina va fi 6 RON, si in plus ar trebui un tarif avantajos la ENEL in afara orelor de varf.

      Evident ca mergand "hotarat" acceleratie frana vei pierde energie/autonomie. Cine vrea autostrada si accelaratie la maxim.... exista masini germane impecabile de orice putere.
      • +3 (3 voturi)    
        Eu m-am uitat la specificatii (Miercuri, 20 aprilie 2011, 19:54)

        AlinN [anonim] i-a raspuns lui math

        http://www.auto-power-girl.com/cars-2011/renault-specifications/renault_fluence_z_e_-4106

        Aici scrie ca are 70kwh. Asta ar insemna in extremis 35RON 100km doar pe energie electrica in viata reala. (ma gandesc la incalzire, la faptul ca uneori este mai frig)
    • +2 (4 voturi)    
      O lamurie (Miercuri, 20 aprilie 2011, 19:13)

      Virgil [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Daca te uiti pe specificatiile masinilor o sa vezi ca lucrurile stau altfel.

      Capacitatea la Mitsubishi MiEV este ori de 10.5 kWh la modelul mai slab ori de 16 kWh. Vezi cat da 10 kWh impartiti la autonomia masinii si aflii cat costa kilometrul.

      Calculul cu 50kw consum constant timp de o ora este dincolo de fantastic. Nici daca ai merge cu frana de mana trasa si cu pedala de acceleratie la fund nu cred ca s-ar putea consuma 50kw continuu chiar pentru 5 minute. Oricum ceva ar ceda repede.
      • 0 (0 voturi)    
        Siiiigur... (Joi, 21 aprilie 2011, 10:34)

        Cineva [anonim] i-a raspuns lui Virgil

        Virgil, tu numesti trotinetele astea 2 masini? Intreresant. Eu numesc masina Fluence-ul si asa cum zice AlinN, aici bateriile au in jur de 70kWh. Faceti un calcul cat costa pe km. Sa va ajut putin:
        70kWh= aprox 100 km autonomie (real dar fara AC si/sau caldura) = aprox 28 ron.
        Asta se traduce prin 280 ron/1000 km.
        Eu am un Symbol 1.5 DCI 82 cp si la un plin de 55 litri merg tot cam atat. La Fluence 1.5DCI 110 cp este cam acelasi consum. (nu aberez, chiar stiu ce spun) Costul este cam acelasi (55 l x 5.3 ron). Deci unde este castigul la electric? Ce imi scapa?
        Alte costuri:
        La motor conventional: revizii+ consumabile (aprox 5-6 milioane pe an). In 4 ani= aprox 25 milioane (vr'o 600 eur)
        La electric: bateriile se schimba la 3-4 ani=> un cost de aprox 15-20 k EURO la fiecare 4 ani.
        WTF.... Asta, pe langa pretul de achizitie al masinii( de 3-4 ori mai mare) da totul peste cap.
        Nu credeti?
        In alta ordine de idei, aveti idee ce inseamna 70-80 kW in 7-8 h (cu pierderi la incarcare probabil va fi peste 80) pentru reteaua voastra electrica de acasa? Inseamna peste 10kWh.Adica in jur de 50 Ah. Cei care nu au facut Poli nu stiu ce reprezinta asta pentru reteaua de acasa :(. Va spun eu, e posibil sa va cam topeasca sigurantele, iar daca astea sunt "custom" o sa va topeasca probabil cablurile in pereti si prizele.
        Este adevarat ca viitorul va fi electric, dar nu cu tehnologiile actuale, nu acum...
    • 0 (4 voturi)    
      :))) (Miercuri, 20 aprilie 2011, 20:18)

      :))) [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Autonomie 100 km??? Ce smen sinistru...Iti dai seama???

