Asociatia Nationala a Intreprinderilor de Munca Temporara din Romania (ANIMT), in curs de infiintare, ameninta, luni, ca da in judecata ANAF pentru ca ar fi blocat plata cazarii si transportului pentru circa 100.000 de lucratori romani detasati in strainatate, prin indisponibilizarea conturilor unor agenti de munca temporara. In replica, Agentia Nationala de Administrare Fiscala isi justifica o serie de masuri luate la agentii de munca temporara prin faptul ca acestia se folosesc de diurne pentru a eluda plata contributiilor sociale si impozitelor aferente veniturilor.

Intr-un comunicat transmis luni publicatiei HotNews.ro, ANIMT acuza ca in baza opiniei nelegale a ANAF, Directia Antifrauda din aceasta institutie a dispus efectuarea de controale la majoritatea agentilor de munca temporara, consemnand in procese-verbale ca acestia au facut detasari nelegale.

Potrivit ANIMT, Directia Antifrauda a luat masuri asiguratorii prin indisponibilizarea conturilor bancare si a bunurilor agentilor de munca temorara. "Ne-a pus in imposibilitatea de a ne desfasura activitatea si de a asigura cazarea si transportul celor circa 100.000 lucratori romani detasati la intreprinderi din spatiul european si din afara acestuia", se plange Asociatia Nationala a Intreprinderilor de Munca Temporara din Romania.

In context, ANIMT anunta ca va ataca in instanta ANAF, pe care o acuza de abuz.

"Confruntati cu aceasta situatie deosebit de grava, suntem nevoiti sa ne aparam impotriva incalcarii drepturilor noastre prin toate mijloacele legale si ne vom adresa, la nivel national si international, organelor competente pentru stoparea abuzului savarsit de ANAF, recuperarea imenselor prejudicii materiale si de imagine, precum si pentru atragerea raspunderii persoanelor culpabile", se mai arata in comunicatul agentilor de munca temporara.

De partea cealalata, ANAF a subliniat ca "plata drepturilor salariale catre angajati este posibila, chiar daca exista poprire asiguratorie a conturilor bancare apartinand agentilor de munca temporara".

"In ceea ce priveste masurile asiguratorii dispuse si instituite in timpul controalelor antifrauda la contribuabilii verificati pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor si impiedicarea instrainarii patrimoniului, va informam ca poprirea asiguratorie a conturilor bancare apartinand agentilor de munca temporara nu este de natura a afecta plata drepturilor salariale catre angajati, in cauza fiind aplicabile prevederile art 149, alin (12), lit. a) din Codul de procedura fiscala, asa cum de altfel rezulta si din adresele de infiintare a popririi transmise de organele fiscale", a precizat ANAF, intr-un comunicat emis in 24 octombrie.

Comunicatul reia o serie de explicatii transmise de ANAF si in 23 octombrie agentilor de munca temporara, printr-un punct de vedere oficial.

In schimb, agentii de munca temporara recunosc ca nu li se interzice plata salariilor, insa ei se plang ca "in masura in care a fost dispusa inclusiv poprirea sumelor datorate de clienti - interni si externi - este evident ca societatile nu vor avea fondurile necesare acoperirii salariilor aferente lucratorilor care isi desfasoara activitatea in Romania si/ sau in afara statului roman".

"Pe langa salarii, vorbim de cheltuielile aferente desfasurarii activitatii: cheltuieli curente (electricitate, consumabile etc), dar si cazarea si transportul lucratorilor. Daca autoritatile isi mentin ideea si procedurile prin care decid indisponibilizarea sumelor datorate noua de catre clienti ne intrebam cum ne-am putea continua activitatea de punere la dispozitie de personal - atat in afara statului roman, cat si in Romania?", se mai arata in comunicatul agentilor de munca temporara reuniti in cadrul ANIMT.

ANAF: Agentii de munca temporara disimuleaza salariile in diurne mari, pentru a eluda contributiile sociale

Conflictul intre Fisc si asociatia gentilor de munca temporara a inceput dupa o serie de controale efectuate de ANAF la acesti operatori economici, vizate fiind si cazuri in care la lucru in strainatete era trimis personal navigant aeronautic si martitim. Agentia Nationala de Administrare Fiscala ii acuza pe agentii de munca temporara ca disimuleaza salariile pentru lucratorii romani detasati in strainatate in diurne de 1.500 de euro, in medie, pentru a eluda contributiile sociale aferente lefurilor.

"In cursul anului 2014, Directia Generala Antifrauda Fiscala a demarat verificari pe linia prevenirii si combaterii evaziunii fiscale, care se manifesta in domeniul muncii nedeclarate si subdeclarate, in cadrul unui proiect pilot vizand cresterea conformarii fiscale in domeniul impozitului pe salarii si contributiilor sociale", a precizat ANAF, intr-un comunicat emis in 24 octombrie.

Suplimentar, fata de actiunile care vizeaza combaterea muncii nedeclarate, Fiscul a extins verificarile si la contribuabili autorizati ca agenti de munca temporara, "avand in vedere imprejurarile specifice in care acestia isi desfasoara activitatea".

Fiscul a anuntat ca a sesizat si organele de urmarire penala impotriva unor agenti de munca temporara.

Ce acuzatii aduce Fiscul agentilor de munca temporara:

  • "Riscul fiscal evaluat este caracterizat de discrepanta majora dintre veniturile la care se stabilesc si platesc obligatii fiscale, de regula salariul minim in Romania si a celor considerate neimpozabile de agentii de munca temporara, semnificativ mai mari decat cele impozabile, diurna medie platita fiind de aproximativ 1500 de euro pe luna.
  • Au fost constatate insa si cazuri extreme, in care veniturile asupra carora s-a platit impozit si contributii sociale au fost la nivelul salariului de baza minim brut pe tara pentru un program de lucru partial de 2 ore pe zi (reprezentand 322 lei in 2014), in timp ce diurna neimpozabila a atins si 2000-2500 euro.
  • Specificul acestei activitati consta in faptul ca agentul de munca temporara incheie separat un contract de munca temporara cu fiecare salariat temporar si un contract de punere la dispozitie cu utilizatorul. In aceste conditii, fiecare angajat cunoaste de la inceputul misiunii de munca temporara locul de desfasurare a activitatii si isi asuma obligatiile mentionate in contractul de munca temporara.
  • Astfel, diferenta dintre salariul minim din Romania, la care se platesc obligatiile fiscale si salariul minim din statul membru al Uniunii Europene in care lucratorul este pus la dispozitia unei intreprinderi utilizatoare, pe care agentul de munca temporara are obligatia sa il asigure conform legislatiei in vigoare, este platita cu titlu de diurna pe care agentul de munca temporara o considera venit neimpozabil.
  • Aceasta metoda, prin care a fost disimulata plata unor drepturi de natura salariala a fost utilizata pentru a nu fi inregistrate si virate la bugetul consolidat al statului obligatiile fiscale constand in impozit pe venit si contributii sociale, fiind de natura sa genereze distorsiuni concurentiale pe piata muncii si sa afecteze nivelul de securitate sociala al angajatilor.
  • Constatarile au fost extinse la nivelul intregii tari si efectuate pe baza unei metodologii de control la contribuabilii autorizati ca agenti de munca temporara care au inregistrat venituri din prestarea unor servicii externe. Pentru instrumentarea acestor cazuri si pentru asigurarea unei abordari unitare s-a colaborat cu Inspectia Muncii din Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, si cu Directia Generala de Legislatie Cod Fiscal si Reglementari Vamale din Ministerul Finantelor Publice.
  • Avand in vedere aspectele constatate, coroborate cu prevederile legale incidente, sumele acordate cu titlu de diurna au fost reincadrate din punct de vedere fiscal de asemenea avand in vedere imprejurarile in care au fost savarsite faptele, au fost sesizate organele de urmarire penala.
  • In ceea ce priveste statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania precizam ca activitatea acestuia face obiectul unor reglementari speciale, aprobate prin Legea nr. 223/ 2007.
  • Reglementari speciale exista si in situatia personalului navigant maritim, a personalului din domeniul transportului rutier si feroviar international etc., drepturile acordate acestor categorii de personal nefiind asimilate celor acordate de agentii de munca temporara".

