Cum produc facultatile someri cu licenta. Ce ofera universitatile si ce se cauta pe piata muncii

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Vineri, 8 octombrie 2010, 17:30 Economie | Cariere

Bursa locurilor de munca
Foto: Agerpres
 documente
Contabilii, finantistii si jurnalistii nu mai sunt la mare cautare, dar facultatile se pare ca inca nu au aflat. In 2010, sanse mari sa iti gasesti serviciu sunt in vanzari, software si inginerie. Datele care vin dinspre universitati arata, insa, ca domeniile in care se fac angajari nu sunt si cele pentru care se pregatesc studentii. In anul universitar 2009-2010, majoritatea tinerilor s-au indreptat catre specializarile de stiinte economice, atat la universitatile de stat (28,9% dintre studenti s-au inscris la aceste specializari), cat si la privat (40,5%). Efectele alegerii unei specializari care nu mai are corespondent in piata muncii le resimt acum cei care tocmai si-au terminat studiile universitare. Nimeni nu le poate garanta ca, la terminarea studiilor, specializarile lor mai sunt actuale, utile sau competitive.
  • Vezi in articol domeniile unde absolventii de facultati au sanse mici sa isi gaseasca de lucru
  • Vezi topul specializarilor care au ramas la mare cautare in 2010
Proaspat absolvent, caut loc de munca: Credeam ca nu se poate ca un contabil sa nu isi gaseasca job

"Credeam ca nu se poate ca un contabil sa nu isi gaseasca loc de munca. Dar de jumatate de an nu m-a sunat nimeni, desi am depus o gramada de CV-uri", spune Irina Popescu, o tanara de 22 de ani care a terminat in vara Facultatea de Administrare a Afacerilor, la ASE Bucuresti. Nu s-a gandit insa ca va iesi direct in somaj, de pe urma unui domeniu catre care anul acesta s-au indreptat 30% dintre studentii care s-au inscris in invatamantul superior de stat si 40% dintre cei din sectorul privat (Sursa: Institutul National de Statistica). In timpul facultatii a lucrat ca agent call-center intr-o firma de telecomunicatii, iar inainte de licenta si-a dat demisia. "Din vara, de cand am terminat facultatea, imi caut o slujba pe profilul facultatii pe care am absolvit-o. Visul meu ar fi sa am propria mea afacere. Dar probabil ca in ritmul asta o sa ajung peste 50 de ani sa am afacerea mea". Acum, gandindu-se la motivul pentru care a dat la facultatea asta ("contabilii nu pot ramane fara job si am vrut sa imbin matematica si franceza, materii care imi placeau"), concluzia este: "le-am imbinat cam prost". Pentru moment, inainte de demararea propriei afaceri, mai aproape ramane somajul.

Tot din convingere ca va gasi usor un loc de munca a dat la Facultatea de Jurnalism din Bucuresti si Iulia Dirzu. Are tot 22 de ani, a incantat-o fotojurnalismul, i-a placut ideea de a avea la admitere o "proba libera" si a primit asigurari din partea profesorilor ca toti cei care ies de pe bancile acestei facultati isi gasesc loc de munca. "Realitatea din facultate este ca am dat insa de cam multa teorie si de prea putina practica". Apoi terminarea studiilor s-a lasat fara nicio oferta. "In timpul facultatii am mai colaborat cu diverse publicatii, dar nu a fost nimic serios. As vrea sa ma angajez, mi-am depus CV-ul in nenumarate locuri. Mai primesc oferte, dar sunt foarte foarte prost platite; nu ca as avea eu pretentii, ca abia am iesit din facultate, dar totusi. Problema e ca pe media nu mai sunt acum joburi".

B.B. cauta sa revina la ce a invatat in facultate din 2009. Atunci a terminat Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala, la Universitatea din Bucuresti. O facultate pe care a inceput-o "din noroc", cum singur o catalogheaza. "Am dat aici pentru ca nu necesita admitere, era doar concurs de dosare, dar in anul al doilea mi-am dat seama ce fac de fapt si am realizat ca imi place". A incercat inca din timpul studiilor sa-si gaseasca un loc de munca in domeniu, insa fara succes. Asa ca s-a "reprofilat" si a intrat in domeniul asigurarilor; este doar un job temporar, pentru ca planul este ca in viitor sa puna bazele unui ONG. Pana atunci, incearca in continuare sa gaseasca ceva pe profilul facultatii. Din ceea ce a gasit pana acum, salariul a fost singurul dezavantaj: 6-8 milioane ca debutant, adica o suma echivalenta cu ce plateste la chirie.

Ce spun cifrele despre piata muncii, in acest moment

Numarul studentilor care si-au terminat studiile in 2009, numai la universitati de stat, este de aproximativ 100.000, potrivit Ministerului Educatiei. Iar 9.000 dintre acestia si-au depus dosarele pentru ajutorul de somaj, potrivit Mediafax. Care este insa utilitatea specializarilor din invatamantul universitar romanesc in comparatie cu ofertele de pe piata muncii? Este o intrebare la care Ministerul Educatiei incearca sa raspunda de acum inainte, printr-un studiu aflat in derulare (Vezi detalii aici).

Cum arata piata muncii, in acest moment, potrivit datelor obtinute de HotNews.ro de la site-ul de recrutare BestJobs. Datele ofera informatii despre toate domeniile existente pe site, in perioada ianuarie - iunie 2010.

Vanzari - 8003 oferte
Software/Tehnologii - 5350
Comert - 3617
Inginerie - 3061
Serviciu clienti - 2780
Contabilitate/Finante - 2681
Management/Consulting - 2366
Marketing - 2146
IT Hardware - 1987
Banci - 1918
Internet/New Media - 1840
Amenajari/Constructii - 1807
Telecomunicatii - 1807
Achizitii/Aprovizionare - 1617
Secretariat/Administrativ - 1532
Sanatate/Asistenta sociala - 1532
Transport/Logistica - 1417
Asigurari - 1358
Instalari, reparatii si intretinere - 1307
Productie si confectionare - 1292
Publicitate/PR - 1107
Turism/Hoteluri - 943
Elevi/Studenti - 931
Farmacii - 884
Restaurante - 880
MLM/Colaborari - 836
Resurse umane / Psihologie - 687
Educatie/Training - 671
Industria auto - 670
Entertainment - 600
Grafica/Design - 593
Juridic - 569
Beauty/Embellishment - 522
Media/Cultura/Publicatii - 513
Imobiliare - 463
Industria alimentara - 392
Agricultura, pescuit si silvicultura - 341
Chimie/Biochimie - 317
Traduceri/Copywriting - 305
Light Industry - 299
Petrochimie/Petrol si Gaze - 298
Cercetare - 263
Arhitectura - 250
Aupair/Babysitter - 178
Paza si protectie - 173
Non-profit/Voluntariat - 159
Guvern/Institutii - 97
Protectia mediului - 97
Sport - 85
Metalurgie/Minier - 83
Protectia muncii - 78
Naval - 23

Care sunt universitatile cu cei mai multi studenti

Numarul de absolventi ai universitatilor de stat din Bucuresti, in 2009, potrivit Ministerului Educatiei:

Universitatea Bucuresti - 6113
Academia de Studii Economice - 5713 
Universitatea Politehnica - 5405 
Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara - 3694 
Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative - 2222 
Universitatea Constructii - 1264 
Universitatea de Medicina si Farmacie - 1043 
Universitatea Arhitectura - 347
Universitatea de Arte - 281
Universitatea de Muzica - 156
Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica - 150
Universitatea Nationala de Educatie Fizica si Sport - 141

Ce spun datele despre corelarea studii-serviciu

Pentru a intelege mai bine datele, vom lua ca exemplu numarul de studenti la jurnalism si dinamica locurilor de munca in acest domeniu. Anul trecut, aproximativ 12.000 de tineri au iesit de pe bancile facultatilor din toata tara cu diploma de specialist in comunicare sau jurnalist. Perioada in care oferta de joburi in media a scazut cu aproximativ 40% fata de ultimele sase luni din 2008. Mai mult, in primele sase luni din acest an, locurile de munca adresate specialistilor din mass-media au scazut la putin peste jumatate fata de oferta inregistrata in aceeasi perioada din 2008, potrivit datelor furnizate HotNews.ro de site-ul de recrutare MyJob.

