ANALIZA Greseala enorma pe care a facut-o Arabia Saudita cand a inundat piata cu petrol. Americanilor nu le mai pasa de scaderea preturilor, costul extragerii petrolului de sist scade ametitor de repede. Sauditii arunca cu bani, desi au nevoie de o cotatie de 106$/baril

de Red. Stiri     HotNews.ro
Sâmbătă, 22 august 2015, 17:36 Economie | Burse

Sonda petrol
Foto: Flickr
Daca pietele futures au dreptate, Arabia Saudita va incepe sa aiba probleme in cel mult doi ani si va fi intr-o criza existentiala profunda pana la sfarsitul deceniului acesta. 

Cotatia pentru petrolul US crude cu livrare in decembrie 2020 a ajuns la 58,14 dolari pe baril, ceea ce implica o schimbare drastica a peisajului economic din Orientul Mijlociu si din tarile dependente de productia de petrol. 

Sauditii si-au asumat un mare risc in luna noiembrie a anului trecut, cand au incetat sa mai sustina cotatiile si au ales sa inunde piata cu petrol pentru a-si elimina rivalii prin majorarea productiei la 10,6 milioane de barili pe zi.



Daca scopul era sa sufoce industria petrolului de sist din SUA, Arabia Saudita a facut o mare greseala, la fel cum au gresit cand au subapreciat, in ultimii opt ani, amenintarea in crestere a petrolului de sist. 

„Acum devine evident ca producatorii din afara OPEC nu sunt asa de afectati de preturile mici ale petrolului, asa cum se estima, cel putin pe termen scurt”, se arata in ultimul raport de stabilitate financiara al bancii centrale saudite. 

"Principalul impact a fost reducerea dezvoltarii proiectelor cu noi puturi, nu incetinirea fluxului de petrol din puturile existente. Pentru asta e nevoie de mai multa rabdare", se explica in raportul citat.

Prabusind pretul petrolului, sauditii si aliatii lor din Golf au "ucis" cu siguranta proiecte cu costuri mari din zona arctica ruseasca, din Golful Mexic, din apele adanci din mijlocul Atlanticului si din nisipurile bituminoase canadiene.

Firma de consultanta de profil, Wood MacKenzie spune ca marile companii de petrol si gaze au renuntat la 46 de proiecte mari, in care s-ar fi investit in total 200 de miliarde de dolari.

Problema sauditilor este ca instalatiile americane pentru petrol de sist nu au costuri  mari. Dimpotriva, expertii spun ca - in marea lor parte - ele au costuri medii.

Mai mult, acestea vor putea sa-si reduca aceste costuri aproape la jumatate in acest an, si nu numai prin concentrarea pe exploatari cu randament mare.

Tehnicile avansate de sapare le permit acum "fracker-ilor" sa perforeze cinci-zece puturi in directii diferite in aceeasi exploatare si sa gaseasca cu precizie fisurile din roca. Iar acestea sunt doar cateva din inovatiile ce permit scaderea accelerata a costurilor.

"Am dus cheltuielile mai jos cu 50% si anticipam inca o reducere cu 30%", spune John Hess, seful corporatiei ce-i poarta numele.

Cam acelasi lucru il spune si Scott Sheffield, directorul Pioneer Natural Resources. "Tocmai am sapat un put de 5.500 de metri in Bazinul Permian. Anul trecut ne lua 30 de zile", a explicat el.

Numarul sondelor din America de Nord s-a prabusit de la 1.608 in octombrie, la 664 in acest moment, dar productia totala a urcat la maximul ultimilor 43 de ani, fiind de 9,6 milioane de barili pe zi in iunie.

Si, potrivit expertilor, acesta este doar inceputul.




Iar ce urmeaza se poate vedea urmarind ce s-a intamplat cu industria-sora, cea a gazelor de sist. Pretul gazelor a alunecat de la 8 dolari in 2009 la sub trei dolari acum, totul in conditiile in care numarul sondelor de gaz a cazut de la 1.200 la 209.

Totusi, in ultimii sase ani, productia a urcat cu 30%.

Si, lucru foarte important, atat in cazul gazului, cat si al petrolului de sist, puturile inca sunt acolo.

Companiile puternice le vor matura pe cele slabe si le vor prelua operatiunile. In momentul in care pretul petrolului va urca iar la 60 de dolari pe baril -sau chiar la 55$/baril, pentru pragul de rentabilitate tot scade - ele vor majora productia aproape imediat

Asa ca OPEC se va confrunta de acum cu un obstacol permanent. Orice crestere a pretului va fi oprita de majorarea productiei din SUA.