Cum se apara ANIMT: Fiscul isi depaseste competenta, efecuand controale peste ITM

Asociatia Nationala a Intreprinderilor de Munca Temporara din Romania (ANIMT), in curs de infiintare, sustine ca Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) din subordinea Ministerului Muncii a cotrolat deja agentii de munca temporara si a constatat legalitatea platii indemnizatiilor de detasare catre lucratorii trimis in strainatate.

In cotext, ANIMT acuza ANAF, aflata in subordinea Ministerului Finantelor Publice, ca isi depaseste atributiile intervenind cu controalele sale suplimentar verificarilor ITM.

ANIMT "a luat act, cu surprindere si ingrijorare, de comunicatul de presa transmis de ANAF la data de 23 octombrie 2014, prin care isi mentine opinia referitoare la lipsa dreptului agentilor de munca temporara de a detasa lucratori romani in spatiul Uniunii Europene si in afara acestuia si de a le acorda acestora indemnizatii de detasare, desi la intalnirea de lucru organizata de Cancelaria Guvernului si Ministerul Finantelor Publice cu reprezentantii nostri ni s-a comunicat ca aspectele legale privind detasarea sunt de competenta Ministerului Muncii si urmeaza a fi clarificate", se arata intr-un comunicat emis luni de Asociatie.

"Am asteptat o rezolvare principiala a situatiei din partea ANAF, avand in vedere ca Ministerul Muncii ne-a controlat activitatea cel putin o data pe an si a constatat ca avem dreptul sa detasam lucratori romani in afara statului roman, carora sa le platim indemnizatii de detasare", mai sustine ANIMT.

Asociatia agentilor de munca temporara mai spune ca detine "numeroase procese verbale de control emise de Inspectia Muncii", in masura sa ii sustina afirmatiile.

In context, agentii de munca temporara reproseaza ANAF-ului ca acum isi contesta verificarile anteriorare, precum si pe cele efectuate de ITM.

"Nu intelegem cum un mod de functionare verificat de-a lungul anilor de catre autoritatile statului - ITM, ANAF - este acum contestat in intregime, fara precizarea unei baze legale concrete. Punctul de vedere al ANAF din 23.10.2014 nu ne-a edificat in acest sens", sustine ANIMT.

Ce ii mai reporseaza ANIMT Fiscului:

  • "Pe de alta parte, pentru a putea obtine formularele A1, care atesta statutul de angajat detasat in materie de securitate sociala, agentii de munca temporara au nevoie de atestatele fiscale, care atesta faptul ca nu au datorii la bugetele de stat. Avand in vedere masurile dispuse, in scurt timp societatile nu vor mai putea obtine aceste atestate, ceea ce se traduce prin imposibilitatea de a-si desfasura activitatea si pe cale de consecinta, inchiderea lor.
  • Cazul adus in discutie, al salariatilor incadrati cu salariul aferent unui program de 2 ore pe zi, este, dupa cum mentioneaza chiar comunicatul de presa ANAF, unul exceptional si nu ar trebui generalizat.
  • In acelasi context si ca o simpla precizare, regasim cazul in care o societate avand acelasi mod de functionare a fost controlata in aceleasi conditii, fara sanctiuni.
  • Constatam, cu surprindere, ca ANAF continua sa-si depaseasca competenta functionala, acordata de lege in domeniul financiar, procedand la o interpretare proprie si nelegala a dispozitiilor normative din domeniul relatiilor de munca, contrara interpretarii date de Ministerul Muncii!".