In 2008, Romania se afla in topul european dupa numarul de tineri care vor sa devina jurnalisti. Tot atunci, 20.000 de tineri erau studenti la Jurnalism si Comunicare, potrivit BusinessDay.ro , in conditiile in care in 2009 oferta de joburi in domeniu s-a prabusit.

Pana in prezent, o interpretare a datelor privind utilitatea specializarilor din invatamantul universitar Romanesc in comparatie cu ofertele de pe piata muncii a fost oferita de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS), iar cele mai recente informatii provin din "Barometrul calitatii - 2009". Un studiu care arata ca printre vulnerabilitatile sistemului romanesc de invatamant superior se numara:
  • dezvoltarea in universitati a sistemelor de consiliere si orientare a studentilor in cariera si pentru piata muncii
  • gradul de corespondenta dintre calitatile definite de cadrele didactice ca importante pentru piata muncii si calitatile definite de angajatori ca importante
Concluziile studiului realizat de ARACIS:
  • Sistemele de consiliere si orientare in cariera si pentru piata muncii a studentilor sunt inca foarte slab dezvoltate la nivel universitar
  • Perceptiile angajatorilor: Principalele aspecte pe care angajatorii le urmaresc la un absolvent sunt legate slab de pregatirea obtinuta in timpul facultatii
  • Calitatile pe care angajatorii le urmaresc la un absolvent proaspat angajat sunt: abilitatea de a folosi computerul, moralitatea, punctualitatea si capacitatea de a lucra in echipa
  • Angajatorii percep absolventii ca fiind mai bine pregatiti teoretic decat practic
  • Perceptiile studentilor: Reusita in viata nu este determinata de studiile universitare
  • Perceptiile cadrelor didactice: Profesorii considera ca facultatea in care predau ii ajuta pe studenti sa obtina abilitatile si competentele de care au nevoie la locul de munca (90%); stagiile de practica din timpul facultatii sunt de un real folos pentru pregatirea studentilor (88%); cursurile abordeaza problemele practice cu care absolventii se pot confrunta la locul de munca (68%) si ca dupa incheierea studiilor studentilor le va fi usor sa isi gaseasca un loc de munca (67%).
Potrivit analizei, unul dintre obiectivele sistemului de invatamant superior din Romania este adaptarea educatiei superioare la cerintele pietei muncii. Un obiectiv ce reprezinta in acelasi timp o vulnerabilitate, pentru ca profilul de absolvent furnizat de universitatile din Romania difera de cel cerut de angajatori.
 
Vezi atasat studiul ARACIS


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

15452 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    ---- (Vineri, 8 octombrie 2010, 18:23)

    razvan [anonim]

    sa va spun eu in ce domeniu se angajeaza,
    in domeniul IT, alt domeniu nu prea ofera loc de munca dupa angajare, cel putin in tara. cred ca ar trebui sa avem mai multe facultati de Info/Calculatoare
    • +7 (7 voturi)    
      Corect! (Vineri, 8 octombrie 2010, 18:57)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui razvan

      Chiar vroiam sa zic, oare cati specialisti IT au absolvit anul trecut? Sa comparam cu cei 12000 de jurnalisti :). Ar trebui sa luam exemplul Indiei, scoate ingineri IT pe banda, si este tinta #1 pt outsourcing.

      Din ce tin minte, acum 15 ani era tot mare bataie la ASE. Si cea mai mare bataie la Drept. La fac tehnice de abia se ocupau locurile. Cred ca in continuare situatia e aceeasi, toti se duc la "facultatile economice", dar cate posturi or sa apara in domeniu?

      O firma de conta cu 4-5 angajati poate tine contabilitatea la 100 firme. Si cum multe au disparut in ultimii 2 ani...multi angajati au ajuns someri :(.
      • +1 (1 vot)    
        Consiliere inainte de admitere! (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 9:29)

        ov [anonim] i-a raspuns lui Mihai

        Nu pot fi multi absolventi in domeniul ingineriei daca tinerii nu vin la aceste facultati! Majoritatea facultatilor tehnice (cu unele exceptii notabile, gen electronica, calculatoare, IT, eventual transporturi) nu-si completeaza la admitere locurile, avand mai putini candidati decat numarul de locuri. Nici macar o selectie minimala nu se poate face!

        Daca se doreste consilierea tinerilor, ea trebuie facuta inainte de admitere, cand sunt inca la liceu! Din pacate se remarca si la noi o tendinta de a se merge pe linia minimei rezistente: majoritatea se duc acolo unde obtin o diploma mai usor, pt ca nu vor sa munceasca pt asta!

        Problema este ca aceasta consiliere ar trebui sa fie suficient de profesionista, pentru a avea orizontul de timp necesar (care sunt previziunile pietei fortei de munca peste 3-4 ani, cand el isi va termina facultatea? Dar peste alti 5 ani?). Deocamdata Ministerul Educatiei nu poate sustine o astfel de activitate, dar vorbeste continuu ca el face reforma in invatamant!
      • +2 (2 voturi)    
        mda... (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 10:33)

        me [anonim] i-a raspuns lui Mihai

        problema e ca si facultatile alea care sunt de IT, fac multe materii total aiurea.
        eu am facut ce-i drept o facultate particulara, dar tot ce am invatat am invatat acasa.
        lucrez ca programator btw
        • 0 (0 voturi)    
          Vezi matale ... (Luni, 11 octombrie 2010, 8:40)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui me

          ... sper sa nu te superi pe mine, si io lucrez ca programator, inca n-am intalnit macar un absolvent de calculatoare de la privati pe care sa-l angajam, desi ne-au venit la interview sute de oameni din toate partile pe parcursul ultimilor 2-3 ani.

          La un moment dat, un student pe care-l stiam pe loc cu plata la o facultate de calculatoare de stat s-a mutat la o facultate similara privata. Justificarea a fost ca e mai ieftin si mai usor. Fara sa vreau sa fiu rau, nu cred ca a fost o pierdere pentru nimeni. Cu un asemenea mod de gandire oricum n-avea sanse sa lucreze ca programator, si mutandu-se la o facultate mai ieftina macar a stricat mai putini bani. Facultatea de la care a plecat a scapat de un om care doar i-ar fi stricat rating-ul, in cazul in care ajunge sa se faca asa ceva in RO, si facultatea la care s-a dus a facut un ban - rating-ul facultatii respective probabil ca ar fi acelasi chiar si fara respectivul student.
      • 0 (0 voturi)    
        Comparatia cu India cre' ca nu e buna (Luni, 11 octombrie 2010, 8:35)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Mihai

        Ei au o populatie de cca. 60 de ori cat noi. Aia inseamna ca in conditiile in care si ei si noi suntem la fel de destepti, ei au de unde scoate cam de 60 d e ori mai multi IT-isti ca noi.

        In alta ordine de idei insa, ceea ce face o tara un bun target pt. outsourcing in IT nu e doar cantitatea. Factorii importanti tin de specificul cultural local: gradul de educatie si particularitatile sistemului educational, atitudinea fata de munca etc.

        Atat firme cu care am avut eu de-a face cat si studii publicate pe tema releva faptul ca pe de-o parte India ofera o cantitate enorma de forta de munca, pe de alta parte insa forta aia de munca are niste probleme. Desi majoritatea programatorilor din India vorbesc engleza, calitatea englezei pe care o vorbesc e foarte slaba, migratia fortei de munca e atat de mare incat e foarte dificil pt. o firma sa acumuleze knowhow si sa-l pastreze, si atitudinea fata de munca e diferita fata de asteptarile unui occidental. Un indian asteapta in majoritatea cazurilor indicatii detaliate chiar si pt. chestii de amanunt, si evita sa aibe initiativa - face parte din mostenirea sa culturala.

        Ceea ce ne creeaza noua, celor din estul Europei, o oportunitate.

        Un programator insa nu se creeaza peste noapte. Degeaba muti 12000 de studenti de la jurnalism la calculatoare. Daca ei au venit cu o slaba pregatire in domeniul stiintelor exacte din liceu, n-au aproape nici o sansa ca in cinci ani de facultate sa recupereze lacunele respective, si in consecinta vor iesi din facultate neangajabili. Cata vreme orientarea profeisonala nu s-a facut din generala inca, oamenii aia n-au nici o sansa sa ajunga la facultate stiind ce vor sa faca, si avand deja acumulate cunostiintele de baza necesare pt. a face o anumita facultate.

        Dupa parerea mea, o vina mare o au la faza asta si parintii si elevii/studentii. Orientarea profesionala o pot face dascalii, dar doar daca elevii/studentii si parintii acestora sustin asa ceva.
    • +6 (6 voturi)    
      Facultati de Calculatoare sunt destule (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 8:10)

      Marius [anonim] i-a raspuns lui razvan

      Aproape fiecare universitate de stat din fiecare oras are facultate/departament de calculatoare sau informatica. Deci absolventi ar fi. Problema e de calitate. Dintre toti absolventii , putini sunt cu adevarat buni si utili intr-o firma. Asta se datoreaza in primul rand calitatii slabe a profesorilor si a facultatilor (mai ales in provincie, in Bucuresti este cat de cat ok). Deci ideea e ca nu conteaza numarul, poti scoate informaticieni pe banda rulanta. Daca nu prea ai ce face cu ei, tot acolo ajungi, numarul de oameni buni e constant in fiecare domeniu si nu se schimba prea mult. Solutiile nu sunt simple. Ca sa formezi mai mult oameni buni, pasionati, creativi ai nevoie de un sistem educational performant inca de la clasa I. In afara de asta, copiii trebuie inca din familie sa li se inoculeze ideea ca fara a invata tot timpul nu vor reusi in viata. Majoritatea absolventilor de azi vor un job caldut, lejer si fara sa fie necesar sa-si puna mintea la contributie prea mult. Cei care chiar sunt constienti ca trebuie sa invete permanent sunt foarte putini si in general din familii cu o atitudine fata de educatie corecta.
      • 0 (0 voturi)    
        Hai ma.... (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 20:42)

        Mihai Brasov Transilvania [anonim] i-a raspuns lui Marius

        " Asta se datoreaza in primul rand calitatii slabe a profesorilor si a facultatilor (mai ales in provincie, in Bucuresti este cat de cat ok)."
        Luminatilor, desteptilor, invatattilor, esti penibil bucurestene.
        Sigur nu esti nici macar la jumatate din nivelul de educatie a unuia din provincie.
        Apropo, ce facultate ai terminat?
      • +2 (2 voturi)    
        Specializari (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 21:03)

        John Harvard [anonim] i-a raspuns lui Marius

        Copii mei!
        Facultatile dau o hartie si ceva cunostinte generale.Asa era si pe vremea lui Ceasca...
        Voi trebuie sa va specializati in ceva,de exemplu sa luati certificari obtinute de la firme adevarate.CISCO,SIEMENS,MOTOROLA,,,,,va spun ceva aceste nume?
        • 0 (0 voturi)    
          Da' de unde (Luni, 11 octombrie 2010, 8:45)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui John Harvard

          Am vazut oameni cu stive de certificari, buni de nimic. Nu certificarile iti creeaza specializarea, ci studiul individual. Matale chiar crezi ca daca studiezi trei luni o problema, un examen de doua ore te face mai bun? Chiar crezi ca alea trei luni de studiu sunt lipsite de valoare daca dupa aia nu dai o ghiotura de bani ca sa-ti iei o hartiuta? Logica asta cu certificarile e cam exact aceeasi cu cea care-i impinge pe studenti sa se duca la facultati private, independent de calitatea facultatilor.

          Unele multinationale de la noi fac screening de CV-uri dupa certificari. Firmele mici si mij locii nici macar pt. atata nu folosesc certificarile. Dupa ce ai fost chemat la interview-ul initial insa nu te mai intreaba nimeni de certificari. Daca nu demonstrezi ca stii pe bune ce scrie in certificarile alea, nici macar de hartie de buda nu-s bune. Daca arati ca stii, lipsa lor e irelevanta.
      • 0 (0 voturi)    
        de acord (Luni, 11 octombrie 2010, 9:06)

        olandezul zburator [anonim] i-a raspuns lui Marius

        De acord cu tine: pe vremea comunismului a face o facultate era o sansa de a trai mai bine si mai usor, iar a fi inginer era sansa de a nu fi repartizat la tara. In 1989 au inceput Facultatea de Mecanica aprox. 500 de tineri....cati or mai fi acum? Acum a fi top model, fotbalist ori a face ceva pe la o televiziune e o sansa de a castiga un trai usor. Munca si invatatura nu sunt printre factorii de succes in viata, iar majoritatea tinerilor intr-adevar vor sa faca putin si sa castige bani multi. Educatia de acasa e data de parinti care au primit o educatie diferita....de ce au dat ei gres?
    • 0 (0 voturi)    
      Autodidact... se poate, mai greu da se poate (Joi, 15 noiembrie 2012, 11:39)