Potrivit estimarilor, doar Bazinul Permian din Texas poate produce, pe termen lung, 5-6 milioane de barili pe zi, mai mult decat giganticul camp saudit Ghawar, cel mai mare din lume.

De aceea, Arabia Saudita, care se bazeaza pe petrolul ce ii aduce 90% din buget este intr-o situatie fara niciun viitor. Timp de cinci decenii s-a imbogatit din petrol, dar in tara nu mai exista nicio alta industrie care sa conteze cu adevarat.

Cetatenii sauditi nu platesc taxe pe venit, pe dobanzi sau pe dividente bursiere. Benzina, subventionata, costa la pomba 12 centi pe litru. Pentru electricitate se plateste 1,3 centi americani pe kilowatt-ora. Toate aceste facilitati s-au generalizat dupa Primavara Araba, pentru a mentine pacea sociala si a preveni tulburarile.

FMI estimeaza ca deficitul bugetar va atinge 20% din PIB anul acesta, adica aproximativ 140 de miliarde de dolari.

Pentru ca bugetul tarii sa fie „pe zero”, pretul petrolului ar trebui sa fie 106$/baril.

Iar cheltuielile par sa nu se opreasca. Mai mult, Regele Salman arunca cu banii in stanga si in dreapta, dand muncitorilor si pensionarilor un total de 32 de miliarde de dolari cu ocazia incoronarii sale.




La toate acestea se adauga si un costisitor razboi impotriva fortelor Huthi din Yemen, inarmarea necesara – numai din import – urcand Arabia Saudita pe locul cinci in lume la cheltuielile militare.










31268 vizualizari
  • +36 (58 voturi)    
    Mujicia si Venezuela is cele mai lovite (Sâmbătă, 22 august 2015, 17:44)

    Locke Lamora [utilizator]

    urmate de Angola, Nigeria, Algeria. Canada este afectata dar se regleaza din mers.
    Important e ca Phutin o sa fie debarcat curand, cu foamea-n gat nu merge vodca bine.
    • -10 (28 voturi)    
      SUA ramane fara apa. (Sâmbătă, 22 august 2015, 18:31)

      echidistantul_ [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

      O sa aiba petrol, dar nu o sa mai aiba apa. Milioanele de metri cubi injectati in roca nu o sa se mai intoarca niciodata in circuitul natural.

      https://www.bostonglobe.com/news/bigpicture/2015/04/08/record-breaking-drought-california/LeILpcNmLqrURlIbUzmTKP/story.html
      • +7 (11 voturi)    
        Tehnologiile evolueaza (Duminică, 23 august 2015, 3:20)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui echidistantul_

        Apa deja incepe sa fie inlocuita...cu plasma.
      • +10 (18 voturi)    
        Las-o-n balta de apa! (Duminică, 23 august 2015, 5:34)

        Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui echidistantul_

        Cand nu ai apa, nu o ai pentru ca nu a plouat. Pentru ca a fost seceta. Dar de evaporat, stai linistit. Are apa de unde se evapora. Ba chiar nivelul si suprafata oceanelor cresc, nu scad.
      • +2 (6 voturi)    
        dupa lichidarea lui Phutin (Duminică, 23 august 2015, 9:29)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui echidistantul_

        o sa isi traga o tzeava de apa...si ii lasa pe Mujici cu votca lor
      • +6 (10 voturi)    
        Hai ca esti amuzant! (Duminică, 23 august 2015, 10:14)

        Dianora [utilizator] i-a raspuns lui echidistantul_

        Parol, nu va mai dau baietii de la Kremlin si ponturi mai inteligente?
    • -3 (17 voturi)    
      canada (Sâmbătă, 22 august 2015, 21:28)

      thebblack [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

      canada este in aceeasi barca cu us. si da, scopul final este ingenuncherea rusilor. de unde si agitatia lor... dar ucraina este un pic prea putin, un pic prea tarziu.
    • +4 (24 voturi)    
      Ce inseamna (Sâmbătă, 22 august 2015, 21:36)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

      Ca se regleaza din mers? E jale in Alberta. Mii de muncitori nu mai au de lucru, preturile caselor au luat-o la vale si nu se intrevede nici o schimbare pt urmatorii 2 ani, cel putin. Canada traieste in mare parte din exporturile de materii prime ca si Rusia. Alberta era singura pe plus solid dintre toate provinciile canadiene. In curand or sa fie si ei niste "have nots".
      • +7 (15 voturi)    
        Pleaca acasa aia din Est (Sâmbătă, 22 august 2015, 23:57)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

        Asta e, noi cei de aici din Alberta avem de lucru, mai putin dar e. La fel, cei implicati in oil sands au probleme...drilling-ul pt gaz insa merge inainte, petrolul conventional si cel de fracturare usoara la fel (aka Bakken, Montney).
        Alberta "have not"? Hahahaha, ai uitat de agricultura, vaci, turism (Jasper si Banff Parks is in Alberta), lemne...is de ajuns pt 4 milioane de oameni.
        • -1 (9 voturi)    
          Pai si aia din est (Duminică, 23 august 2015, 3:13)

          KostasP [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

          Ce sunt amice, nu tot canadieni? Voi astia "nativii" din alberta, va credeti mai speciali? In alta ordine de idei mai asteapta un pic, ca asta nu e decat inceputul sfarsitului pt extractia de petrol din alberta, care ca veni vorba este una dintre cele mai scumpe.
          • +1 (7 voturi)    
            2 milioane de barili pe zi (Duminică, 23 august 2015, 16:05)

            Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

            se duc la americani, ca e ieftin ca e scump...aia trebuie produsi. Fii serios cu inceputul sfarsitului, Canada are printre cele mai mari rezerve de petrol din lume....si petrolul asta o sa FIE exploatat, fie ca-ti place sau nu.
        • -1 (3 voturi)    
          Bai fomistule (Duminică, 23 august 2015, 23:22)

          mopsu [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

          treci la prafuri, unde ai fugit sunt cu duiumul...
          • +1 (3 voturi)    
            Tnx but not (Luni, 24 august 2015, 0:16)

            Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui mopsu

            Friptura de vaca albertana nu poate fi inlocuita cu nimic, best in the world si mai ieftina decat carnea aia cauciucata de-i spuneto voi carne de vaca in Romania.
      • +13 (21 voturi)    
        foarte afectata (Duminică, 23 august 2015, 1:34)

        anonim [anonim] i-a raspuns lui KostasP

        canada e atat de afectata incat au luat locul rusiei in top 10 economii mondiale anul asta
      • +5 (7 voturi)    
        saracii... (Duminică, 23 august 2015, 9:28)

        Cristi [anonim] i-a raspuns lui KostasP

        ...sa emigreze si canadienii aia prin tari prospere; sa nu mai stea in saracia aia, doar asa din patriotism.
        • -2 (4 voturi)    
          adevarat (Duminică, 23 august 2015, 17:27)

          blyat [anonim] i-a raspuns lui Cristi

          Canadienii au PIB-ul mai mare decat rusii la o populatie de 5 ori mai mica, au dreptate postacii rusi, canadienii sunt o tara dependenta de exportul de materii prime asemanatoare cu federatie mujica
          • +2 (4 voturi)    
            Nu intr-o asa mare masura ca rusii (Luni, 24 august 2015, 6:41)

            Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui blyat

            Ia sa vedem, coastele atlantice si pacifice au si pescuit. Quebec si Ontario au si manufacturing. Manitoba si Saskatchewan au agricultura, is adevarate granare. Toata preria de fapt e Cowboy Contry. Turismul e peste tot. Doar Banff National Park atrage 8 milioane de turisti anual. British Columbia....The Beautifull BC, pe langa loging si somon are cel mai dezvoltat turism. Industrie aerospatiala. Industrie cinematografica. Toronto e centru financiar.
            Asa ca, nu se compara cu Mujicia. Aia au 20 milioane de oameni la limita foametei.
    • +1 (9 voturi)    
      geostrategi (Duminică, 23 august 2015, 8:13)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

      'Important e ca Phutin o sa fie debarcat curand'
      Care a fost ultimul conducator rus debarcat pentru ca le era rusilor foame?
      • +1 (7 voturi)    
        tu esti o clona a lui Direwolf? (Duminică, 23 august 2015, 11:57)

        nellino [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

        ca nici ala nu stie sa scrie corect un nume de 5 litere.
        • 0 (4 voturi)    
          tu esti orb? (Duminică, 23 august 2015, 16:01)

          muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui nellino

          Ești în stare să înțelegi conceptul de citat?
        • -3 (5 voturi)    
          Bine ca stii ti, in chirilica, tovarase. (Duminică, 23 august 2015, 16:29)

          Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui nellino

          Vodki haraso?
      • +1 (1 vot)    
        rusii si actiunea democratica... (Duminică, 23 august 2015, 14:17)

        xtraterestrul_roman [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

        Nu trebuie judecat modul de actiune al rusilor ca si cum ar trai intr-o societate normala dpdv occidental. In conditii extreme s-ar putea sa opteze pentru cineva mai dur ca Putin. Sa nu uitam ca nemtilor cand le-a fost foame l-au ales pe ... Hitler.
    • -2 (6 voturi)    
      Cred ca asa-i (Duminică, 23 august 2015, 12:41)

      fdaniel [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

      Cred ca principala tinta nu e SUA, asta-i perdea de fum, ci Vodkaland si, din acest punct de vedere, politica a reusit. Sub 50-60/baril Rusia e in groapa.
  • +8 (10 voturi)    
    tehnologia si inovativitatea fac diferenta (Sâmbătă, 22 august 2015, 18:08)

    ampersand [utilizator]

    Apropo, zilele trecute m-asteptam sa citesc in sectiunea Science sau Magazin stirea despre gaselnita americanilor in efortul lor de-a contracara efectele devastatoare ale secetei din California: au deversat intr-un lac de acumulare ("dam") 96 de milioane de mingiute de plastic de vreo 10 cm diametru, umplute cu apa, ca sa previna evaporarea apei, formarea algelor si reactiile chimice datorate caldurii si luminii ce-ar fi condus la formarea de compusi toxici. Agentia de Protectia Mediului a SUA impune ca bazinele de apa potabila sa fie acoperite, dar in cazul de fata, data fiind suprafata anorma, costul realizarii unei astfel de, sa zicem, prelate, ar fi fost de vreo 320 milioane de dolari - mingiutele, cu o garantie de 10 ani, au costat doar vreo 30 de milioane.

    Si, strict referitor la articol: zilele trecute am citit intr-un ziar local american cum o firma de fracking a incheiat cu primaria unui orasel un contract pe 10 ani pentru a folosi, in exclusivitate, contra a 100 milioane de dolari, apa rezidiuala a orasului - salveaza astfel cantitatea echivalenta de apa potabila, plus ca apa reziduala, cu tot cu prelucrarea minima aferenta, costa mai putin decat apa potabila.
  • -16 (22 voturi)    
    stați puțin (Sâmbătă, 22 august 2015, 18:13)

    Mazeta [utilizator]

    Osama Bin Laden nu era din Arabia Saudită? Poate ar trebui bombardați un pic ca să își bage mințile în cap.
  • +9 (11 voturi)    
    Si cand nu va mai fi petrol? (Sâmbătă, 22 august 2015, 18:37)

    MPopa [utilizator]

    Tarile din Golful Persic traiesc de pe urma petrolului de cateva decenii. Initial redeventele primite de la companiile occidentale au fost extrem de mici, nu se imbogateau din ele. Dar de prin anii 80 au inceput sa castige bine. Si totusi nici acum nu au industrie nationala, nu exporta nimic in afara de materii prime si depind in mare masura de expati pentru activitatile din constructii, energie, transporturi, IT etc.
    Ce se va intampla cand se termina petrolul? Va fi un soc cumplit pentru aceste societati care s-au invatat cu o viata usoara. Elita are miliarde in conturi si va emigra ca sa scape de consecintele guvernarii proaste dar ceilalti, grosul populatiei, ar putea ajunge in situatia de a aduna din nou balega de camila ca sa aiba cu ce se incalzi.
    • +3 (3 voturi)    
      O SA-SI VANDA SEICII... (Duminică, 23 august 2015, 7:31)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui MPopa

      Proprietatile si actunile de aiurea si o sa se intoarca la cort si camile!
    • +5 (5 voturi)    
      ...grosul populatiei se va revolta... (Duminică, 23 august 2015, 14:41)

      xtraterestrul_roman [utilizator] i-a raspuns lui MPopa

      "grosul populatiei, ar putea ajunge in situatia de a aduna din nou balega de camila ca sa aiba cu ce se incalzi. " ... si va forma o "armata" neconventionala de teroristi impotriva Occidentului "vinovat" de toate cele...
  • +26 (26 voturi)    
    mda (Sâmbătă, 22 august 2015, 18:52)

    nikita11 [utilizator]

    ce inteleg eu din toata tevvatura e ca titeiul costa mai nimic. si inca aproape nimic rafinarea lui iar mie mi se vinde cu inca 300% adaos minim(taxe si alte marje). in loc sa platasc 50 de bani sau un leu pe benzina cu cifra octanica 100 si toti aditivii cuveniti, platesc pe ea 6 lei(95-98) cam cat litrul de vin(crud). o asemenea bataie de joc si sclavagism ca in zilele noastre nu a vazut pamantul asta. cred ca alora din evul mediu cu inchizitia si monarhiile papistase li s-ar face mila daca ar vedea cum traim acum. insa am televizor lcd, masina de spalat calculator smartphone, espresor de cafea si uite, pot comenta in vazul tuturor. super.
    • +11 (11 voturi)    
      mda (Duminică, 23 august 2015, 1:37)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui nikita11

      pana se ajunge la situatia asta, cu titeiul care nu costa nimic, niste firme baga o gramada de bani in R/D, pentru tot felul de scule care sa scoata negreala de la mii de metri adancime. in plus, la fel ca si in cazul tigarilor sau alcoolului, pretul este mult umflat de taxele si accizele statelor
      • 0 (4 voturi)    
        eh (Duminică, 23 august 2015, 4:47)

        nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui anonim

        eu zic ca gresesti. extractia titeiului(cu tot cu r&d care nu e chiar sofisticat) si chiar prelucrarea lui prin prisma cantitatilor rezultate costa aproape 0 inca... dupa cum putem vedea. piata dicteaza pretul, costul aproape ca nu conteaza. iar piata e controlata nu e chiar libera. apoi intr-adevar urmeaza grosul, taxe, suprataxe accize si alte smenuri. la un moment dat chiar va fi costisitoare extractia hidrocarburilor, dar mai e mult pana atunci. insa ce am spus ramane cat se poate de adevarat. la catralioanele de litri care se vand zilnic, costul de extractie si rafinare, mai bine zis proportia lui in pretul final e aproape nesemnificativ. uneori am senzatia ca se tranzactioneaza mai multe produse petroliere decat apa si aer la un loc. apropos de apa, e jignitor cum intr-o tara ca romania, unde apa curge natural la suprafata sa o platim la litru(in sensul de mia de litiri) si sa ne-o contorizam cu decilitrul. blya!
        • 0 (0 voturi)    
          0 (Duminică, 23 august 2015, 19:52)

          anonim [anonim] i-a raspuns lui nikita11

          poate prelucrarea costa aproape 0 (in arabia saudita carburantii sunt subventionati si costa 15 centi pe litru, deci probabil pe acolo sunt si costurile de prelucrare), insa trebuie adaugate o gramada de alte costuri, de transport, de intretinere a infrastructurii, salarii, bonus-uri pentru CEO,spagi,etc
          • 0 (0 voturi)    
            da (Duminică, 23 august 2015, 21:29)

            nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui anonim

            inteleg ce vrei sa spui, si nu neg vehement. eu ma refeream la costul real, lasand la oparte toate cheltuielile inutile si pastrandu-le doar pe cele necesare. salariile(normale) ale oamenilor implicati, constructia si intretinerea infrastructurii, distributia si vanzarea, toate astea daca ar fi cu preturi cinstite, onorabile am observa ca costul produsului pe litru e foarte mic, aproape neglijabil raportat la pretul real de vanzare. de aia chiar si dupa ce titeiul a scazut sub jumatate, pretul la utilizator s-a modificat doar putin, si asta de jena afaceristilor implicati, nu ca chiar le-ar fi scazut costurile. de aici si frustrarea mea. sunt niste produse pe care le cumpara aproape toata lumea, iar diferite forte obscure(firme, oameni, state) ne silesc sa platim pe ele cu mult mai mult decat e logic si de bun simt economic. marja cinstit acceptata pt fiecare mana prin care trece un produs e 10%. tot ce e peste incepe sa sune a monopol, cartel, specula, hotie, etc. Asta e doar punctul meu de vedere, cu cele mai multe lucruri in lumea asta nu se intampla asa, tocmai pe motivul asta consider ca suntem supusi unei mari batai de joc universale. doar ca ni se da gadgeturi frumoase si caldura sa ne ia ochii.
  • +2 (8 voturi)    
    Să se termine cu șantajul petroliștilor! (Sâmbătă, 22 august 2015, 18:55)

    vali47 [utilizator]

    Cred-că a venit timpul ca țările producătoare de petrol și gaze să primească o lecție,să nu mai folosească banii din vânzarea petrolului pentru finanțarea de acțiuni teroriste.Toate războaiele din ultimul timp au ca sursă de finanțare petrolul.Trebuie stopat acest măcel.
    • -5 (15 voturi)    
      In spatele (Duminică, 23 august 2015, 10:18)

      ionisus [utilizator] i-a raspuns lui vali47

      ''terorismului'' din (cam) toata lumea se afla sua, nu statele arabe.
      Acolo unde sua au interese si isi baga coada, sau statele din zona se supun neconditionat, asa cum se petrece si in Romania, sau apar ''terorismul'', conflictele interetnice(vezi fosta Yugoslavie), ''revolutiile'' recente din statele arabe si alte ''beneficii'' ale ''democratiei'' americane.
      • -2 (6 voturi)    
        Este vorba de Rusia. (Duminică, 23 august 2015, 14:04)

        vali47 [utilizator] i-a raspuns lui ionisus

        Nu de statele arabe.
  • -1 (13 voturi)    
    De parca nu America ii in spate (Sâmbătă, 22 august 2015, 19:31)

    Lucian [anonim]

    Sigur, pentru ca nu acesta era planul de la inceput.
    Economiile cum e si cea a USA, cresc atunci cand pretul petrolui e scazut pentru ca scade pretul produselor datorita faptului ca transportul si electricitatea sunt mai ieftine ceea ce incurajeaza consumul si loveste concurenta datorita preturilor mai joase.
    In schimb economiile bazate pe vanzarea de energie ca Rusia, Kazakhstan etc sunt lovite din plin.

    Deci a cui credeti ca a fost ideea?
    • +3 (7 voturi)    
      IS, II? (Duminică, 23 august 2015, 7:34)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui Lucian

      Ce dreaqului limba vorbiti?
      Plus analiza facuta este de o acuratete daramatoare! Te-as propune la BNR! Portar!
    • 0 (4 voturi)    
      sa stam stramb (Duminică, 23 august 2015, 8:56)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Lucian

      Sigur! In SUA inovatia si dezvoltarea tehnologiei ca si comertul sunt toate libere. CIne s-ar fi gandit acum 40 ani cand a aparut ideea ca fracking-ul o sa devina o activitate profitabila. Si inca la dimensiunea pe care o vedem acum. hai sa fim seriosi. Gasim vinovati acolo unde nu sunt.
  • +8 (8 voturi)    
    Intoarcerea la sapa de lem!!! (Sâmbătă, 22 august 2015, 19:32)

    Mr.Oil [anonim]

    Toate civilzatiile petroliere din zona golfului, inclusiv kitschurile Dubai, Oman, Bahrein se vor intoarec la sapa de lemn! Arabistanul o va tine numai in razboaie interne si religioase, saracie, subdezvoltare!!!
    • +4 (4 voturi)    
      In sfarsit citesc si la altcineva parerea mea (Duminică, 23 august 2015, 14:34)

      Maniu [utilizator] i-a raspuns lui Mr.Oil

      despre Dubai: patria kitschului unde se duc parvenitii care nu pricep din lumea asta mare lucru. In schimb, nu ai dreptate. Nu e bine ca altor oameni sa le fie rau, pentru ca asta se poate exporta.
      • -1 (1 vot)    
        dubai (Luni, 24 august 2015, 7:58)

        toxx [utilizator] i-a raspuns lui Maniu

        ati fost voi in Dubai si stiti multe. ce-i mai place romanului sa-si dea cu parerea doar pe stiri neverificate .Spre deosebire de celelalte state petrolifere, unde religia ii tine departe pe expati si pe turisti, aici tot timpul anului exista activitate, si sunt mii de oameni cu bani care au bagat banii in imobiliare si industrie. Daca te intereseaza putin, pana si tigaia pe care o am acasa e Made in UAE.

        "The 2013 budget, approved at the start of 2012, offers some insight into these revenue streams. Total public revenues for the year are expected to be around Dh32.6bn ($8.9bn). Fees to establish businesses and conduct trade through Dubai will come to Dh20.22bn ($5.5bn), or 62%, of the total revenues."

        Petrolul are undeva revenue cam la 2% din GDP, iar mai nou au liberalizat pretul, nu mai este subventionat. Avand in vedere ca se investeste masiv pentru 2020 world expo. Cel mai mare revenue in Dubai este din turism, imobiliare, logistica si industrie (daca iti vine sa crezi). http://www.emiratestenders.com/CategoryResult.asp?TerritoryId=1

        ia aici si vezi care e lista de tenders si constructii. Plus, vizita PM-ul indian Modi dupa 34 de ani, a revigorat relatiile economie cu India si zona asiatica. Sheikul stie foarte bine ca petrolul se duce pe banana, si investeste foarte mult pentru a avea venituri din alte parti, sustenabile si nevolatile, spre deosebire de Oman si restul (Bahrain si Qatar nu au cum sa dezvolte altceva decat petrol pentru ca nu le permite fizic pamantul, sunt prea mici) . Am fost si prin Oman, care are petrol mai mult decat Dubai, si dorm pe ei, in Muscat sunt cateva hoteluri si turnuri, cam atat. Relieful in Oman, net peste cel din Dubai, au munti, vegetatie, rauri etc. Si degeaba.
        • 0 (0 voturi)    
          You proved my point (Luni, 24 august 2015, 23:41)

          Maniu [utilizator] i-a raspuns lui toxx

          exactly.
  • +9 (13 voturi)    
    lessons (Sâmbătă, 22 august 2015, 19:58)

    petreus [anonim]

    islam rised with oil price and will go down with it.
    the cross will rule the world once again, but for good.
    • +1 (1 vot)    
      I hope so (Duminică, 23 august 2015, 14:48)

      xtraterestrul_roman [utilizator] i-a raspuns lui petreus

      .
  • +17 (19 voturi)    
    analiza superficiala (Sâmbătă, 22 august 2015, 20:30)

    Technicus [utilizator]

    Eu as inclina sa cred ca Arabia Saudita a actionat la cererea americanilor. Daca au pierdut cu petrolul cu siguranta au castigat ceva in schimb (protectia americanilor, arme in exclusivitate etc.).

    Acest pret redus al petrolului este o miscare geniala a americanilor care a avut mai mult efect decat o actiune militara impotriva unor regimuri ostile lor: Rusia, Iran, Venezuela, chiar si a teroristilor islamisti.

    Apropo, Arabia Saudita este pe locul 3 in lume la cheltuielile militare, depasind Rusia !
    • +9 (11 voturi)    
      Touche! (Sâmbătă, 22 august 2015, 23:32)

      DanielDarie1 [anonim] i-a raspuns lui Technicus

      Perfecta dreptate.Articolul cred e scris special pentru a testa opinia norodului.Personal nu cred ca exista cineva la Hotnews cu asemenea opinie.
    • +1 (1 vot)    
      interesanta idee (Duminică, 23 august 2015, 15:00)

      xtraterestrul_roman [utilizator] i-a raspuns lui Technicus

      Insa, asa cum mi-am exprimat temerile mai sus legate de posibila radicalizare in masa arabilor afectati de scaderea nivelului de trai, sper sa aiba o solutie si in acest sens.
    • +1 (1 vot)    
      americani (Luni, 24 august 2015, 7:41)

      toxx [utilizator] i-a raspuns lui Technicus

      locuiesc in Dubai, si pot sa-ti spun ca in Golful Persic e plin de nave americane 24/7. cand e senin si te uiti cu un binoclu d-ala de plaja chiar le poti vedea. Stim exact ce au castigat , doar ca mai sunt cativa tampiti prin Yemen care le arunca satele in aer sauditilor la sud-est.
  • +15 (15 voturi)    
    greseala? (Sâmbătă, 22 august 2015, 21:56)

    Adrian_. [utilizator]

    daca SUA si Arabia Saudita cresc productia in ritm alert, iar cererea de petrol / gaze ramane constanta, pare inevitabil ca pretul sa scada.

    Ma indoiesc ca in spatele deciziei Arabiei de a mari productia sunt calcule asa simpliste precum cele indicate in articol.
    • +4 (4 voturi)    
      da, ciudata analiza (Sâmbătă, 22 august 2015, 23:45)

      rov [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_.

      nu e un spam de la vocea cea de ...dincolo ?!
  • +4 (14 voturi)    
    kk (Sâmbătă, 22 august 2015, 22:09)

    dkdi [anonim]

    Pariu ca la noi se vor gasi motive pt scumpirea carburantilor? Austriecii or sa zica ca dupa ce-l extrag de la noi il plimba pe luna si eventual pe marte si pretul va fi triplu...la noi ,nu si in tarile chipurile civilizate
  • +7 (13 voturi)    
    ca (Sâmbătă, 22 august 2015, 22:17)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    de obicei spiritul intreprinzator, combinat cu (inca) libertatea si, evident, tehnologia vor invinge. Unii,cum arfi arabii si rusii, sint pur si simplu incapabili de asa ceva. Karma, nu pot face nimic. Ba, da, imita ca maimutele si aduna resentimente si invidie.
  • +9 (11 voturi)    
    Hi-hi-hi (Sâmbătă, 22 august 2015, 22:34)

    Rad-prosti [anonim]

    Sauditii au provocat prabuisrea preturilor la rugamintea americanilor, sa-i falimenteze pe rusi.
    • -5 (11 voturi)    
      dap (Sâmbătă, 22 august 2015, 22:42)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Rad-prosti

      dar facerea de bine...
  • +9 (11 voturi)    
    ok (Duminică, 23 august 2015, 0:06)

    alex [anonim]

    Ce inseamna asta pt Romania?

    a. petrol ieftin- reducerea deficitului comercial
    b. dolar puternic- cresterea exporturilor in tarile non-euro
    c. o Rusie slabita

    O fi bine o fi rau. In rest analize.
  • -11 (23 voturi)    
    petarde (Duminică, 23 august 2015, 0:28)

    evoque [utilizator]

    ieftine. Greseala a fost facuta lasand americanii sa controleze extratia de petrol din Iraq. Au furat petrol si fura cat vor ei. Arabia saudita a fost si este un aliat al americanilor, ramane de vazut cat timp. Toti spera ca ducand pretul petrolului cat mai jos creaza probleme rusiei, venezuelei, etc. Vrajeala cu sanctiunile economice nu mai tine. In fapt este razboi, un razboi pentru resurse si controlul acestora, insa totul se poate incheia cu o mare surpriza, fiecare imperiu a avut maretia si decaderea lui. America urmeaza calea, iar istoria nu iarta.
    • 0 (4 voturi)    
      Lis'ning to the wind of change.. (Duminică, 23 august 2015, 10:24)

      Dianora [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      Parca asa s-a intamplat si prin 89: pretul mic la petrol, dolarul puternic, Gorbi disperat sa se imprumute de la germani cu niste miliarde...
      Sigur, e vorba de decaderea unui imperiu, dar cred ca nu l-ai nimerit pe cel in cauza!
  • +2 (4 voturi)    
    Pentru noi este bine. (Duminică, 23 august 2015, 8:51)

    vali47 [utilizator]

    Rușii nemaiavând prea mulți bani,(poate)vor sta liniștiți și-și vor vedea de ale lor,lăsându-și vecinii în pace.Și prea mulți ani ni sa spus că sunt scumpe toate,că petrolul este scump.Să fie ieftin!
  • +1 (3 voturi)    
    macro...epoca petrolului incepe sa apuna.. (Duminică, 23 august 2015, 11:20)

    vasilexu [anonim]

    ...e timpul ca "arbitrul general" sa dea drumul al noile descoperiri in energie si noile tehnologii, oricum epoca petrolului incepe sa apuna...atunci tarile dependente de petrol vor avea serios de suferit ...politica pasilor marunti in eliminarea petrolului a inceput de ceva vreme, concedierile din industriile dependente de petrol sunt suficient de clare; la fel va fi si cu asigurarile, un soft simplu rezolva foarte simplu "armatele" de asiguratori, dar numarul de oameni angrenati in sistem fiind urias, doar " politica pasilor marunti " va rezolva problema in timp .
  • +2 (2 voturi)    
    bai sa fie (Duminică, 23 august 2015, 12:07)

    erfa [anonim]

    da si uite asa razboiul lui putin are si laturile lui mai putin negative...unde dai si unde crapa!ce chestie
  • +2 (2 voturi)    
    Mici probleme globale (Duminică, 23 august 2015, 12:55)

    feisbuk [anonim]

    Ce vor sauditii?
    Liniste in tara, prin mituirea celor care vor nou, deschidere si democratie dar si a wahabbitilor, care doresc impunerea si respectarea formei aproape radicale de Islam. Petrodolarii i-au ajutat pana acum, ca si prietenii cruciati de peste Ocean.

    Bugetul saudit este dezechilibrat? Nu e chiar nicio problema. Atata vreme cat sauditii pompeaza bani (cu nemiluita) aiurea in firmele de armament americane, bugetul va fi dezechlibrat iar solutia pentru echilibrare este la mintea tuturor.

    De fapt, jocul se muta pe teritoriul si in ograda US. Daca vor petrol si gaze ieftine, vor trebui sa gaseasca alte piete de desfacere pt armamentul american, caci sauditii vor reduce presiunea la teava cu bani, iar cei 10% din PIB aruncati pe armament nefolositor pot disparea rapid.

    Americanii au gasit in sauditi aliatul aproape perfect. Pot fi controlati iar acestia produc bani cu nemiluta si pot controla pretul petrolului. In plus, datorita wahabbismului, nu pot deveni (cel putin pe teritoriul saudit) o piata de desfacere obisnuita pt capitalism (bunuri consum, cheltuieli financiare, etc.) asa ca baga bani in armamentul american.


    Nu mai plangeti nici de grija sauditilor, nici a americanilor. Cum bine s-a observat, sauditii isi elimina sau schilodesc concurentii (Africa, America Latina, Mujicistan) iar americanii nu mai pot de fericire.

    Ce nu s-a amintit pana acum este marele castigator al acestei povesti, China, care va cumpara si mai ieftin materii prime (petrol si gaze)
    si va avea de unde sa pompeze in continuare pe burse.

    Deci pe terrmen scurt si mediu, americanii castiga, mujicii pierd. Pe termen mediu si lung, dragonul chinezesc castiga.
  • +1 (1 vot)    
    clarvazatorii si crizele convenabile (Luni, 24 august 2015, 9:52)

    jackalphonse [utilizator]

    bla bla....de fapt cineva doreste ca Arabia Saudita sa aiba probleme si prezice mesaje panicarde.
    In alta ordine de idei, ma intreb de ce nu a fost prezisa cu aceeasi precizie si criza SUA?


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică