Intalnire online

[P] VIDEO Stere Farmache: "Unele companii pornesc apriori de la faptul ca vor inregistra arierate"

de HotNews.ro     HotNews.ro
Marţi, 23 noiembrie 2010, 10:22 Economie | Burse

Stere Farmache
Foto: Hotnews
Stere Farmache, presedintele Bursei de Valori Bucuresti, este optimist in ceea ce priveste numarul  companiilor care sunt interesate de intrarea pe BVB: "Nu pot sa va dau nume, dar avem feed-back-uri pozitive din partea companiilor. Sectoare interesate sunt industria constructiilor de masini, industria usoara si chiar alimentara/agricultura". In ceea ce priveste scaderea arieratelor, insa, presedintele BVB este sceptic: "In Romania arieratele au devenit o practica".

Fragmente din inregistrarea realizata in studioul HotNews.ro:

  • de la inceputul crizei specialistii tot asteapta vestile bune, si ele au mai venit, dar continua si vestile mai putin bune pentru analisti situatiile din Irlanda si Portugalia nu sunt o surpriza
  • sunt voci care spun ca aceasta situatie nesigura va continua
  • autoritatile financiare europene isi vor uni fortele pentru ca Europa sa fie in competitie cu Bursa din America
  • nu exista un impact direct asupra bursei din Romania, exista unul indirect si aici ma refer la increderea investitorilor in pietele financiare. Creste aversiunea la risc, cresc costurile de finantare
  • nu pot sa dau nume ale companiilor care sunt interesate de intrarea pe BVB, dar avem feed-back-uri pozitive din partea companiilor
  • sectoare interesate sa intre pe bursa: industria constructiilor de masini, industria usoara si chiar alimentara/agricultura
  • in anul 2011  eforturile Bursei vor prinde contur si vom vedea si efecte
  • cadrul legislativ de astazi pare sa fie unul pozitiv pentru listari, si aici ma refer la companiile de stat
  • numarul IPO-urilor va fi depasit in anul urmator fata de 2010.
  • arieratele in economie reprezinta o problema inca de acum 20 de ani
  • arieratele s-au situata mai ales in zona companiilor de stat si reprezinta o forma mascata de finantare a unei companii
  • in Romania arieratele au devenit o practica
  • unele companii pornesc apriori de la faptul ca vor inregistra arierate. Acest lucru trebuie scos din mentalui managerilor
  • companiile trebuie sa respecte disciplinele financiare, cu sacrificiile de rigoare
  • Bursa are memorandumuri semnate cu toate marile burse din lume
Urmariti integral materialul video





Scurt CV Stere Farmache
Cu studii academice in economie si management si o experienta in directoratul Ministerului Finantelor Publice, Stere Farmache si-a construit incepand cu 1995 cariera ca director general al Bursei de Valori Bucuresti. Acum detine functia de presedinte al Bursei, fiind o personalitate marcanta a  pietei de capital autohtone. De la redeschiderea Bursei de Valori in urma cu 15 ani, Stere Farmache a creat si dezvoltat infrastrustructura pietei de capital romanesti. Incepand cu 2009, a preluat fuctia de Prim Vicepresedinte Executiv al Alpha Bank Romania. De asemenea, in ultimii trei ani, a lucrat ca profesor asociat al Academiei de Studii Economice Bucuresti.















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 carmen

    1. Cum a fost afectata piata de capital din Romania, dar si cea din regiune, de criza economica generata la nivel mondial?
    2. Cum s-a diversificat BVB in cei peste 10 ani de activitate. Coplexitatea mecanismelor bursiere inseamna atragerea de lichiditati pe piata de capital?

    • Stere Farmache

      1. Criza financiara care a debutat la mijlocul anului 2007 a afectat puternic increderea investitorilor si a crescut semnificativ aversiunea fata de risc a investitorilor. Criza s-a manifestat cu intensitati diferite pe piete diferite. Astfel, oarecum paradoxal, desi criza financiara a inceput in SUA – cea mai dezvoltata economie a lumii, cele mai afectate au fost tarile incluse in asa numitele categorii ale “pietelor emergente” sau “piete frontier”. Asa se face ca pietele mai tinere s-au aratat fragilitatea comparativ cu pietele mature. Pe tendinta ascendenta, aceste vulnerabilitati se pot insa transforma in oportunitati.
      Toate tarile din regiune au fost afectate, dar sunt semne ca increderea investitorilor incepe sa revina si cu siguranta vom observa in scurt timp cresterea interesului investitorilor pentru pietele din Europa Centrala si de Sud-Est.

    • Stere Farmache

      2. BVB a inceput sa functioneze in noiembrie 1995, cand in ringul Bursei se puteau realiza tranzactii doar cu actiuni emise de 9 companii. Acum sunt listate pe piata reglementata peste 70 de companii, iar pe Piata Rasdaq se tranzactioneaza actiuni emise de cateva sute de companii. De asemenea, exista o companie straina listata la Cota Bursei (Erste Group AG), iar pe ATS –ul BVB pot fi tranzactionate de ieri actiunile Daimler.
      De asemenea, este de observat ca gama de instrumente financiare aflate in oferta BVB s-a diversificat: de la actiuni in primii ani, apoi obligatiuni municipale, obligatiuni corporatiste, titluri de stat, contracte futures sau produse structurate. Acomodarea acestor instrumente financiare a fost posibila datorita dezvoltarii continue a infrastructurii si mecanismelor bursiere.

  • Întrebarea nr. 2 Daniela

    Nu credeti ca potentialul de tranzactionare de pe piata romaneasca este indeajuns de mic incat sa nu fie nevoie de doua burse? (BVB si Sibex) Lichiditatea este scazuta la amandoua, investitorii sunt putini si speriati, instrumentele nu foarte multe...

    • Stere Farmache

      Personal sustin o piata de capital consolidata, in care sa se regaseasca Bursa de la Bucuresti, Bursa de la Sibiu si piata de energie, dar care sa fie administrate de catre un unic operator bursier. Competitia poate fi un motor al dezvoltarii, pana la punctul in care diversitatea nu mai este motivata economic. Realizarea unui astfel de proiect trebuie sa corespunda in egala masura intereselor paticipantilor din piata, intermediari, investitori, emitenti si actionari. Aceasta este o decizie a actionarilor burselor.

  • Întrebarea nr. 3 Marius Ogrean

    Ce planuri aveti pentru a creste lichiditatea pe BVB?

    • Stere Farmache

      Lichiditatea este poate principala preocupare a oricarui operator bursier, indiferent de gradul de dezvoltare al pietei financiare. Lichiditatea este intotdeauna si oriunde rezultatul interactiunii a doua forte: CEREREA si OFERTA. Eu cred ca principala problema a BVB este OFERTA inadecvata si de aceea preocuparile noastre se vor concentra preponderent catre aducerea in ringul Bursei de noi companii si de noi instrumente financiare. Evident, nu vom neglija nici CEREREA si suntem convinsi ca este doar o chestiune de timp pana cand eforturile noastre se vor regasi si la nivelul LICHIDITATII.

