​​Domeniul vini-viticol a crescut constant in ultimii 7 ani si genereaza locuri de munca pentru care producatorii, distribuitorii si lanturile de restaurante gasesc cu dificultate persoane pregatite, a declarat Florin Bejan, CEO al companiei Vinexpert. Acesta a precizat ca deruleaza, in parteneriat cu Academia de Studii Economice Bucuresti, un proiect european in cadrul caruia 200 de studenti isi fac practica la companie, iar 400 de studenti participa la activitati de consiliere profesionala. Practica dureaza 4 saptamani si se concenteaza pe pregatire comerciala, de marketing, studii senzoriale si gestiune financiara.

Florin Bejan, CEO Vinexpert, a declarat astazi, 27 februarie, in cadrul unei conferinte de presa, ca 87 de studenti au fost consiliati pana in prezent, iar alti 102 studenti si-au finalizat practica in cadrul companiei, in cadrul proiectului “Marketingul si promovarea vinurilor romanesti - o cariera intr-un domeniu de perspectiva”.

Pregatirea practica se deruleaza timp de 4 saptamani, pe 4 directii: comercial, marketing, studii senzoriale si gestiune financiara. O parte dintre studenti “sunt extrem de interesati sa inceapa sa lucreze chiar inainte de terminarea facultatii, ceea ce este un mare avantaj, si tipul asta de activitati practice ajuta foarte mult in angajare”, sustine Florin Bejan.

Profesorul universitar Dan Boboc a declarat in cadrul conferintei ca, la Facultatea de Economie Agroalimentara si a Mediului, “daca pana acum cativa ani de zile practica studentilor consta in a veni cu adeverinta cum ca s-au dus undeva si au incercat sa afle ceva nou, de 3 ani reusim sa facem niste proiecte europene prin care sa avem posibilitatea sa stimulam agentul economic, in sensul de a ne primi sa facem impreuna diferitele activitati de practica pe domeniul nostru”.

In cadrul celor 4 saptamani de practica din acest proiect, prima etapa de pregatire este analiza senzoriala. Nu este vorba despre degustare, ci de decriptarea caracteristicilor alimentelor, a explicat profesorul Dan Boboc.

Acesta a precizat ca urmatoarea pregatire practica este in marketing, “adica cum sa stii sa cunosti produsul, sa stii sa te impui in fata clientului, sa te diferentiezi fata de client, cum sa faci o marca proprie, cum se segmenteaza piata, cum te adresezi tinerilor sau celor care sunt mai cunoscatori, ce inseamna un vin vechi, ce inseamna un vin proaspat”.

Ulterior, studentii invata sa faca, pentru o saptamana, evidenta primara a produselor care sosesc, iar ultima etapa este legatura cu clientii. “Abia atunci pot sa isi dea seama studentii ca trebuie sa aiba un vocabular adecvat, ca trebuie sa aiba un pachet de cunostinte, ca trebuie sa aplice ceea ce au invatat”, a afirmat Dan Boboc.

Florin Bejan, CEO al companiei, a sustinut ca “exista un gap intre calitatea vinurilor romanesti, care in ultimii 7 ani a fost crescanda, si calitatea demersului de marketing, pozitionare, comunicare a acestor produse, care este deficitara”.

Piata muncii in domeniu este intr-o crestere cu dinamica cea mai ridicata, chiar in aceasta perioada de criza. Domeniul vini-viticol este probabil unul dintre extrem de putinele domenii, daca nu singurul, in care Romania a absorbit toate fondurile care au fost puse la dispozitie. Fondurile europene au fost puse la dispozitie pentru mai multe categorii de investitii, dar cele mai importante au fost cele pentru replantare si pentru crearea de crame noi”, sustine Bejan

Potrivit acestuia, “numarul de locuri de munca este intr-o dinamica continua in ultimii 7 ani si va continua, pentru ca exista un numar din ce in ce mai mare de producatori de calitate si care trebuie sa isi recruteze oameni. Odata cu asta s-a dezvoltat partea de distributie, partea de HORECA, partea de distributie in lanturile mari de magazine, care dedica din ce in ce mai mult interes vinurilor. (…) Din propria noastra interactiune cu aceste medii, am putut sa vedem ca este nevoie din ce in ce mai mult de specialisti in partea de comert, marketing si comunicare”.

Job-urile pe care se pot angaja specialistii din acest domeniu sunt si in ceea ce priveste controlul calitatii, dar si merchandising, sustine acesta.

Unul dintre cei mai mici producatori premium pe care ii stim si cu care lucram are 7-10 etichete. Ganditi-va ce inseamna ca trebuie sa faci marketing si comunicarea acestor produse. Nu e un domeniu in care sa faci un branding de companie, aici trebuie sa faci un marketing special pentru fiecare dintre acele produse, pentru ca sa poti sa le impui pe piata sa se vanda”, a afirmat CEO-ul companiei.

Acesta a precizat ca “exista lanturi de restaurante care au inceput la randul lor sa isi ia oameni specializati in marketingul de vinuri, pentru ca isi dau seama ca lista de vinuri este unul dintre lucrurile care pot sa influenteze succesul unui restaurant, dincolo de meniu si profil”.

Romania este o tara vini-viticola cu traditie, este adevarat ca 50 de ani de comunism cu siguranta nu ne-au facut bine, dar lucrurile incep sa se schimbe in bine, devenim o tara atractiva pentru partea asta. Toate astea sunt locuri de munca. Pe partea de vanzari si marketing, si noi, dar si parteneri de-ai nostri avem dificultati in a gasi oameni. E o cerere care nu este onorata de piata muncii acum”, a declarat Florin Bejan.