      George [anonim] i-a raspuns lui razvan

      Domnilor, putem avea cate facultati vreti voi, daca ce se preda nu e relevant; aveam un coleg la fostul loc de munca, student la politehnica. Imi povestea despre calculatoare, limbaje de programare etc (interesant). Intre timp cei de la locul de munca l-au promovat in detrimentul catorva ''ingineri'' cu patalama si i-au dat un job care intamplator avea un ''Engineer'' in descriere (platit ft bine). Morala, cei de la poli nu l-au lasat sa treaca de anul 3 in timp ce Bosch a zis ca stie suficient de multe in cat sa-i dea postul uni inginer. La ce plm sa mai mergi sa te bati cu fosilele birocratice si comuniste de prin facultati?
  • -1 (11 voturi)    
    corelare, da si ba (Vineri, 8 octombrie 2010, 18:27)

    andi [anonim]

    treaba asta cu corelarea cu piata muncii incepe sa me enerveze! Pai hai sa facem din universitate un SRL si sa producem ce vrea piata dom'le, ca de misiunea originala a universitatii se pare ca au uitat cu totii! Ca altii au prins deja spilul (vezi Spiru haret) asta e alta treaba, insa eu zic sa tinem deschise facultati numai pt ce se cere. Ca doar specialisti in astronomie nu se cer la noi, nici pt. latina, nici matematicieni, cine naiba ii angajeaza!!! Sa se duca direct la Paris sa se formeze, noi facem numai pt piata! Tocmai pt ca nu au o astfel de gindire tarile cu universitati de traditie, cu cercetare puternica au alt viitor!
    • +2 (8 voturi)    
      ai dreptate (Vineri, 8 octombrie 2010, 19:37)

      padure [anonim] i-a raspuns lui andi

      jumatate din facultatile din romania ar trebui desfiintate fiindca nu au si nu vor avea cautare pe piata muncii. cine vrea "misiune" poate sa se duca linistit la Paris. Ia gindeste-te ca facultatile ar fi private: nu ar da faliment daca nu s-ar duce studenti acolo? ai mentalitate etatista. nu ca e ceva rau, dar asta e adevarul.economia de piata functioneaza peste tot. inclusiv daca femeia sau brabatul isi parasesc consortii ptr unu/una mai bun/a.
      • +1 (3 voturi)    
        e usor a distruge, ne pricepem (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 7:02)

        adellle [utilizator] i-a raspuns lui padure

        mi se pare mie sau dupa logica aceasta ar fi trebuit sa fi desfiintat deja facultatile tehnice, de inginerie, de litere, de mate .. sa fi facut niste mall-uri pe locatiile lor, ca asta cerea piata, de! Totusi, nu zic ca nu sunt prea multe facultati! Zic doar ca ministerul educatiei ar trebui sa-si joace rolul de strateg! Avem niste studii/ proiectii cu privire la cum anume va arata piata muncii in 20 de ani? dar in 10? sau macar in 5 ani? Cam de aici ar trebui pornit in alocarea locurilor bugetare.
      • 0 (2 voturi)    
        Gandire etatista? (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 8:35)

        Iesanul [anonim] i-a raspuns lui padure

        Nu baiete, are o gandire academica fireasca intr-o tara care se ingrijeste in primul rand de cercetare si nu de vandut saltele (de ex.), gandire care in Romanica manelista pare rupta de realitate (ai mentalitate de sclav al muncii baiete, nu stii si nu stii ca nu stii!)
      • +1 (3 voturi)    
        Ca romanul impartial ... (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 9:54)

        ov [anonim] i-a raspuns lui padure

        Dar nu pot spune decat ca dvs amandoi (andi si padure) aveti dreptate!

        Cu siguranta, este nevoie de specialisti in toate domeniile, dar de specialisti buni! Ei se formeaza greu, trebuie sa investesti ca stat in ei, nu numai in perioada facultatii, ci si dupa aceea! In plus nu poti merge dupa cum bate vantul prin piata muncii, ci trebuie vazut un trend pe termen lung! Ne place sau nu, etatismul isi are rolul sau aici, doar ca trebuie sa fie unul corect si rezonabil, si ca dimensiune, si ca cerinte sau criterii de performanta a pregatirii oamenilor. In acest sens este corect ce spune andi!

        Dar majoritatea specialistilor trebuie sa raspunda cerintelor pietei fortei de munca! Problema este ca se pune in carca universitatilor aceasta chestiune, dar acestea nu pot avea acea viziune de ansamblu pentru a face o orientare in acest sens! Drept care se lasa piata sa regleze acest lucru, cu riscul ca majoritatea absolventilor sa nu isi gaseasca loc de munca in domeniul pregatirii lor, sa nu se specializeze pentru ce s-au pregatit, sau, conform faimoaselor legi ale lui Murphy, sa evolueze in plan profesional pana la maximum de incompetenta!
    • +2 (2 voturi)    
      intrebari (la cifre) (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 9:35)

      bula [anonim] i-a raspuns lui andi

      in 1989 SINGURA fac. de geografie avea admitere odata la DOI ani (si scotea 40 de profi pe an). Azi absolva 700 anual: s-or crea 700 de catedre NOI de geografie in fiecare an? In 1989 aveam 125 000 studenti si pe unle profesii chiar inflatie. Azi avem 720 000 studenti. PS. vad pe sticla o bugetara zicand ca are salriu mic desi are studii superioare (ce nu spune este ca studiile nu erau de specialitate). O tinem tot asa? numai ca sa respectam MISIUNEA universitara (in viziunea cadrelor didactice misiunea pare a fi asigurarea unor salarii "DECENTE")?
  • +3 (5 voturi)    
    Administrarea afacerilor (Vineri, 8 octombrie 2010, 19:47)

    sergiu [anonim]

    Absolventa de la ASE la specializarea Administrarea Afacerilor ar putea sa-si deschida o afacere, sa o administreze sa aiba ce trece in CV. Apoi sa aplice la un post conform specializarii. Asta daca ii mai permite timpul afectat cu administrarea propriei afaceri.
    Problema majoritatii absolventilor este ca nu au curajul sa inceapa o cariera de la saiba, vor neaparat direct functii caldute. Asa ceva nu se va intampla decat cu pile. Iar cu pilele s-a cam terminat de cand sistemul bugetar este la pamant.
    Nu va ganditi ca toti absolventii de la IT sunt in stare sa fie programatori direct de pe bancile facultatilor. Doar cei cu adevarat pasionati, care de obicei au deja de munca inainte de a termina facultatea. Ceilalti vor lucra cel mult la sters imprimante de cerneala, iar dupa cativa ani nu vor mai sti nimic despre informatica.
    • +2 (4 voturi)    
      Toți vor să fie șefi! (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 1:14)

      Wasile [utilizator] i-a raspuns lui sergiu

      Cum prinzi câte un absolvent, îl vezi că vrea să fie șef, crede că are atribute de lider, că poate să conducă o echipă și că poate câte în lună și în stele... și în realitate, nu știe nici să lege două fraze după mulți ani de școală.

      Angajatorul vrea inventivitate, gândirea în afara tiparului, experiența în domeniul respectiv, recunoașterea problemelor înainte de a apărea, capacitate de analiză, discernământ, vedere de ansamblu... nici una dintre astea nu este asociată cu un tânăr absolvent.

      Dar nici nu tânăr absolvent nu vrea să muncească pe aproape nimic ca să câștige experiență. Am ajuns să vrem să ardem etape, să sărim peste avansarea în grad și să sărim direct în management superior. Și de asta avem sute de firme care dau faliment... toți se cred manageri...

      Ușurel, patru-șase ore de muncă gratis, toată facultatea, câte un proiect solo care să-ți aducă niscaiva bani și multă experiență, îți faci networking, cunoști oameni..
      • +3 (3 voturi)    
        eroare! (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 9:36)

        bula [anonim] i-a raspuns lui Wasile

        sefia presupune responsabilitati. Postul de INSPECTOR este cel ideal.
  • +1 (5 voturi)    
    INCOMPETENTA BREVETATA (Vineri, 8 octombrie 2010, 20:07)

    ogi [anonim]

    Atita timp cit se va accede in orice universitate fara EXAMEN de admitere rezulta cea ce vedem azi.

    De ce situatia de acum ???? Pt citiva "derbedei" care au vrut sa posede si ei o diploma au influentat politicul sa aprobe legi stupide.
    Riscam ca diplomele obtinute dupa examene serioase sa nu mai fie recunoscute afara .De ce ??
    Le este rusine sa mearga la serviciu fara diploma .Toata lumea trebuie sa aiba o facultate???
    Ex elev(a) cu 10 la biologie, desen, muzica, geografie , istorie (nu doresc sa blamez aceste materii) dar cu 4 la romana, 5 la matematica
    vrea sa devina inginer , contabil sau avocat .
    Rezulatul "rebuturi" cu acte in regula pt ca sunt copii buni.Poate or fi .....
    De ce nu se sustin examene de admitere la facultati ?????
    La aceasta intrebare chiar doresc un raspuns din partea autoritatilor
    Apropo de IT .:La AC (automatizari-calculatoare) faceam doara matematica 3 ani .Restul pina la 5 ani alte discipline .Acum la IT se face toata facultatea in 3 ani .Rezultatul "0"
    • 0 (0 voturi)    
      Pentru ca (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 11:57)

      Doc [anonim] i-a raspuns lui ogi

      e foame de studenti! Facultatile care nu aduna suficient de multi studenti trebuie sa mai dea afara din personal (sau in cazul extrem sunt inchise).

      Existenta facultatilor e conditionata de numarul de studenti. E un sistem destul de idiot (bun in teorie dar prost in practica ). De ce? Am putea pleca de la premiza: daca nu se cauta sa se desfiinteze. Insa e o abordare simplista: nu se cauta in momentul de fata cine stie ce va fi in viitor.

      Oricum ideea e ca exista un razboi al facultatilor: care sa coboare mai mult standardul astfel incat sa aiba cat mai multi studenti. Nu calitatea conteaza ci cantitatea. Rezultatele le vedem si noi.

      Sun multe probleme! Foarte multe! Ar putea fi rezolvate relativ usor. Dar nu se vrea.
  • +2 (4 voturi)    
    aici gresesc elevii si parintii (Vineri, 8 octombrie 2010, 20:35)

    I [utilizator]

    pentru ca aleg o facultate usoara, cu "examen" de dosare daca se poate sau cu plata daca "nu mai sunt locuri". Fac respectiva "facultate" si dupa aia se plang ca au diploma si nu ii angajeaza nimeni.

    Daca faci facultatea la stat, fara plata, mai iei si bursa (se ia peste 8 sau 8.50 parca) sigur iti gasesti loc de munca. Mai depinde si de domeniu dar si de cum sti sa cauti un loc de munca; multi trimit cateva cv-uri o sapt doua si gata. Eu am cautat 6 luni si m-am angajat in domeniu.
    • +1 (1 vot)    
      ai dreptate (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 23:15)

      laur [anonim] i-a raspuns lui I

      Studentii aleg cele mai usoare facultatii la stat la care se adauga studentii pe banda de la facultatiile foarte usoare de la particulare.

      CEI CARE URMEAZA MATEMATICA, INGINERIE, DOCTORI GASESC UN LOC DE MUNCA BINE PLATIT CHIAR DACA NU IMEDIAT.
  • +1 (1 vot)    
    Felicitări (Vineri, 8 octombrie 2010, 22:06)

    Dan [anonim]

    Felicitări pentru această informare. Dacă ziarele ar scrie mai mult despre această discrepanţă între ceea ce se cere pe piaţa muncii şi domeniile în care merg studenţii, mii de oameni ar fi mai puţin frustraţi atunci când termină facultatea şi îşi dau seama că au pierdut 3-4 ani din viaţă din cauza unei crunte dezinformări sau ignoranţe.
  • +8 (8 voturi)    
    ce e important (Vineri, 8 octombrie 2010, 22:09)

    Technicus [utilizator]

    Pregatirea obtinuta in timpul facultatii ...

    Asta conteaza.

    Iar RO pregatirea e slaba. Lipsa bazei materiale, profesorii axati pe "cursuri magistrale", stagiatura un fel de "lasa-ma sa te las" etc.

    Lucrez de mai multi ani in Europa de Vest si America de Nord si se vede clar diferenta intre pregatirea tinerilor din occident si cei romani.

    In primul rand occidentalii sunt invatati sa lucreze in echipe, sa faca proiecte practice si sa colaboreze efectiv cu firme private sau institutii de cercetare (chiar si in studiile umaniste).

    Iar in 5 ani de inginerie romaneasca n-am avut nici un curs serios despre preturi, eficienta economica, trecerea de la teorie la practica.

    Nu conteaza "desteptaciunea" ci eficienta si seriozitatea.
  • +7 (7 voturi)    
    Parerea mea (Vineri, 8 octombrie 2010, 22:43)

    HP [utilizator]

    Este ca motivele neintegrarii pe piata muncii ulterior absolvirii sunt complexe si nu tin doar de mecanismul cerere-oferta.

    Avem prea multi studenti. De fapt ca sa fiu sincer mi se pare ca avem chiar prea multi elevi de liceu. Majoritatea celor ce termina liceul nu sunt in stare sa scrie corect romaneste, sunt vai de capul lor. Scoala la noi face oricine de ceva ani buni.

    Pe de alta parte universitatile sunt si prea multe si avide de bani, iar din aceasta cauza se dilueaza extraordinar de mult calitatea actului educational. In alte tari nu ajunge orice momarlan sa faca scoala.

    Basescu a avut dreptate integral : sistemul romanesc educational scoate cretini pe banda. Avem lacune mari, in primul rand conceptual.
  • +1 (1 vot)    
    univ-munca (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 0:48)

    x [anonim]

    Mi se pare un articol care ar fi trebuit sa apara cu mai mult timp in urma.
    Sa va spun ce se intampla in Pitesti la Universitate. FAcultatile cu cei mai multi studenti sunt cele economice si juridice. In Pitesti termina cred cateva zeci de studenti de la aceste facultati in fiecare an. Unde vor lucra? Cred ca vor cauta foarte mult de lucru in domeniu, si vor ajunge sa lucreze orice ca sa poata sa se intretina.
    Ca exemplu DACIA are un procent mai mic de personal cu studii superioare la birouri comparativ cu numarul de ingineri...
    Nu pot sa inteleg cum de parintii si liceul nu orienteaza elevii spre facultati 'folositoare' . Asa incat copiii cand termina facultatea sa poata sa lucreze si sa beneficieze de studiile lor... Este incredibil ce se intampla.
    La fel ministerul. Da locuri subventionate la facultati economice si juridice pana nu mai pot profesorii sa faca fata cu orele si studentii... In schimb facultatile tehnice... Multe din ele au putine locuri subventionate, putini studenti . Poate cineva undeva se gandeste sa ia o masura de corectie. sa nu isi mai bata joc de banii si timpul studentilor...
    • 0 (0 voturi)    
      orientarea liceenilor (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 10:56)

      maria [anonim] i-a raspuns lui x

      Elevii romani nu prea mai au chef sa invete. Matematica si restul materiilor reale li se par teribil de grele, asa ca se feresc de facultatile tehnice. Trendul e acelasi si la alegerea liceelor: anul acesta multe clase de mate-info nu s-au realizat din lipsa de doritori.
      In general tinerii se cam feresc de munca, desigur ca mai sunt si exceptii (bravo acestora din urma).
  • +1 (1 vot)    
    Profesori straini (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 9:02)

    rosu [anonim]