  • Întrebarea nr. 4 marius

    Stima dl. presedinte, cum va explicati ca pe BVB rulajul mediu este undeva la 1 milion de euro in 95% din zile iar pe bursele din ungaria, cehia ii undeva peste 30 milioane de euro??? Sa nu mai vorbim de bursa poloneza sau austriaca. Dvs sunteti presedinte de mult timp, sunteti multumit de ceea ce ati realizat? /
    Revin.....uitativa la rulaj si la IPO-uri!!!! Asta spune multe.

    Va multumesc(editat de HotNews.ro)

    • Stere Farmache

      Pentru corecta informare a celor care ne urmaresc, statisticile Bursei arata ca valoarea medie zilnica a tranzactiilor realizate la BVB cu toate tipurile de instrumente este in acest an de aproape 9 milioane de euro. Chiar si asa nu consider ca este o cifra multumitoare.
      Cred ca tine si de structura personalitatii mele, dar niciodata nu cred ca voi spune ca sunt multumit de ce am realizat si ca lucrurile nu ar putea fi facute mai bine. In toti acesti ani in care am lucrat pentru dezvoltarea pietei de capital din Romania au existat destule momente de satisfactie, exista si unele regrete si sunt convins ca putem sa imbunatatim ceea ce avem acum. Aceasta stare de cvasi-permanenta nemultumire nu trebuie insa sa ma impiedice sa vad realizarile BVB.

  • Întrebarea nr. 5 marius

    Care a fost rolul bursei in acesti 15 ani raportat la PIB-ul tarii?

    • Stere Farmache

      Evolutia Bursei in cei 15 ani de activitate a fost strans legata de procesul de privatizare si restructurare a economiei romanesti. Procesul de privatizare si-a pus o amprenta puternica asupra evolutiei Bursei, statul fiind atras mai degraba de mitul "privatizari prin investitori strategici", in detrimentul privatizarii prin mecanismele bursiere, ceea ce a condus la o prezenta relativ mica a companiilor din sectoarele importante. Astfel, capitalizarea bursiera, in anii de varf, nu a depasit 27% din PIB.
      Cu toate acestea au existat companii atat de stat - putine ce e drept, cat si private care au utilizat mecanismele bursei pentru finantare. Pe de alta parte, desi nu a atins o masa critica Bursa a oferit o oportunitate pentru investitori, care nu reprezinta, din pacate, un procent relevant din populatia activa.

  • Întrebarea nr. 6 Dan

    Considerati normala situatia si compatibila pozitia dvs. de presedinte BVB si prim vicepresedinte Alpha Bank ?
    Ati putea influenta decizia unor actionari greci in jocul la BVB ?

    • Stere Farmache

      1. Cele doua functii sunt compatibilitate si in drept, si in fapt. Precizez, de asemenea, ca functia de Presedinte in Consiliul de Administratie al BVB nu reprezinta o functie executiva, regulile pietei de capital stabilind o demarcatie clara intre atributiile executive si non-executive.
      Din perspectiva oportunitatii, cred ca este nornal ca persoane care activeaza in institutii ale mediului financiar - fie ca este vorba de banci, fonduri de investitii, fonduri de pensii, societati de asigurari, societati de investitii financiare – sa se regaseasca in Consiliul de Administratie al BVB. In decursul timpului membrii Consiliului, desemnati de actionari prin vot, au fost reprezentanti ai institutiilor bancare, Societati de Servicii de Investitii Financiare, emitenti, fonduri. Pentru mine este intr-adevar o onoare sa fii Presedintele Bursei, care presupune in acelasi timp si o raspundere pe masura.

    • Stere Farmache

      2. Ca Presedinte al BVB imi doresc ca Bursa sa atraga investitorii, fie ei romani sau straini, dar aceasta decizie este una care ii priveste.

  • Întrebarea nr. 7 vali

    Cite IPO estimati ca vor fi in anul 2011 si cum vedeti interesul investitorilor straini in anul care urmeaza?

    • Stere Farmache

      Este destul de greu de estimat in acest moment numarul de IPO-uri, dar cu siguranta ca eforturile actuale ale Bursei, prin road-show-uri si vizite la companii eligibile, vor produce efecte in 2011, imbunatatirea climatului economic putand imbunatatii numarul de IPO-uri. Estimez ca vom avea o crestere fata de 2010.

  • Întrebarea nr. 8 tornado

    1.Cine poate juca la busa?
    2.care este suma minima cu care poti juca la busa ?
    3.Cistigurile sunt propotionale cu suma jucata
    4.Dac sfatuiti pe romani sa joce la busa ,si care sunt riscurile
    5Nu sti dac ma putiti lamuri in legatura cu unele actiuni petrom pe care le detin la care exita o cotatie f slaba pe busa de ce ?
    MULTUMESC!!

    • Stere Farmache

      Nu as sfatui pe nimeni, niciodata sa priveasca la piata bursiera ca la un joc. Realizarea de investitii este o activitate extrem de serioasa, care presupune elaborarea unei strategii personale de plasament, care sa fie urmata cu tenacitate. Un investitor, pentru a avea succes, trebuie sa-si dezvolte capacitatea de analiza, sa arate rabdare, sa stie sa aleaga intre multitudinea de variante pe care le are la un moment dat, sa-si anuleze teama… si lista de calitati ar putea continua. In niciun caz investitia pe Bursa nu trebuie sa fie privita ca un joc.
      Si acum raspunsuri foarte scurte la intrebarile adresate:
      1. suma minima depinde de la o companie de brokeraj la alta. In principiu, cu echivalentul a 500 euro va puteti deschide un cont de tranzactionare;
      2. Da, in termeni nominali castigurile pot fi mai mari cu cat suma investita este mai mare;
      3. Romanii ar trebuie sa priveasca investitia la Bursa ca pe o varianta de luat in calcul atunci cand cauta oportunitati de plasament pentru resursele financiare pe care le detin;
      4. Nu cred ca este bine ca un oficial al BVB sa exprime un punct de vedere referitor la pretul unei actiuni. Ar trebui sa ramana atributul exclusiv al brokerilor, analistilor financiari, jurnalistilor… si in primul rand al investitorilor.

  • Întrebarea nr. 9 Mihai

    Mie mi se pare ca BVB face lucruri interesante, are initiative bune, dar este asociat de multi cu fraudele in genul Rompetrol, Fondul Proprietatea si alte afaceri neclare care ii afecteaza credibilitatea. De ce nu incepeti o campanie de imagine in care sa va promovati ca o institutie credibila, sa educati lumea, sa faceti bursa "fun" cum e in filmele americane? :)

    • Stere Farmache

      Desi are este o companie privata, BVB are si o responsabilitate publica de educare a publicului si de promovare a pietei de capital. In decursul timpului s-au desfasurat astfel de programe, avand unele limitari legate atat de resurse, cat si de contextul actual, criza financiara. Cu siguranta ca in viitor vom aloca mai multe resurse pe aceste proiecte.

  • Întrebarea nr. 10 Alexandru

    1. Ce actiuni de lobby intreprindeti pentru a facilita listarea companiilor de stat la BVB?

    2. Credeti ca declarand "Listarea la Bursa este un act de curaj pentru companii" ajutati la promovarea bursei de valori?

    • Stere Farmache

      1. Discutam in permanenta cu factorii de decizie - politici si economici – si incercam sa convingem ca piata de capital are nevoie de listarea companiilor de stat cel putin in aceeasi masura in care Statul are nevoie de o piata de capital dezvoltata. Este o relatie de tip “win – win” si sunt convins ca din ce in ce mai multa lume va realiza asta.

    • Stere Farmache

      2. Va multumesc pentru intrebare, pentru ca imi da posibilitatea sa reiau aceasta afirmatie. Afirmatia a fost usor scoasa din context. Lumea este a celor curajosi si companiile care acum, in aceasta perioada, vor reusi sa atraga investitori si sa realizeze planuri de dezvoltare vor fi castigatorii perioadei de dupa criza economica pe care o traversam. Afirmatia trebuie citita in cntextul in care marea majoritate a companiilor au optinut finantare prin credite bancare.

  • Întrebarea nr. 11 Creator

    1. Exista in planurile BVB, aducerea de noi emitenti straini pe piata romaneasca?
    Daca macar lumea nu are incredere in cei autohtoni, poate in cei straini...gen Volkswagen, Raiffeisen, chiar BP, British American Tobacco, Vodaphone, etc !

    2. Poate reusiti sa ii dati o sugestie administratorului IT de la BVB, sa introduca in acel TOP 25 , noi categorii: a certificatelor turbo si a tranzactiilor futures, precum si tuturor produselor viitoare (precum si subscrierea curenta la un anumit IPO).
    Sunt FOARTE greu de gasit in site.

    • Stere Farmache

      1. BVB a lansat 23.11. 2010 o noua piata (ATS – Sectiunea Internationala), in cadrul careia pot fi tranzactionate deocamdata doar actiunile Daimler AG. Ma bucur sa observ ca gandim la fel si daca investitorii ne vor dreptate, si dumneavoastra, dar si noua, cu siguranta vor aparea alaturi de Daimler si actiuni emise de unele dintre companiile enumerate in intrebare. Mizam pe colaborearea si aportul broker-ilor in atragerea de noi companii.

    • Stere Farmache

      2. Multumim pentru sugestie. I-am rugat pe colegi sa monitorizeze toate intrebarile care vor fi adresate aici si sa extraga toate opiniile care pot contribui la imbunatatirea activitatii BVB.

  • Întrebarea nr. 12 spirache

    Pentru ce instrumente/ segmente se piata de la BVB preconizati o dezvoltare in anul 2011?
    Am citit ca BVB se afla intr-o campanie de atragere de noi emitenti la cota Bursei. Care este feed-back-ul companiilor?
    Unde este BVB astazi fata de asteptarile pe care le aveati in urma cu 15 ani? Ati reusit ceea ce v-ati propus?
    De ce facilitati din partea Guvernului ar avea nevoie piata de capital?

    • Stere Farmache

      1. Cred ca piata actiunilor va creste semnificativ anul viitor, odata cu listarea “Fondului Proprietatea” si ca urmare, sper, a privatizarilor anuntate de Guvern. De asemenea sectorul actiunilor internationale (pe ATS) si produse structurate.

    • Stere Farmache

      2. Avem un feed-back pozitiv de la companiile cu care am discutat, dar pentru o decizie finala Bursa trebuie sa continue aceste eforturi, listarea pe bursa a unei companii fiind o decizie strategica ce trebuie luata dupa o analiza atenta a avantajelor si a eforturilor. Sunt increzator ca aceste eforturi vor produce efecte, incepand cu anul 2011.

    • Stere Farmache

      3. In cei 15 ani BVB s-a pozitionat ca o institutie centrala a pietei de capital din Romania si bucura de o atentia sporita si credibilitate in cadrul institutiilor financiare din Romania.
      De-a lungul timpului am creat o institutie puternica, o infrastructura moderna in jurul careia s-a construit un grup de companii care contribuie la realizarea tranzactiilor bursiere si care conecteaza piata de capital din Romania la piata financiara europeana. Depozitarul Central este conectat, in acest moment, cu 16 institutii similare europene. Avantul bursei a fost incetinit de efectele crizei financiare, care au impiedicat atingerea unei mase critice (capitalizare, valoarea tranzactiilor), care sa permitat trecerea de la frontier market spre emerging market.

    • Stere Farmache

      4. Singura “facilitate” de care are nevoie piata de capital este ca autoritatile, Guvernul, sa priveasca in jur, la pietele din regiune, la modul in care a fost utilizata piata de capital in procesul de privatizare si finantare al companiilor si sa incerce sa aplice aceleasi principii. Mai exact, sa privatizeze companiile din portofoliu prin utilizarea mecanismelor bursiere care asigura transparenta si eficienta procesului si elimina suspiciunile care insotesc adesea privatizarile.

  • Întrebarea nr. 13 mihnea

    In ultimii ani s-au listat destul de putine companii la BVB. Care sunt motivele pentru care companiile inca se tem de listarea la bursa?
    Daca compniile locale inca se tem de listare, credeti ca veti putea compensa acest fapt cu tranzactionarea de actiuni straine pe piata pe care tocmai ati lansat-o azi? Care credeti ca vor fi efectele tranzactionarii pe sistemul alternativ de tranzactionare al BVB al unor emitenti straini de renume mondial? Cum credeti ca va evolua acest segment de piata la BVB in 2011?

    • Stere Farmache

      1. Cred ca principala cauza a retinerii companiilor de a se lista la Bursa tine, in acest moment, de contextul general economic si financiar. Dupa ce in anul 2007 valoarea companiilor romanesti (chiar si a celor nelistate) s-a aflat la maxime, acum managerii si actionarii majoritari se gandesc ca investitorii vor evalua compania lor sub aceasta valoare. Daca insa vor reusi sa priveasca listarea la BVB ca pe un element al unei strategii de dezvoltare pe termen mediu si lung, atunci aceasta “teama” ar trebui sa dispara.

