Romanii si japonezii lucreaza la inlocuirea bujiilor cu lasere, pentru cresterea eficientei motoarelor auto

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 26 aprilie 2011, 20:38 Economie | Auto

​Bujia, dispozitivul care produce scanteia necesara aprinderii combustibilului la motoarele cu explozie, ar putea fi inlocuita de lasere performante care vor creste eficienta motorului si ar elimina problemele legate de uzura, au anuntat cercetatori romani si japonezi care lucreaza la un proiect despre care presa engleza a scris pe larg. Solutia propusa e ca aprinderea sa fie facuta de lasere din ceramica ce pot fi construite la un pret redus si cu avantajul ca aprinderea va fi mai rapida. Echipa va prezenta pe larg lucrarea in Baltimore, la o conferinta despre lasere pe 1 mai.

Bujia este dispozitivul de producere a scanteii electrice pentru aprinderea amestecului carburant din cilindrii motoarelor cu ardere interna, iar in cei 150 de ani de cand exista, principiul de functionare nu s-a schimbat mult.

Totusi, descoperirea echipei romano - japoneze promite - cel putin in teorie - sa revolutioneze industria auto prin eliminarea problemelor legate de uzura ce apare in timp la bujii dar si pe cele legate de aprinderea greoaie in zilele foarte reci.

Solutia nu este una noua, inlocuirea bujiei cu lasere, insa nu a putut fi pusa in practica din cauza ca laserele erau prea mari, ineficiente si instabile pentru a fi puse sa faca aprinderea. Totusi, echipa de cercetare spune ca acum a gasit o metoda de a produce cu costuri mai mici lasere suficient de compacte si eficiente care sa faca aprinderea mai eficienta dar si sa reduca emisiile poluante ale masinii.

Si mai important este ca echipa este in discutii cu producatorul de componente auto Denso care este interesat sa puna solutia in practica. Solutia propusa prevede trimterea simultana a doua - trei unde laser in mijlocul amestecului aer - combustibil, astfel incat aprinderea sa se faca mult mai rapid, in nanosecunde, in loc de milisecunde, si in mod simetric, fata de clasica bujie.

Un alt avantaj tine si de faptul ca intreg sistemul de lasere poate fi produs din ceramica, astfel ca daca se vor face volume mari, costurile pot fi mult reduse.

O alta problema care poate fi rezolvata tine de faptul ca uzura care apare la electrozii clasicei bujii cu cat e folosita mai des nu va fi o problema si la sistemul de lasere care efectueaza aprinderea prin concentrare optica de energie si nu mai necesita electrozi.

Lucrarea va fi pe larg prezentata la Conference on Lasers and Electro Optics programata in Baltimore (USA) la inceput de mai.

Cercetarea a fost realizata de Institutul National de Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei (Romania), Institute for Molecular Science (Japonia) si Nippon Soken, Inc.

Proiectul a demarat in 2008, iar partenerii nationali au fost Universitatea Politehnica Bucuresti - Facultatea de Stiinte Aplicate, Universitatea Pitesti, Facultatea de Tehnologie Mecanica si Setcar SA.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

5400 vizualizari

  • +2 (12 voturi)    
    petrolul inca nu si-a spus ultimul cuvant? (Marţi, 26 aprilie 2011, 20:47)

    I [utilizator]

    interesant
    • +6 (6 voturi)    
      yup (Marţi, 26 aprilie 2011, 21:34)

      Demigod [utilizator] i-a raspuns lui I

      Pai da, dar tot pentru combustie se face. Se pare ca petrolul o sa-si spuna ultimul cuvant doar dupa ce se termina. ;)
      • +3 (9 voturi)    
        Apa drept combustibil ? (Miercuri, 27 aprilie 2011, 10:25)

        flavian [anonim] i-a raspuns lui Demigod

        Poate atunci o sa aflam si ceva noutati despre bujiile care reusesc sa transforme aburii de apa in hidrogen pentru a-l folosi drept combustibil... ;)

        Pentru detalii google: Ganga Shakti water spark plug

        O sa gasiti PDF-uri, filmulete si multe alte materiale pe aceasta tema.
        • 0 (6 voturi)    
          Teapa drept combustibil (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:21)

          Vlad [anonim] i-a raspuns lui flavian

          Omule, intelege ca HHO-ul ala cum ii zici tu e o teapa.

          Sau daca esti constient ca e teapa, te rog termina cu spam-ul.

          De ce e teapa: motorul meu produce 50 kW.

          Ca sa produci cu energie electrica gazul necesar pentru a asigura functionarea lui iti trebuie minim 50kW de energie electrica.

          Te rog sa ne explici de unde vei obtine cei 50kW.