    Chiar azi vorbeam cu cineva care a plecat ca profesor in Vietnam (!) ca e incredibil cum o tara cu un nivel de viata usor sub al nostru isi permite sa angajeze profesori straini (germania, filipine, rusia, etc). Pai cum ar fi sa angajeze o univ de-a noastra un profesor din strainatate care e obisnuit sa isi pregateasca pe indelete cursurile, sa fie interesat ca studentii sa inteleaga ce li se preda, etc. I-ar face de ras pe majoritatea colegilor autohtoni.
    Problema cred eu ca e cu modul defectuos in care sistemul angajeaza si pastreaza incompetenti. D'aia e o idee buna ca fiecare universitate sa aiba consiliu de administratie iar profesorii sa fie angajati pe baza de contract LIMITAT. Ce e aia "profesor pe viata" in domenii care expira sau se reinnoiesc dupa 5-10 ani ? Si mai ales, de ce nu poate sa predea un specialist adus din productie in locul unuia care nu a vazut cum se lucreaza de fapt intr-o firma privata ? Pai pentru ca trebuie sa-si pastreze locurile o gramada de incompetenti si sa se faca promovari dupa relatii, asa, cum am fost obisnuiti ca natie din vremea comunismului. Ma intreb cat mai trece pana diplomele noastre NU vor mai fi recunoscute in UE, ca oricum angajatorii nostri nu le recunosc (stiu ei de ce).
  • 0 (0 voturi)    
    Principiul minimei actiuni (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 10:04)

    doina [anonim]

    Facultatile tehnice sunt mai dificile, cer mai multa munca, seriozitate, disciplina si mai ales un bagaj de cunostiinte din liceu.
    Studenti se duc unde le este mai usor.
    Piata libera trebuie sa regleze cererea si oferta. Studentii ( si parintii lor) trebuie sa-si dea seama unde sunt locurile de munca. Asa cum in urma cu 20 de ani, studentii au migrat de la universitatile tehnice spre Economic, jurnalism etc, acum se va produce un flux invers, catre universitatile tehnice, bineinteles pt. cin vrea sa munceasca
  • 0 (2 voturi)    
    Situatia nu e atat de neagra (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 10:29)

    roberto [anonim]

    Universitatea Spiru Haret isi va adapta cifrele de scolarizare foarte rapid.

    Filiala de la Titu va produce inigineri (masini, tehnologia materiualelor, u name it), filiala Petrila va produce ingineri minieri (cu o subspecializare pt extractia aurului), iar la sediul central se va deschide o noua sectie de informatica aplicata - ingineri POS, la mare cautare in supermarketuri, pentru a scana cumparaturile clientilor.

    Revenind in realitate, sunt de acord cu cele spuse mai sus. Cifrele uriase de scolarizare (a urma o facultate este ceva trivial, te duci de doua ori pe an cu un plic si gata), motto-ul "toata lumea promoveaza" ca altfel ni se strica cifrele, invatamantul gimnazial la pamant care produce analfabeti (viitorii sutdenti), mentalitatea orientala specifica romanilor (definita prin verbe cum sunt a insela, a pacali, a fura, a te sustrage, a o lasa mai moale, a trece peste, a-ti baga ceva).
  • 0 (2 voturi)    
    Flexibilitate, practica si birocratie (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 12:08)

    Anca [anonim]

    Multi sunt de parere ca proaspatul absolvent nu stie decat sa ceara salariu mare si functie, peste masura pregatirii si experientei. Din pacate este perfect adevarat. O facultate din Romania, de cele mai multe ori, ofera doar bazele teoretice ale domeniului.
    Consilierea, reala si orientata practic, a studentilor este aproape inexistenta. In plus, accentul excesiv pe acumulare de informatie duce la formarea unui mediu educational care nu permite practica, internshipul. Mai mult, nu ajuta studentul in asa ceva pentru ca orice ar fi numarul de credite si prezenta la clasa au prioritate, nu practica facuta la vreo companie.
    Acum cat priveste specializarea - cred ca este mai putin relevant domeniul teoretic de baza, cata vreme, universitatea cu pricina ofera un pachet de cursuri in domenii conexe si posidilitatea unei practici de 3-6 luni intr-un domeniu conex. De exemplu IT nu inseamna doar programatori. Piata cere si oameni care stiu sa vanda produse IT, sa promoveze pachete financiare samd.
    Si apoi, nu sunt doar universitatile de vina. Cati studenti au timpul si resursele de a munci gratuit la o firma, mai mica sau mai mare? Cate companii trimit un om, odata pe an, la facultati, cu pliante sau simple coli A4, pe care sa scrie: cautam intern, student, pt practica. Ar fi o metoda buna de umplere a golurilor de resurse umane, fara mari cheltuieli pentru firma, si cu avantaje clare atat pentru companie cat si pentru studentul care, intr-o astfel de situatie, ar avea ocazia sa vada ce inseamna concret munca in domeniul ales.
    Nevoie de oameni este peste tot, fara exceptie. Ca nu sunt bani ca acestia sa fie platiti, alta poveste.
  • 0 (0 voturi)    
    acest articol este anacronic (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 12:35)

    Viorel Proteasa [anonim]

    Draga Raluca Pantazi,

    Universitatile romanesti ofera suficient de multe locuri la inginerie si stiinte exacte; multe dintre ele sunt neocupate. Dumneavoastra propuneti ca cineva (ministerul, ARACIS) sa interzica universitatilor sa ofere specializari pentru alte domenii? Cred ca asta era posibil inainte de '89... acum universitatile vor oferii specializarile pentru care au studenti.

    De consilierea pentru alegerea programului de studii de urmat ar trebui sa se ocupe scoala si mai ales familia. Vorbim de oameni care nu au avut inca o interactiune stabila cu o universitate - deci nu aveau cum sa fie consiliati.

    Cand vom recunoaste ca noi, astia multi, ne generam singuri problemele? nu cred ca optiunea personala a unui absolvent de liceu poate fi influentata de altcineva in afara anturajului apropiat. Poate e momentul sa ne uitam spre ce decizii ne indreapta acest anturaj si sa nu mai gasim tot timpul vina in curtea altuia.

    Cu consideratie,
    Viorel Proteasa

    PS nu lucrez in nicio universitate si mi-am facut studiile integral in RO (fizica si, ulterior, stiinte politice).
    • 0 (0 voturi)    
      Pt. Viorel anacronicul (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 17:13)

      romanul specialist [anonim] i-a raspuns lui Viorel Proteasa

      Chiar asa ? Si eu am facut studiile integral in Romania, dar daca ma luam dupa "anturaj" (familie de agricultori) sigur n-ajungeam departe in tehnologii de comunicatii rapide.
      NU-i vorba de a interzice universitatilor ceva, ci de-a le aminti ca o piata normala, eventual, ii va pedepsi pt. incapacitatea de a scoate pe piata oameni capabili sa fie absorbiti in piata muncii.
      Si consilierea respectiva sa se faca inainte de admiterea la facultate: sa afli de-acolo niste statistici, "succese" relative ale facultatii respective din trecutul apropiat, etc. Familia si anturajul te pot ajuta, mai ales daca au trecut prin fazele astea vreodata (?), dar nu ne limitam la cercul respectiv, nu ?
      Dar pt. toate astea si univ. trebuie sa fie competitive, sa existe un mecanism de recompensare al celor ce merg bine, si invers..., dar asta e...!
    • 0 (0 voturi)    
      Oferi nu oferii (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 23:44)

      Nononsense [anonim] i-a raspuns lui Viorel Proteasa

      atit
  • 0 (0 voturi)    
    Normalitate sau anomalie? Progres sau involutie? (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 12:39)

    Florin [anonim]

    Inainte de revolutie existau fabrici, se lucra in agricultura. Azi locul fabricilor este luat de ruine sau mall-uri, iar campurile sunt pline de buruieni.
    Inainte de revolutie majoritatea populatiei era reprezentata de muncitori, mai putini erau maistri si tehnicieni si f putini erau licentiati, astazi tot poporu are facultate. Am vazut la TV pe cineva care a reusit sa avsolve 10 facultati. Evident ca la Spiru. Era frustrat ca pe timpul comunismului n-a reusit sa intre la facultate, iar acum era fericit. Era o emisiune cu M Tatulici si E Andronescu.
    Inainte Vanghelie era ospatar, azi e primar si licentiat. Inainte Ontanu era maistru constructor, azi e general maior si primar (la sect 2).
  • 0 (0 voturi)    
    sistemul universitar ... (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 15:16)

    Laryssa [anonim]

    Inainte de '89 totul era planificat, inclusiv alocarea fortei de munca necesare pentru construirea societatii socialiste multilateral dezvoltate. Existau planuri de invatamant, si era determinat cu precizie cati juristi, doctori, economisti sau ingineri sunt necesari tarii pentru atingerea acelor obiective. Asadar, atunci selectia se facea incepand cu invatamantul gimnazial, apoi cel liceal, si cel universitar, pentru ca locurile erau limitate. Dupa ce tinerii isi terminau studiile universitare, li se asigura stagiatura (pentru completarea cunostintelor teoretice), iar apoi aveau un loc de munca in conformitate cu rezultatele obtinute.

    Dupa '89, aceasta planificare nu a mai existat, totul a fost "la liber" (ca trebuiau sa castige si profesorii/universitatile o paine), si toata lumea a fost fericita ca oricine putea face o facultate si putea obtine o diploma. Numai ca selectia s-a facut la iesirea din sistemul de invatamant, care nemaifiind "hranit" cu tineri pregatiti a decazut continuu de 20 de ani incoace si a inceput sa produca "licentiati" care nu stiu sa se exprime corect in limba romana sau nu au notiuni elementare de cultura generala. Si care nu au nicio sansa sa razbeasca pe piata muncii pentru ca nu au nici o educatie solida si nici pregatirea practica necesara.

    La toate acestea sa mai adaugam ca sistemul de valori s-a intors cu susu-n jos, ca nimeni nu mai apreciaza munca, si ca scopul final al oricarui absolvent e sa-si usureze existenta si sa fie sef (se presupune ca sefii nu muncesc). Tinerii nu cauta performanta si nu se gandesc nicio clipa ca salariile babane sunt in functie de rezultatele obtinute in munca si vin dupa niste ani de experienta acumulata. Iar exemple de non valori si parveniti analfabeti care ne umplu televizoarele si ziarele stim cu totii...

    Iar universitatile, in foamea lor de bani, renunta la examenul de admitere, pentru ca stiu foarte bine ca numarul prea mare de licentiati se corecteaza automat de piata muncii.
    • 0 (0 voturi)    
      Mortii cu mortii ... (Sâmbătă, 9 octombrie 2010, 21:56)

      Silviu [anonim] i-a raspuns lui Laryssa

      ...si socialismul multilateral dezvoltat tot acolo .

      De ce sa numaram din nou de cati ingineri,contabili sau profesori o sa avem nevoie ? Cu cat mai multi cu atat mai bine !
      E concurenta, si multi ezitati sa acceptati ca asta e o fundatie foarte buna pentru societatea de peste 5,10 sau cati ani vreti voi.
      Eu zic sa avem 100 de contabili pe un loc de munca, si felicitari aceluia care prinde jobul! Cu siguranta o sa ma folosesc de serviciile lui cu incredere fiindca stiu ca daca a ajuns acolo, expertiza lui reprezinta ceva.
      Concurenta produce de fapt profesionisti, nu facultatea. Facultatea produce cercetatori si academicieni.

      Firmele private fac training-uri pentru studenti, incearca sa fure studentii cu initiativa inca de pe bancile facultatii . In IT e chiar bataie pe studenti. Ghici ce ? Multi studenti accepta, si se lasa dupa 1 luna doua.

      Nu mai blamati sistemul, nici studentii si nici profesorii... aruncati cu pietre in mentalitatea noastra, de a refuza cel mai mic efort. Si sa arunce cu pietre primul fara de pacat.
      • 0 (0 voturi)    
        observatie (Duminică, 10 octombrie 2010, 21:45)

        Laryssa [anonim] i-a raspuns lui Silviu

        Ideea era ca "licentiatii" astia la kilogram au o pregatire tot mai slaba, iar experienta lor practica la terminarea studiilor este zero. Iar daca acestia se produc cu bani de la buget, atunci e mult mai grav. Pe de-o parte avem un sistem de invatamant care inghite bani de la buget (am inteles ca si universitatile private beneficiaza de alocare de fonduri - sper sa nu gresesc), dar pe de alta parte acelasi sistem produce diplome fara valoare pe piata muncii. Cine are de pierdut?

        Una este sa sponsorizezi de la buget studiile a sa zicem 500 de studenti si alta e sa sponsorizezi 5000, sau, altfel, una e sa platesti 100 de profesori universitari si alta sa platesti 1000 ... Si ineficienti, pe deasupra - ca (aproape) tot ceea ce inseamna bugetar in Romania ...
      • 0 (0 voturi)    
        Facultate = un produs pe piata (Marţi, 26 octombrie 2010, 11:51)

        Giorgiana [anonim] i-a raspuns lui Silviu

        Facultatile sunt acum un produs si la fel ca orice produs ele muleaza pe cerintele consumatorilor sau potentialilor consumatori.

        Daca sunt cerute facultati la care admiterea se face pe baza de concurs de dosare, ele fie se adapteaza, fie sunt create altele noi care ofera. La fel este si daca se cer facultati usoare, care sa nu puna studentul la prea mult efort.

        Aceasta este piata libera, in care oferta este reglata de cerere. Daca facultatile se stat nu se mulaza cererii, vor aparea altele, particulare, care le vor oferi consumatorilor ceea ce doresc, indiferent de piata muncii sau alte considerente.

