Exista vreun proces in Romania care sa se fi desfasurat intr-un ritm mai lent decat listarea la Bursa de Valori Bucuresti (“BVB”) a Fondului Proprietatea (“Fondul”)? - se intreaba publicatia The Romanian Digest.

Caracterizat prin indolenta, presarat cu o inexplicabila si intolerabila indiferenta, procesul de restituire fata de victimele fostului regim comunist roman lancezeste fara rost de ani intregi, prin guverne succesive. Despagubirea victimelor regimului comunist se face, in cazul in care restituirea in natura nu mai este posibila, prin actiuni la Fondul Proprietatea – ale carui active sunt reprezentate de companii dintre cele mai bune si mai performante din Romania. Procesul de despagubire efectiva, prin listarea Fondului pe BVB, dureaza deja de cinci ani, in conditiile in care tot mai multe victime ale regimului comunist, ca urmare a varstei inaintate, nu mai reusesc sa obtina despagubiri in timpul vietii. Sub presiunea crescanda din partea UE si, mai important chiar, din partea Statelor Unite, in sfarsit putem observa un progres in procesul de listare a Fondului. De la publicarea ultimului nostru articol pe aceasta tema in arhiva Romanian Digest™ din iunie 2009, si anume articolul: http://www.hr.ro/digest/200906/digest.htm (“Ce se mai intampla cu Fondul Proprietatea?”), a fost finalizat contractul ce urma a fi incheiat cu Franklin Templeton, in calitatea sa de societate de administrare a Fondului, si a fost initiata procedura de inregistrare a Fondului la Comisia Nationala de Valori Mobiliare (“CNVM”).

Insa au trecut luni intregi fara ca amendamentele la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 81/2007 (“OUG 81/2007“), esentiale pentru listarea Fondului Proprietatea pe bursa, sa fie aprobate. Propunerile de modificare a ordonantei se afla pe agenda guvernului, la initiativa Ministerului de Finante, de cateva luni, insa, fara vreo explicatie, acestea au fost inlaturate de pe agenda sa de multe ori. Fara adoptatea modificarilor propuse la ordonanta, procesul de acordare a despagubirilor prin intermediul Fondului ramane efectiv suspendat. OUG 81/2007 initiala a fost adoptata de guvernul roman in anul 2007, pentru a reglementa probleme referitoare la restituirea bunurilor confiscate care, la momentul respectiv, erau considerate drept urgente (motiv pentru care actul a fost adoptat sub forma unei ordonante “de urgenta”). Totusi, in ciuda caracterului “urgent” al situatiei, trei ani mai tarziu, aprobarea ordonantei in parlament inca este asteptata – desi, saptamana trecuta, legea de aprobare a OUG 81/2007, cu modificarile propuse, a fost aprobata in unanimitate de Comisia de Buget-Finante a Camerei Deputatilor. Se prefigureaza ca subiectul se va afla in dezbaterea Camerei Deputatilor in aceasta saptamana, trecand de fapt peste guvern.

Amendamentele propuse la OUG 81/2007 sunt vitale pentru listarea Fondului si includ urmatoarele: (i) eliminarea prevederilor legale actuale conform carora listarea Fondului la BVB va necesita o oferta publica initiala; (ii) anularea actiunilor neplatite ale statului – lipsa anularii acestor actiuni va determina Fondul sa actioneze statul intr-un proces ce va dura cu siguranta mai multi ani si va amana listarea Fondului; si (iii) indirect, plata dividendelor pentru anii 2008 si 2009, aceasta plata neputand avea loc ca urmare a faptului ca statul (ce este inca actionarul majoritar al Fondului) nu a reusit sa plateasca pentru toate actiunile pe care le detine. Daca vor fi adoptate de Camera Deputatilor si ulterior de Senat, amendamentele la OUG 81/2007 vor accelera procesul de listare a Fondului la BVB si vor permite plata dividendelor catre detinatorii actuali de actiuni in Fond.

