Valorificarea potentialului agricol din Romania, pe termen mediu si lung, nu se poate face fara curaj in reformarea sistemului de invatamant agricol, a declarat, vineri, comisarul european pentru Agricultura Dacian Ciolos, la finalul intalnirii oficiale pe care a avut-o cu ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, transmite Agerpres.

Dacian CiolosFoto: HotNews.ro

"Valorificarea potentialului agricol din Romania, pe termen mediu si lung, nu se poate face fara curaj in reformarea sistemului de invatamant agricol, aici la Ministerul Educatiei si Cercetarii si la Ministerul Agriculturii. Cred ca ambele ministere si profesia agricola, in general, au interesul sa impinga si sa sustina aceasta reforma, pentru ca performanta facuta de romani sa fie realizata si in Romania, nu doar in afara tarii", a declarat comisarul european pentru Agricultura.

Ciolos a subliniat ca intalnirea cu Daniel Funeriu a vizat, in primul rand, punerea in tema cu privire la perspectivele viitoarei politici agricole comune la nivelul UE, care va finanta cercetarea aplicata, inovarea, formarea profesionala si incurajarea tinerilor sa lucreze in agricultura si sa-si dezvolte afaceri proprii in acest domeniu.

"Toate aceste instrumente financiare, care vor fi si la dispozitia Romaniei din 2014 incolo, nu vor putea fi puse in valoare daca nu exista o cercetare reformata, daca nu exista un sistem de invatamant profesional adaptat nevoilor din practica, daca nu exista o legatura intre tanarul care vrea sa preia o ferma sau sa lucreze intr-o societate agricola, sistemul de formare profesionala de baza, sistemul de formare continua", a declarat Ciolos.

Referindu-se la starea in care se afla la ora actuala unele institute de cercetare agricola din Romania, cum sunt cele de la Baneasa si Vidra, comisarul european a atras atentia ca este nevoie de o revizuire a modului de lucru si a dispozitivului de sustinere financiara.

"Aici e paradoxul, sunt institute sau statiuni de cercetare in paragina, iar pe de alta parte, agricultorii din Romania fac contracte de performanta cu institute de cercetare din Olanda, din Franta, din Germania si asa mai departe. Deci, pur si simplu, privind realitatea in fata, trebuie sa tragem concluzia ca e problema care trebuie rezolvata prin reformare, restructurare. Si cred ca nu trebuie sa ne fie frica de reforma", a afirmat Ciolos.

El a spus ca "este nevoie de licee mai bine ancorate in realitatea practica, in realitatea productiva", raspunzand unei intrebari a presei care solicita opinia comisarului european daca ar fi nevoie de mai multe licee agricole in Romania.

"Si unul daca ar fi macar legat de ce se cere in productia agricola ar fi un inceput bun. In momentul de fata nu cred ca putem spune ca liceele agricole sunt strans ancorate in realitatea de productie de astazi", a punctat oficialul european.

Ciolos a mai spus ca in cadrul discutiilor purtate cu ministrul Funeriu s-a pus si problema muncitorilor si a tehnicienilor agricoli calificati.

"Daca ne gandim la un mecanizator agricol, la un tractorist, avem o anumita imagine despre ce inseamna un tractorist de acum 20-30 de ani. Astazi un tractorist lucreaza aproape pe o nava cosmica. Cand intri intr-un tractor modern care lucreaza sute de hectare pe zi fara probleme realizezi ca e nevoie de o alta formare profesionala decat acum 20-30 de ani", a mai spus comisarul.

Cele mai importante declaratii ale comisarului european pentru Agricultura, Dacian Ciolos:

  • O componenta esentiala a politicii agriculturii comune dupa 2014 va fi partea de cercetare aplicata si contributia cercetarii si inovarii in cresterea performantei agriculturii in UE
  • Cred ca Romania ar trebui sa beneficize din plin de aceasta perspectiva pentru ca restructurarea agiculturii, cresterea performantei, cresterea valorii adaugate in productia agricola, fara implicarea unei cercetari performante este foarte importanta in productia agricola fara implicarea rezultatelor unor cercetari performante si adaptate la nevoile productiei agicole nu se va putea face sau se va putea face foarte greu.
  • L-am felicitat pe domnul ministru, in numele Comisiei Europene, pentru curajul si determinarea pe care le-a aratat in reformarea sistemului de invatamant din Romania.
  • Este o actiune care este foarte apreciata la nivelul UE, pentru ca se inscrie in liniile directoare pe care Comisia Europeana vrea sa le impuna prin viitoarele programe si viitoarele politici europene si dupa 2014 si cred ca si invatamantul agricol si invatamantul tehnic agricol din Romania va putea sa beneficieze din plin de aceasta reformare, deoarece are nevoie de o apropiere clara, concreta de nevoile productiei agricole, de nevoile agricole.
  • Suntem astazi in Romania de multe ori in situatia in care producatorii agricoli se plang ca nu gasesc mana de lucru calificata pentru nevoile lor si, pe de alta parte, scolile profesionale sunt lasate deoparte, afara din sistem.
  • Am abordat aceste doua mari teme cu domnul ministru: partea de reformare, restructurare a cercetarii agricole, ca ea sa poata sa beneficieze de intrumentele agricole europene inclusiv si financiare. Aici cred ca o conlucrare cu Ministerul Agriculturii va duce, in cele din urma, la restructurarea de care este nevoie.
  • Apoi, partea aceasta de invatamant, sigur invatamant universitar agronomic, dar mai ales partea de invatamant tehnic de care va fi mare nevoie cand vom vorbi de restructurarea agriculturii din Romania, de crearea fermelor familiale, de crestere a perfomantei societatilor agricole.

