“Reducerea cererii”, o sintagma foarte des intalnita in articolele economice din ultimele luni, se face resimtita din ce in ce mai mult in valori numerice: Toyota anunta prima pierdere operationala din ultimii 71 ani, atragand o scadere a cotatiilor pentru principalii producatori de automobile din Europa. Michelin, fabricantul francez de anvelope, isi reduce productia din aceeasi cauza: vanzarile de automobile in declin au dus la formarea de stocuri mari de produse nevandute si nu se mai justifica acelasi nivel de lucru.

Randstad Holding NV, a doua companie de resurse umane din lume, a inregistrat o scadere de 3,5% dupa ce Manpower Inc si-a retras estimarile de profitabilitate datorita “declinului continuu din piata fortei de munca la nivel global”.

Pretul petrolului a scazut circa 4% in timpul tranzactionarii de pe pietele europene, in ciuda declaratiilor unui inalt oficial OPEC, Ali Al Naimi, ministrul saudit al petrolului, conform carora organizatia din care face parte este “hotarata sa stabilizeze piata de energie”. Ce a contat mai mult a fost declinul de 17% al importurilor japoneze de petrol in luna noiembrie, in conditiile in care Japonia este al treilea mare consumator mondial de titei.

Iata cum aceasta “reducere a cererii” este un simptom intalnit in toate marile economii si in piata mondiala de energie.