De aproximativ doi ani, investitorii romani de pe piata de capital au la dispozitie, spre tranzactionare, titluri ale celor mai mari branduri la nivel international. Actiuni ale Apple, Google sau Coca-Cola sunt la cateva click-uri distanta pentru orice roman. Sunt insa aceste actiuni la fel de profitabile pe cat de celebru le este numele?

Apple (AAPL) este cel mai valoros brand din lume, fiind evaluat la 113,16 mld dolari. Google (GOOGL), Coca-Cola (KO) si Microsoft (MSFT) se afla pe urmatoarele trei pozitii fiind evaluate la aproape 60 mld dolari fiecare, conform topului Eurobrand 2014. Semnificatia acestor cifre pentru investitori este explicata de specialistii casei de brokeraj Tradeville.

La ce sa te uiti pentru a iesi pe profit

Scopul oricarui investitor este acela de a inmulti banii, motiv pentru care chiar si o super-companie trebuie sa indeplineasca conditii minimale pentru a fi o investitie profitabila. Astfel, trebuie sa analizezi sustenabilitatea brandului, potentialul de crestere a companiei si pretul de achizitie al actiunilor.

"Este recomandat sa cumperi actiunile unei companii cu un brand puternic? Da. Este bine sa cumperi actiuni la orice companie care are un brand puternic? Nu!", avertizeaza directorul adjunct al casei de brokeraj Tradeville, Ovidiu Dumitrescu.

Acesta explica faptul ca un brand puternic inseamna ca produsele sau serviciile oferite de compania respectiva sunt cunoscute si apreciate de o buna parte dintre consumatori, ceea ce constituie un avantaj competitiv. Important pentru orice investitor este ca atuul principal al firmei sa fie si sustenabil.

Valoarea brandului este suficienta?

De reclamele Coca-Cola pentru Craciun realizate in urma cu 15 ani, cu tirurile luminate, cu siguranta ca iti mai aduci aminte. La intrebarea cand a fost ultima oara cand ai baut o cola, cei mai multi raspund "nu cu mult timp in urma". Nu acelasi lucru este valabil si pentru Kodak, care in urma cu 15 ani era un brand puternic si nu ti-ai fi imaginat ca ar fi putut intra vreodata in insolventa, devenind astazi o imprimerie, in locul unuia dintre cei mai mari producatori de aparate foto.

Putem afirma cu destul de multa certitudine ca peste 20 de ani lumea va consuma in continuare Coca-Cola, dar nu si cu referire la Apple, o companie care depinde de inovatie si de tendintele consumatorilor.

Coca-Cola este cel mai mare producator de bauturi racoritoare din lume cu o cota de piata de peste 40% in SUA, in timp ce aproximativ 90% din calculatoarele vandute in ziua de azi au integrat sistemul de operare Windows, iar peste 60% dintre cautarile pe internet sunt facute folosind motoroul de cautare Google. Exista suficiente motive sa crezi ca si peste 20 de ani cele trei companii au sanse mari sa isi pastreze cota de piata datorita avantajului competitiv. Este acest lucru valabil si pentru o companie care depinde de inovatie si de tendintele consumatorilor asa cum este Apple?

In prezent, iPhone are o cota de 41% din piata americana de telefoane inteligente, dar Apple trebuie sa vina mereu cu ceva nou pentru a multumi clientii si pentru a-si conserva cota de piata. Istoria Kodak nu trebuie sa fie valabila si pentru Apple, insa reprezinta o lectie pentru investitori, intrucat in domeniile in care inovatia primeaza, abilitatea de a prognostica pe 20 de ani este redusa.

Rata de crestere a business-ului dicteaza valoarea companiei

Factorul principal care determina pretul actiunii in viitor este dat de potentialul de crestere al afacerii. Nu exista o cale usoara de a estima potentialul de crestere al unei companii pentru urmatorii 10 ani. Insa un punct de plecare este calcularea ratei de crestere in ultimii 10 ani. Prin potential de crestere ne referim la aprecierea profitului pe actiuni (EPS). Ratele de crestere anuale compuse pentru Apple, Google, Coca-Cola si Microsoft , din ultimii 10 ani, sunt: 60%, 39%, 6,50%, respectiv 8,90%. Sigur, ratele de crestere pentru Apple si Google sunt impresionante, insa aceste firme se afla in stadii diferite ale ciclului de business fata de celelalte doua companii si este putin probabil ca intensitatea cresterilor sa se pastreze si pentru urmatorii 10 ani.

De exemplu, potrivit Morningstar.com, consensul de crestere al analistilor de pe Wall-Street cu privire la Apple pentru urmatorii 5 ani este de 10%, pentru Google - 15%, in timp ce Coca-Cola si Microsoft vor creste cu 7,30%, respectiv 9,30%. Poti folosi in analiza chiar consensul pietei sau niste rate mai scazute. Daca esti conservator, risti sa pierzi o oportunitate, dar in acelasi timp iti cresti sansele de reusita ale investitiei. Iar oportunitati vor aparea mereu. Astfel, poti aplica un discount de 30% la fiecare rata de crestere. Vei obtine 7% pentru Apple, 10,50% pentru Google, 5,10% pentru Coca-Cola si 6,50% pentru Microsoft.

Care este pretul corect al unei investitii?

Pana in acest punct al analizei ai stabilit care companii au un business sustenabil si cat ar putea ele creste in urmatorii ani. Dar la ce pret sa cumperi? Depinde cat esti dispus sa astepti si ce randament iti doresti. Pe o perioada de 10 ani de exemplu, un randament asteptat rezonabil ar fi o dublare a investitiei initiale, ceea ce inseamna o crestere compusa anuala de putin peste 7%.

Folosind ratele de creste, conservator estimate, afli profitul net pe actiune de peste 10 ani; inmultindu-l pe acesta cu valoarea minima din ultimii 10 ani a multiplului P/E vei obtine pretul estimat al actiunii peste 10 ani. Impartind rezultatul la 2 ajungi la pretul la care merita sa cumperi in cazul in care vizezi o investitie pe termen lung.

Te intereseaza parerea unor specialisti despre compania pe care o urmaresti? Intra aici si iti raspundem tuturor intrebarilor.