Despre piata de produse bio

  • Dezvoltarea pietei de produse ecologice din Romania depinde de structurarea cererii si mai ales de structurarea ofertei. Aici cred ca atata timp cat producatorii se organizeaza si catre piata interna, pentru ca acum vad cu sunt orientati spre pietele din afara Romaniei, piata se va structura.
  • Stiu ca exista, de asemenea, sprijin financiar si prin programul de dezvoltare rurala finantat de politica agricola comuna in aceasta directie.

Despre licee agricole

  • Nu stiu daca e nevoie de mai multe licee agricole, e nevoie de mai bine ancorate in realitatea practica, in realitatea productiva. Daca ar fi macar legat de ceea ce se cere in productia agricola, ar fi deja un inceput bun. Nu sunt.
  • Chiar si daca ne gandim la un muncitor agricol, la un tractorist, noi avem o anumita imagine despre ceea ce inseamna un tractorist, de acum 20-30 de ani.
  • Astazi, un tractorist lucreaza aproape pe o nava cosmica. Cand intri intr-un tractor modern, care lucreaza cateva sute de hectare pe zi fara probleme, este nevoie de o alta formare profesionala decat cea care se aplica acum 20-30 de ani.

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Daniel Funeriu:

  • In discutia de astazi am atins doua santiere extrem importante la nivelul MECTS: unul dintre ele este legat de invatamantul profesional care, asa cum stiti, a fost neglijat, insa prin prevederile LEN s-au creat toate premisele pentru ca acest invatamant profesional si tehnic sa devina un motor important al dezvoltarii Romaniei.
  • Este evident ca invatamantul profesional si tehnic in domniul agriculturii trebuie sa fie o componenta esentiala a partii de invatamant tehnic si profesional, iar prin modelul de scoli profesionale pe care il vom introduce incepand cu anul scolar 2012-2013 vizam exact umplerea acelor nevoie de care a discutat dl. comisar si o punere in acord cu piata muncii.
  • Nu mai putin important este domeniul cercetarii agricole, pentru ca din 2014 incolo fonduri europene substantiale vor fi alocate cercetarii agricole.
  • Fara o clarificare si un peisaj institutional sanatos in cercetarea agricola din Romania nu vom putea sa fim parte la aceasta aventura a cercetarii europene.
  • In acest sens, discutiile pe care le avem de multa vreme cu Ministerul Agriculturii au fost concretizate deja prin cateva acte normative care vor incepe sa produca efecte din 2012.
  • Este vorba de certificarea institutelor de cercetare din Romania, procedeu similar cu cel al clasificarii universitatilor, finantarea urmand a fi acordata pe baza de performanta.
  • Ca politica, scolile profesionale vor fi intarite, as putea spune chiar foarte mult. Toate celelate detalii: admiterea, finalizarea studiilor, programele, domeniile vor fi discutate si spuse public ulterior.
  • Am declarat, ieri, in teritoriu, dar vrea sa spun si de aici, din minister: Desfiintarea scolilor profesionale a fost facuta cu unicul scop de a duce cat mai multi tineri pe un drum care nu este al lor, spre bacalureat si universitati, pentru ca fostele fabrici de diplome sa aiba cat mai multi clienti pe care sa-i jupoaie de bani.
  • Aceasta a fost politica iresponsabila dusa la nivelul acestui minister in trecut. Pentru a clarifica nelinistile dvs. legate de disparitia invatamantului profesional, acest lucru a insemnat un rau imens facut Romaniei.
  • De aceea, prevederile LEN, toata munca facuta la nivelul MECTS de 2 ani incoace pentru a repune pe picioare invatamantul profesional din Romania, cu rezultatele pe care le veti vedea foarte in curand, a fost o prioritate a ministerului, dar nu trebuie sa uitam de ce s-au desfiintat aceste scoli profesionale, de ce de multe ori licee agricole au fost lasate in paragina si va mai dau un element de ce au fost lasate in paragina: interesele imobiliare, interesele pentru terenurile acestor licee, interese care chiar si astazi se mai manifesta, dar acest lucru, de cand aceasta echipa este in acest minister, aceste interese ilegitime, fie imobiliare, fie ale fabricilor de diplome in jurul invatamantului nu mai sunt sustinute de la nivelul acestui minister.
  • Da, sunt oameni inclusiv in Parlamentul Romaniei, inclusiv in rectorate, inculsiv in partide politice care sustin perpetuarea unor astfel de politici daunatoare viitorului Romaniei.
  • Nu este cazul ministerului si va asigur ca drumul nostru va fi drept si in continuare.