Atitudinea aparent blazata si indiferenta a guvernului roman cu privire la Fondul Proprietatea, in acest stadiu al procesului, este derutanta. Fondul nu poate actiona corespunzator, ca un mecanim de restituire, pana la listarea acestuia pe BVB, iar intarzierile costa bugetul statului roman milioane de euro, ca urmare a deciziilor date in continuare de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, prin care statul roman este fortat sa plateasca sume mari de bani, mai degraba decat actiuni intr-un Fond ce nu functioneaza. Pietele de capital sunt intr-un vacarm ce solicita listarea rapida a Fondului. CNVM are nevoie disperata de sumele de bani pe care le va obtine ca urmare a listarii Fondului, precum si ca urmare a tranzactiilor ulterioare acestei listari pe BVB. Tot mai multi dintre solicitantii de despagubiri se sting din viata, iar comunitatea de afaceri, ce detine o pate importanta din Fond, devine tot mai suparata si perturbata de inabilitatea statului roman de a-si respecta angajamantele. Asadar, ce mai este de facut pentru a lista Fondul pe bursa? Cititi in continuare.

Incheierea contractului cu Franklin Templeton

OUG 81/2007 stabileste etapele principale ce trebuie indeplinite pentru listarea Fondului pe BVB, printre care: (i) evaluarea activelor detinute de Fond de catre un evaluator independent; (ii) selectarea companiei de administrare a Fondului, care a avut loc, si (iii) inregistrarea Fondului pe BVB.

Desi ordonanta a fost adoptata in iunie 2007 ca reprezentand o problema urgenta, doi ani mai tarziu, in iunie 2009, nici macar procedura de selectie a societatii de administrare a Fondului nu fusese inca finalizata. In articolul nostru din iunie 2009 publicat in Romanian Digest™, remarcam faptul ca finalizarea celei de-a doua etape din procesul de selectie a societatii de administrare a Fondului reprezenta un aspect pozitiv, ce demonstra angajamentul autoritatilor romane de a conduce in cele din urma Fondul catre listarea sa si de a-l transforma intr-un mecanism functional de restituire. Totusi, ne exprimam ingrijorarea ca fiecare asemenea aspect pozitiv avea loc numai dupa amanari incredibil de lungi. In anul 2009, a fost finalizata cea de-a treia si ultima etapa din procesul de selectie a societatii de administrare a Fondului, i.e.: (i) transmiterea de catre cei doi candidati selectati pe lista scurta a ofertei lor financiare finale; (ii) evaluarea ofertelor pe baza criteriilor celei mai avantajoase oferte din perspectiva economica; si (iii) anuntarea candidatului castigator. Dintre cei doi candidati care au ramas dupa finalizarea celei de-a doua etape din procesul de selectie, comisia special desemnata in scopul selectarii societatii de administrare a Fondului a ales compania renumita in plan international, i.e. Franklin Templeton Investment Management Ltd.

Dat fiind faptul ca societatea de administrare a Fondului este entitarea chemata sa indeplineasca gestiunea curenta a acestuia si sa-i administreze portofoliul, finalizarea procedurii de selectie a fost perceputa drept un pas semnificativ in cadrul procesului de listare a Fondului pe BVB. Totusi, pentru ca societatea de administrare sa-si poata indeplini rolul, trebuia semnat contractul dintre Fond si Franklin Templeton, iar societatea de administrare trebuia desemnata in mod formal si actul constitutiv al Fondului modificat in mod corespunzator. Dupa un proces ingrozitor ce parea sa dureze la nesfarsit, care a inclus mai eforturi ale actionarilor privati de a determina aprobarea contractului in Adunarea Generala a Actionarilor, si cu votul impotriva din partea guvernului roman, in cele din urma, pe 25 februarie 2010, Franklin Templeton Investment Management Ltd. a devenit societarea de administrare a Fondului, incheindu-se si contractul sau cu Fondul, prin reprezentantul acestuia.

Dar, de neinteles pentru multi, mai este un pas ce trebuie facut pentru ca Franklin Templeton sa-si poata indeplini atributiile. Conform legislatiei actuale in vigoare, orice modificare a actului constitutiv al Fondului trebuie adoptata atat prin decizie a adunarii generale, cat si prin hotarare de guvern, care sa aprobe sus-mentionata decizie a adunarii generale. Astfel, desemnarea formala a societatii de administrare a Fondului si modificarea actului constitutiv al Fondului, care sa permita aceasta, necesita si adoptarea unei hotarari de guvern. Pana in prezent nu a a fost adoptat niciunul dintre actele de mai sus. Totusi, daca sunt adoptate amendamentele propuse la OUG 81/2007, nu va mai fi necesara o hotarare de guvern. Conform amendamentelor propuse, modificarea actului constitutiv al Fondului va putea fi efectuata doar in baza unei decizii a adunarii generale a Fondului, fara a mai fi necesara o hotarare de guvern. In consecinta, desemnarea formala a societatii de administrare a Fondului si modificarea actului constitutiv al Fondului se vor efectua doar in baza votului exprimat in Adunarea generala Extraordinara a Fondului. Amendamentele propuse sunt de fapt in conformitate cu prevederile Legii societatilor comerciale in vigoare in Romania, in sensul ca orice modificare a actului constitutiv al unei societati infiintate potrivit prevederilor acestei legi trebuie sa se efectueze in baza unei decizii a adunarii generale a respectivei societati. Prevederile legale actuale, potrivit carora pentru modificarea actului constitutiv al Fondului trebuie sa fie adoptata si o hotarare de guvern, reprezinta de fapt o ingerinta nelegala a autoritatii publice in fata unei societati comerciale infiintate in temeiul unei legi speciale, i.e. Legea spcietatilor comerciale.

Procedura de inregistrare la CNVM

Incheierea contractului dintre Franklin Templeton si Fond a permis initierea procedurii de inregistrare a Fondului la CNVM. Inregistrarea Fondului la CNVM reprezinta o conditie obligatorie pentru listarea Fondului pe BVB, potrivit prevederilor legii pietelor de capital in vigoare in Romania, i.e. Legea 297/2004. Intrucat contractul semnat reprezenta unul dintre documentele necesare spre a fi depuse la CNVM, procedura de inregistrare a Fondului era intarziata ca urmare a intarzierilor in semnarea contractului cu societatea de administrare. La o luna dupa semnarea acestui contract, pe 25 martie 2010, Fondul a transmis la CNVM documentele prin care se solicita inregistrarea Fondului drept “alt organsm de plasament colectiv”, asa cum este definit de Legea pietelor de capital. Potrivit legislatiei actuale, statul roman trebuie, in termen de 90 de zile de la inregistrarea Fondului la CNVM, sa initieze o oferta publica de vanzare a unei parti din actiunile sale in Fond. Totusi, amendamentele propuse la OUG 81/2007 elimina obligatia existentei acestei oferte publice de vanzare, ceea ce ar accelera procedura de listare a Fondului pe BVB.

Evaluarea activelor Fondului

Un alt pas important ce trebuie indeplinit inainte de listarea Fondului pe BVB este evaluarea activelor Fodului. Pe 15 aprilie 2010, a fost anuntata procedura de licitatie pentru selectarea companiei ce va realiza evaluarea activelor Fondului. Initial, si-au exprimat intentia 10 firme de evaluare si audit. Insa castigatorii sunt trei : KPMG Romania SRL, Darian DRS SA si JPA Audit & Consultanta SRL. Aceste trei firme de audit vor efectua evaluarea activelor Fondului conform standardelor internationale de evaluare. Incheierea contractului dintre acestei companii si Fond reprezinta un alt pas semnificativ deoarece, dupa aceasta semnare, evaluatorii vor avea la dispozitie un termen de 60 de zile pentru a finaliza evaluarea activelor Fondului, potrivit prevederilor procedurii de licitatie.

Amendamentele propuse la OUG 81/2007

Pentru a privire de ansamblu asupra prevederilor OUG 81/2007, va rugam sa accesati Arhiva Romanian Digest™ la http://www.hr.ro/digest/200803/digest.htm, pentru articolul din martie 2008, intitulat “Fondul Proprietatea in drumul spre listare”.

Apreciem gestul Comisiei de Buget-Finante din Camera Dpeutatilor pentru initiativa avuta de a vota saptamana trecuta asupra amendamentelor propuse la OUG 81/2007, fara a mai astepta actiunea guvernului in acest sens. Amendamentele au fost transmise pe agenda Camerei Deputatilor pentru a fi puse in dezbatere in aceasta saptamana. Este vital pentru toti cei implicati sa inteleaga faptul ca aceste amendamente, odata adoptate, vor facilita procesul de listare a Fondului si in cele din urma vor transforma Fondul, dupa cinci ani de la crearea sa, intr-un mecanism functional si viabil, capabil sa salveze statul roman de la plata a milioane de euro, sa dezvolte piata de capital din Romania prin activitati substantiale si necesare si sa faca dreptate victimelor comunismului.

Printre altele, potrivit amendamentelor propuse la OUG 81/2007, Fondul va avea obligatia de a transmite, in 30 de zile de la data intrarii in vigoare a legii, lista documentelor la CNVM, pentru inregistrarea Fondului drept “alt organism de plasament colectiv”. Legislatia in vigoare in acest moment nu prevede nu asemenea termen si, avand in vedere amanarile successive in indeplinirea etapelor obligatorii stabilite prin OUG 81/2007, instituirea, de aceasta data, a unui asemenea termen, ar accelera fara dubiu intregul proces de listare.

