Companiile financiare American Express si JP Morgan au scazut mai mult de 15% dupa ce analistul Meredith Whitney de la Oppenheimer a declarat ca oferirea de finantari prin carti de credit va scadea cu 45%, adica o scadere in valoare absoluta mai mare de 2 trilioane dolari (2.000 de miliarde). Situatia foarte dificila in care se gaseste productia industriala, atat in SUA, cat si in celelalte mari economii ale lumii, a dus la o scadere de aproape 10% a actiunilor marilor companii industriale General Electric si Caterpillar.

Optimismul saptamanii trecute a fost neutralizat brusc de datele macroeconomice din SUA si Germania. In cea mai mare economie europeana, vanzarile retail au fost sub asteptari si au determinat o scadere de circa 3% a indicelului DAX care s-a acutizat dupa publicarea datelor din SUA.

Scaderea de circa 8% a indicilor bursieri americani confirma faptul ca ajutorul guvernamental nu reprezinta o garantie a repunerii in stare de functionare optima a mecanismelor economice care au sustinut prosperitatea ultimului deceniu. Este clar deja ca in SUA nu se vor mai vinde 16 milioane de automobile anual, precum in ultimii 10 ani, ci in jur de 10 milioane (pe 2 decembrie se vor publica aceste date pentru luna noiembrie).

Companiile producatoare trebuie sa-si ajusteze operatiunile in functie de aceste noi conditii si sa suportele pierderile pentru investitiile care erau profitabile la nivele de vanzari mult mai mari decat cele actuale. De aceea, este util sa urmarim ce modificari structurale se fac, nu doar simple finantari si “subventionari”.

"Cu totii ne asteptam ca anul 2009 sa fie un an foarte slab din punct de vedere al cererii, nu numai in Statele Unite, ci global. Ne vom confrunta probabil cu cativa ani dificili, cu cerere la un nivel scazut."(Carlos Ghosn, CEO al Nissan).