      Guys, lasati-o balta cu abureala asta de masini electrice...Spuneti mai bine cine face lobby pentru trotinetele astea nefiresc de scumpe si total ineficinete!
    • 0 (0 voturi)    
      fizica ne omoara (Joi, 21 aprilie 2011, 14:21)

      fizica ne omoara [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      54kw daca accelerezi constant o ora... ceea ce evident n-ai cum :)
  • +2 (2 voturi)    
    Lista? (Miercuri, 20 aprilie 2011, 18:15)

    Daniels22026 [utilizator]

    Am cautat pe internet si n-am gasit. Liste cu statiilor de incarcare din orasele mari, poate chiar o lista nationala ar fi necesara. Cine s-o faca? Guvernul bineinteles. Necesitatea ei este evidenta acum la inceputul "electrificarii" masinilor.
  • +2 (2 voturi)    
    7 secunde? (Miercuri, 20 aprilie 2011, 18:35)

    math [anonim]

    Ideea este buna sigur va prinde, chiar si la noi balcanicii unde dispare instantaneu orice cablu lasat nesupravegheat. problema e ca planeta se salveaza prin masuri semnificative luate de stat, pentru dezvoltarea infrastructurii si pentru incurajarea clientilor. De exemplu prin tarif diferentiat la energie, adica redus substantial pe timpul noptii cand consumul este mult redus. Poti programa masina sa se incarce intre orele X si Y. E adevarat ca la inceput va fi clar nevoie de garaj sau curte pentru aceasta distractie.

    Referitor la articol cele 7sec 0-100km/h sunt imposibile si nu s-a mentionat o masina OK care deja se vinde in mii de exemplare, din aceeasi familie dar mai avansata dpdv comercial. Nissan Leaf.
    • +4 (4 voturi)    
      mda, 7 sec (Miercuri, 20 aprilie 2011, 21:29)

      jonnick [anonim] i-a raspuns lui math

      Ai dreptate cu impingerea consumului la ore de offpeak, dar da-mi voie sa te contrazic in legatura cu viteza. Din experienta proprie Imiev prinde 100km fara prob in vreo 8-9 secunde (asta fara sa o fi fortat-o prea rau). Acceleratia este punctul forte al acestei masini, datorita motorului electric eficient si greutatii relativ reduse. Masinile electrice au torque serios de la viteze mici. Viteza maxima este limitata la approx 135 cum zice articolul - personal nu am trecut de 130 dar nici nu am incercat.

      Un lucru care articolul nu-l mentioneaza este faptul ca la franarea sau coborare bateria se incarca.In Eco sau B mode, acceleratia este redusa, iar incarcarea la franare este maximizata.

      Tot din teste empirice - consumul variaza enorm in functie de conditii meteo si trafic. La urcus masina electrica este scary - am experimentat 1kwh/2 km cu Imievul. In acest ritm in vreo 32-35 de km de deal as fi ramas pe 0. Partea buna este ca la coborare nu consuma nimic si se incarca de la franare asa ca si daca ramii pe gol in varf de munte, daca o iei la vale in 10-12 km iti reincarci bateria la vreun sfert. . La -10 grade cu zapada in fata in varf de munte, bateria electrica nu se simtea prea bine, mai ales ca trebuia sa-mi inclazeasca si interiorul.

      Din tot ce am testat personal daca ar fi sa-mi achizitonez ceva verde - prefer siguranta unui motor dual hibrid - gen Chevy Volt deoarece Imievul ma face nitel nervos cu autonomia limitata (60-100km in functie de conditii). In plus cu un motor pur electric trebuie sa-ti planifici cu grija calatoriile si incarcatul. Nu mai zic ca locuiesc in zona muntoasa - vezi eficienta redusa la deal a bateriei.

      PS: ca sa nu crezi ca testez masini electrice si hibride din plictiseala sau ca am prea multi bani - face parte din slujba
      • 0 (0 voturi)    
        f (Joi, 21 aprilie 2011, 12:08)

        radu [anonim] i-a raspuns lui jonnick

        eu cred totusi ca idee unei masini electrice e pt oras. Job, cumparaturi etc. Nimeni nu spune ca tre sa faci turu europei, si sa traversezi alpii la -20 grade.

        Personal am mers cu toyota prius, hibrid, pe post de taxi (in afara tarii). Pe autostrada era folosit motorul pe benzina, mod in care era incarcata si bateria. In oras s-a cam schimbat situatia, motorul conventional s-a oprit, totul a devenit silentions. Inca odata, in oras motorul electric e suficient.

        Deocamdata cred ca cea mai buna solutie, mai ales pt romania, o reprezinta hibridul. E destul de greu sa treci pe full electric. Mai bine iti iei bicicleta. Mai sanatos, mai rapid, ~ gratis.

        Oricum, oamenii vor gasi tot felul de scuze sa ramana pe benzina. . . Intrebatii pe cei care isi pierd carnetul pt 1-3 luni, si ajung sa plateasca pe unu altu sa ii duca la job. Daca e atat de "oribil" sa mergi la munca 1 luna (!!!) cu autobusul, ce rost mai are sa povestim despre biciclete, electrice etc ....
        • 0 (0 voturi)    
          re (Vineri, 22 aprilie 2011, 0:45)

          jonnick [anonim] i-a raspuns lui radu

          Masina electrica pura prin autonomia redusa si dependenta de infrastructura este prin definitie o masina de oras de ses.

          Nu-ti trebuie neaparat -20 grade sa-ti micsoreze eficienta si autonomia, iti ajunge un deal serios pe drum.

          Lasand insa la o parte considerentele de eficienta, sunt de acord cu tine, ma indoiesc ca masinile electrice sau hibride reprezinta o solutie pt Rom. Statul roman nu va fi in viitorul apropiat capabil sau dornic sa subsidieze infrastructura necasara pentru plug-in cars iar pt hibridele simple (fara incarcare la priza) nu cred ca exista o nisa in Rom in ciuda preturilor mari la benzina. In fapt, nu exista o nisa serioasa nici macar in orasul meu care este unul din cele mai "verzi" din lume si cu un venit pe cap de locuitor decent. Atit timp cat diferenta de pret dintre un hibrid si o masina pe bezina va fi de 10-15K, trebuie ori ca benzina sa ajunga la $3-4/litru, ori sa fi taximetrist sa merite investitia intr-un hibrid. Altfel "piata" este reprezentata de acel numar mic de oameni cu bani si constiinta ecologica, ceaa ce in acest moment reprezinta cam 1% din toate vanzarile auto.
  • +2 (2 voturi)    
    vw electric (Miercuri, 20 aprilie 2011, 19:12)

    mem [anonim]

    http://gigaom.com/cleantech/green-overdrive-cruisin-in-an-electric-vw-bug/
  • +3 (3 voturi)    
    Statiile de incarcare - alt mod de abordare (Miercuri, 20 aprilie 2011, 20:20)

    florin j [anonim]

    Exista solutii ce presupun ca firmele ce produc masini electrice sa foloseasca acelas tip de baterii ce se pot usor schimba in statiile de incarcare cu altele gata incarcate (Quick Drop).

    Timp de stationare pentru alimentare = cateva minute

    Amortizarea costului bateriilor nu mai este problema detinatorului masinii ci a firmei producatoare, care va include acest cost ca parte a costurilor statiilor de incarcare.

    Un management global al incarcarii ofera numeroase avantaje:
    -creste viata bateriilor
    -costurile de reciclare scad
    -tarifele la energie electrica pot negociate ca mare consumator pretul la user-ul final putand fi mai mic sau statia de incarcare poate castiga mai mult
    -este ecologica in conditiile recuperarii centralizate a bateriilor uzate
    Dezavantajele ar putea fi:
    -costuri initiale mari pentru statiile de incarcare
    -imposibilitatea asigurarii unor baterii constant la aceiasi parametri de stocare a energiei
    -nu exista inca standarde elaborate pentru aceste solutii - lipsa acestor standarde nu ofera siguranta unei bune afaceri cel putin pentru cumparator
    • 0 (0 voturi)    
      quick drop (Miercuri, 20 aprilie 2011, 23:29)

      jonnick [anonim] i-a raspuns lui florin j

      quick drop nu este o metoda viabila din multe puncte de vedere (inclusiv logistic si comercial ) in acest moment.

      Bataia este in a produce baterii de lithium-ion mai ieftine (in acest moment o baterie de 20kwh e in jur $10,000 si reprezinta in general 1/3 din costul masinii) si incarcarea rapida. Pe linga statiile comerciale de incarcare la (50-100kw) se lucreaza febril la tipuri de baterii cu ultrafast charging.

      De curand MIT a anuntat o descoperire interesanta - baterii ce pot fi incarcate in 2 minute - http://www.technologyreview.com/energy/37324/?p1=A2&a=f
      dar mai este cale lunga pina la aplicatie comerciala
      • 0 (0 voturi)    
        incarcare rapida ... (Joi, 21 aprilie 2011, 11:04)

        Asterion [anonim] i-a raspuns lui jonnick

        Ca sa poti incarca o baterie de 20 kWh in 2 minunte la un randament de 80 % iti trebuie o putere instalata de 750 kW. Adica pentru fiecare 1000 masini electrice care se incarca deodata iti trebuie un reactor atomic....
        Pana nu va apare o alta metoda mai compacta de producere si stocare a energiei electrice, cu toata parerea de rau, masina electrica nu este viabila.
    • 0 (0 voturi)    
      masini electrice romanesti (Luni, 25 iulie 2011, 22:17)

      porime [anonim] i-a raspuns lui florin j

      Stiu ca multe firme producatoare de auovehicule au in plan si char au produs automobile hibride sau 100% electrice si nu trebuie sa consideram acest lucru un pionerat in domeniu ci mai degraba un mesaj ca se poate. Se stie ca motorul cu ardere interna are un randament 1/2 fata de cel electric, am vazut masina electrica avand la fiecare roata atasat cate un motor electric avand fiecare 74kw ceea ce se traduce cam 400cp.Punctul slab este modul de alimentare, dar acest lucru se datoreaza lipsei standardizarii. Nu vi s-ar parea mai simplu sa intri la o statie de incarcare, scoti bateria din masina (un fel de sertaras) il introduci in statia de incarcare bagi fisa si scoti o baterie incarcata si o introduci in automobilul tau.Nici macar nu cred ca ar fi nevoie de vreun angajat. Statiile de incarcare sa fie autonome cu incarcare eoliana sau solara (fara ENEL) , ----CREDETI CA IN ROMANIA AR FI POSIBIL ASA CEVA? evident cu management si productie autohtona
  • 0 (0 voturi)    
    Tesla (Joi, 21 aprilie 2011, 10:36)

    Tesla [anonim]

    Cei care au bani pot sa-si cumpere o Tesla.Este si pe autovit.ro una de vanzare.A fost prezentata si la emisiunea Top Gear.Pretul ? Un fleac. 115.000 E....
  • 0 (0 voturi)    
    parerea mea despre aceste masini electrice (Miercuri, 27 aprilie 2011, 9:32)

    florin [anonim]

    primi care ar trebui sa -si reinoiasca parcu auto cu ceste masini electrice ar trebui sa fie Guvernul ,Presidentia ,si Parlamentul dupa care consiliile judetene si primariile ca tot au probleme cu consumul ridicat de carburant dansii ,iar soferii acestor institutii fura combustibil pe rupte ,asa vor rezolva mai multe probleme deodata atat de mediu cat si de cheltuieli nejustificate de cele mai multe ori aceste institutii avand si puterea de cumparare cat si posibilitatea de intretinere corespunzatoare ptr aceste modele.
  • 0 (0 voturi)    
    ceva mai accesibil (Joi, 5 mai 2011, 14:07)

    bigdan [anonim]

    http://www.auto.ro/citroen-berlingo/863567.html


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri