Dezvoltarea puternica a tehnologiei masinilor electrice, aflata deocamdata intr-un stadiu incipient, va reduce cu 10% cererea mondiala de benzina pana in 2035, potrivit unui studiu realizat de Wood Mackenzie, un consultant in industria petroliera, citat de Bloomberg si News.ro.

Masina electrica la incarcatFoto: Nissan

In prezent, masinile alimentate pe baza de baterii reprezinta mai putin de 1% din vanzarile de masini noi, insa vanzarile ar putea decola dupa 2025, pe fondul politicilor guvernamentale de reducere a poluarii si reducerii preturilor, estimeaza consultantul din Houston.

In 2035, masinile electrice in circulatie ar putea elimina o cerere zilnica cuprinsa intre 1 si 2 milioane de barili de petrol de pe piata - adica exact in marja de reducere a productiei anuntata saptamana aceasta de Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC), in scopul eliminarii surplusului de productie din piata.

"Orice are ca efect reducerea cererii pentru transport are un impact pe piata petrolului. Intrebarea este cit de mare va fi si in ce moment se va produce", a comentat Alan Gelder, vicepresedinte al Wood Mackenzie, pentru Bloomberg.

Estimarile Wood Mackenzie reflecta proiectiile Agentiei Internationale a Energiei, care a prognozat luna trecuta ca cererea mondiala de benzina a depasit deja nivelul de varf, ca urmare a producerii de masini cu un consum mai eficient si a extinderii masinilor electrice.

Totusi, cererea totala de petrol ar urma sa mai creasca cateva decenii, sustinuta de consumul navelor maritime, a camioanelor, a aviatiei si a industriei petrochimice.

Alte estimari din piata indica o reducere mult mai mare a cererii de petrol ca urmare a extinderii masinilor electrice, de 8 milioane de barili pe zi in 2035 si 13 milioane de barili pe zi in 2040.

Masinile electrice aflate in circulatie in prezent reduc in fiecare zi cererea de petrol cu 50.000 de barili, potrivit Wood Mackenzie.

Vineri, patru mari metropole mondiale - Atena, Madrid, Ciudad de Mexico si Paris - s-au angajat sa elimine vehiculele cu motoare diesel pana in 2025, pentru a reduce poluarea.

Totusi, expertii considera ca stimulentele guvernamentale nu vor fi suficiente pentru a genera un boom al vanzarilor de masini electrice, care raman prea scumpe si putin eficiente pentru a concura cu masinile clasice.

O crestere masiva a vanzarilor de masini electrice va veni abia dupa un salt tehnologic, care va reduce pretul masinilor si va extinde performanta bateriilor care echipeaza masinile electrice, mai spun expertii.