    • Stere Farmache

      2. Prin lansarea ATS – Sectiunea Internationala mizam pe doua categorii de efecte: cantitative si calitative.
      Cele cantitative se refera evident la numarul si valoarea tranzactiilor care se vor realiza cu astfel de actiuni. Una dintre intentiile noastra este de a aduce pe ATS actiuni straine emise de compani care activeaza in sectoare economice care nu se regasesc in prezent la BVB, ceea ce va permite investitorilor autohtoni sa-si construiasca portofolii mult mai echilibrate, functie de propriile strategii de investitii.
      In ceea ce priveste efectele cantitative, mizam pe un efect de antrenare a companiilor locale nelisatate, dar care activeaza in domenii similare cu cele aduse pe ATS. Doar cu titlu de exemplu, sa presupunem ca am aduce pe ATS – Sectiunea Internationala actiunile emise de un club de fotbal european. Daca investitorii romani vor investi aceste titluri, credem ca este firesc ca si conducatorii cluburilor de fotbal romanesti sa ia in calcul posibilitatea listarii la BVB.

  • Întrebarea nr. 14 mihai

    Stimate domn Farmache,
    Avand in vedere ca sunteti la conducerea BVB inca de la inceput:
    1. Nu credeti ca investitorii s-au plictisit sa tranzactioneve Sif-uri, TLV, BRD, TGN,TEL?
    2. Avand in vedere valoarea zilnica de tranzactionare a BVB sunteti de acord ca BVB este sub Piata Obor din Bucuresti?
    3. Care este motivul pentru care BVB nu investeste timp si resurse in a dezvolta infrastructura necesara pentru a putea avea o piata Futures performanta?
    4. Nu credeti ca BVB si Sibex sunt prea mici pentru a avea orgolii?
    Care considerati ca sunt cele mai importante realizari ale Bursei de cand sunteti la Conducere?

    • Stere Farmache

      1. NYSE este cu siguranta cea mai cunoscuta piata bursiera si acolo investitorii nu s-au plictisit sa tranzactioneze actiuni General Electric. Desi admit ca poate componenta psihologica are importanta ei in comportamentul investitorilor, nu cred ca este corect sa formulam comportamentul investitorilor in acesti termeni. Daca emitentii reusesc, prin activitatea lor, sa creeze valoare actionarilor, cu siguranta investitorii nu se vor “plictisi” sa investeasca in titlurile emise de acestia.

    • Stere Farmache

      2. Sunt de acord ca lichiditatea pietei bursiere din Romania nu este satisfacatoare, am explicat mai sus cauzele. Nu pot comenta mai mult.

  • Întrebarea nr. 15 Alexandru

    1. Domnule Farmache, considerati ca remarca "Listarea la Bursă este un act de curaj pentru companii" ajuta la promovarea bursei de la Bucuresti?

    2. Ce actiuni de lobby (concret) ati intreprins pentru facilitarea listarii marilor companii de stat?

    • Stere Farmache

      1. Am raspuns mai sus la aceasta intrebare. Multumesc.

      2. De asemenea, a mai fost o intrebare asemenatoare mai sus, la care am dat deja raspuns.

  • Întrebarea nr. 16 razvan

    Stimate domn,

    Prin Legea 247/2005, privind reforma în domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, entitatile care detin in numele statului pachetul majoritar la societatile care sunt in portofoliul Fondului Proprietatea sunt obligate sa listeze minim 5% la Bursa de valori Bucuresti.

    De ce Bursa de Valori Bucuresti, direct interesata in proces, nu a deschis actiuni in instanta pentru a obliga autoritatile mai sus mentionate sa respecte legea si sa listeze companiile?

    • Stere Farmache

      1. Nu este in politica BVB sa initieze actiuni in instanta care sa oblige (mai ales Statul). Trebuie sa avem o pozitie obiectiv-neutra. Prin activitati de lobby incercam sa convingem autoritatile sa realizeze privatizari prin bursa. Ne dorim ca Statul sa fie un partener, nu fim pe pozitii adverse.

  • Întrebarea nr. 17 Urmuz Asachi

    Recenta situatie "Chelu" a scos din nou in evidenta vulnerabilitatea BVB in fata speculatiilor si speculatorilor la Bursa (in parte din cauza lichiditatii mici de pe piata). Ce intreprindenti concret in sensul protejarii eventualilor investitori onesti?

    • Stere Farmache

      Nu cunosc activitatea investitionala a domnului Chelul pe Bursa, daca ea exista. Activitatea de tranzactionare la BVB este supravegheata de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, care are la randul sau atributii sa asigure protectria investitorilor.

  • Întrebarea nr. 18 economity.com

    as aprecia raspunsuri transante si mai putin diplomatice...
    1. care sunt principalele deficiente ale BVB si cum considerati ca trebuie eliminate sau minimizate?
    2. ce neimpliniri aveti la conducerea BVB?
    3. ce facilitati/avantaje credeti ca se pot oferi emitentilor care se listeaza la BVB, atat din partea institutiilor de piata de capital cat si fiscale?
    4. de ce s-ar lista o companie la BVB si nu la Viena sau Varsovia?

    • Stere Farmache

      1. - oferta insuficienta de instrumente financiare ale unor companii importante
      - implementarea imprumutului de actiuni, vanzari scurte
      - implicarea insuficienta a autoritatilor in dezvoltarea pietei de capital








Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

2684 vizualizari

  • BVB contex actual (Marţi, 23 noiembrie 2010, 10:51)

    carmen [anonim]

    1. Cum a fost afectata piata de capital din Romania, dar si cea din regiune, de criza economica generata la nivel mondial?
    2. Cum s-a diversificat BVB in cei peste 10 ani de activitate. Coplexitatea mecanismelor bursiere inseamna atragerea de lichiditati pe piata de capital?
    • Raspuns (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:43)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui carmen

      1. Criza financiara care a debutat la mijlocul anului 2007 a afectat puternic increderea investitorilor si a crescut semnificativ aversiunea fata de risc a investitorilor. Criza s-a manifestat cu intensitati diferite pe piete diferite. Astfel, oarecum paradoxal, desi criza financiara a inceput in SUA – cea mai dezvoltata economie a lumii, cele mai afectate au fost tarile incluse in asa numitele categorii ale “pietelor emergente” sau “piete frontier”. Asa se face ca pietele mai tinere s-au aratat fragilitatea comparativ cu pietele mature. Pe tendinta ascendenta, aceste vulnerabilitati se pot insa transforma in oportunitati.
      Toate tarile din regiune au fost afectate, dar sunt semne ca increderea investitorilor incepe sa revina si cu siguranta vom observa in scurt timp cresterea interesului investitorilor pentru pietele din Europa Centrala si de Sud-Est.
    • Raspuns (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:45)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui carmen

      2. BVB a inceput sa functioneze in noiembrie 1995, cand in ringul Bursei se puteau realiza tranzactii doar cu actiuni emise de 9 companii. Acum sunt listate pe piata reglementata peste 70 de companii, iar pe Piata Rasdaq se tranzactioneaza actiuni emise de cateva sute de companii. De asemenea, exista o companie straina listata la Cota Bursei (Erste Group AG), iar pe ATS –ul BVB pot fi tranzactionate de ieri actiunile Daimler.
      De asemenea, este de observat ca gama de instrumente financiare aflate in oferta BVB s-a diversificat: de la actiuni in primii ani, apoi obligatiuni municipale, obligatiuni corporatiste, titluri de stat, contracte futures sau produse structurate. Acomodarea acestor instrumente financiare a fost posibila datorita dezvoltarii continue a infrastructurii si mecanismelor bursiere.
  • Fuziuni (Marţi, 23 noiembrie 2010, 11:08)

    Daniela [anonim]

    Nu credeti ca potentialul de tranzactionare de pe piata romaneasca este indeajuns de mic incat sa nu fie nevoie de doua burse? (BVB si Sibex) Lichiditatea este scazuta la amandoua, investitorii sunt putini si speriati, instrumentele nu foarte multe...
    • Raspuns (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:50)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniela

      Personal sustin o piata de capital consolidata, in care sa se regaseasca Bursa de la Bucuresti, Bursa de la Sibiu si piata de energie, dar care sa fie administrate de catre un unic operator bursier. Competitia poate fi un motor al dezvoltarii, pana la punctul in care diversitatea nu mai este motivata economic. Realizarea unui astfel de proiect trebuie sa corespunda in egala masura intereselor paticipantilor din piata, intermediari, investitori, emitenti si actionari. Aceasta este o decizie a actionarilor burselor.
  • Lichiditate (Marţi, 23 noiembrie 2010, 11:48)

    Marius Ogrean [anonim]

    Ce planuri aveti pentru a creste lichiditatea pe BVB?
    • Raspuns (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:52)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius Ogrean

      Lichiditatea este poate principala preocupare a oricarui operator bursier, indiferent de gradul de dezvoltare al pietei financiare. Lichiditatea este intotdeauna si oriunde rezultatul interactiunii a doua forte: CEREREA si OFERTA. Eu cred ca principala problema a BVB este OFERTA inadecvata si de aceea preocuparile noastre se vor concentra preponderent catre aducerea in ringul Bursei de noi companii si de noi instrumente financiare. Evident, nu vom neglija nici CEREREA si suntem convinsi ca este doar o chestiune de timp pana cand eforturile noastre se vor regasi si la nivelul LICHIDITATII.
  • Regiuni!! (Marţi, 23 noiembrie 2010, 11:54)

    marius [anonim]

    Stima dl. presedinte, cum va explicati ca pe BVB rulajul mediu este undeva la 1 milion de euro in 95% din zile iar pe bursele din ungaria, cehia ii undeva peste 30 milioane de euro??? Sa nu mai vorbim de bursa poloneza sau austriaca. Dvs sunteti presedinte de mult timp, sunteti multumit de ceea ce ati realizat? /
    Revin.....uitativa la rulaj si la IPO-uri!!!! Asta spune multe.

    Va multumesc(editat de HotNews.ro)
    • Raspuns (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:53)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      Pentru corecta informare a celor care ne urmaresc, statisticile Bursei arata ca valoarea medie zilnica a tranzactiilor realizate la BVB cu toate tipurile de instrumente este in acest an de aproape 9 milioane de euro. Chiar si asa nu consider ca este o cifra multumitoare.
      Cred ca tine si de structura personalitatii mele, dar niciodata nu cred ca voi spune ca sunt multumit de ce am realizat si ca lucrurile nu ar putea fi facute mai bine. In toti acesti ani in care am lucrat pentru dezvoltarea pietei de capital din Romania au existat destule momente de satisfactie, exista si unele regrete si sunt convins ca putem sa imbunatatim ceea ce avem acum. Aceasta stare de cvasi-permanenta nemultumire nu trebuie insa sa ma impiedice sa vad realizarile BVB.
  • rol (Marţi, 23 noiembrie 2010, 11:59)

    marius [anonim]

    Care a fost rolul bursei in acesti 15 ani raportat la PIB-ul tarii?
    • Raspuns (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:07)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      Evolutia Bursei in cei 15 ani de activitate a fost strans legata de procesul de privatizare si restructurare a economiei romanesti. Procesul de privatizare si-a pus o amprenta puternica asupra evolutiei Bursei, statul fiind atras mai degraba de mitul "privatizari prin investitori strategici", in detrimentul privatizarii prin mecanismele bursiere, ceea ce a condus la o prezenta relativ mica a companiilor din sectoarele importante. Astfel, capitalizarea bursiera, in anii de varf, nu a depasit 27% din PIB.
      Cu toate acestea au existat companii atat de stat - putine ce e drept, cat si private care au utilizat mecanismele bursei pentru finantare. Pe de alta parte, desi nu a atins o masa critica Bursa a oferit o oportunitate pentru investitori, care nu reprezinta, din pacate, un procent relevant din populatia activa.
  • Completare CV (Marţi, 23 noiembrie 2010, 12:16)

    Dan [anonim]

    Considerati normala situatia si compatibila pozitia dvs. de presedinte BVB si prim vicepresedinte Alpha Bank ?
    Ati putea influenta decizia unor actionari greci in jocul la BVB ?
    • Raspuns (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:24)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      1. Cele doua functii sunt compatibilitate si in drept, si in fapt. Precizez, de asemenea, ca functia de Presedinte in Consiliul de Administratie al BVB nu reprezinta o functie executiva, regulile pietei de capital stabilind o demarcatie clara intre atributiile executive si non-executive.
      Din perspectiva oportunitatii, cred ca este nornal ca persoane care activeaza in institutii ale mediului financiar - fie ca este vorba de banci, fonduri de investitii, fonduri de pensii, societati de asigurari, societati de investitii financiare – sa se regaseasca in Consiliul de Administratie al BVB. In decursul timpului membrii Consiliului, desemnati de actionari prin vot, au fost reprezentanti ai institutiilor bancare, Societati de Servicii de Investitii Financiare, emitenti, fonduri. Pentru mine este intr-adevar o onoare sa fii Presedintele Bursei, care presupune in acelasi timp si o raspundere pe masura.
    • Raspunde (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:29)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      2. Ca Presedinte al BVB imi doresc ca Bursa sa atraga investitorii, fie ei romani sau straini, dar aceasta decizie este una care ii priveste.
  • IPO (Marţi, 23 noiembrie 2010, 12:54)

    vali [anonim]

    Cite IPO estimati ca vor fi in anul 2011 si cum vedeti interesul investitorilor straini in anul care urmeaza?
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:33)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui vali

      Este destul de greu de estimat in acest moment numarul de IPO-uri, dar cu siguranta ca eforturile actuale ale Bursei, prin road-show-uri si vizite la companii eligibile, vor produce efecte in 2011, imbunatatirea climatului economic putand imbunatatii numarul de IPO-uri. Estimez ca vom avea o crestere fata de 2010.
  • OK!! (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:13)

    tornado [utilizator]

    1.Cine poate juca la busa?
    2.care este suma minima cu care poti juca la busa ?
    3.Cistigurile sunt propotionale cu suma jucata
    4.Dac sfatuiti pe romani sa joce la busa ,si care sunt riscurile
    5Nu sti dac ma putiti lamuri in legatura cu unele actiuni petrom pe care le detin la care exita o cotatie f slaba pe busa de ce ?
    MULTUMESC!!
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:36)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui tornado

      Nu as sfatui pe nimeni, niciodata sa priveasca la piata bursiera ca la un joc. Realizarea de investitii este o activitate extrem de serioasa, care presupune elaborarea unei strategii personale de plasament, care sa fie urmata cu tenacitate. Un investitor, pentru a avea succes, trebuie sa-si dezvolte capacitatea de analiza, sa arate rabdare, sa stie sa aleaga intre multitudinea de variante pe care le are la un moment dat, sa-si anuleze teama… si lista de calitati ar putea continua. In niciun caz investitia pe Bursa nu trebuie sa fie privita ca un joc.
      Si acum raspunsuri foarte scurte la intrebarile adresate:
      1. suma minima depinde de la o companie de brokeraj la alta. In principiu, cu echivalentul a 500 euro va puteti deschide un cont de tranzactionare;
      2. Da, in termeni nominali castigurile pot fi mai mari cu cat suma investita este mai mare;
      3. Romanii ar trebuie sa priveasca investitia la Bursa ca pe o varianta de luat in calcul atunci cand cauta oportunitati de plasament pentru resursele financiare pe care le detin;
      4. Nu cred ca este bine ca un oficial al BVB sa exprime un punct de vedere referitor la pretul unei actiuni. Ar trebui sa ramana atributul exclusiv al brokerilor, analistilor financiari, jurnalistilor… si in primul rand al investitorilor.
  • intrebari (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:40)

    un investitor plictisit [anonim]

    1. Date fiind actualele conditii de piata: lichiditate foarte scazuta, foarte putine conturi active, activitate restransa etc. de ce isi permite grupul BVB sa pastreze o structura foarte stufoasa de personal (mai mult de 140 angajati in intregul grup) ?
    2. Cu implicatii si asupra intrebarii numarul 1, ce se va intampla in momentul in care grupul BVB se va baza in cea mai mare parte doar pe veniturile operationale, in conditiile in care actionarii si-au manifestat interesul de a retrage in mare parte capitalul social- principala sursa de venituri financiare?
    3. Care sunt principalele impedimente in fata unei fuziuni FULGER cu Sibex?
    4. Ce strategie are BVB in ceea ce priveste dezvoltarea pietei de capital romanesti?
    5. Care sunt principalii colaboratori(BURSE) ai BVB la nivel international? Dati va rog exemple de colaborari FRUCTUOASE.
    6. Care este nivelul mediu al salariului net in cadrul grupului BVB?
  • Conflictuale (Marţi, 23 noiembrie 2010, 13:55)

    Mihai [anonim]

    Mie mi se pare ca BVB face lucruri interesante, are initiative bune, dar este asociat de multi cu fraudele in genul Rompetrol, Fondul Proprietatea si alte afaceri neclare care ii afecteaza credibilitatea. De ce nu incepeti o campanie de imagine in care sa va promovati ca o institutie credibila, sa educati lumea, sa faceti bursa "fun" cum e in filmele americane? :)
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:44)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Desi are este o companie privata, BVB are si o responsabilitate publica de educare a publicului si de promovare a pietei de capital. In decursul timpului s-au desfasurat astfel de programe, avand unele limitari legate atat de resurse, cat si de contextul actual, criza financiara. Cu siguranta ca in viitor vom aloca mai multe resurse pe aceste proiecte.
  • dezvoltare regionala (Marţi, 23 noiembrie 2010, 14:39)

    Silviu [anonim]

    ce parere aveti despre dezvoltarea la nivel regional a BVB? parteneriate sau chiar fuziuni cu burse precum cele din Moldova, Ucraina, Bulgaria ar fi fezabile?
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:53)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Silviu

      Acum doua decenii multi am fi fost tentati sa spunem ca este o “nebunie" sa ne gandim ca London Stock Exchange va fuziona cu Borsa Italiana. Acum aceasta fuziune este o realitate de cativa ani. Mai mult, NYSE a fuzionat cu Euronext, iar Nasdaq cu OMX. Asadar, orice este posibil, iar dezvoltari in plan regional precum cele pe care le sugerati dumneavoastra sunt cu siguranta de analizat. Politica Bursei in privinta cooperarii si aliantelor este "wait and see". Suntem in contact permanent cu bursele care sunt deschise spre spre dezvoltarea de proiecte comune. BVB are deja semnate acorduri de cooperare (MoU) cu Bursa de Valori din Moldova si Bursa de Valori din Viena. BVB este bine pozitionata in acest moment pentru orice alianta.
  • Intrebari (Marţi, 23 noiembrie 2010, 15:02)

    Alexandru [anonim]

    1. Ce actiuni de lobby intreprindeti pentru a facilita listarea companiilor de stat la BVB?

    2. Credeti ca declarand "Listarea la Bursa este un act de curaj pentru companii" ajutati la promovarea bursei de valori?
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:54)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      1. Discutam in permanenta cu factorii de decizie - politici si economici – si incercam sa convingem ca piata de capital are nevoie de listarea companiilor de stat cel putin in aceeasi masura in care Statul are nevoie de o piata de capital dezvoltata. Este o relatie de tip “win – win” si sunt convins ca din ce in ce mai multa lume va realiza asta.
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:58)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      2. Va multumesc pentru intrebare, pentru ca imi da posibilitatea sa reiau aceasta afirmatie. Afirmatia a fost usor scoasa din context. Lumea este a celor curajosi si companiile care acum, in aceasta perioada, vor reusi sa atraga investitori si sa realizeze planuri de dezvoltare vor fi castigatorii perioadei de dupa criza economica pe care o traversam. Afirmatia trebuie citita in cntextul in care marea majoritate a companiilor au optinut finantare prin credite bancare.
  • Lipsa acuta de "nume grele" (Marţi, 23 noiembrie 2010, 15:12)

    Creator [utilizator]

    1. Exista in planurile BVB, aducerea de noi emitenti straini pe piata romaneasca?
    Daca macar lumea nu are incredere in cei autohtoni, poate in cei straini...gen Volkswagen, Raiffeisen, chiar BP, British American Tobacco, Vodaphone, etc !

    2. Poate reusiti sa ii dati o sugestie administratorului IT de la BVB, sa introduca in acel TOP 25 , noi categorii: a certificatelor turbo si a tranzactiilor futures, precum si tuturor produselor viitoare (precum si subscrierea curenta la un anumit IPO).
    Sunt FOARTE greu de gasit in site.
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:01)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Creator

      1. BVB a lansat 23.11. 2010 o noua piata (ATS – Sectiunea Internationala), in cadrul careia pot fi tranzactionate deocamdata doar actiunile Daimler AG. Ma bucur sa observ ca gandim la fel si daca investitorii ne vor dreptate, si dumneavoastra, dar si noua, cu siguranta vor aparea alaturi de Daimler si actiuni emise de unele dintre companiile enumerate in intrebare. Mizam pe colaborearea si aportul broker-ilor in atragerea de noi companii.
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:01)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Creator

      2. Multumim pentru sugestie. I-am rugat pe colegi sa monitorizeze toate intrebarile care vor fi adresate aici si sa extraga toate opiniile care pot contribui la imbunatatirea activitatii BVB.
  • dezvoltare BVB (Marţi, 23 noiembrie 2010, 15:50)

    spirache [anonim]

    Pentru ce instrumente/ segmente se piata de la BVB preconizati o dezvoltare in anul 2011?
    Am citit ca BVB se afla intr-o campanie de atragere de noi emitenti la cota Bursei. Care este feed-back-ul companiilor?
    Unde este BVB astazi fata de asteptarile pe care le aveati in urma cu 15 ani? Ati reusit ceea ce v-ati propus?
    De ce facilitati din partea Guvernului ar avea nevoie piata de capital?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:04)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui spirache

      1. Cred ca piata actiunilor va creste semnificativ anul viitor, odata cu listarea “Fondului Proprietatea” si ca urmare, sper, a privatizarilor anuntate de Guvern. De asemenea sectorul actiunilor internationale (pe ATS) si produse structurate.
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:07)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui spirache

      2. Avem un feed-back pozitiv de la companiile cu care am discutat, dar pentru o decizie finala Bursa trebuie sa continue aceste eforturi, listarea pe bursa a unei companii fiind o decizie strategica ce trebuie luata dupa o analiza atenta a avantajelor si a eforturilor. Sunt increzator ca aceste eforturi vor produce efecte, incepand cu anul 2011.
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:21)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui spirache

      3. In cei 15 ani BVB s-a pozitionat ca o institutie centrala a pietei de capital din Romania si bucura de o atentia sporita si credibilitate in cadrul institutiilor financiare din Romania.
      De-a lungul timpului am creat o institutie puternica, o infrastructura moderna in jurul careia s-a construit un grup de companii care contribuie la realizarea tranzactiilor bursiere si care conecteaza piata de capital din Romania la piata financiara europeana. Depozitarul Central este conectat, in acest moment, cu 16 institutii similare europene. Avantul bursei a fost incetinit de efectele crizei financiare, care au impiedicat atingerea unei mase critice (capitalizare, valoarea tranzactiilor), care sa permitat trecerea de la frontier market spre emerging market.
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:27)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui spirache

      4. Singura “facilitate” de care are nevoie piata de capital este ca autoritatile, Guvernul, sa priveasca in jur, la pietele din regiune, la modul in care a fost utilizata piata de capital in procesul de privatizare si finantare al companiilor si sa incerce sa aplice aceleasi principii. Mai exact, sa privatizeze companiile din portofoliu prin utilizarea mecanismelor bursiere care asigura transparenta si eficienta procesului si elimina suspiciunile care insotesc adesea privatizarile.
  • listarea companiilor la BVB (Marţi, 23 noiembrie 2010, 16:06)

    mihnea [anonim]

    In ultimii ani s-au listat destul de putine companii la BVB. Care sunt motivele pentru care companiile inca se tem de listarea la bursa?
    Daca compniile locale inca se tem de listare, credeti ca veti putea compensa acest fapt cu tranzactionarea de actiuni straine pe piata pe care tocmai ati lansat-o azi? Care credeti ca vor fi efectele tranzactionarii pe sistemul alternativ de tranzactionare al BVB al unor emitenti straini de renume mondial? Cum credeti ca va evolua acest segment de piata la BVB in 2011?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:30)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihnea

      1. Cred ca principala cauza a retinerii companiilor de a se lista la Bursa tine, in acest moment, de contextul general economic si financiar. Dupa ce in anul 2007 valoarea companiilor romanesti (chiar si a celor nelistate) s-a aflat la maxime, acum managerii si actionarii majoritari se gandesc ca investitorii vor evalua compania lor sub aceasta valoare. Daca insa vor reusi sa priveasca listarea la BVB ca pe un element al unei strategii de dezvoltare pe termen mediu si lung, atunci aceasta “teama” ar trebui sa dispara.
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:30)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihnea

      2. Prin lansarea ATS – Sectiunea Internationala mizam pe doua categorii de efecte: cantitative si calitative.
      Cele cantitative se refera evident la numarul si valoarea tranzactiilor care se vor realiza cu astfel de actiuni. Una dintre intentiile noastra este de a aduce pe ATS actiuni straine emise de compani care activeaza in sectoare economice care nu se regasesc in prezent la BVB, ceea ce va permite investitorilor autohtoni sa-si construiasca portofolii mult mai echilibrate, functie de propriile strategii de investitii.
      In ceea ce priveste efectele cantitative, mizam pe un efect de antrenare a companiilor locale nelisatate, dar care activeaza in domenii similare cu cele aduse pe ATS. Doar cu titlu de exemplu, sa presupunem ca am aduce pe ATS – Sectiunea Internationala actiunile emise de un club de fotbal european. Daca investitorii romani vor investi aceste titluri, credem ca este firesc ca si conducatorii cluburilor de fotbal romanesti sa ia in calcul posibilitatea listarii la BVB.
  • despre BVB (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:20)

    mihai [anonim]

    Stimate domn Farmache,
    Avand in vedere ca sunteti la conducerea BVB inca de la inceput:
    1. Nu credeti ca investitorii s-au plictisit sa tranzactioneve Sif-uri, TLV, BRD, TGN,TEL?
    2. Avand in vedere valoarea zilnica de tranzactionare a BVB sunteti de acord ca BVB este sub Piata Obor din Bucuresti?
    3. Care este motivul pentru care BVB nu investeste timp si resurse in a dezvolta infrastructura necesara pentru a putea avea o piata Futures performanta?
    4. Nu credeti ca BVB si Sibex sunt prea mici pentru a avea orgolii?
    Care considerati ca sunt cele mai importante realizari ale Bursei de cand sunteti la Conducere?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:32)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      1. NYSE este cu siguranta cea mai cunoscuta piata bursiera si acolo investitorii nu s-au plictisit sa tranzactioneze actiuni General Electric. Desi admit ca poate componenta psihologica are importanta ei in comportamentul investitorilor, nu cred ca este corect sa formulam comportamentul investitorilor in acesti termeni. Daca emitentii reusesc, prin activitatea lor, sa creeze valoare actionarilor, cu siguranta investitorii nu se vor “plictisi” sa investeasca in titlurile emise de acestia.
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:34)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      2. Sunt de acord ca lichiditatea pietei bursiere din Romania nu este satisfacatoare, am explicat mai sus cauzele. Nu pot comenta mai mult.
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:38)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      3. Investim si timp si resurse pentru dezvoltarea tuturor segmentelor de piata administrate de catre BVB.
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:39)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      4. Am raspuns la o intrebare similara anterior. Pe scurt, raspunsul este afirmativ.
    • R (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:40)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      5. Transformarea BVB din institutia care incepea tranzactionarea cu doar noua companii listate la BVB S.A., companie listata cu o valoare de piata de peste 65 milioane euro.
  • Intrebari (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:40)

    Alexandru [anonim]

    1. Domnule Farmache, considerati ca remarca "Listarea la Bursă este un act de curaj pentru companii" ajuta la promovarea bursei de la Bucuresti?

    2. Ce actiuni de lobby (concret) ati intreprins pentru facilitarea listarii marilor companii de stat?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:42)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      1. Am raspuns mai sus la aceasta intrebare. Multumesc.

      2. De asemenea, a mai fost o intrebare asemenatoare mai sus, la care am dat deja raspuns.
  • Viata personala (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:44)

    Mihnea [anonim]

    intrebarea mea nu tine de activitatea BVB, ci de a dumneavoastra. nu va ocupa bursa si toate problemele legate de aceasta piata tot timpul si prea mult din viata? mi se pare un domeniu atat de plin de stres, complicatii, economia e impotriva dumneavoastra; cate ore din zi ii acordati?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:45)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihnea

      Uneori si eu imi pun aceste intrebari. Dar imi place ceea ce fac si atunci indoielile si eventualele regrete raman poate pentru mai tarziu. Este adevarat ca in ultimii 15 ani Bursa a ocupat mult din spatiul meu privar, dar nu m-am plictisit niciodata, desi uneori activitatea este foarte trepidanta.
  • Legea 247/2005 (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 11:13)

    razvan [anonim]

    Stimate domn,

    Prin Legea 247/2005, privind reforma în domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, entitatile care detin in numele statului pachetul majoritar la societatile care sunt in portofoliul Fondului Proprietatea sunt obligate sa listeze minim 5% la Bursa de valori Bucuresti.

    De ce Bursa de Valori Bucuresti, direct interesata in proces, nu a deschis actiuni in instanta pentru a obliga autoritatile mai sus mentionate sa respecte legea si sa listeze companiile?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:50)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui razvan

      1. Nu este in politica BVB sa initieze actiuni in instanta care sa oblige (mai ales Statul). Trebuie sa avem o pozitie obiectiv-neutra. Prin activitati de lobby incercam sa convingem autoritatile sa realizeze privatizari prin bursa. Ne dorim ca Statul sa fie un partener, nu fim pe pozitii adverse.
  • BVB vulnerabila in fata speculatiilor (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 11:36)

    Urmuz Asachi [anonim]

    Recenta situatie "Chelu" a scos din nou in evidenta vulnerabilitatea BVB in fata speculatiilor si speculatorilor la Bursa (in parte din cauza lichiditatii mici de pe piata). Ce intreprindenti concret in sensul protejarii eventualilor investitori onesti?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:53)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui Urmuz Asachi

      Nu cunosc activitatea investitionala a domnului Chelul pe Bursa, daca ea exista. Activitatea de tranzactionare la BVB este supravegheata de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, care are la randul sau atributii sa asigure protectria investitorilor.
  • 4economity@gmail.com (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 11:42)

    economity.com [anonim]

    as aprecia raspunsuri transante si mai putin diplomatice...
    1. care sunt principalele deficiente ale BVB si cum considerati ca trebuie eliminate sau minimizate?
    2. ce neimpliniri aveti la conducerea BVB?
    3. ce facilitati/avantaje credeti ca se pot oferi emitentilor care se listeaza la BVB, atat din partea institutiilor de piata de capital cat si fiscale?
    4. de ce s-ar lista o companie la BVB si nu la Viena sau Varsovia?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:57)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui economity.com

      1. - oferta insuficienta de instrumente financiare ale unor companii importante
      - implementarea imprumutului de actiuni, vanzari scurte
      - implicarea insuficienta a autoritatilor in dezvoltarea pietei de capital
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:59)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui economity.com

      2. Neimplinirile mele sunt legate de neimplinirile BVB
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 16:03)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui economity.com

      3. Este dificil de acceptat de catre Stat sa acorde facilitati fiscale, in conditiile costrangerilor bugerate actuale (desi Bursa a propus o reducere a impozitului de 2-3% pentru companiile care aleg sa se finanteze prin IPO pe bursa). In schimb BVA nu percepe comisioane de admitere pentru companiile noi listate.
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 16:04)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui economity.com

      4. Pentru ca o companie care activeaza in Romania isi maximizeaza avantejele pe care le ofera statutul de companie listata prin prezenta la Cota unei piete bursiere locale, unde poate fi un titlu “blue chips”. Altfel risti sa te “pierzi” pe o piata intr-adevara mai dezvoltata, dar unde nu reprezinti decat o companie care deruleaza afaceri undeva in Estul Europei.
  • moratoriu? (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 12:01)

    www.economity.com [anonim]

    s-ar impune un moratoriu la nivelul pietei de capital din ROmania?
    • r (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 16:04)

      Stere Farmache [hotnews.ro] i-a raspuns lui www.economity.com

      Este o intrebare extrem de interesanta, la care insa as prefera sa raspund foarte scurt:
      DA, un “moratoriu” ar fi benefic pentru piata de capital din Romania.
  • Fondul Proprietatea (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 13:44)

    Constantin [anonim]

    Stimate domn,

    Care sunt ultimele noutati cu privire la listarea Fondului Proprietatea pe BVB? Care sunt pasii ce trebuie indepliniti pana la listarea formala? Pentru cand este preconizata listarea?

    Multumesc aniticipat.
  • SIfurile (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:23)

    Alexandru [anonim]

    Despre pragul de detinere la sifuri ce ne puteti spune ?Cand se va elimina acest prag si ce se face in acest sens ?
  • Urmatoarea etapa (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:24)

    Corneliu [anonim]

    V-as ruga sa detaliati cum arata in viziunea dvs. urmatoarea etapa(5-8 ani) de dezvoltare a BVB, in date si cifre.
    Multumesc!
  • OTC? (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:32)

    marius [anonim]

    Care este parerea dvs despre piata OTC?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă