Statul a anuntat ca va acorda ajutoare de pana la 3.700 de euro celor care vor sa-si ia masini electrice, insa ramane de vazut cat vor fi de utile, dat fiind ca aceste automobile sunt cu multe mii de euro mai scumpe decat cele conventionale. E un inceput al "electrificarii" industriei auto romanesti, insa mai e mult pana cand masinile electrice vor umple strazile. Unde si cum se incarca, cine va plati pentru infrastructura, ce modele sunt la vanzare si cum vad romanii masinile electrice puteti citi intrand in articol.

Citroen C-ZeroFoto: Hotnews

Ce masini electrice pot fi comandate

In prezent exista la vanzare doua modele ce pot fi comandate la noi: Mitsubishi i MIEV si Citroen C-Zero care sunt produse in Japonia de Mitsubishi. Sunt automobile de clasa mini, autonomia anuntata e de 130 km, iar pretul, de circa 36.000 euro. Renault va lansa spre finele anului doua modele electrice: sedanul Fluence ZE si utilitara Kangoo ZE care costa 27.000, respectiv 21.000 euro. Marea diferenta este ca la cumparare platesti doar masina, urmand sa achiti bateria timp de trei ani, cu rate lunare de 70 - 80 euro.

Unde le incarci, cat dureaza, cat costa

Mitsubishi iMIEV

Mitsubishi iMIEV

Foto: Hotnews

Cu siguranta vor exista prize de incarcare la showroom-urile unde se vand, insa acest lucru nu ajuta prea mult. Pentru cei care stau la bloc incarcarea e aproape imposibila, fiindca la noi inca nu e obligatoriu, ca in cateva tari avansate, ca la fiecare nou ansamblu rezidential sa existe in parcare prize pentru astfel de masini. Timpii de incarcare sunt in general de sase - opt ore, iar statiile de incarcare rapida unde bateria poate ajunge la 80% din capacitate in jumatate de ora sunt prea scumpe pentru a fi considerate solutii viabile.

Interesant este ca Renault, care a prezentat luni masinile electrice in Bucuresti, nu recomanda incarcarea automobilului la o priza normala, ci sfatuieste clientul sa cumpere o borna speciala de perete care, spune compania, protejeaza instalatia electrica a locuintei. Problema este ca o astfel de borna costa cateva sute de euro...

Cat despre costul unei incarcari, datele arata ca ar fi de sub 2 euro, iar masina ar trebui sa parcurga cel putin 100 km.

Cine investeste pentru statiile de incarcare

Acesta este un capitol esential pentru viitorul masinilor electrice, dar e unul complicat. Producatorii auto nu sunt dispusi sa bage bani pentru a instala borne in diverse locuri, iar multe companii nu considera ca merita investitia. Ramane ca statul sa faca unele investitii importante si sa ofere diverse stimulente pentru a convinge unele companii, care detin spre exemplu mall-uri, ca merita sa monteze in parcari cateva zeci de borne pentru masinile electrice. Apoi un lucru este clar, in multe cazuri cel care-si cumpara masina trebuie sa se asigure ca are unde sa o incarce si sa fie dispus sa investeasca (daca este nevoie) pentru statia de incarcare.

Facilitatile date de stat sunt esentiale

Renault Fluence ZE la Bucuresti

Renault Fluence ZE la Bucuresti

Foto: Hotnews

Toti constructorii auto care au lansat masini electrice au admis ca dat fiind pretul imens al autoturismelor, facilitatile date de stat cumparatorilor sunt esentiale in succesul acestor vehicule, in special in primii ani. In Europa se acorda in medie 5.000 de euro, iar Romania a anuntat miercuri facilitatile pe care le va acorda, foarte probabil printre cele mai mici din Europa. Astfel, se vor acorda subventii de cel mult 3.700 de euro pentru cei care isi iau masini electrice si 1.800 euro pentru cei care iau hibride, mai putin decat anuntase initial ministrul Mediului care vorbea de peste 5.000 de euro.

Chiar daca la prima vedere sumele par mari, ele chiar nu sunt daca avem in vedere ca unele masini electrice costa cu mult peste 10.000 de euro peste o masina cu motor termic, insa de dimensiuni similare. Si hibridele sunt cu cel putin 3-4.000 de euro mai scumpe decat masinile conventionale, astfel ca facilitatile nu vor fi atat de eficiente.

Evident ca vor fi si oameni care vor spune ca sunt bani aruncati si ca statul nu ar trebui sa sustina atat de mult o tehnologie care este foarte scumpa si ofera autonomie redusa. Cei care cred asta se pot linisti insa, fiindca si cu aceste facilitati, vanzarile vor ramane foarte mici, deci nu se vor simti la buget.

Incarcarea ramane una din marile probleme

Incarcarea ramane una din marile probleme

Foto: Hotnews

Trebuie precizat inca un lucru: faptul ca aceste facilitati vin acum cand nu exista statii de incarcare, iar la vanzare sunt atat de putine modele, nu este lipsit de sens. In tarile dezvoltate statul a anuntat facilitati inca de acum doi - trei ani cand nici acolo nu existau statii de incarcare si multe modele la vanzare. Aceste facilitati sunt importante si pentru a stimula investitiile in infrastructura si anuntarea lor este un moment extrem de important.

Statul trebuie sa dea exemplu

Cand e vorba de masini electrice, autoritatile nu trebuie doar sa dea facilitati, ci si sa dea exemple mai relevente, cum ar fi testarea unor masini de catre institutiile publice. Ministerul Mediului nu a exclus pobilitatea ca in viitor sa achizitioneze masini electrice pentru a da un exemplu. La fel s-a facut si in cazul hibridelor, iar ministrul Mediului a avut in trecut spre folosinta un autoturism Lexus pentru o perioada bine determinata.

In plus, si autoritatile locale din orasele mari ar putea cumpara masini electrice, iar Renault a discutat cu furnizorii de energie si a intocmit caiete de sarcini pe care le va prezenta oraselor cu peste 100.000 de locuitori. Apoi, in urmatoarea etapa, in functie de disponibilitatea fiecarui oras, se va decide daca autoritatile vor investi in infrastructura de incarcare sau daca unele institutii vor cumpara masini. In orice caz, pentru inceput masinile electrice vor fi atractive doar pentru institutii si companii, iar persoanele fizice vor deveni un element important doar dupa 2012.

Cat de bine se vor vinde si cum le vad romanii

In industrie toti sunt rezervati cand e vorba de estimari legate de cate masini electrice vor fi pe sosele la final de 2011, 2012 sau si mai departe in viitor. Nu e de mirare, fiindca nu e vorba de cifre mari, iar daca la finalul acestui an vor fi peste 50 - 100 de masini electrice pe sosele romanesti se poate spune ca e un numar mare.

Imaginea masinilor electrice nu e grozava in ochii romanilor: sunt scumpe, mici, au autonomie scazuta si nici nu sunt "cool", nu par atractive precum masinile sport si nici nu sunt in "target-ul" fanilor de masini premium germane. Masina electrica este inca un concept exotic la noi, romanii isi pun intrebari care in alte tari ar starni rasete gen: "Cum sa-mi las masina in priza noaptea cand cineva mi-ar putea fura cablul?". Dar, cum dovedesc masini precum Fluence ZE, o "electrica" nu trebuie sa fie neaparat mica, iar acceleratia este buna (sapte secunde de la 0. la 100 km/h). E foarte adevarat ca mult nu se mai duce fiindca viteza maxima este 135 km/h, insa pentru oras nu e rau.

Concluzia e ca vor mai trece multi ani - cinci, zece, poate si mai mult, pana cand masina 100% electrica va deveni des intalnita pe strazi. Primii pasi se fac acum dar sunt mici si greu de perceput.