O alta prevedere semnificativa a amendamentelor propuse la OUG 81/2007 se refera la reducerea capitalului social al Fondului. La crearea acestuia in 2005, Fondul avea un numar de 14.240.540.675 actiuni nominale si, in consecinta, un capital social de 14.240.540.675 lei, in conditiile in care o actiune in Fond are o valoare nominala de 1 leu. Intrucat capitalul social al Fondului a fost stabilit prin contributii in natura reprezentand participatii in diverse societati comerciale, iar la acel moment nu a fost efectuata o evaluare a acestor active, care sa ateste atat valoarea individuala a fiecarui bun adus ca aport la capitalul social al companiei, cat si valoarea integrala a bunurilor aduse ca aport, o asemenea evaluare a respectivelor bunuri trebuia efectuata ulterior. Pe 4 februarie 2010, valoarea bunurilor aduse ca aport la capitalul social initial al Fondului a fost stabilita la 13.744.810.876 lei, mai mica cu 495.729.799 lei decat valoarea capitalul social initial, diferenta reprezentand 3,4811% din capitalul social al Fondului. In cazurile in care exista o pierdere a valorii nete a activelor, trebuie sa aiba loc fie o crestere a capitalului social, fie o reducere a valorii nominale a actiunilor, inainte ca o distribuire a profitului prin dividende sa fie posibila. Astfel, pentru a putea efectua distribuirea de dividende catre actualii detinatori de actiuni in Fond, este necesara diminuarea capitalului social al Fondului. Astfel, adoptarea amendamentelor propuse la OUG 81/2007 vor permite reducerea capitalului social al Fondului de la 14.240.540.675 lei la 13.744.810.876 lei, prin anularea unui numar de 495.729.799 actiuni detinute de statul roman si neplatite. Deblocarea distribuirii de dividende este extrem de importanta. Dividendele datorate statului roman, ca urmare a participatiilor sale in Fond, reprezinta una dintre sursele sale de bani pentru plata despagubirilor in numerar catre persoanele indreptatite. De asemenea, dividendele au o importanta extrem de mare pentru actionarii privati, care au avut parte doar de promisiuni neindeplinite de la intrarea in vigoare a Legii 10/2001.

In plus, amendamentele propuse la OUG 81/2007 sustin ca Fondul poate fi listat pe BVB fara a fi necesara efectuarea unei oferte publice, asa cum am mentionat mai sus, ceea ce inseamna ca procesul de listare va fi mai rapid. Intr-adevar, in lumina faptului ca 40% din capitalul Fondului se afla acum in mainile actionarilor privati, si nu in cele ale statului, o asemenea solutie pare logica si posibil de indeplinit.

Concluzii

Aproape oricine urmareste Fondul Proprietatrea poate anticipa adoptarea de catre Camera Deputatilor a amendamentelor propuse la OUG 81/2007, precum si adoptarea subsecventa de catre Senat. Pur si simplu nu exista niciun motiv pentru care procesul de listare sa nu se desfasoare intr-un mod pasnic. Nu este vorba doar despre faptul ca solicitantii de despagubiri, persoane in varsta, se sting din viata in asteptarea dreptatii – ci este vorba si despre faptul ca listarea Fondului reprezinta un eveniment extrem de important pentru piata de capital din Romania care, dupa listare, va deveni mult mai atractiva pentru investitorii straini in acest domeniu, creand locuri de munca si noi oportunitati de afaceri, precum si generand sume mari de bani din taxele ce vor trebui platite la CNVM si BVB. Mai mult, listarea va pune capat costurilor enorme pe care statul roman trebuie sa le suporte ca urmare a deciziilor adoptate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului. Si, chiar mai important, planul corect si laudabil de despagubire a victimelor regimului comunist din Romania va vedea in cele din urma lumina zilei. Asadar, cand va fi in cele din urma listat Fondul Proprietatea – speram ca inainte de sfarsitul anului 2010.

Articolul a fost publicat cu aprobarea:

Rubin Meyer Doru & Trandafir

SOCIETATE CIVILA DE AVOCATI / LAWYERS PROFESSIONAL CORPORATION

IN ASOCIERE CU / AFFILIATED WITH HERZFELD & RUBIN, P.C.

http://www.hr.ro