        Intr-adevar, principiile concurentei va face selectia intre masele de absolventi. Astfel in timp, va aparea o selectie naturala a facultatilor, fiind preferate cele care au dat absolventi cu procent ridicat de angajare si ce competenta ridicata. Deja, unele facultati, mai ales cele particulare, nu sunt privite de catre angajatori, ca egale facultatilor de stat.
  • 0 (0 voturi)    
    Dictatura economicului (Duminică, 10 octombrie 2010, 4:54)

    Augusto [anonim]

    Cea mai mare greseala e dictatura "economicului" aupra educatiei. Sistemul educativ trebuie sa fie unul liber, sa se exprime liber, si acesta din urma sa influenteze si sa orienteze economia, si nu invers.
    (asta e valabil si in cazul societatilor dezvoltate)
    Atata timp cat economia are de spus ultimul cuvant despre sistemul educativ, trebuie sa ne asteptam la aparitia de "robotei pe banda rulanta" care sunt desemnati sa umple o nisa. Omul devine o mica piesa in giganticul angrenaj socio-economic. Omul nu e vazut ca o persoana cu trairi proprii, sentimente, aptitudini personale, etc., ci e vazut in functie de utilitatea lui intr-un cadru deja existent.
    Cand "piesa" se uzeaza sau nu mai corespunde se arunca si se inlocuieste cu alta.
    Cel putin in Romania exista o presiune sociala asupra tinerilor pentru a urma o facultate ca sa fie in randul lumii, ceea ce confera prestanta si stima de sine tanarului dar, educatia in sine nu ne face mai buni. Eventual ne face mai docili. Asta doreste sistemul economic, oameni fara personalitate care nu pun intrebari. Este o eroare istorica in a afirma ca scolarizarea ne face mai buni ca si societate. Germania, la inceputul secolului trecut era una dintre cele mai avansate state in domeniul educational si in ciuda acestui fapt, nimnic nu a impiedicat-o sa produca una din cele mai mari catastrofe umane atribuite unei ideologii.
    ( nazismul si consecintele sale).
    Ca si concluzie, mi-ar place sa vin cu o solutie practica referitor la criza mai sus amintita dar nu cred ca exista solutii in acest moment.
    Ceea ca am descris mai sus reprezinta o tendinta universala, globala ( cu unele exceptii) si nu vad de ce Romania ar face exceptie.
  • 0 (0 voturi)    
    Lantul Slabiciunilor (Duminică, 10 octombrie 2010, 7:16)

    COMENDADOR [anonim]

    Universitatea a devenit o moda. Absolvent de liceu: Ce sa fac? Sa ma duc cu tata la fabrica? Sa merg cu prietenii in Spania? Deh. Merg la facultate cu fostii colegi si ma distrez. Si-apoi ma angajez manager sau imi fac eu firma.

    Iata-ma intrat la facultate. Nu la stat. Acolo am picat. Sunt la privat. Batranii finanteaza. Wow ce usor e. Si ce distractie. Nu trebuie sa mergi la toate cursurile. Dar vine sesiunea. Tata, am picat examenul. Trebuie sa platesc. Pai cum asa mai fecior? Pai e un profesor al dracu' - ne-a picat pe toti si doar ai vazut ca am studiat noptile de doua saptamani. Si incepe un nou semestru. Iar distractie. Am colegi ce mai si lucreaza sa-si faca bani. Zevzeci. Ce eu sunt fraier? Lasa ca mama si tata imi dau cash-ul.

    Si trec anii, iata-ma absolvent. Cu mai multe copii ale diplomelor, merg timid, dar cu pieptul umflat ca un cocos gata de bataie, sa ma angajez. Mama, tata, am fost la cateva interviuri saptamana asta. Angajatorii au fost impresionati de ceea ce stiu. Pupe-l mama ... lasa ca te vor angaja. Trei luni mai tarziu, fara serviciu. Ma duc pana la faculta sa vad daca nu este vreun loc acolo. Hop! Un fost prof ma curteaza si ma-ntreaba daca nu vreau sa fac doctoratul si sa ma-ncadrez ca asistent acolo. Am eu o oferta mai buna? Si ce mandri vor fi ai mei sa ma stie doctorand si prof la facultate! Si-apoi locul cald, habar n-am despre ce vorbesc sau incotro vrea proful asta sa ma-ndrept cu teza de doctorat, dar ce conteaza? Locul meu la universitate e cald. Am un salariu, am perspectiva... de invidiat.

    Si trec anii, sunt profesor. Experienta in lumea reala ioc. Si vin tinerii ce vor sa studieze. Vor sa isi imbibe setea de cunoastere din vasta mea experienta. De-ar sti doar...

    Cam asa vad eu scenariul invatamantului superior din Romania. Vad mai multe tentacule ale acestei caracatite, dar vreau sa ma rezum la aceasta descriere. Romania nu are nevoie numai de oameni cu pregatire inalta. Cineva trebuie sa conduca si troleibuzele...
    • 0 (0 voturi)    
      moda ? mai repede necesitate (Duminică, 10 octombrie 2010, 20:43)

      jxl [anonim] i-a raspuns lui COMENDADOR

      Imi mare rau sa te contrazic, dar chiar in acest an am constatat ca pentru angajarea la un job bine platit in romania trebuie sa ai o facultate ( nu conteaza ce fel). Eu am reusit sa plec din tara doar cu studii din liceu terminate acum 6 ani pe domeniul IT, si nu am avut probleme nici macar cu schimbat jobul anul trecut. Din pacate in acest an, am constatat ca pentru a ma angaja in it in rromania ( pe o pozitie inferioara celei existente ... motive personale), la 3 interviuri consecutive cu diferite firme de HR mi-sa inchis telefonul in nas, sau am primit replica: "aaa, stiti, clientul nostru angajeaza doar oameni cu studii superioare finalizate". Tin sa mentionez ca am main bine de 15 ani de experienta in domeniu (incl certificate pe mai multe domenii si experienta de architectura it pecateva proiecte care au fost mentionate inclusiv in presa din domeniu) .... ca urmare am constatat ca sa ma intorc in romania pe un job platit cu 4 ori mai putin decat cel curent, trebuie sa mai stau cativa ani si sa termin o facultate (bineinteles nu in romania .... )
    • 0 (0 voturi)    
      Ai dreptate (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 0:45)

      Gabriel [anonim] i-a raspuns lui COMENDADOR

      Extraordinar ai sintetizat situatia invatamantului din Romania. Exact asa este cum spui, este un lant al slabiciunilor. Cea mai buna prezentare a situatiei din cate am vazut pana acum.
  • 0 (0 voturi)    
    Daca vrei poti. (Duminică, 10 octombrie 2010, 22:23)

    me [anonim]

    pai de ce are it-ul & co. mai mult succes? Acolo se duc studenti mai putini si chiar daca intra cu dosar si mai putini termina (cam o treime) pentru ca e greu. In final doar cei sa zicem pasionati sau macar constiinciosi termina. Poate unii (contrar recomandarilor/eforturilor dragilor de profi de a impune studentilor sa nu lucreze pe timpul studiilor ... nici la master chiar) reusesc sa lucreze si sa invete in timpul asta. Si sa nu ne miram ca in aceste domenii, neatractive pentru majoritatea studentilor lenesi si cu asteptati mari, absolventii au succes si isi gasesc de lucru si au parte chiar de o evolutie in cadrul unor companii. Poate intr-o zi (cand experienta si munca+inteligenta isi vor spune cuvantul) vor promova pe posturi sa zicem de conducere. Hai sa nu luam totul dintr-o perspectiva negativa si sa nu mai invinovatim statul sau pe altii. Propria cariera si-o formeaza fiecare in parte. Daca vrei sa poate. Alternative sunt destule
  • 0 (0 voturi)    
    Cum produc facultatile someri cu licenta. (Luni, 18 octombrie 2010, 17:03)

    bostanel [anonim]

    E un sabotaj concertat de actuala conducere a tarii. Nu se poate ca universitatile romanesti sa devina fabrici de someri. Din ce cauza? Pentru ca nu au mai fost create noi locuri de munca prin noi investitii. Vinovatii: Basescu si Boc !


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version