          Ca idee, alternatorul unui autoturism produce in general pana la 100A, deci la 12V ar fi 1,2 kW, deci mai putin de 3% din necesar. Plus ca energia lui este extrasa din motor, deci pierzi 3% din puterea motorului, rezultat net: 0 (ignorand pierderile, ca altfel dezastrul e mai mare).

          Bateria are si ea o capacitate de pana la 100Ah. Deci in jur de 1.2kWh. Deci in mai putin de 2 minute va fi descarcata, daca incerci sa tragi din ea 50kW.

          Si atunci, despre ce vorbim?

          La cat timp pierzi cu prostia asta, incearca sa-ti rezervi cateva ore in care sa cauti "hho scam" pe google, si sa analizezi, renuntand la idei preconcepute, ce spun oamenii care incearca sa previna proliferarea acestei tepe.

          Dar hai sa zicem ca totusi ai niste energie electrica in masina cu care nu ai ce face (rezultata de exemplu din franare regenerativa).

          In loc sa faci elctroliza si sa arzi gazul rezultat, mult mai eficient este sa-l folosesti la alimentarea unui motor electric, care fie sa fie unicul propulsor al masinii (caz in care trebuie incarcata de la priza, vezi Tesla), fie sa functioneze in tandem cu motorul principal in sistem hibrid (vezi Honda CRZ).

          A, mai e si mitul cu "avantajul hidrogenului este ca in urma arderii nu rezulta decat apa". E un avantaj, dar nu fata de o masina electrica. In urma utilizarii energiei electrice intr-un motor electric rezulta cel mult un pic de caldura.

          Si atunci, ce trebuie sa vedem este cat poluam ca sa obtinem hidrogenul sau energia electrica, pentru ca poluarea nu se produce la utilizarea lor, ci la producere.

          tl;dr: "apa drept combustibil" e o prostie.
          • +3 (3 voturi)    
            We are arrived to a product that is ready for the (Joi, 28 aprilie 2011, 0:31)

            rain [anonim] i-a raspuns lui Vlad

            Last Friday, January 14, we reported about a press conference held in Bologna, Italy in which Professor Sergio Focardi and Eng. Andrea A. Rossi, both of the University of Bologna, announced to the world that they have a cold fusion device capable of producing more than 10 kilowatts of heat power, while only consuming a fraction of that. This is the first public demonstration of a nickel-hydrogen fusion reactor capable of producing a few kilowatts of thermal energy. At its peak, it is capable of generating 15,000 watts with just 400 watts input required. On Saturday, a forum was opened allowing for questions online from around the world.

            We have passed already the phase to convince somebody. We are arrived to a product that is ready for the market. Our judge is the market. In this field the phase of the competition in the field of theories, hypothesis, conjectures etc etc is over. The competition is in the market. If somebody has a valid technology, he has not to convince people by chattering, he has to make a reactor that work and go to sell it, as we are doing.
        • -1 (5 voturi)    
          Renunta la apa. (Miercuri, 27 aprilie 2011, 13:43)

          AlinN [utilizator] i-a raspuns lui flavian

          Flavian, ti-am citit blogul si este tare. Cel putin in domeniul economic stii exact ce vorbesti. Cred ca daca ai avea si ceva capital si ai pune in practica ce stii, peste 5 ani vei fi bogat doar din motiv ca intuiesti foarte corect ce se va intampla in economie in curand.
          Pentru numele lui Dumnezeu, renunta insa la fixatia cu "apa - combustibil", pentru ca pur si simplu este un hoax. Sincer, daca renunti la fixatia cu apa combustibil ai fi total credibil. Apa nu este combustibil, transformarea aburului in hidrogen foloseste o cantitate x de energie iar cantitatea de energie pe care o da reactia hidrogenului rezultat cu oxigenul este mai mica decat acea cantitate x de energie. Apa nu este o sursa de energie. Da, hidrogenul poate fi un vehicul de energie, dar este foarte complicat de manipulat fara pierderi. Incearca sa te abtii de la subiecte care-ti depasesc specialitatea, macar pana intrebi vreo 2-3 chimisti, fizicieni, relativ recunoscuti in breslele lor daca li se pare veridic ce se spune referitor la apa- combustibil. Ti-o spun cu simpatie, tocmai pentru a da mai multa forta ideilor corecte pe care le sustii.
          • +3 (3 voturi)    
            If the facts don't fit the theory, change the fact (Joi, 28 aprilie 2011, 0:36)

            rain [anonim] i-a raspuns lui AlinN

            Yes, we all know that it was "proved" man cannot exceed 15 m.p.h., heavier than air machines cannot fly, electricity cannot be transmitted down wires, and free energy is impossible.

            "If the facts don't fit the theory, change the facts." - Albert Einstein.

            The Revival of Alchemy - http://itis.volta.alessandria.it/episteme/ep4/ep4alchem.htm

            1911... His model, moreover, does not answer three major questions: 1)..2)..
            3) Nuclear charge is an integer multiple of Wien's "elementary positive charge". How come doesn't the nucleus "explode" because of electrostatic repulsion? (14).
            1913. Niels Bohr attempts an answer to the unsolved questions.
            These are his answers:1)..2)..
            3) As far as the third issue is concerned, he ignores it.
    • +6 (8 voturi)    
      Ba da. (Marţi, 26 aprilie 2011, 22:57)

      AlinN [utilizator] i-a raspuns lui I

      Exista insa visatori care cred ca biocombustibilul ii va lua locul. Din pacate nu realizeaza ca doar consumul energetic al SUA este cu 25 % mai mare decat fotosinteza totala globala. Prin urmare ar trebui sa stam cu algele lui Peste si in cap si am avea cam 10% din combustibilul de acum. Unde mai pui ca n-ar trebui sa mancam nimic.
    • +4 (8 voturi)    
      Spark Pulg Intensifier (Marţi, 26 aprilie 2011, 22:59)

      Flavian [anonim] i-a raspuns lui I

      Spark Pulg Intensifier - cresterea voltajului pe bujie care efectueaza electroliza vaporilor de apa si combustia lor direct in cilindru. La capitolul constructie e mult de povestit. Sa facem intai o scurta lista cu experimente bazate pe obtinerea hidrogenului din apa, asa-numitul HHO, gaz brown sau hydroxy :

      1. Cele mai multe sisteme, borcane de vanzare si cutii de pe youtube, folosesc electroliza bruta eventual si ceva electrolit. De aici randamentul slab.
      2. Metoda Stanley Meyer - tevi inox, bobine, generator de impulsuri PWM, ca varianta a ei intalnim circuitul Dave Lawton, replicat si de ravi din India
      3. Metoda Bob Boyce - voltaj mic pe celula, electrolit, celule multe, placi de inox, o singura bobina si 3 frecvente diferite, cu varianta Les Banki
      4. Metoda "tesla" - descarcare electrica in apa, doar 2 electrozi, voltaj foarte mare, amperaj infim
      5. Metoda "alaskastar" - electrozi de nichel care se consuma, productie imensa de hidrogen
      6. Spark Pulg Intensifier - cresterea voltajului pe bujie care efectueaza electroliza vaporilor de apa si combustia lor direct in cilindru
      7. Metoda calefactiei utilizata de romanul Rusetel
      8. Metoda de electroliza chimica a lui Daniel Dingel
      9. Metoda chimica a lui Steve Ryan

      Diverse modele de celule: placi in serie si/sau paralel, tevi concentrice, dry cell (doar placi si garnituri), joe cell (cilindre concentrice), moe-joe cell (sfere concentrice), shell (scoica), DallasGoldBug twister (cupe de inox rotite), mrgalleria G cell (tabla inox rulata), double helix (tabla inox spirala). Asta e doar un cuprins scris asa, din cap, dar fiecare metoda are pagini intregi de documentatie si pe langa astea mai sunt N metode. Care mai de care mai reala sau falsa, mai scumpa sau mai ieftina, mai greu sau mai usor de reprodus.
      • -1 (1 vot)    
        Hmm (Miercuri, 27 aprilie 2011, 11:30)

        XYZW [anonim] i-a raspuns lui Flavian

        Stanley Meyer n-a fost asasinat dupa invetia sa?
      • +1 (1 vot)    
        Nu exista perpetuum mobile (Miercuri, 27 aprilie 2011, 21:15)

        etre [anonim] i-a raspuns lui Flavian

        Ti-au explicat oamenii mai sus ca bilantul energetic in sistemul pe care il mentionezi nu este pozitiv. Se consuma mai mult decat se produce.

        Sincer, e hilar.
      • +1 (1 vot)    
        Revin (Miercuri, 27 aprilie 2011, 21:38)

        etre [anonim] i-a raspuns lui Flavian

        Am mai cautat pe net sa inteleg mai bine ce vrei tu sa spui. Am dat peste topicul vostru pe softpedia.
        Am rasfoit rapid cateva pagini.

        Ok, motorul tau consuma energie electrica pentru producerea hidrogenului. Singura lui aplicabilitate este ca alternativa la masinile actionate electric. Crezi ca randamentul motorului electric este mai mic decat randamentul motorului care descompune apa ? Nu am verificat dar ma indoiesc.

        Oricum pui problema, este nevoie de o sursa de energie electrica.
  • +3 (3 voturi)    
    Se pare ca nici cercetarea romaneasca... (Marţi, 26 aprilie 2011, 21:03)

    Costica [anonim]

    Asa cum am mai spus ,exista oaze de cercetare aplicata de valoare in invatamantul si insititutele romanesti. Principala problema a fost /este popularea institutelor cu politruci, pilosi si prea putini cercetatori reali si managementul. Contractele externe pot tine pe linia de plutire macar cateva dintre aceste Institute.
  • +4 (6 voturi)    
    mecanica, bat-o vina (Marţi, 26 aprilie 2011, 22:06)

    otto [anonim]

    Motorul otto sau cu aprindere prin scinteie, nu prin explozie. Dupa aprindere apare detenta, nu explozia. Exploda-v-ar capul incult. Diferenta este in viteza undei de soc si in seriozitatea cu care tratati meseria de jurnalist.
  • -2 (2 voturi)    
    APA drept combustibil? (Marţi, 26 aprilie 2011, 23:17)

    Stanley Meyer [anonim]

    Google: Ganga Shakti water spark plug
  • 0 (2 voturi)    
    optica si curatenia (Marţi, 26 aprilie 2011, 23:42)

    dino [anonim]

    ..."aprinderea prin concentrare optica de energie"... Pai ce mediu optic curat (pt transmiterea energiei OPTICE- laser) poti avea intr-un cilindru de motor plin de funingine?... Sper sa vedem intr-o zi si explicatii.
    • +1 (1 vot)    
      >>>>>>>>>> (Miercuri, 27 aprilie 2011, 7:52)

      Invincible [utilizator] i-a raspuns lui dino

      Nae, cilindrul e gol-golutz. Doar pistonul umbla bezmetic pe-acolo.
      Bujia sta ca si pana acum, in capul cilindrului. Diferenta consta in faptul ca in locul electrozilor va avea o chestie gen Star Trek.
      Sursa de energie sta bine-mersi, in exteriorul motorului.

      Daca-ti inchipui ca in cilindru va fi ca la discoteca, afla ca laserul e folosit doar sa incalzeasca un punct. Daca ar fi ca la discoteca s-ar produce ardere cu detonatie (mai multe puncte de aprindere) si, in cazul asta ii poti pune cruce motorului.
      • +1 (3 voturi)    
        and again.. (Miercuri, 27 aprilie 2011, 9:47)

        dadan [utilizator] i-a raspuns lui Invincible

        sustin temerea celui de mai sus - laserul e o chestie optica , poate cunostintele mele sunt limitate insa in viziunea mea ai nevoie de o lentila ce inlocuieste electrodul clasicei bujii ...iar daca in timp se depune calamina pe lentila nu vad cum nu ar putea obtura fasciculul laser reducandu-i din intensitate deci probleme cu aprinderea....sper sa ma insel, insa la prima vedere pare ca mai au de lucru pana sa materializeze inventia...
        • 0 (0 voturi)    
          pt dadan (Joi, 28 aprilie 2011, 16:22)

          gabriela [anonim] i-a raspuns lui dadan

          un puls laser este un puls optics foarte scurt...1 nanosecunda...si din cauza acestui fapt se concentreaza intensitati foarte mari...fereastra de intrare (sau lentila ce focalizeaza in cilindru) nu se va murdari niciodata tocmai din cauza acestor valori ridicate a intensitatii pulsului. Practic reziduurile de pe lentila sunt pulverizare.
      • 0 (0 voturi)    
        mai multe pct de aprindere (Miercuri, 27 aprilie 2011, 20:06)

        Sakura [utilizator] i-a raspuns lui Invincible

        Spui că:
        "Daca ar fi ca la discoteca s-ar produce ardere cu detonatie (mai multe puncte de aprindere) si, in cazul asta ii poti pune cruce motorului. "

        Cred că aici greşesti, motorul meu de pe BMW F650 având două bujii pe cilindru, deci am două puncte de aprindere. Şi nu este singurul motor cu mai multe bujii în fiecare cilindru, pentru o ardere mai bună. Acuma mă faci să gândesc, o fii inginerii de la BMW (şi Rotax Austria) tâmpiţi, sau poate tu? Până una-alta, motoarele de acest gen parcurg sute de mii de km. Oare după câţi km "ii poti pune cruce motorului"?
    • 0 (2 voturi)    
      Overengineering (Miercuri, 27 aprilie 2011, 9:16)

      Gamma [anonim] i-a raspuns lui dino

      Este un termen cunioscut celor cu inclinatii tehnice . Se aplica perfect aici . Pot sa foloseasca si praf magic pt a aprinde amerstecul cu o eficienta de 100% , ca tot nu or sa castige decat 1% adica diferenta de la cei 99% de acum .Si or sa piarda 100% de fiecare data cand un laser d-asta o sa tuseasca .

      Mai bine sa arunce un ochi la motorul scuderi ,la hibridul cu aer de acolo vad ceva mai radical decat superbujii.
  • 0 (0 voturi)    
    Laser frate! (Miercuri, 27 aprilie 2011, 17:59)

    Ion [anonim]

    ...:)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version